Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här har jag en annan erfarenhet än du.
Inte för att jag någonsin (verkligen!) skulle säga att något inom ridning är "lätt" - men en ryttare i balans som har skolat sin häst att lägga vikt bakåt, upplever jag får hästhalsen att släppa då han eller hon lägger ryggradskotorna rätt.
Min ringa erfarenhet säger att det behövs ingen manipulation av hästhuvudets position, halsansättning osv om man bygger pusslet bakifrån.
Observera - detta ger ju ingen grand prix-form! Jag tror vi pratar på olika nivå också, vilket försvårar diskussionern? (Men det är min fria tolkning).
Ville bara svamla till det med att jag upplever att hästhalsen släpper när kraften kan gå rakt genom hästens ryggrad, från bakhov till nacke, eftersom ryttaren placerat ryggraden rätt.
Det handlar om att man hävdar att ridning alltid skall ske med nosen framför lodplanet.
Att hästen släpper halsen är för mig kvittot på att den har kommit i balans och kunnat ta vikten bakåt.
Jag tycker att det är tråkigt att det läggs så lite fokus på undervisning av att åstadkomma det med sitsen som huvudhjälp.
För kan man nå dit med sitsen - så är väldigt mycket vunnet.
Självklart anser de som inte upplevt det - att det inte finns.
Hur skall man kunna veta att jorden är rund om man bara utgår från det man kan uppleva själv dvs....horisonten...
Inte sen du tror dig äga sanningen o även trådenBTW såg en önskan från en användare i din profil att du skulle starta en ny sådan här tråd - för det var så tråkigt/stilltje
Har ni roligare nu?
Rund och djup utifrån att man vill åt just det som rund och djup åstadkommer är en sak.
Vi talar ofta om balans här men i helt olika perspektiv.
Jag tycker att det är tråkigt att det läggs så lite fokus på undervisning av att åstadkomma det med sitsen som huvudhjälp.
Hur skall man kunna veta att jorden är rund om man bara utgår från det man kan uppleva själv dvs....horisonten...
Om man nu ska snurra vidare på det lite med rund och djup så kan jag kanske fortsätta att hänvisa till ponnyn som jag visat bilder på innan.
På bilderna där han inte är avknäppt rids han i tävlingsform juli 2006. På de avknäppta bilderna rids han ett år senare ( ganska exakt) Efter att han fallit ur mkt.
Under tiden jag hade och utbildade honom jobbades han massor i låg form, vilket han behöver i mängder. Varje pass börjades och avslutades i lång och låg och rund och djup. Helt beroende på dagens temperament.
så börjades iaf många av passen
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view¤t=DSC08219.jpg
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view¤t=DSC08220.jpg
Låg och rund, och i lätt sits. Sen jobbades han oftast i rundare form och plockades mest upp på tävling och behövde detta jobbet mycket.
En ponny som behövde detta jobbet MYCKET! Hans nerver behövde också lite lägre form där han lättare slappnade av och kom till arbete.
Just det här med underhalsen.... och då hoppar vi brachio... eftersom den hör till frambenet
Hon talar om käkfrihet, att man skall lossa på de hårt åtdragna Dressyrnosgrimmorna för de påverkar hästens rörelsemönster negativt.
Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.
Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.
Här återkommer du med den mentala biten varför detta är bra- endorfiner.Under tiden jag hade och utbildade honom jobbades han massor i låg form, vilket han behöver i mängder. Varje pass börjades och avslutades i lång och låg och rund och djup. Helt beroende på dagens temperament.
Låg och rund, och i lätt sits. Sen jobbades han oftast i rundare form och plockades mest upp på tävling och behövde detta jobbet mycket.
En ponny som behövde detta jobbet MYCKET! Hans nerver behövde också lite lägre form där han lättare slappnade av och kom till arbete.