Sv: Rund o djup Del 2.
Brachiocephalicus kallas om jag inte missminner mig även den långa halsmuskeln.
Den går från nacke till överarmen och tar halsen åt sidan, alltså den tar inte upp halsen.
Den tar även upp frambenet när huvudet är fixerat samt håller upp huvudet när frambenet är fixerat.
Underhalsmuskeln sitter mitt under halsen. Den vill man ju till skillnad från B. ha liten och mer oaktiv.
Vissa felbyggda hästar ex låg halsansättning, medföss dålig överlinje, utvecklar sin underhalsmuskel så den blir mer aktiv och framträdande. Jag har fattat det som att överlinjens halsmuskler dit då ex B hör, även Splenius och R.Capitis.L, då tvingas bli för korta och drar med sig hela hästens överlinje.
Det är därför låg och rund är så bra, med då näsan lite bakom lod, för man får hela överlinjen längre i sin muskelatur vilket gör, som jag har förstått det hela,all muskelatur lång och mjuk och den fungerar bättre vid annat, mer krävande programmarbete, när musklerna behöver kortas.
En muskel har ju en viss funktioner när hästen jobbar rätt - de kan ju få en annan funktion när hästen inte jobbar rätt dvs göra ett jobb den eg inte ska.
Jag håller med dig om din beskrivning B håller inte upp halsen men väl huvudet. en teori är att den blir stor därför att den får hålla upp huvudet. Om det är så vet jag inte.
Det som buktar ut på en underhals är Brachiocephalicus. Altså den som det blir volym på.
I bland kan det som buktar ut vara skapat av själva halskotpelaren - om ryttaren lyfter halsen och "skapar en svanhals på en normal hals"
Så när underhalsen "buktar ut" tillfälligt - så har ryttaren lyft halsen mer än hästen lyft sin framdel
B's huvufunktion är att öppna bogleden och föra överarmen mot huvudet. Förmodligen blir det volym i den muskeln när den får jobba mot ett motstånd - dvs frambenet är fortfarande i marken - när signalen kommer att det skall lyftas.
B räknas till frambenets muskler i mina anatomiböcker ( eftersom den i huvudsak lyfter farmbenet), men den går ju längs undersidan av hästens hals alldeles bakom matsrupen som täcks av tungbensmuskeln samt cutaneus colli (som enligt boken spänner och flyttar huden )
De menar du knappast som underhalsmuskel
Så vilken menas?. Om du inte vet dess latinska namn räcker det med ursprung och fäste
Möjligen Sternocephalicus? ( underhalsmuskel)
Som går från hakan till bröstbenet.
eller M longus Capitis ( underhalsmuskel)
Dessa fanns med på den shematiska bilden från Sustainable Dressage med de lite längre underhalsmusklerna
P översidan finns splenius som du nämner (där är jag med på att den kan bli "överarbetad". Hästen får en hingstnacke som inte är bredast vid basen - men på mitten
)
Sedan Har du semispinalis och två capitis.
helt klart formas hals och häst av med vilken muskel den tillåts hålla upp halsen med.
Spelnius är ju inte en hållningsmuskel tex....