Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

Men det är ju du som envist hävdat att underhalsens muskel är Brachiocephalius? Inte jag!
Sedan när jag går in och diskuterar muskler då går du av diskussionen och vägrar fortsätta?:confused:

Men alltså....nu har jag inte läst allt ni skrivit om underhalsar hit eller dit, men Bracchi är ju specifikt en av de muskler som representerar underdelen av halsen, dels pga. placering och dels pga. dess funktion.

En felriden häst, som varit på bogarna eller som i enkelt uttryck är/varit understark har ju i de flesta fall en överutvcklad Bracchi, det är ju så vi direkt kan se att den är felriden, tillsammans med en överutvecklad triceps och underutvecklad Glut. Max. så har vi en solklart felriden pålle.

Som sagt inte läst alla inlägg som jag vet man bör, men har inte orken just nu. *sorry*

Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.

Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.:angel:

Men det är väl bra? eller missförstår jag ironi? :D:o

Hästen är väl den bästa bok man kan läsa, det är inte alla som vill specialicera sig eller fördjupa sig, det är inget fel i det, jag personligen kan bara tycka att man bör ha ett litet hum om Biomekanik och anatomi samt funktionella "lagar" om man vill gå vidare med sin ridning och skapa en idrottsprestation, dvs. forma en tävlingsindivid.

Och nu är du på samma ställe och stampar som vanligt.:mad:
Lite diskret i ett inlägg avslutar du med att förklara att de som inte tycker som du fatiskt inte har kommit till insikt än, vare sig kunskapsmässigt eller ridmässigt.
Tror du inte att man använder sig av sitsen vid djup och rund?

Här blir jag nyfiken, jag lägger mig inte i något läger alls, jag platsar bra i mitt eget :angel:

Men hur använder ni sitsen vid djup och rund?

Man använder väl alltid sitsen:confused:för att hjälpa den att bibehålla balansen o få ett jämnt arbete genom kroppen- en avvägning- ingen handridning.

KL
Får intrycket av att man själv har kommit på- nyligen -hur mkt man kan påverka genom sitsen. Att man själv haft svårt med sin egen balans- genomgående.

Två tyskar har denna ponnyn gått för och båda har noga poängterat det viktiga med detta jobbet på sådana hästar.

Min nuvarande tysk får du inte börja rida hög i formen från de är runda och låga i alla tre gångarterna, och är mkt noggran med detta jobbet.

*Spekulerar* *Knapplån*

Hästar som har svårt at slappna av och släppa efter generellt blir ju stort hjjälpta av en låg form i träningen, när den uppnås så att hästen är "med" och själv känner sig bekväm.

Att lägga ner hästen i dominans skapar alltid motsats effekt som alltid visar sig någonstans, kanske tom. längre fram i träningen, oftast först mentalt som utvecklas till fysiskt, men det kan "se bra ut" och avslappnat för blotta ögat.

Kan inte säga att jag tycker att Tyskarna generellt är specifikt duktiga på att avgöra vilken form i formen de rider.

Jag ser många ryttare såga ner hästen i djup och rund form, men då missar man ju poängen.

Man använder väl alltid sitsen:confused:för att hjälpa den att bibehålla balansen o få ett jämnt arbete genom kroppen- en avvägning- ingen handridning.

KL
Får intrycket av att man själv har kommit på- nyligen -hur mkt man kan påverka genom sitsen. Att man själv haft svårt med sin egen balans- genomgående.

Apselut så, jag var bara nyfiken på specifikt hur eftersom det kom på tal och eftersom jag är nyfiken och har en tråkig dag :angel:;)

Vem menar du är man själv, du?

*Trött och trög*

*Spekulerar* *Knapplån*

Hästar som har svårt at slappna av och släppa efter generellt blir ju stort hjjälpta av en låg form i träningen, när den uppnås så att hästen är "med" och själv känner sig bekväm.

Att lägga ner hästen i dominans skapar alltid motsats effekt som alltid visar sig någonstans, kanske tom. längre fram i träningen, oftast först mentalt som utvecklas till fysiskt, men det kan "se bra ut" och avslappnat för blotta ögat.

Kan inte säga att jag tycker att Tyskarna generellt är specifikt duktiga på att avgöra vilken form i formen de rider.

Jag ser många ryttare såga ner hästen i djup och rund form, men då missar man ju poängen.
Som K. säger- hästen är som en hund på rygg i det läget o får inte missbrukas.

Om man drar eller sågar dit hästen gör man fel.
Tror att de flesta motståndarna till detta själva gör så för att komma dit- varav missförstånd uppstår.

Man LÄGGER ju hästen i en form, inte drar den dit.

en häst som hålls i mkt kan inte röra sig som den egentligen kan. Den hindras o vill ofta inte "vara med längre"

Senast ändrad:

Som K. säger- hästen är som en hund på rygg i det läget o får inte missbrukas.

Om man drar eller sågar dit hästen gör man fel.
Tror att de flesta motståndarna till detta själva gör så för att komma dit- varav missförstånd uppstår.

Man LÄGGER ju hästen i en form, inte drar den dit.

en häst som hålls i mkt kan inte röra sig som den egentligen kan. Den hindras o vill ofta inte "vara med längre"

*Hålla med*

*Spekulerar* *Knapplån*

Ja, bra att du tar upp det du gör nu, eftersom det är det viktiga i alltihop, att hästen är med.
En häst som tex gärna går och blir spänd, kanske bara pga extra energi eller pga att den alltid är mkt vaken och lättpåverkad av olika sorters intryck/stimulans utifrån öht, får lättare att slappna av och fokusera om den mjukt läggs i en lägre form, den frustar, blir mer lösgjord osv. Att från det begära lite mer aktivitet och lägga hästen lite djupare o rundare är långt ifrån att såga och dra, och det skulle öht inte gå utan ridning med sitsen. Det skiljer sig inte från annan ridning:confused:.

Man måste också inse att alla hästar är olika även psykiskt och pga det kan ha lite olika behov ´även i ridningen.

Ja absolut då missar man hela poängen, och det är tråkigt när det antyds från en del håll att det är så "vissa" rider här, eftersom man själv inte har förstått (kanske) hur det ananrs skulle gå till:confused:
De du beskriver som sågar ner hästen har ju tyvärr inte heller förstått och då blir det helt fel på alla sätt:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det blir ju så när man utgår från sin egen värld:crazy:

Bra att du tog med det där med förnöjsamhet.
Har aldrig sett en häst frusta i en hög form mer än av frustration.

ju högre from- mer spänd, men i vissa lägen där den verkligen är koncentrerad o "är med" funkar det inte med hel avspänning. Den kommer som ett kvitto när man sen pustar.

den där fina avvägningen mellan spänst o spänning-som att balansera på en tunn tråd.

Senast ändrad:

Ja, men det gör vi ju allltid:cool: Det är svårt att föreställa sig det man inte upplevt, som någon mycket riktigt skrev.........Vad det än gäller. Det är därför man är så tvärsäker på allt när man är ung:angel: Oj vad mycket man har insett med åren:o

Ja, bra att du tar upp det du gör nu, eftersom det är det viktiga i alltihop, att hästen är med.
En häst som tex gärna går och blir spänd, kanske bara pga extra energi eller pga att den alltid är mkt vaken och lättpåverkad av olika sorters intryck/stimulans utifrån öht, får lättare att slappna av och fokusera om den mjukt läggs i en lägre form, den frustar, blir mer lösgjord osv. Att från det begära lite mer aktivitet och lägga hästen lite djupare är långt ifrån att såga och dra, och det skulle öht inte gå utan ridning med sitsen. Det skiljer sig inte från annan ridning:confused:.

Man måste också inse att alla hästar är olika även psykiskt och pga det kan ha lite olika behov ´även i ridningen.

Ja absolut då missar man hela poängen, och det är tråkigt när det antyds från en del håll att det är så "vissa" rider här, eftersom man själv inte har förstått (kanske) hur det ananrs skulle gå till:confused:
De du beskriver som sågar ner hästen har ju tyvärr inte heller förstått och då blir det helt fel på alla sätt:crazy:

Precix..

Det är ju en vedertagen vetskap att hästar som självmant sänker huvudet säger: "Jag är med dig, jag litar på dig, jag lägger mitt liv i dina händer" typ..

Medan en häst man trycker på plats (Om än så lite) alltid kommer att ha ett kort i bakfickan för att vifta med senare,.

Rund och djup är för mig personligen mkt mer viktigt att jobba med för att lösa mentala spänninar eller ännu mer korrekt, kolla av var jag har hästen mentalt för att kunna släppa fysiskt.

Det är när man missbrukar vetskapen och gör hyperflexion av det som det gått för långt, även, även om det stretchas bit för bit i små steg så missar man ändå poängen, hästen behöver ju inte bändas vare sig hit eller dit eftersom vi fysiskt till 100% ALDRIG kan behärska hästen, endast mentalt.

Vad man nu får ut av det.

Så, vi kommer väl tillbaks till det viktiga riktigt svenska, Lagom är bäst :D

Men det fick vi ju höra på konventet i Aachen om Rollkur att Påverkad Psykiskt? Hm..nej, så långt har vi inte tänkt. Än.

:grin:

Bra att du tog med det där med förnöjsamhet.
Har aldrig sett en häst frusta i en hög form mer än av frustration.

ju högre from- mer spänd, men i vissa lägen där den verkligen är koncentrerad o "är med" funkar det inte med hel avspänning. Den kommer som ett kvitto när man sen pustar.

den där fina avvägningen mellan spänst o spänning-som att balansera på en tunn tråd.

Fan, var du tvungen att skriva mer som jag vill kommentera? Jag måste ju iväg.

Nåja :D

En häst i hög form, egentligen hur hög som helst, kan av naturen inte vara helt mentalt avspänd, då den har instinkter som inte ens vi människor kan rå på, som säger "Watch out" Eller ja, kanske inte på engelska dårå, men i alla fall, Se upp! ngt är på g, min ryttare vill att jag ska vara vaken!

Så, rent fysiskt kan den mekaniskt ha genomsläpphet i rörelser för att det är inövat så, men riktigt avslappnad kan inte en häst bli om den inte får komma ner med huvudet.

Fysiskt vill vi skapa en koordinerad häst, med symmetriska rörelser, och det kan vi, mer eller mindre, såklart. Detta kan se hur bra ut som helst men en hög häst kommer ändå alltid att vara en vaken häst medan en låg häst kan dra fördelar från båda håll då en låg häst kan vara både vaken OCH avslappnad.

Ryttare som aldrig tränar hästen i låg form *tror jag* har mer fysiska spänningar i hästen än tvärtom.

Helt enig med dej:D
Det gäller ju även i all hantering av hästar.
Hästar är i regel väldigt lätta att samarbeta med om man bara vet hur. Kommunikationen är a och o, tappar man bort den är det inte bra, vare sig från marken eller ryggen. Ja ja det är ett helt ämne, bara det.:idea:

(Vi pratar ju inte om extrema varianter i ridningen som HF här,heller, det är inget jag håller på med eller förordar. )

En häst i hög form, egentligen hur hög som helst, kan av naturen inte vara helt mentalt avspänd, då den har instinkter som inte ens vi människor kan rå på, som säger "Watch out" Eller ja, kanske inte på engelska dårå, men i alla fall, Se upp! ngt är på g, min ryttare vill att jag ska vara vaken

Ja och det är ju också så att vissa har mer av detta av naturen, man kan säga att det t o m kan ha att göra med rollen i en flock, som vissa ofta har, oavsett flock, den som vaktar, SKA hålla koll, vara uppmärksam. * lite svammel*

Senast ändrad av en moderator:

Helt enig med dej:D

Ja och det är ju också så att vissa har mer av detta av naturen, man kan säga att det t o m kan ha att göra med rollen i en flock, som vissa ofta har, oavsett flock, den som vaktar, SKA hålla koll, vara uppmärksam. * lite svammel*
Det här rimmar med mitt sto- som vallar val. o blir hysterisk ibland. Har fuxfärg:D

Den är oxå på G. vid ridning o måste därför ridas låg- för att sluta hålla så mkt koll- på allt.

Men alltså....nu har jag inte läst allt ni skrivit om underhalsar hit eller dit, men Bracchi är ju specifikt en av de muskler som representerar underdelen av halsen, dels pga. placering och dels pga. dess funktion.

Jag håller med dig, representerar underdelen av halsen, men inte en underhalsmuskel enligt mig. Måste iväg.

Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.

Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.:angel:

Ja, både gensvar och utveckling av hästen. Kvittot på att träningen är bra tycker jag märks på lång sikt. "Snabbfix" kanske finns, men det är i förlängningen jag tycker det är intressant.

Så det är inte förrän jag fick "läxa" att rida i en låg och rund form - varje gång jag red - som det började bli resultat.

Väldigt roligt nu också när jag kan variera formen mer och inte glömma (aja baja) att gå tillbaka till den låga formen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V