Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

Ja det gör jag nog.

Men tycker inte att den är så tjock vid ganaschen, utan betydligt längre ner.- inte ens på en häst som har en enormt utvecklad sån eller bara har muskler på undersidan:crazy: man ser ju såna oxå:eek:

Den är väl dock spolformad, men ser ut att vara flerhövdad:confused:

hästar med svanhals- funkar muskeln annorlunda på hästens rörelseschema?

Brachiocephalicus kallas om jag inte missminner mig även den långa halsmuskeln.

Den går från nacke till överarmen och tar halsen åt sidan, alltså den tar inte upp halsen.

Den tar även upp frambenet när huvudet är fixerat samt håller upp huvudet när frambenet är fixerat.

Underhalsmuskeln sitter mitt under halsen. Den vill man ju till skillnad från B. ha liten och mer oaktiv.
Vissa felbyggda hästar ex låg halsansättning, medföss dålig överlinje, utvecklar sin underhalsmuskel så den blir mer aktiv och framträdande. Jag har fattat det som att överlinjens halsmuskler dit då ex B hör, även Splenius och R.Capitis.L, då tvingas bli för korta och drar med sig hela hästens överlinje.

Det är därför låg och rund är så bra, med då näsan lite bakom lod, för man får hela överlinjen längre i sin muskelatur vilket gör, som jag har förstått det hela,all muskelatur lång och mjuk och den fungerar bättre vid annat, mer krävande programmarbete, när musklerna behöver kortas.

Äh du skrev ju skitbra.:bow:
Jag menade från nacken o förbi ganaschen o så neråt:angel:

du har ju så rätt.
korta stumma bulliga muskler vill man ju inte ha.

Fast skriks gör det väl mest över extremvarianten a la Anky?

*allmänt*
De flesta som vill få ut något med sin ridning varierar väl formen under sina ridpass, ibland mer och ibland mindre.

Nja läs början i denna tråd :cool:

Avknäppt /bakom hand har jag visst varit med om:angel:- när jag hade bytt stång o hästen la tungan över betten. Det hände bara några ggr o jag bara fortsatte o red. Hästen tyckte då att det var obehagligt o la tillbaka tungan.

tycker dock att det är svårt att veta när formen är lagom på min stora häst. Har väl inte hittat hem där.

Tränaren som red val. häromveckan tyckte att val. kändes stor:rofl: lång hals- trots att hon själv har en megastor häst.

Undrar vad hon skulle säga om långtradaren;)

Så nog har exteriören en betydelse- även hur muskulaturen är balanserad/ genomarbetad.

Ja en häst med dålig kort hals känns ju liten medan en med bra lång hals känns stor, även om den är liten:idea: Det som känns är det man har framför sej, tycker jag.

Underhalsmuskeln sitter mitt under halsen. Den vill man ju till skillnad från B. ha liten och mer oaktiv.
Vissa felbyggda hästar ex låg halsansättning, medföss dålig överlinje, utvecklar sin underhalsmuskel så den blir mer aktiv och framträdande. Jag har fattat det som att överlinjens halsmuskler dit då ex B hör, även Splenius och R.Capitis.L, då tvingas bli för korta och drar med sig hela hästens överlinje.

Ja, det var det jag menade med underhalsmuskeln, man ser vilken det är men jag vet inte vad den heter:o

Det är ju även som sagt medfött att vissa använder den mer, och ärftligt, vilket gör det betydligt svårare eftersom man får arbeta mot den hästens naturliga hållning. Riktigt så illa är det inte i vårt fall, men det har tagit tid att få hals på översidan och inte öka på undersidan.

Sen avknäppt heter det ju när hästen knäcker av vid ca 3:e kotan och viker in näsan och jobbar absolut inte ärligt!
titta på nacken här : här är hästen avknäppt:
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=IMG_7953.jpg
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=IMG_7931.jpg
http://s40.photobucket.com/albums/e231/Victovie/Ponnyerna/?action=view&current=4sept015.jpg

det är det som menas med avknäppt :)

Var inte blygsam, det här var väl inget...:angel:Om du letar lite till kan du nog hitta någon bild där hästen verkligen är avknäppt....:o
Så här ser ju var och varannan häst ut.

KL
Lika ofta som hästen knäpper av, lika ofta ser man att ryttaren tar bort hästen från handen.

KL

Följdfråga med anledning av Lancets utlåning av illustrativa bilder:

Kan en häst vara avknäppt någonstans i halsen utan att samtidigt vara avknäppt i rygg/bak?

Förstår ni vad jag menar? Kan en aktiv bakdel med bärande rygg (från bakhov och upp) ändå övergå i en något "missad" halskotpelare?

Fråga inte mig:angel:

Kan tänka mig att välvningen o även ryggen lättare uteblir- när den kommer upp- i samlingen*svammel'

att den lättare får en för hög hals o den syrebristen som man säger sig kommer i ryggen av det.

Haha! Eh...jag fattade inte så mycket av ditt svar. :p

Senast ändrad:

Enligt mig så nej. Där är en brytning på hästens båge den är inte jämn från öron till svans och då är det inte helt korrekt nej. Sen kan man ju inte alltid få rätt på allt då en gång man kan ju ha mer eller mindre ryggverksamhet och om det bara går åt rätt håll så är det ju bra=)

Ja den sista kan jag hålla med om:bow::rofl:

Annars tänkte jag som Malin. Synd att jag inte har kort på mina gamla som lätt knäppte av, särskilt hingsten var väldigt bra på att runda tilll sin hingsnacke och försöka glida runt och se elegant ut medan det i stort sett var tomt i handen:cool:

jacko:

Jag har inte tilllräckligt stor erfarenhet för att svara dej om det skulle vara möjligt, men inte enligt den erfarenhet jag har, när det är ärligt arbete genom ryggen så hänger allt ihop från bettet ner i bakhovarna, när de knäpper av finns inte den kontakten (av naturliga skäl) och ryggen kan inte arbeta rätt, bakbenen rygg och framdel blir liksom olika delar, det man känner är ju att det är tomt i handen men även att hästen är bakom, inte framför en:o

Som jag skulle beskriva det, även om jag inte haft det problemet på ett tag, det är några år sen senast nu.

Alla hästar behöver ju stretcha ut överlinjen även ett lågställt russ utan energi ;). Om man konstant sitter och rider hästarna i hög form blir de låsta och då kvittar det hur de är byggda. Sen ska man jobba med att alla ska bära sig i den låga formen för att det inte ska slita!

Rider alla hästar låga och runda i början och slutet iaf o lite mitt i passet om det behövs.

Precis, det var därför jag skrev " i längden", alltså under en längre tid.
För övrigt hänvisar jag till mitt första inlägg ang att rida hästen i en statisk form. Orkade inte skriva om samma sak i andra inlägget.

Att variera formen är väl A och O, men strävan för att få hästen att jobba i den form den behöver tränas att gå i går genom att rida i den motverkande formen, alltså en häst som vill gå lågt och hänga, rider man upp, en häst som vill gå för högt, rider man ner, och i övrigt varierar.

Hm, ska titta noggrannare på din bilder i kväll. Men för att vara avknäppt i så fall så borde den släppa ryggen och bakbensaktiviteten?

Jag tycker att "avknäppt" är ett knasigt uttryck.

th_IMGP0878.jpg

Såhär galet kan det bli. Hästen släpper bettet och luftar mest. Jag sitter som en tok.:devil:

Brachiocephalicus kallas om jag inte missminner mig även den långa halsmuskeln.

Den går från nacke till överarmen och tar halsen åt sidan, alltså den tar inte upp halsen.

Den tar även upp frambenet när huvudet är fixerat samt håller upp huvudet när frambenet är fixerat.

Det är därför låg och rund är så bra, med då näsan lite bakom lod, för man får hela överlinjen längre i sin muskelatur vilket gör, som jag har förstått det hela,all muskelatur lång och mjuk och den fungerar bättre vid annat, mer krävande programmarbete, när musklerna behöver kortas.

En muskel har ju en viss funktioner när hästen jobbar rätt - de kan ju få en annan funktion när hästen inte jobbar rätt dvs göra ett jobb den eg inte ska.
Jag håller med dig om din beskrivning B håller inte upp halsen men väl huvudet. en teori är att den blir stor därför att den får hålla upp huvudet. Om det är så vet jag inte.

Det som buktar ut på en underhals är Brachiocephalicus. Altså den som det blir volym på.

I bland kan det som buktar ut vara skapat av själva halskotpelaren - om ryttaren lyfter halsen och "skapar en svanhals på en normal hals"
Så när underhalsen "buktar ut" tillfälligt - så har ryttaren lyft halsen mer än hästen lyft sin framdel:o

B's huvufunktion är att öppna bogleden och föra överarmen mot huvudet. Förmodligen blir det volym i den muskeln när den får jobba mot ett motstånd - dvs frambenet är fortfarande i marken - när signalen kommer att det skall lyftas.

B räknas till frambenets muskler i mina anatomiböcker ( eftersom den i huvudsak lyfter farmbenet), men den går ju längs undersidan av hästens hals alldeles bakom matsrupen som täcks av tungbensmuskeln samt cutaneus colli (som enligt boken spänner och flyttar huden ):confused: De menar du knappast som underhalsmuskel :confused:

Så vilken menas?. Om du inte vet dess latinska namn räcker det med ursprung och fäste

Möjligen Sternocephalicus? ( underhalsmuskel)
Som går från hakan till bröstbenet.
eller M longus Capitis ( underhalsmuskel)
Dessa fanns med på den shematiska bilden från Sustainable Dressage med de lite längre underhalsmusklerna

P översidan finns splenius som du nämner (där är jag med på att den kan bli "överarbetad". Hästen får en hingstnacke som inte är bredast vid basen - men på mitten :o )

Sedan Har du semispinalis och två capitis.

helt klart formas hals och häst av med vilken muskel den tillåts hålla upp halsen med.

Spelnius är ju inte en hållningsmuskel tex....

Senast ändrad av en moderator:

KL

Följdfråga med anledning av Lancets utlåning av illustrativa bilder:

Kan en häst vara avknäppt någonstans i halsen utan att samtidigt vara avknäppt i rygg/bak?

Förstår ni vad jag menar? Kan en aktiv bakdel med bärande rygg (från bakhov och upp) ändå övergå i en något "missad" halskotpelare?

Visuellt ja, funktionellt nej.

*Tycker jag*

Jag tycker att "avknäppt" är ett knasigt uttryck.

Avknäppt är ett superduperuttryck :D

Sen beror det ju på om man menar mentalt, visuellt, funktionellt, etc...

Avknäppt fysiskt dvs. att hästen knäcker av vid 3.e halskotan är väldigt synligt.

Avknäppt funktionellt bör istället betyda att hästen inte "är där" och tillräckligt balanserad för att utföra vad ryttaren ber om.

Man kanske ska lägga till vilken form av avknäppthet man menar :laugh:

Mental avknäppthet ser man ju på många hästar som tagits för hårt (Tex)

Så.

Ordet i sig är det kanske inget fel på, men att det kan betyda olika saker!

Tror jag :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 069
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?