Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

- kan man dra en slutsats till hur hästen rör sig/ rids?
om den har en någorlunda bra exteriör?
vill tillägga att min häst har en snygg mkt välmusklad hals:rofl:

Man kan utläsa väldigt mycket av hur hästen tränas av hur den har musklat sig - det gäller många muskler

rent generellt säger man ju att hästen skall bli vackrare när den börjar ridas ( den fyller ut överlinjen bättre)

Min fråga blir då varför man inte likaväl kan rida i en lite lägre form med hästen i lodplan och manken väl uppe? En sån form får ju också den effekten att underhalsmusklerna slappnar av.

det är ju mycket svårare.

Men sedan kan det ju vara olika saker man vill uppnå med en rundare form.

Det kan ju tex vara en tillfällig korrigering på en häst som beter sig som din tex :devil: (poking the nose)

Det handlar ju om att befästa den främre delen av pilbågen.

En kontrollgrej

Sedan så skall ju hästen tränas allsidigt - för att bli stark och orka samla sig.

kl

en dum en, frågar sig vad som händer med spottkörteln???

lånar knapp

Ang avknäppt fick jag känna på min häst när den var avknäppt på ett helt annat sätt än jag någonsinn har känt.

Pålle vek in snoken, han satt inte fast någonstans utan jag kunde e.g plocka in snoken mellan frambenen om jag ville, och han SPRANG!! Det fanns ingen förbindelse mellan bakben och bett där inte.

Jag har varken kännt detta innan eller efter - det var ingen trevlig upplevelse, men avknäppt var det ord som låg närmast :eek:

Det som buktar ut på en underhals är Brachiocephalicus. Altså den som det blir volym på.

I bland kan det som buktar ut vara skapat av själva halskotpelaren - om ryttaren lyfter halsen och "skapar en svanhals på en normal hals"
Så när underhalsen "buktar ut" tillfälligt - så har ryttaren lyft halsen mer än hästen lyft sin framdel:o

....

Vi pratar nog om olika underhals. Jag tycker inte det är B som buktar ut.
Jag menar Sternocephalicus, alltså den som är mitt under halsen. En häst som är felriden, eller för den delen, det kan faktiskt vara medfött, eller uppkommit under unghästtiden,kan ha en framträdande sådan.

En välriden häst, där S. inte blivit stimulerad, har inte en framträdande sådan även om man drar upp huvudet.

Sedan finns det säkert ett helt knippe med andra muskler däromkring som även de blir större om underhalsen får träda fram, men jag är inte på långa vägar tillräckligt kunnig.

KL
Idag gick det riktigt bra. jag har l i t e svårt för det där ändå:angel:

men hästen verkade att trivas:banana: bjöd som bara den o trampade på:bow:

Vad bra!:D

Jag brukar också tänka låångsamt när jag rider så här. (S*gr*d har sagt det till mig) Bestämmer takten med lättridningen. På Heddan känner jag snabbt nu när hon trillar fram och pinnar på för mycket.

Ska se om jag kan få till lite film när hon jobbar rätt. Vore intressant om fler kunde filma sina hästar i den här formen!:idea:
Alltid intressant att jämföra.

Min är så taktfast o trillar inte.

ska se vad jag kan göra:idea: Visst 17. min filmkamera är inte digital:banana::p

det är ju mycket svårare.

Men sedan kan det ju vara olika saker man vill uppnå med en rundare form.

Det kan ju tex vara en tillfällig korrigering på en häst som beter sig som din tex :devil: (poking the nose)

Det handlar ju om att befästa den främre delen av pilbågen.

En kontrollgrej

Sedan så skall ju hästen tränas allsidigt - för att bli stark och orka samla sig.

Jo, min fröken får man rida med det tänket. Men samtidigt får man akta så att hon inte går bakom hand och knäpper av. ;) Det är en svår balansgång för iaf mig som ryttare, att lära sig känna när hon accepterar bettet bättre och då mjukna i handen. (För ja, jag är inte tillräckligt duktig för att kunna få styrka i enbart bålen så att eftergiften kommer automatiskt när hon ger efter.)

Men jag tänkte mer allmänt? Hästar som tex vill gå med hög nacke och sänkt rygg är väl hästar somanses främjas av att ridas runda och djupa. Men varför skulle man inte kunna rida de med nosen framme likaväl? Självklart är det ju en sak om hästen pga avsaknad av styrka eller helt enkelt att ryttaren gör något knasigt så att hästen hamnar bakom lodplan. Men det jag inte förstår är varför man väljer att aktivt placera nosen där. För mig kan man som sagt likaväl rida med nosen i lodplan och få ut samma effekt (= avslappnad underhalsen och ryggen uppe).

Men jag tänkte mer allmänt? Hästar som tex vill gå med hög nacke och sänkt rygg är väl hästar somanses främjas av att ridas runda och djupa. Men varför skulle man inte kunna rida de med nosen framme likaväl? Självklart är det ju en sak om hästen pga avsaknad av styrka eller helt enkelt att ryttaren gör något knasigt så att hästen hamnar bakom lodplan. Men det jag inte förstår är varför man väljer att aktivt placera nosen där. För mig kan man som sagt likaväl rida med nosen i lodplan och få ut samma effekt (= avslappnad underhalsen och ryggen uppe).

Bara för att hästen faktiskt inte egentligen är bakom lod.

Om en häst går bakom lod eller inte beror på hur lodet är när nacken är högsta punkt.

Utifrån korrekt lod när nacken är högsta punkt kan man lägga ner och eftersom man lägger djupt och lågt och nacken åker ner uppfattas det som synintryck att hästen blir bakom lodplanet eftersom samma form följer med, men det är det inte. Tar man upp hästen är lodet korrekt.

Man kan visst lägga ner och ta fram näsan så att hästen därnere får näsan framåt, inget fel i det och man kan säkert ha nytta av det om hästen man har ska söka ett aktivt stöd på bettet, bra med variation, men plockar du upp hästen i den formen blir den alldeles för öppen, utan då måste du ändra formen, alltså "hur mkt hästen är på tygel-formen" under upptagningen, och det är det man slipper när hästen är djup och rund.

Ridning med djup och rund, stretchar överlinjen mer än att rida lång och låg med näsan framme.

KL
Idag gick det riktigt bra. jag har l i t e svårt för det där ändå:angel:

men hästen verkade att trivas:banana: bjöd som bara den o trampade på:bow:

Ja, hästarna trivs när de får jobba så, men det är svårt när man är själv och inte har speglar att veta vart nosen är.

En sak som jag har märkt på min unghäst att när man stretchar ut henne i "rund och djup" som avslutning kräver det extra mycket balans och halvhaltsridning av mig, då får hon så mycket rörelse och energi som jag medvetet/omedvetet bromsar pga att ens kunna hänga med.

Sedan märker jag stor skillnad på mina, valacken som har mycket spänningar, och mycket energi, går inte att "dra ihop" trots att han sänker ryggen.
Men unghästen som oftast arbetar rätt bakifrån och med ryggen, är rysligt lätt att dra ihop, vilket jag har fått jobba mycket med mig själv, då jag varit rädd och inte vågar länga ut tygeln helt. (Så en mellan period så red jag henne bara fram och med lätt stöd så i handen och höll i halsremmen.)

Nu kan jag iofs rida i alla gångarter med helt utsläppt tygel och hon går rund och djup ändå, men det har krävts mycket av mig.

Vad jag vill komma till är att det inte är så lätt som det kan verka. Och olika lätt/svårt på olika hästar.

Ja, hästarna trivs när de får jobba så, men det är svårt när man är själv och inte har speglar att veta vart nosen är.

---------------------------

Vad jag vill komma till är att det inte är så lätt som det kan verka. Och olika lätt/svårt på olika hästar.

Håller med! Har inte heller speglar och det saknar jag verkligen.

Det är verkligen olika lätt/svårt på olika hästar, beroende på byggnad samt hur de fungerar mentalt, den lilla unghästen som är en hingst utan prestige kommer det att vara lätt på tror jag, när den kommer så långt att det blir aktuellt, bra fysik för att arbeta rätt och har det öht lätt för sej som det verkar.

Stoet är helt annorlunda mentalt men även fysiskt, och har alltid varit det. Där är det mkt svårare, även om hon trivs otroligt bra med att gå där sen när jag fått henne dit! Är nog lite som din valack, delvis, tror jag av beskrivningen. Det är ju på henne det är extra nyttigt och tråden har påminnt mej om det:bow:, har slarvat ett bra tag nu.....

Fast om hästen behåller samma ganasch/halsvinkel vid strupen när den går i högre form som när den går djup och rund så känns det som att halsmusklerna inte får vila så mycket...Ett syfte med att variera formen är ju att olika muskler ska få vila och arbeta.

Jag tänker att ju mer man böjer där fram desto mindre "böjd" blir hästen där bak. För mig känns det som att mer böjning fram ger mindre böjning bak och tvärtom: mer böjning bak ger mindre böjning fram. Iaf i viss mån. Tex vid lång och låg med nosen i lodplan så måste hästen vinkla in rumpan rejält under sig för att agera som motvikt. Är halsen istället rund och djup så blir det inte samma styrketräning för bakdelen och den blir inte lika invinklad. Nu vet jag inte ifall detta stämmer, det är bara mina tankar kring det hela.

Men huvudsyftet är stretch och det blir inte samma, precis som ginnies skrev.
För att gå som du skriver krävs rätt mycket styrka av hästen och är inte samma sak som att rida rund och djup. Det länger ut musklerna och är också bra, men det blir inte samma stretch som sagt.

Jag ser det inte som antingen eller här.

Jag tycker nog att den mer måste "jaga ikapp" sin näsa i lång o låg.

Jag tror nog att det krävs mer styrka att ha nacken högst hela tiden, varav den kan få slappna av i den runda o komma till ro- även mentalt.

Jag har nog ändrat uppfattning.

Ser man oxå till vad de som ridit många många hästar o utvecklat dem kommit fram till- så vet de nog bättre.

Tror oxå att män- som de flesta dressyrskolorna kommer ifrån- är både stabilare o orkar hjälpa hästen mer*spånar* även mer pondus.

Detta kan vara ett sätt att inte behöva vara stark i sin ridning.

Ja. Det är ju inte en form som man fastnar i, utan kan reglera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar