Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

Men det fick vi ju höra på konventet i Aachen om Rollkur att Påverkad Psykiskt? Hm..nej, så långt har vi inte tänkt. Än.
:grin:

fast nu har de gjort det. FEI har ju faktiskt nu gått ut och klassat hyperflexion som mental misshandel av hästen, och det är frågan om man kommer att få rida fram så på tävlingar i framtiden.

Var går gränsen? Hur många cm från bringan o hur många meter får den gå så?

Tror att det kan bli ett svårt beslut för överdomarna:crazy:

Vad blir straffet? Får ej deltaga?

Sorry för OT *undrar bara hur man rent praktiskt ska gå tillväga*
Här är det inga bekymmer, men i NL.

Lancet:
För mig är det stor skillnad i de olika versioner av "djup och rund" som framställs. Jag ser arbets kvalitet i din version. En lägre, något rund arbetsform, snarare än vad jag kallar "djup". Det är ju så olika hur man tolkar vad man ser.

Jag noterar att du rider i lätt sits och inte sänker halsen särdeles lågt under arbetet, iallafall på de bilderna, vilket ju underlättar ryggverksamheten. Ryggen är inte så stretchad där att långa ryggmuskeln är satt ur spel, och den kan därför arbeta i den formen du visar. Halsen ser inte kort ut heller så han behöver inte spänna sig där för att hålla positionen.

I min enkla uppfattning inget konstigt utan rätt logiskt och sannolikt funktionellt för den ponnyn.

*KL*
Till den fortsatta debatten - jag har inte hört någon emotsäga att hästen behöver få slappna av och gå i lägre form? Självklart kräver en högre samlingsgrad högre muskeltonus, och det är jobbigt, och då måste man få vila efteråt. Och man blir inte emottaglig för information om man inte slappnar av, så visst ska man se till att hästen gör det.
Men vad jag vill framföra är att den formen inte måste vara specifikt "rund och djup" för att det ska uppnås.

En arbetsform behöver inte vara högre än den Lancet visar (min åsikt). Jag anser att om nacken /större delen av halsen befinner sig i eller bara strax över mankhöjd är hästen i "arbetsläge".

Med nacken sänkt under mankhöjd närmar man sig stretch, och då får man svårare att just lyfta framdelen bakifrån - det blir helt enkelt ökad belastning fram och därmed en slitagerisk. Även om bakbenen kommer in under hästen kan de inte Bära, över ryggen, när denna är stretchad med sänkt hals.

Men att rida så som paus, i lågt tempo och inte överdrivet länge minskar den slitagerisken. Det har viktiga funktioner för avslappning, för att länga och räta ut halskotpelaren. Så man ska inte bortse från de lägre formerna, men det är väl ingen som tyckt? Det är dock inte nödvändigt att detta måste ske med nosen bakom lod. Men om så krävs för att uppnå balans och kontakt med bakdelen, fine.

Däremot anser inte jag att en häst bör "jobbas" i stretch - vilket de djupare, mer ihopböjda, formerna innebär (även om det inte blir just hyperflex).

Hittade senast igår lite forskning om just stretch http://www.holistichorse.com/newsletter/28stretching.html, bl a av hästryggar och det problem man upplever med den överdrivna flexibilitet som det kan ge i ryggraden. Överrörlighet alltså, med de risker det kan innebära. En stabilare ryggrad sågs som mer funktionell utifrån syftet att bära hästen när den sätter sig. Det är ju skillnad att mjuka upp och stretcha muskler och att tänja leder, ligament och senor.

Jag ser även ett problem i tänket att man värmer upp i dessa djupare former, just eftersom man inte bör stretcha kalla muskler.

Vanlig skritt på lång tygel, sedan jogg och galopp i lite öppnare, men lägre form kan ge just den avslappnande, genomblodande, taktbefrämjande effekt man eftersöker. Naturligtvis beroende på hästen. En lågställd kanske värms bättre i något högre och en högställd bättre i något lägre varianter. En stressad häst kanske måste hållas ner lite mer för att inte spänna sig.
Det finns ett stort spektrum inom "mellanlägena" och jag skriver helt under på att lagom är bäst!

Ett vanligt problem som jag ser det är att man arbetar hästen i för hög form när man "plockar upp den" (ofta då med halsen högre än bakdelssänkningen, alltså brott någonstans över ryggen). När det är i mellanläget man får den bästa dynamiken.

Om man inte lyfter just nacke / hals mer än resten av hästens form medger, då blir det inte spänningar just i halsen och överlinjen på samma sätt.
Utifrån en horisontellt sett ganska "rak" häst (dvs inte svankande - men inte heller skjutandes rygg), kan man jobba så mycket på bakdelsstärkning och -sänkning som för dagen och stunden är möjlig och då kommer halsen och nacken på köpet. Men den höjda nacken är ju inget självändamål.

Men hur använder ni sitsen vid djup och rund?

Jag kan bara svara för mig själv:
Det är viktigt att man inte själv följer med framåt med överlivet (det ser man ofta - hästen ska läggas ner och ryttaren följer med fram).

Hästen ska vara i balans i kroppen med manken upp så den egna sitsen är lika viktig då som annars.

När jag börjar rida fram så rider jag rund och djup - det är då man checkar av dagsstatus på hästen - hur bra lyssnar den idag och vilken mental inställning har den idag.
Jag rider sen rund och djup ända tills hästen går lösgjord, med bra takt och lyssnar för de små signalerna.

Funkar det så plockar jag upp men känslan ska vara densamma annars tar vi ner igen.

Även om folk vill placera mig i "motfacket" så står jag inte där

Sedan är det mer komplicerat än så.

Man åstadkommer ju ngt i en rund form, sedan så kan man gå över gränsen för när hästen kan arbeta dynamiskt ut i rund.
Jag såg inga avarter i dina bilder.

Hästen behöver ju en allsidig träning för att hålla och orka.

De som är överintresserade av djup och rund skvallras ju på tävling för de hästarna orkar ju inte hålla ihop.

Så jag tycker liksom hästen talar om om man är ute och cyklar eller inte.

Inte hur det känns - för det kan alltid vara så att man inte upplevt bättre dimensioner

Utan mer utifrån hur det ser ut.

Ser det korrekt ut - fungerar ridningen. Hästen har svaret

Appråpå det så ser dina senare ridbilder på halvbloden intressanta ut. :laugh: = glad

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det samma gäller för mig.
Läser förmodligen för lite böcker...har inte orkat läsa om alla muskler, kotor, spottkörtlar och nackupphängningar i tråden.

Ifrågasätter säkert för lite och förlitar mig mer på gensvaret jag får från min häst i ridningen.:angel:

jag knapplånar

Såsom ridsporten ser ut idag, med ett sammelsurium av åsikter och "sanningar" som finns i flera olika upplagor och tom motsäger varandra så kanske man inte behöver kunna varenda muskel och kota.

Men en grundläggande allmän kunskap om anatomi behövs nog.

Alla tränare presenterar sin sanning. Det gäller även alternativen.

Men har man en basal kunskap så märker man att det ofta påstås saker som liknar uttalanden "Jorden är platt"

En grundläggande grej är att muskler generellt delas in i Böjare och Sträckare.

Böjare böjer - Rund = böjd.

Att då påstå att man stretchar böjare i en rund form är gallimatias.

och ditt gensvar - visst känns det bra när man får ett gensvar.

men ingen av oss har ridit Grand Prix på 100 % Inte 80 heller.

Så ingen av oss vet hur RÄTT känns

Ingen är där ännu.

jag vi vet alla hur mer rätt än förrut kändes.

men ingen här är framme än :grin:

Även om många uttalar sig som om de vore det:angel:

*Spekulerar* *Knapplån*

Hästar som har svårt att slappna av och släppa efter generellt blir ju stort hjälpta av en låg form i träningen, när den uppnås så att hästen är "med" och själv känner sig bekväm.

Att lägga ner hästen i dominans skapar alltid motsats effekt som alltid visar sig någonstans, kanske tom. längre fram i träningen, oftast först mentalt som utvecklas till fysiskt, men det kan "se bra ut" och avslappnat för blotta ögat.

I en lägre låg form så "vilar" hästen. den behöver inte alls samma muskeltonus som när den skall börja balansera OCH avlasta farmdelen.

Men den måste komma av att man fått vikten bakåt så hästen balanserar bakifrån.

Att bända ned hästen trots att den inte hittat rätt bakifrån är ngt helt annat.

Jag tror inte att det är så enkelt som antingen eller.

Och här vill jag citera Bo Tiblin :laugh:

Det finns många stabila obalanser. Men bara en balans.

Har man inte upplevt balans på det viset så vet man ju inte.

Många tror att de har det. men att säga det är som att påstå att man rider för en 10:a hela tiden - och det gör nog ingen här
- sorry

Ett annat sätt att uttrycka det är att när hästen går i balans så går hästen utifrån TRs beskrivningar.
det är därför ekipaget vid det tillfället faktist får 10 :angel:

TR är bara en beskrivning av balans. Hur hästen skall röra sig för att anses vara på rätt "stärkande väg"

Ingen är där ännu.

Såna här inlägg är så onödiga.

Det är ingen som utger sig för att vara expert, alla kämpar på sin nivå och diskuterar utifrån sina egna erfarenheter.

Ingen är där ännu.

det verkar väldigt viktigt för dig att påpeka att "alla" inte är där. det finns ett flertal ryttare i denna tråd som tävlat rätt höga klasser och därmed ligger ljusår framför din egen erfarenhet och "känsla". Så när du vill klassa in alla i en säck, där du själv ingår, så blir det missvisande. DU är inte där ännu, du tävlar ju och har inte tävlat över huvud taget tex. dock har du en del teoretisk kunskap som sagt. Många andra är milsvida steg före dig ridmässigt, så att klassa ihop alla i en bunt funkar inte. vare sig med smirk smiley eller visselsmiley efter.

Många tror att de har det. men att säga det är som att påstå att man rider för en 10:a hela tiden - och det gör nog ingen här
- sorry

Ett annat sätt att uttrycka det är att när hästen går i balans så går hästen utifrån TRs beskrivningar.

Förklara gärna vad du menar här. Förstår inte, vad får du 10:a på tävling ifrån? Du brukar ju prata om att tävlingsresultat är oviktiga i sammanhanget.

Man använder väl alltid sitsen:confused:för att hjälpa den att bibehålla balansen o få ett jämnt arbete genom kroppen- en avvägning- ingen handridning.
.

Ja alla använder sitsen - men på olika vis och med olika medvetenhet

Jag ser även ett problem i tänket att man värmer upp i dessa djupare former, just eftersom man inte bör stretcha kalla muskler.

Tja enligt utbildningskalan så värmer man ju upp i framåt nedåt.

Målet är ju fram med näsan.
Det är ju först då som hästen kan sägas själv söka kontakten.

och man uppnått de 3 första kvaliteterna.

Jag är som sagt inte emot Djup och rund per se.

Men en del motivationer haltar.

och djup och rund kan se väldigt olika ut.

Jag tror också att 'en del' inte fixar att få fram de 3 först kvaliterna dvs takt och lösgjordeht och näsan fram, och därför rider i en rund form

fio skrev ju ngt om det

Men det syns ju på hästen om det är så eller inte. Även i andra former.

Hästen är ju hela tiden kvittot på om arbetet är rätt, och om träningen varit rätt

Sedan fixar ingen det hela tiden, det är ju Lancets bilder ett exempel på. (med och utan knyck på överlinjen. tack igen)

Ju bättre man kan få fram de olika kavliterna - ju bättre ridning

mer likt Tr's beskrivning och högre poäng

Senast ändrad av en moderator:

jag knapplånar

Såsom ridsporten ser ut idag, med ett sammelsurium av åsikter och "sanningar" som finns i flera olika upplagor och tom motsäger varandra så kanske man inte behöver kunna varenda muskel och kota.

Men en grundläggande allmän kunskap om anatomi behövs nog.

Alla tränare presenterar sin sanning. Det gäller även alternativen.

Men har man en basal kunskap så märker man att det ofta påstås saker som liknar uttalanden "Jorden är platt"

En grundläggande grej är att muskler generellt delas in i Böjare och Sträckare.

Böjare böjer - Rund = böjd.

Att då påstå att man stretchar böjare i en rund form är gallimatias.

Ingen är där ännu.

Även om många uttalar sig som om de vore det:angel
:

Svårt att se hur du kan uttala dig på detta vis.

Kanske misstolkar jag. *Fortf. trött*

Jo, jag vet hur rätt känns, eftersom jag haft förmånen att rida hästar som gjort rätt, inte för att JAG kunnat rätt men eftersom hästen och tränaren kunnat leda mig dit samt ge mig den känslan.

Sen VET jag hur RÄTT ser ut, och jag kan också leda mina elever till RÄTT vilket är en kvalitet jag måste äga som tränare.

KANSKE jag misstolkade dig som sagt, annars måste jag säga att det var hårt dömande ord du plitar ner :)

Vill bara förtydliga att RÄTT för mig innebär rätt just nu, inom ramen av MINA referenser och en sammanslagning av mig, hästen och tränaren där allt klickar och vi når just det som är möjligt just nu.

Nej jag är ingen aktiv ryttare, kanske just därför, att jag har så höga krav, men när jag väl rider så är det RÄTT jag strävar efter och faktiskt också uppnår då det annars skulle kännas fulkomligt meningslöst att göra det jag gör.

RÄTT behöver inte betyda Grand Prix, även om det såklart är häftigt att få träna OS och WM ekipage jämfört med grannens shettisekipage, (Där det förvisso också blir rätt ibland) RÄTT för mig är att vi FÅR IGENOM det som behövs nu, i detta nu.

RÄTT behöver inte betyda att vi rider en Grand Prix på 100% eller ens 80 eller ens 60%

Rätt är att vi är rätt på det i den strävan vi har, (En morot måste vi ju alla ha)

Vad jag vill komma till i mitt svammel är att RÄTT behöver ju inte betyda "Det ultimata" utan att vi gör RÄTT på vägen dit.

Såna här inlägg är så onödiga.

Det är ingen som utger sig för att vara expert, alla kämpar på sin nivå och diskuterar utifrån sina egna erfarenheter.

Precis vad jag också ville haft fram, och det är ju precis det som gör att det blir nyanser av alla de slag, som är så otroligt intressanta och viktiga! Mångfald!

:bow:

I en lägre låg form så "vilar" hästen. den behöver inte alls samma muskeltonus som när den skall börja balansera OCH avlasta farmdelen.

Men den måste komma av att man fått vikten bakåt så hästen balanserar bakifrån.

Att bända ned hästen trots att den inte hittat rätt bakifrån är ngt helt annat.

Jag tror inte att det är så enkelt som antingen eller.

Och här vill jag citera Bo Tiblin :laugh:

Det finns många stabila obalanser. Men bara en balans.

Har man inte upplevt balans på det viset så vet man ju inte.

- sorry

TR är bara en beskrivning av balans. Hur hästen skall röra sig för att anses vara på rätt "stärkande väg"

Skyller på min trötthet men detta inlägg förstår jag inte ett dyft av :o

*Flåt*

Jag kan bara svara för mig själv:
Det är viktigt att man inte själv följer med framåt med överlivet (det ser man ofta - hästen ska läggas ner och ryttaren följer med fram).

Hästen ska vara i balans i kroppen med manken upp så den egna sitsen är lika viktig då som annars.

När jag börjar rida fram så rider jag rund och djup - det är då man checkar av dagsstatus på hästen - hur bra lyssnar den idag och vilken mental inställning har den idag.
Jag rider sen rund och djup ända tills hästen går lösgjord, med bra takt och lyssnar för de små signalerna.

Funkar det så plockar jag upp men känslan ska vara densamma annars tar vi ner igen.

Får jag fortsätta fråga?

:bump:

Hur plockar du upp och hur tar du ner?

Jag tar upp en häst genom att aktivera underskänkeln och ta fram handen, höja handen ett par centimeter och göra ungefär en miljon halvhalter och avstämningar.

Ibland när man lägger ner en häst som kortat sin överlinje vill den ju inte riktigt följa med ner. Då ligger jag om med skänkeln, visar vägen med handen, kanske länger tygeln lite och är noga med att rida den ner med skänkeln och sätet.
Jag böjer den ganska mycket i kroppen för innerskänkeln också.

De hästar jag rider till vardags vet ju ofta vad jag är ute efter, tycker ridning är mycket att ryttaren ska visa hästen vad denne vill - så fort hästen förstår så vill den göra rätt.:bump:
Väldigt ofta ser man att problem egentligen består i missförstånd.

En del hästar kan också bli förnärmade om man använder för grova hjälper, verkar nästan som om de tycker det är under deras värdighet;)

Tränar också mycket på/av ridning. Dvs jag kanske tränar på galoppslutor. Då ska hästen vara alert och spänstig. Men närsomhelst ska jag kunna ge lång tygel och skritta och då ska den vara beredd på direkt avslappning, söka sig framåt neråt och skritta rent.
Det är bra ur många synvinklar - dels är den på/av ridningen viktigare ju längre upp man kommer och sen är det ett kvitto om hästen är lösgjord plus att det är en bra belöning.

Tränar också mycket på/av ridning. Dvs jag kanske tränar på galoppslutor. Då ska hästen vara alert och spänstig. Men närsomhelst ska jag kunna ge lång tygel och skritta och då ska den vara beredd på direkt avslappning, söka sig framåt neråt och skritta rent.
Det är bra ur många synvinklar - dels är den på/av ridningen viktigare ju längre upp man kommer och sen är det ett kvitto om hästen är lösgjord plus att det är en bra belöning.

Mycket intressant att läsa hur du gör.

Jag jobbar också mycket med korta pauser eller på/av som du kallar det. Av är inga problem för min häst, :Dhan kan slappna av på nolltid. Det svåra är att få honom uppmärksam igen utan att det skapas spänningar. Han har en enorm fri skritt och har svårt för att komma tillbaka till arbete snabbt efter att ha gått på längre tygel. Det känns inte som ett problem i det dagliga arbetet men den blir svårt på tävling från ökad till mellanskritt.

(En liten parentes bara.)

Det brukar vara det vanligaste "problemet". Ofta beror det på att hästen tror att den är klar...och kanske är lite bekväm av sig;)

Ofta kan man behöva visa dem exakt hur mycket de ska ta i när de tar i och så ge berömmet genom att skritta. Men det är inte lätt.

Jag rider ibland en annan sorts häst - en som strävar efter att dra ut tygeln ur handen på alla ryttare och som, om den får chansen, vill göra sig så låååååång det bara går.
När man skrittat på lång tygel och plockar upp igen, hur bra hon än gått sekunderna innan så kan man tro att man inte ridit för hon blir som en planka så fort hon skrittat på lång tygel. Genom mängder av avstämningar får man henne att inte lägga sin vikt framtill men skrittar på lång tygel mitt i passet gör jag inte ännu på henne, hon får pausa i mellanskritt och bra dagar med lite mer längd på tygeln.
Tids nog kan jag nog länga ut hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V