Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

Ok, jag förstår.

Det kan jag för lite om, så det kan jag inte uttala mig om.

Kurt? Haha... :p

Eh ja, det blev lite fel där... ;)

Nu blir det en ungefärlig förklaring över vad jag fått lära mig. Går hästen i rätt form så släpps nacken ner och det får då den bieffekten att spottkörteln inte riskerar att bli klämd. Drar man bara ihop hästens hals/huvud så släpps inte nacken ner och spottkörteln riskerar att klämmas.

Inte i rund o djup i o m att den är lägre i formen.
SÅ mkt ska inte näsan in.

egentligen kan jag tycka att "underhalsen" stretchas i lång o låg- vill man det?

Här har jag en annan erfarenhet än du.

Inte för att jag någonsin (verkligen!) skulle säga att något inom ridning är "lätt" :D - men en ryttare i balans som har skolat sin häst att lägga vikt bakåt, upplever jag får hästhalsen att släppa då han eller hon lägger ryggradskotorna rätt.

Min ringa erfarenhet säger att det behövs ingen manipulation av hästhuvudets position, halsansättning osv om man bygger pusslet bakifrån.

Observera - detta ger ju ingen grand prix-form! Jag tror vi pratar på olika nivå också, vilket försvårar diskussionern? (Men det är min fria tolkning).

Ville bara svamla till det med att jag upplever att hästhalsen släpper när kraften kan gå rakt genom hästens ryggrad, från bakhov till nacke, eftersom ryttaren placerat ryggraden rätt.

Jag håller med och tyvärr kan inte all lära ut den tekniken.

Rund och djup utifrån att man vill åt just det som rund och djup åstadkommer är en sak.

Rund och djup istället för saker som bäst uppnås på andra sätt är ngt helt annat.

Vi talar ofta om balans här men i helt olika perspektiv.

Att hästen släpper halsen är för mig kvittot på att den har kommit i balans och kunnat ta vikten bakåt.

Jag tycker att det är tråkigt att det läggs så lite fokus på undervisning av att åstadkomma det med sitsen som huvudhjälp.

För kan man nå dit med sitsen - så är väldigt mycket vunnet.

Självklart anser de som inte upplevt det - att det inte finns.:grin:

Hur skall man kunna veta att jorden är rund om man bara utgår från det man kan uppleva själv dvs....horisonten...

Det handlar om att man hävdar att ridning alltid skall ske med nosen framför lodplanet.

men det är det ju ingen som gör längre :o

varför haka upp sig på grejjer som är flera år gamla.:confused:

Och till er som lätt blandar ihop. Hur, vad, vem :angel:

Före er tid här så var här ett dundergräl där JAG hävdade att att Det var mycket mer att titta på än bakom lod.
De som var här då - kanske minns en viss Dionysos :angel:

Det var också en diskussion om en brun häst där Jacko hävdade att det visst gick att få hästen att arbeta fast den var bakom lod.

Så att stoppa mig och jacko i det facket :grin:

Näe:rofl: inte riktigt....

Däremot så hittade jag lite om att slappna av i underhalsen.... i den gröna boken.

jag summerar - återkommer

BTW såg en önskan från en användare i din profil att du skulle starta en ny sådan här tråd - för det var så tråkigt/stilltje ;)

:angel: Har ni roligare nu?

Senast ändrad av en moderator:

Just det här med underhalsen.... och då hoppar vi brachio... eftersom den hör till frambenet :angel:

Joyce Harman Veterinär och forskare har skrivit i bland annat Dressage today om att hästen skall slappna av i underhalsen - men med ett helt annat - anatomiskt förankrat "take"

Hon talar om käkfrihet, att man skall lossa på de hårt åtdragna Dressyrnosgrimmorna för de påverkar hästens rörelsemönster negativt.

Dels beroende på att underkäken ändrar position när hästen sänker huvudet . Underkäken glider ned i förhållande till underkäken- och är nosgrimman för hårt åtdragen då, så får detta inte plats.

Sedan så kan hästen inte svälja med en för hårt åtdragen nosgrimma, elelr en felaktig kontakt med bettet.

Salivutsöndringen skapas enligt hästtandläkare av att något är placerat på tungan. Om det omdebattade dregglandet uppstår pga av att trycket på tungan är för stort eller om det är spottkörtlen som blir klämd vet jag inte.
Men det faktum att det rinner längs benen på hästen beror på att hästen hindras att svälja

En häst som förhåller sig rätt till bettet och har normalt åtdragen nosgrimma.
Kan svälja genom att först gå bakom bettet och sedan emot. När hästen svalt är den tillbaks med huvudet i rätt position och med rätt eftergift.

Hästen som har fel kontakt med bettet kommer inte bara att inte kunna välja - utan hela dess rörelsemönster kommer att påverkas negativt

hur kommer detta sig - jo det beror på hästens anatomi och halsmusklerna...

Tungan ligger mellan käklederna. några av tungans muskler är förbundna med tungbenen. Från dessa ben utgår även de två stora halsmusklerna - den ena går till till bröstbenet, och den andar går till skulder bladets insida.

det finns alltså en direkt förbindelse mellan hästen tunga och dess bröstben och skuldror.

konsekvensen blir att om det finns en spänning i hästens tunga, så fortplantas denna spänning till halsmusklerna.

det är ju just den nedre delen av hästens halsmuskler som skall vara avslappnad när man rider hästen i rätt hållning.

När man har spänning i bröstbensområdet - kan hästen inte höja ryggen och använda sin starka ring av muskulatur. Mao - han får inte bakdelen med sig utan går på bogarna med sänkt rygg.

Alltså rent anatomiskt handlar det om att ha rätt kontakt med bettet. ( enligt Tr skall hästen gå med sluten lugn mun) då slappnar den av i de två stora underhalsmusklerna....

tänk vad annorlunda saker kan bli beroende på vem som återger dem.

jag vet att Udo Bürger har sin take på detta, men den boken är nedpackad - Gud vet var

Senast ändrad av en moderator:

Att hästen släpper halsen är för mig kvittot på att den har kommit i balans och kunnat ta vikten bakåt.

Jag tycker att det är tråkigt att det läggs så lite fokus på undervisning av att åstadkomma det med sitsen som huvudhjälp.

Hur skall man kunna veta att jorden är rund om man bara utgår från det man kan uppleva själv dvs....horisonten...

Ja det undrar jag också.
många här har upplevt det emellertid. det dina böcker säger är vare sig unikt eller ngt överaskande. de är intressanta som bakgrund, för man behöver självklart faktakunskap för att kunna applicera till verkliga upplevelser också. Men inte enbart.

BTW såg en önskan från en användare i din profil att du skulle starta en ny sådan här tråd - för det var så tråkigt/stilltje

Har ni roligare nu?
Inte sen du tror dig äga sanningen o även tråden:grin:
Alla som hade ngt vettigt/ praktiskt att komma med- är nu väck.

Vad KAN det bero på:confused:

Delta i dina egna trådar istället för att hoppa av dem- när frågorna blir jobbiga.

KL
tycker att diskussionen här VAR intressant- med dem som vet vad det handlar om:bow:
Tack!

moderator kan låsa tråden nu, men hoppas att den får vara kvar i registret:banana:

Rund och djup utifrån att man vill åt just det som rund och djup åstadkommer är en sak.

som vad........menar du? Egna ord gärna, inte hänvisa till andra användare. Med tre långa inlägg på rad i trådens ämne får du gärna klargöra när och hur du anser att djup och rund är befogat.

Vi talar ofta om balans här men i helt olika perspektiv.

Självklart anser de som inte upplevt det - att det inte finns.

Vad säger dej att de som tycker annorlunda än du inte har förstått att använda sitsen? :confused:
Vad får dej att tro att de som tycker annorlunda inte har förstått något ang balans:confused: Här får du motivera!

Har du kanske en film där du själv gör detta som ingen av oss andra (nästan) har fattat:idea:

Det som blir så svårt när man diskuterar med dej är bla två saker:
1. Att du slår in öppna dörrar och skriver saker som ingen har ifrågasatt, SOM OM andra ifrågasatt det, och sen drar du slutsatsen att de andra är okunniga och inte har sett ljuset - som du har:cool:. Ingen har sagt emot att man rider hästen med sitsen, bakifrån, osv. Det sägs gång på gång, det är grunden att ha hästen framme för hjälperna, lösgjord mm för att ens kunna tänka att rida djup och rund. Annars blir det dragkamp, vilket INTE är syftet. LÄS!

2. Att du utgår från en teoretisk tanke, som är helt rätt, jag säger inget annat. Så här är det idealt: a leder till b som leder till c. Javisst. Men sen bortser du ifrån att alla hästar är olika individer, med allt vad det innebär, och resonerar som om hästar vore maskiner :crazy: Särskilt mycket bortser du från hästars olika psyken och läggning.

Fredrik o greger: Kul att ni tyckte att det var bra med bilderna!

Om man nu ska snurra vidare på det lite med rund och djup så kan jag kanske fortsätta att hänvisa till ponnyn som jag visat bilder på innan.

På bilderna där han inte är avknäppt rids han i tävlingsform juli 2006. På de avknäppta bilderna rids han ett år senare ( ganska exakt) Efter att han fallit ur mkt.

Under tiden jag hade och utbildade honom jobbades han massor i låg form, vilket han behöver i mängder. Varje pass börjades och avslutades i lång och låg och rund och djup. Helt beroende på dagens temperament.

så börjades iaf många av passen
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=DSC08219.jpg
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=DSC08220.jpg

Låg och rund, och i lätt sits. Sen jobbades han oftast i rundare form och plockades mest upp på tävling och behövde detta jobbet mycket.

En ponny som behövde detta jobbet MYCKET! Hans nerver behövde också lite lägre form där han lättare slappnade av och kom till arbete.

Om man nu ska snurra vidare på det lite med rund och djup så kan jag kanske fortsätta att hänvisa till ponnyn som jag visat bilder på innan.

På bilderna där han inte är avknäppt rids han i tävlingsform juli 2006. På de avknäppta bilderna rids han ett år senare ( ganska exakt) Efter att han fallit ur mkt.

Under tiden jag hade och utbildade honom jobbades han massor i låg form, vilket han behöver i mängder. Varje pass börjades och avslutades i lång och låg och rund och djup. Helt beroende på dagens temperament.

så börjades iaf många av passen
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=DSC08219.jpg
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=DSC08220.jpg

Låg och rund, och i lätt sits. Sen jobbades han oftast i rundare form och plockades mest upp på tävling och behövde detta jobbet mycket.

En ponny som behövde detta jobbet MYCKET! Hans nerver behövde också lite lägre form där han lättare slappnade av och kom till arbete.

Ja precis så tror jag det är, att vissa behöver det mer, som väldigt vakna, alerta hästar, eller oroliga/lättstörda, eller de som vill ha koll själva och inte gärna släpper kontrollen, osv. En hjälp att fokusera på arbetet och komma mer till ro med det. Andra har inte det behovet på samma sätt.

Skriver under på det! Nu är jag/vi på väldigt låg nivå, men precis så upplever jag min häst. I den lägre formen slappnar han av och koncentrerar sig mer.. eller om det är så att när han slappnar av och koncentrerar sig hittar jag den låga runda formen. Hönan eller ägget :o

Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.

Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.:angel:

Just det här med underhalsen.... och då hoppar vi brachio... eftersom den hör till frambenet :angel:

Men det är ju du som envist hävdat att underhalsens muskel är Brachiocephalius? Inte jag!
Sedan när jag går in och diskuterar muskler då går du av diskussionen och vägrar fortsätta?:confused:

Hon talar om käkfrihet, att man skall lossa på de hårt åtdragna Dressyrnosgrimmorna för de påverkar hästens rörelsemönster negativt.

.... och du tar för givet att alla rider med för hårt åtdragna nosgrimmor, eller iaf tar för givet att det är vanligt förekommande?

Och nu är du på samma ställe och stampar som vanligt.:mad:
Lite diskret i ett inlägg avslutar du med att förklara att de som inte tycker som du fatiskt inte har kommit till insikt än, vare sig kunskapsmässigt eller ridmässigt.
Tror du inte att man använder sig av sitsen vid djup och rund?

Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.

Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.:angel:

Jag sällar mig till dig, jag har uppenbart för lite kunskap, men jag hinner inte diskutera under ridningens gång.
Även jag tycker för övrigt att din bild såg bra ut som du hade i början av tråden.

Här återkommer du med den mentala biten varför detta är bra- endorfiner.

Vad säger dina tyska tränare om detta?

Två tyskar har denna ponnyn gått för och båda har noga poängterat det viktiga med detta jobbet på sådana hästar.

Min nuvarande tysk får du inte börja rida hög i formen från de är runda och låga i alla tre gångarterna, och är mkt noggran med detta jobbet.

Tack för svar.:bow:

kom nu på att övriga som rider så- oxå tränar för tyska tränare- så det är inte fel från tyskt håll heller.
det var väl även ngn som sa att man förespråkade detta från Sveriges utbildningsmetropol- Strömsholm.

Vid närmare eftertanke så var det tyskarna som började med den mer extrema varianten av detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar