Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

. För mig kan man som sagt likaväl rida med nosen i lodplan och få ut samma effekt (= avslappnad underhalsen och ryggen uppe).

Ja och med plus för att ryggen kan jobba dynamiskt och den kan stärkas för samling samtidigt

Men det ÄR svårare ställer mycket större krav på ryttarens förmåga att rida med sitt bäcken

Jag tänker att ju mer man böjer där fram desto mindre "böjd" blir hästen där bak. För mig känns det som att mer böjning fram ger mindre böjning bak och tvärtom: mer böjning bak ger mindre böjning fram. Iaf i viss mån. Tex vid lång och låg med nosen i lodplan så måste hästen vinkla in rumpan rejält under sig för att agera som motvikt. Är halsen istället rund och djup så blir det inte samma styrketräning för bakdelen och den blir inte lika invinklad. Nu vet jag inte ifall detta stämmer, det är bara mina tankar kring det hela.

Det är inte bara dina tankar - utan det stämmer med fysiolog och biomekanik.

Det man känner är att hästen välver upp bröstryggen, och det är ju ett plus - men det skall ju vinkla bäckenet också och börja svikta bak också:o

det är nog från ryttare till ryttare om man lägger lika mycket energi på det också

Sedan detta med att motivera varför.
Mankan med logiskt resonemang få det till att katter har tre svansas.

men förstår inte att motivationen haltar förrän man har tillräcklig baskunskap så att man se precis VAR det haltar.

Sedan är det så att man kan titta på ryggforskning. Den säger att de och de händer i djup och rund. Men om tränaren säger annorlunda :confused:

varje männsika väljer ju själv vad den vill tro på och var den vill hämta kunskap

Jag tror nog att det krävs mer styrka att ha nacken högst hela tiden, varav den kan få slappna av i den runda o komma till ro- även mentalt.

Ja att lyfta framdelen är mer krävande än att inte göra det - absolut

Sedan beror det nog på hur rund om hästen skall uppfatta den som "vilsam"

Nu kan jag iofs rida i alla gångarter med helt utsläppt tygel och hon går rund och djup ändå, men det har krävts mycket av mig.

Vad jag vill komma till är att det inte är så lätt som det kan verka. Och olika lätt/svårt på olika hästar.

Det var inte dåligt måste jag säga :bow:

Så en man behöver inte placera hästens näsa på samma ställe som en kvinna? För att han kan rida hästen till en annan styrka bakifrån? Eller missuppfattade jag dig?

Det är ju både Uphoff's oh Ankys motivering slog det mig

Men det jag inte förstår är varför man väljer att aktivt placera nosen där. För mig kan man som sagt likaväl rida med nosen i lodplan och få ut samma effekt (= avslappnad underhalsen och ryggen uppe).

Nu handlar det ganska lite om hur nosen är placerad i det hela utan vad man vill åstadkomma är att hästen skall släppa ner sin hals och slappna av underhalsmuskelaturen och jag kan väl säga av det jag sett runtomkring mig ialla år så DE som tror dom får ut samma effekt genom att rida med nosen i lodplan har till 99% en häst som bär upp sig med underhalsen även om dom inte förstått det själva för så svårt är det faktiskt att rida och du ser det i stort sett bara från marken om du är en jäkligt skicklig person! Som ryttare är det omöjligt att se ifrån hästen och desto svårare att känna eftersom det är en väldigt fin linje däremellan!
Det är ju DÄRFÖR man måste ha en tränare på marken, helst varje dag för att man skall utvecklas!

Senast ändrad:

Nu kan jag iofs rida i alla gångarter med helt utsläppt tygel och hon går rund och djup ändå, men det har krävts mycket av mig.

Är det en vinst?

vad hände med söket fram till handen då - och att man alltid kan checka av om hästen arbetar korrekt bakifrån - utfrån att den då alltid följer handen framåt :confused:

Ja och med plus för att ryggen kan jobba dynamiskt och den kan stärkas för samling samtidigt

Men det ÄR svårare ställer mycket större krav på ryttarens förmåga att rida med sitt bäcken

Hur ? Jag har sett samma mening i otaliga trådar nu, men var vänlig förklara varför det är så mkt besvärligare och svårare att rida med nos fram. Jag tycker inte det.

Varför kan inte ryggen arbeta dynamiskt i låg och rund form? Eller vad menar du? Det är i min mening i den låga och runda man stärker hästen inför samling på ett bra sätt, jag förstår inte vart du vill komma?

ja förstår vad du menar - men ni får sluta surra om underhalsen.
( vart kommer detta ifrån ? )

MEN det går ju faktistk att få hästen att släppa halsen själv frivilligt - som ett svar på det som händer där bak

Placerar man bäckenet rätt och får hästen rak så släpper den halsen.

Går att göra på töm tom...

Ja att lyfta framdelen är mer krävande än att inte göra det - absolut

Sedan beror det nog på hur rund om hästen skall uppfatta den som "vilsam"

Jag ser inget likamedtecken mellan framdel o nacken:confused:, men när den ORKAR- stundsvis-så visst.

det är bl.a. ett av syftena med formen

Hur ? Jag har sett samma mening i otaliga trådar nu, men var vänlig förklara varför det är så mkt besvärligare och svårare att rida med nos fram. Jag tycker inte det.

Men varför rider du då inte med nosen fram om du får samma kvaliteter och det är lättare :idea:

Varför kan inte ryggen arbeta dynamiskt i låg och rund form? Eller vad menar du? Det är i min mening i den låga och runda man stärker hästen inför samling på ett bra sätt, jag förstår inte vart du vill komma?

Om du verkligen VILL veta svaret på det, så sätt dig in mer i grundläggande idrottslära och biomekanisk forskning.

det går säkert att söka/ googla

Nu handlar det ganska lite om hur nosen är placerad i det hela utan vad man vill åstadkomma är att hästen skall släppa ner sin hals och slappna av underhalsmuskelaturen och jag kan väl säga av det jag sett runtomkring mig ialla år så DE som tror dom får ut samma effekt genom att rida med nosen i lodplan har till 99% en häst som bär upp sig med underhalsen även om dom inte förstått det själva för så svårt är det faktiskt att rida och du ser det i stort sett bara från marken om du är en jäkligt skicklig person! Som ryttare är det omöjligt att se ifrån hästen och desto svårare att känna eftersom det är en väldigt fin linje däremellan!
Det är ju DÄRFÖR man måste ha en tränare på marken, helst varje dag för att man skall utvecklas!
Jag tror att det var syftet med den träningen som jag blev anvisad.
att hästen ansträngs i sin underhals av att gå för mkt i en hög form- för vad den orkar i nuläget..

Jag ser inget likamedtecken mellan framdel o nacken:confused:, men när den ORKAR- stundsvis-så visst.

det är bl.a. ett av syftena med formen

nacken sitter på halsen som är en del av framdelen.

SÅ du tränar med halsen och framdelen nere för att hästen skall orka ha halsen och framdelen uppe?

Se det var ett logiskt krumsprång som inte jag följde med i:confused:

Nej. Framdelen kan vara uppe ändå.
Stärker den delen av lyftkranen som ska bära nacken o huvudet.

nacken sitter på halsen som är en del av framdelen.

SÅ du tränar med halsen och framdelen nere för att hästen skall orka ha halsen och framdelen uppe?

Se det var ett logiskt krumsprång som inte jag följde med i:confused:

Nej för att den skall få en chans att få rätt form på framdelen när man plockar upp den. Tyvärr är det inte så att om du bara rider in bakbenen i rätt vinkel under hästen att allt släpper fram automatiskt utan hästen kommer fortfarande att försvara sig med att hålla sig i underhalsen om formen blir för hög för snabbt! Allt sker ju succesivt och ju kortare hästen blir bakom sadeln desto högre kommer halsen att resa upp sig, men går det för fort kommer den gå av bakom manken och hålla i sig i underhalsen = sänkt bröstkorg

Visst den kommer kunna gå där tills den första halvhalten och då kommer antingen ryttaren hålla i för mycket eller så kommer hästen hålla i sig i underhalsen i stället för att bli kortare. Någonstans kommer hästen vilja hålla i sig, det är naturligt eftersom det är väldigt jobbigt och dom flesta ryttarna är inte optimala ryttare med optimal kroppskontroll och balans.

Är du emot att man rider hästen så här?
Om det är så illa är det ju viktigt att den informationen går fram till tex de berörda som höll i vidarutbildningen för A,B och C-tränare på Strömsholm i vintras.

Vilken är din anledning till att vara så anti detta- nu igen?

Bara för att det inte funkade på din?

i den formen måste man vara lätt i handen- losgelassen sein:D

Man visar vägen dit.

Fast är det inte ännu svårare att rida rund och djup isf? För mig känns det som att det väldigt lätt bara blir att man halar in näsan och så springer hästen runt på bogarna, viftar med frambenen och nosen vid bringan (om man ska överdriva).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar