Rund o djup Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rund o djup Del 2.

Jag börjar och avslutar alltid mina ridpass i den här formen.
tullgarn8_080227.small.JPG

Min tränare har instruerat mig att rida henne så här för att få henne avspänd samt få upp ryggen. Jag känner väldigt tydligt att hon får bättre takt samt mer svävningmoment i traven när hon går så här.

Jag rider inte så länge i den här formen. Ca 10 minuter i början och kanske 5 minuter i slutet.

Upplever att hon har en tendens att släppa ryggen om man inte är uppmärksam och ser till att hon får stretcha ut överlinjen ordentligt och komma upp med ryggen. Kan även lägga ner henne mitt i passet om jag tycker att det behövs.

Tycker att det är en intressant fråga eftersom jag fick höra från min ena tränare efter att hon varit på vidarutbildning på Strömsholm att man mer och mer rekommenderar att jobba hästen djup och rund.

Ja, men jag tänker att även då genom att rida bakifrån fram till handen och fånga upp och lägga djupare?

Ja, fast jag tänker att jag vill ha ett sugande stöd på bettet, ett sviktande stöd som kommer från bakbenen.
Kan hästen gå så med näsan framme är det optimalt, då ändrar i alla fall inte jag på något.
Men ofta vill hästen trycka bakbenen bakom sig och då trycks näsan framåt och trycket i tygeln blir mer stumt istället för sviktande. Då tar jag in näsan, fokuserar på bakbenen, flyttar mycket, tar in framdelen, ser till att hästen följer med mig - och sen provar jag om den kan gå välvd med näsan framme igen.

Kan den det är det "bara" att plocka upp - exakt samma känsla ska finnas kvar.

Oj, vad lätt det låter:o

Fortsättning på mitt eget inlägg.

Lika ofta som en häst kan bli stark och trycka fram näsan när den trycker ut bakbenen kan den ju hamna för mycket bakom hjälperna och försöka undkomma bakbensarbetet genom att släppa kontakten med bettet.
Dvs bakom hand och det är ju inte att förväxla.

Jag rider precis som du. När vi övar svårare saker på träningarna är min tränare jätte nogrann med att vi lägger ner henne i den formen emellanåt.

Ex. när vi börjat lära in passagen fick jag rida rund och djup - halvhalt - tävlingsform och direkt passage för att sedan börja om, detta gör att man aldrig riskerar att tappa ryggen i passagen och den blir väldigt kraftfull. Även i piruettarbetet är han nogrann med detta.

För mig är det en självklarhet att inte rida omkring i tävlingsform, det händer en gång på miljonen(:angel:) att jag får rida tävlingsform på träning och det görs i stort sett aldrig hemma heller. Vår arbetsform är nacken några cm lägre och nosen något "bakom lod".

Håller med.
Jag och mina pållar är lite grönare än du och behöver träna på tävlingsformen också - tycker de behöver lite styrka för att orka gå där uppe.
Och jag behöver träna på känslan om jag inte ska bli stressad när jag kommer på en framridning och inte har speglar:angel:

Här har du en viktig poäng- att det krävs styrka i att gå i den "rätta formen".

Om man tänker på sin häst behöver den "rätta formen" inte vara den rätta för den individen i det läget- alltid. nyanser o att det är kunniga ögon som ser på.

Menar att det är för mkt fokus på hur det ska vara enlig boken o därmed kanske förstöra både glädjen o orken- för häststackaren:angel:

Tack alla ni för intressanta inputs:bow::banana:

Ja håller med, det är så jag tänker, men det är inte så lätt nej:rofl::angel:

Du skrev plocka in näsan först, sen bakbenen, det funkar inte riktigt utan måste först aktivera bakbenen mer, sen plocka in nosen.

Den hästen är en sån som gärna är uppe med nosen, har haft "naturlig" underhals, o överbyggd, vilket gör att hon kan bli mkt stark om hon går emot handen:cool: Och är mkt "tittig" måste ha koll på allt.......huvudet högt helst. Många skulle nog satt på graman......
Däremot aldrig bakom hand. Det ligger inte för henne.
Det enda rätta är som du skrev innan lydnaden, gå tillbaka och jobba med lydnad. Rida bakifrån, kräva svar, övergångar och tempoväxlingar. Det brukar ge mer avspändhet ganska snabbt, problemet är att tvinga sej att vara konsekvent, inte slarva......:o

Att rida lite djup o rund kan också underlätta att fokusera på arbetet förutom stretchar, MEN jag kan inte ens komma i närheten av den formen utan lydnaden. Inte på denna häst.
Rider ibland nu när jag hinner en liten unghäst som har det naturligt så mycket lättare för sig och det är verkligen enorm skillnad
naturligtvis inte djup o rund dock.

Hedwig: Intressant ang vad din tränare sa:idea:. Ja det stretchar ju överlinjen på ett bra sätt. Sa hon ngt mer om det?

Senast ändrad av en moderator:

Den ena hästen är inte den andra lik.

Min ena är en het rackare som blir jätteglad om jag halar in näsan och glömmer bakbenen. Då skyfflar hon på i hundra knyck, hon är som en ångvält i det läget - halvhalterna ignorerar hon och svarar med att spänsta och flasha och tro att matte ska gå på det:angel:
vilket jag gjorde i början när jag köpt henne:o
Hon vill gärna också trycka upp nacken och sänka ryggen lite om hon själv får bestämma.

Eftersom hon är så rörlig och kan spänsta omkring oavsett rygg eller ej så är det svårt att vara hundra konsekvent hela tiden.
Det får jag verkligen jobba med.

Först tycker jag det är jättekul at du är igång och tränar!!
:bump:
Sedan tror jag faktiskt att du har koll på vad som är "rund och djup".

Men jag tror inte man ska vara rädd för att variera formen på sin häst otaliga gånger under samma ridpass, en statisk form, oavsett om den är "korrekt", eller den är djup och rund, eller var nosen är, och tävlingsform, blir skadlig.
Liksom alla idrottsmän, så behöver muskler varierad träning och en häst behöver få hitta sin "komfort" form för att vilja arbeta.

Jag skulle ha önskat att jag hade vågar laborera mera med formen på min spännknutte till valack, jag tror det hade löst många spänningar under ridning och att hans tittighet hade minskat.

Det finns flera olika stretch övningar, där man stretchar halsens muskler åt sidorna, en del gör även morotstricket på sina hästar.
Jag kan inte förstå varför det skulle vara "ramaskri" på att variera dessa stretchövningar när man sitter på. (hur fanken stavas det, stretch?).

På A. svarar jag -Ja!:angel:
på B...

skämt åsido.Visst har du rätt:bow: men visst är det fantastiskt att man hela tiden lär sig eller omvärderar med åren.

Synd bara att man får rätt hjälp- när det är lite- too late, men man tar ju med sig det.

Jag har aldrig haft ngn som knäpper av o springer, så om det kan jag inget- heller:crazy:

Uppskattar er alla- som réella vänner.:bow:* hmm måste nog sova lite:grin:

Hedwig: Intressant ang vad din tränare sa:idea:. Ja det stretchar ju överlinjen på ett bra sätt. Sa hon ngt mer om det?

Hm...ska se om jag minns rätt. Formen ska hjälpa henne att bli mer eftergiven och lösgjord. (lydig) Komma upp med ryggen och bli självbärig.

Det är viktigt att jag ser till att hon inte trillar fram på bogarna och rinner i väg utan ser till att hon trampar in ordentligt under sig och bär sig bra. I början tyckte jag att det kändes motsägelsefullt eftersom jag fått lära mig att hålla kontakten på yttertygeln. Men när jag joggar henne så här ska yttertygeln glappa och jag använder ytterhanden till att klappa henne då och då för att bekräfta att jag är nöjd med henne.
Jag killar också på innerbak med spöet för att få det mer aktivt.
När hon jobbar rätt blir traven luftigare och mer elastisk samt att den stärker istället för att slita på henne.
Sen gäller ju precis som redan har sagts att man måste variera formen och inte sitta i 45 minuter med hästen så här rund och djup.

Min häst tillhör inte de mest ödemjuka...:angel: (snäll visserligen) men jag har stor hjälp av att lägga ner henne så här. Hon blir så mycket mjukare och artigare i ridningen.

Vad jag förstod på min tränare genomsyrades i princip hela träningen/utbildningen på Strömsholm att man ska jobba hästarna så här djupa och runda. Finns säkert goda skäl till det!:idea:

Tyvärr tillhör jag kategorin som sällan frågar varför utan gör som tränaren säger. (lydig matte iallafall:D) Märker jag att det ger ett bra resultat så fortsätter jag med det.

På A. svarar jag -Ja!:angel:
på B...

skämt åsido.Visst har du rätt:bow: men visst är det fantastiskt att man hela tiden lär sig eller omvärderar med åren.

Synd bara att man får rätt hjälp- när det är lite- too late, men man tar ju med sig det.

Jag har aldrig haft ngn som knäpper av o springer, så om det kan jag inget- heller:crazy:

Uppskattar er alla- som réella vänner.:bow:* hmm måste nog sova lite:grin:

Ja, det är en underbar sport, där man hela tiden lär sig nya saker och även omvärderar gammalt.
:)

Att knäppa av är ett uttryck jag aldrig förstått, men vet att det flitit används, däremot tror jag att många hästar "stänger av" om informationsflödet från ryttaren blir för mycket och att andra saker runt om kring påverkar negativt.

Rund och djup är helt beroende av vilken häst man sitter på och exteriör + sinnelag, tror jag.

Sitter man ex på ett lågställt russ, utan egen energi, så är det ju förödande att rida lång och låg i längden, den behöver förmodligen ridas upp, i hög form och aktivera bakbenen rejält.

Men en högställd, elektrisk häst, låt säga en trakhener, som redan är "där" formen, behöver förmodligen stretcha ut sin överlinje och de muskler som "tar ihop" formen även om det sker naturligt.
Alltså motpoler som motverkar.

Kort sagt som flera kända tävlingsryttare uttryckt.

En häst som naturlig vill gå högt, ska ner, och en häst som naturligt går ner, ska upp.

Eller nått sånt.

Håller med!
En häst som naturlig vill gå högt, ska ner, och en häst som naturligt går ner, ska upp.
Det gäller ju att inte bli statisk i det. Även om jag börjar o avslutar- lågt så är jag skitdålig på att variera under resten av passet:crazy:

Jag blir gärna fast i det som tränaren säger, fast förutsättningarna varierar- kan inte tänka själv:angel:

Sitter man ex på ett lågställt russ, utan egen energi, så är det ju förödande att rida lång och låg i längden, den behöver förmodligen ridas upp, i hög form och aktivera bakbenen rejält.

Men en högställd, elektrisk häst, låt säga en trakhener, som redan är "där" formen, behöver förmodligen stretcha ut sin överlinje och de muskler som "tar ihop" formen även om det sker naturligt.
Alltså motpoler som motverkar.

Alla hästar behöver ju stretcha ut överlinjen även ett lågställt russ utan energi ;). Om man konstant sitter och rider hästarna i hög form blir de låsta och då kvittar det hur de är byggda. Sen ska man jobba med att alla ska bära sig i den låga formen för att det inte ska slita!

Rider alla hästar låga och runda i början och slutet iaf o lite mitt i passet om det behövs.

Sen avknäppt heter det ju när hästen knäcker av vid ca 3:e kotan och viker in näsan och jobbar absolut inte ärligt!
titta på nacken här : här är hästen avknäppt:
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=IMG_7953.jpg
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=IMG_7931.jpg
http://s40.photobucket.com/albums/e231/Victovie/Ponnyerna/?action=view&current=4sept015.jpg

det är det som menas med avknäppt :)

Vad jag förstod på min tränare genomsyrades i princip hela träningen/utbildningen på Strömsholm att man ska jobba hästarna så här djupa och runda. Finns säkert goda skäl till det!:idea:

Ja, det var det som jag tyckte är intressant med tanke på de ramaskrin som ibland hörs här på buke i frågan. Jag tycker ju att det känns att hästen arbetar bra genom kroppen och stretchar på ett bra sätt.

Känner igen ang inte helt ödmjuka ston:D och såna skulle inte heller gå med på att arbeta och bli mer fokuserad i en form som skulle vara obehalig.

Som miimus skrev, man stretchar från marken utan att folk har probklem med det, men från hästryggen blir det ramaskrin:confused:

KL

Håller med om att hästar är olika och måste ridas utifrån den form de själva väljer att gå i, som jag tror både malin och mimus skrev.

Avknäppt är när den böjer av nacken på fel ställle och drar sig undan kontakten med bettet. Jag har haft två som väldigt gärna gjorde så, om de fick, ingen av dem var svår att få fram i arbete, dock. Jag har en känsla apropå hästens kön, att ston sällan går så, det är oftast hingstar eller valacker? Har inte tänkt på det tidigare, men det slog mej nu när jag tänkte tilllbaka på hästar som gärna gjort så. Jag kom inte på att jag ridit något sto som velat krypa bakom hand och knäppa av. Men det kanske är bara som jag fick för mej just nu?

Och att man lär sej nytt, hela tiden, när det gäller ridningen, nya aha-uppplevelser, och ibland kan man känna sej som totalt hopplöst fall. eftersom man inte insett den verkliga innebörden i något som man hela tiden egentligen vetat.......
Rätt som det är trillar en polett ner. Man har haft delarna men inte satt ihop dem rätt, hände mej nyligen och man känner sej :o Som en idiot. Men visst är det underbart, därför vi hänger här ju:idea:

Senast ändrad av en moderator:

För underhalsmuskulaturen jobar mer i djup och rund - det är de som skapar den runda formen. Skall dessa inte arbeta så får man böja halsen åt andra hållet:D

Sedan finns det många underhalsmuskler.
Vill man att Brachiocephalicus ( den som blir stor på underhalsen på en häst som rids i framvikt) skall slappna av så är det bättre att rida i en mindre framtung form

Menar du att Brachiocepalicus är en underhalsmuskel?:confused:

Inte enligt mig iaf, och det är ju det som är det svåra med att rida djup och rund på ett bra sätt, hästen ska inte gå i framvikt.

Avknäppt /bakom hand har jag visst varit med om:angel:- när jag hade bytt stång o hästen la tungan över betten. Det hände bara några ggr o jag bara fortsatte o red. Hästen tyckte då att det var obehagligt o la tillbaka tungan.

tycker dock att det är svårt att veta när formen är lagom på min stora häst. Har väl inte hittat hem där.

Tränaren som red val. häromveckan tyckte att val. kändes stor:rofl: lång hals- trots att hon själv har en megastor häst.

Undrar vad hon skulle säga om långtradaren;)

Så nog har exteriören en betydelse- även hur muskulaturen är balanserad/ genomarbetad.

Ang. "min" underhalsmuskel.
Mycket viktig muskel för för bogens och frambenents framåtförande.
I fall där den muskeln är stor i förhållande till övriga halsen- kan man dra en slutsats till hur hästen rör sig/ rids?
om den har en någorlunda bra exteriör?
vill tillägga att min häst har en snygg mkt välmusklad hals:rofl:

hästar med svanhals- funkar muskeln annorlunda på hästens rörelseschema?

Ja, det var det som jag tyckte är intressant med tanke på de ramaskrin som ibland hörs här på buke i frågan. Jag tycker ju att det känns att hästen arbetar bra genom kroppen och stretchar på ett bra sätt.

Fast skriks gör det väl mest över extremvarianten a la Anky?

*allmänt*
De flesta som vill få ut något med sin ridning varierar väl formen under sina ridpass, ibland mer och ibland mindre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 069
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 390
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar