Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

jag knapplånar

Såsom ridsporten ser ut idag, med ett sammelsurium av åsikter och "sanningar" som finns i flera olika upplagor och tom motsäger varandra så kanske man inte behöver kunna varenda muskel och kota.

Men en grundläggande allmän kunskap om anatomi behövs nog.

Alla tränare presenterar sin sanning. Det gäller även alternativen.

Men har man en basal kunskap så märker man att det ofta påstås saker som liknar uttalanden "Jorden är platt"

En grundläggande grej är att muskler generellt delas in i Böjare och Sträckare.

Böjare böjer - Rund = böjd.

Att då påstå att man stretchar böjare i en rund form är gallimatias.

och ditt gensvar - visst känns det bra när man får ett gensvar.

men ingen av oss har ridit Grand Prix på 100 % Inte 80 heller.

Så ingen av oss vet hur RÄTT känns

Ingen är där ännu.

jag vi vet alla hur mer rätt än förrut kändes.

men ingen här är framme än :grin:

Även om många uttalar sig som om de vore det:angel:

I'm confused. Du citerade mitt inlägg och skrev knapplån.:confused:

Tolkar det som att du inte tycker att jag ska nöja mig med gensvaret jag får från hästen eller missförstod jag?

Är jorden platt?:confused: What??

Självklart är min häst inte klar ännu. Hon är bara 6 år. Jag kan inte göra så mycket mer än förlita mig på att vi är på "rätt väg" när hon blir mjuk,elastisk och lydig samt att tränaren på backen säger att hon jobbar bra.

Jag rider för en 10:a. Har jag tur så blir det en 7:a eller kanske tom en 8:a.:D

jag knapplånar

Såsom ridsporten ser ut idag, med ett sammelsurium av åsikter och "sanningar" som finns i flera olika upplagor och tom motsäger varandra så kanske man inte behöver kunna varenda muskel och kota.

Men en grundläggande allmän kunskap om anatomi behövs nog.

Alla tränare presenterar sin sanning. Det gäller även alternativen.

Men har man en basal kunskap så märker man att det ofta påstås saker som liknar uttalanden "Jorden är platt"

En grundläggande grej är att muskler generellt delas in i Böjare och Sträckare.

Böjare böjer - Rund = böjd.

Att då påstå att man stretchar böjare i en rund form är gallimatias.

och ditt gensvar - visst känns det bra när man får ett gensvar.

men ingen av oss har ridit Grand Prix på 100 % Inte 80 heller.

Så ingen av oss vet hur RÄTT känns

Ingen är där ännu.

jag vi vet alla hur mer rätt än förrut kändes.

Så det är inte förrän man rider Grand Prix på 100% som man kan anse sig att rida rätt - enligt dig!?

Då rider ingen någonsinn rätt enligt dig. Inte ens dina få ledstjärnor inom ridningen vet heller, för ingen rider "rätt". (Som det verkar är det Balkenhol och "Fio".. eller vilka är det? - men ingen av dem rider heller Grand Prix på 100% vad jag vet)

Så ska man tolka det du säger kan vi alla lägga ned ridningen, för ingen kan, ingen vet. Den enda som har svaret närmast är AvG - hon vinner ofta. Då är definitivt rollkur medicinen som är framgången mao.

Jag är förundrad över hur du tänker och resonerar, och ffa hur du uttrycker dig i skrift här.

Jösses...

Så det är inte förrän man rider Grand Prix på 100% som man kan anse sig att rida rätt - enligt dig!?

Då rider ingen någonsinn rätt enligt dig. Inte ens dina få ledstjärnor inom ridningen vet heller, för ingen rider "rätt". (Som det verkar är det Balkenhol och "Fio".. eller vilka är det? - men ingen av dem rider heller Grand Prix på 100% vad jag vet)

Så ska man tolka det du säger kan vi alla lägga ned ridningen, för ingen kan, ingen vet. Den enda som har svaret närmast är AvG - hon vinner ofta. Då är definitivt rollkur medicinen som är framgången mao.

Jag är förundrad över hur du tänker och resonerar, och ffa hur du uttrycker dig i skrift här.

Jösses...

Kan bara instämma:crazy:

OCh jag vill lägga tilll att alla vi som är med här och diskuterar på detta forum gör nog så gott vi kan på vår nivå, och det vi har gemensamt är ett intresse för det vi håller på med och en vilja att lära mer och tänka över vad vi gör och förbättra. Det är vad som gör diskussionerna intressanta.:bow:

Är så vansinnigt trött på denna översittarattityd som dömer ut i stort sett alla andra och antyder en egen skicklighet som vi andra (ja de flesta i alla fall,) inte ens är i närheten av att förstå.....Det är bara ett sätt att försöka trycka ner andra när argumenten (och de egna erfarenheterna och kunskaperna) tryter. Så sorgligt egentligen.:crazy:

Så lågt, så onödigt för tråden. Men jag börjar lära mig dig nu..... När det börjar brännas under fötterna p.g.a lite osedvanligt klumpiga inlägg, då blir du värre än vanligt- jag antar att du strävar efter att få tråden låst så du kan på så vis dra dig ut med hedern i behåll.

Den enda jag uppfattar som sätter sig själv som framme där är du.
Ingen annan.

Jag tycker det är svårt med ridning, att få det bra, när jag debuterade min i msv för ett tag sedan var jag jätteglad för att jag orkade rida så han fick sjuor och några åttor under travprogrammet.Jag är väldigt nöjd med min och unnar andra bra resultat, och tycker inte jag är bättre än någon annan, tvärtom.
Jag är ödmjuk och tacksam, och tror inte alls att jag är längre än vad jag är, och det tror jag gäller för de flesta andra här också.

Sedan finns det en del i tråden som rider på högre nivå än du förstår.

fast nu har de gjort det. FEI har ju faktiskt nu gått ut och klassat hyperflexion som mental misshandel av hästen, och det är frågan om man kommer att få rida fram så på tävlingar i framtiden.

Åh! Det är ju helt underbart! Det visste jag inte! Tack för info!

:bow:

Jaså du är här igen.
Är det inte jobbigt att vara allena vetande?

I en lägre låg form så "vilar" hästen. den behöver inte alls samma muskeltonus som när den skall börja balansera OCH avlasta farmdelen.

Men den måste komma av att man fått vikten bakåt så hästen balanserar bakifrån.

Att bända ned hästen trots att den inte hittat rätt bakifrån är ngt helt annat.
Det var det här jag skrev om tidigare.
bara för att det är enda sättet för en själv plus att man hamnar i framvikt- så går det bara inte. Livet på en Pinne

Lyssna på dem som kan här- det kan ge en bredare kunskap- om man inte har den själv.

Varför förstöra denna givande tråd:confused: eller den enda diskussionstråd som vi har haft på länge.

"Skönt" att det finns flera ekipage med samma problem... Det känns ibland lite knäppt att inte kunna ta tyglarna när man tävlar LA. :grin:

***Knapplån***

Nu stänger jag tråden, och låter b_a_l avgöra om den ska öppnas igen efter eventuell sanering.

Immer (vikarierande moderator)

Tråden får förbli stängd och samtliga som tjafsat bör skärpa till sig ännu en gång....

/B_A_L, som inte tänker sanera, läs era dumheter och begrunda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V