Rumsväxter 2

Hur gör du? Mina vill bara dö. :(
Jadu, jag har bara vattenrotat den, lite uppgivet eftersom jag hört att det kan vara klurigt men det var en väldigt fin gren som gått av så... Det tog lite tid men helt utan krångel, den har bara stått i vatten i lämpligt ljus/temperatur/luftfuktighet. Jag misstänker att problemet ofta är att man tror att det ska gå att rota dem i samma livsmiljö som en vuxen planta står ut med, men det är ju en jäkligt resilient typ så ofta står de nog helt hopplöst egentligen... 🤔

Nedre bilden är sticklingen, på köpet satte moderplantan flera nya små skott också (de ursprungliga större grenarna syns inte på bilderna).
IMG_20221025_131611.jpg
 
Jadu, jag har bara vattenrotat den, lite uppgivet eftersom jag hört att det kan vara klurigt men det var en väldigt fin gren som gått av så... Det tog lite tid men helt utan krångel, den har bara stått i vatten i lämpligt ljus/temperatur/luftfuktighet. Jag misstänker att problemet ofta är att man tror att det ska gå att rota dem i samma livsmiljö som en vuxen planta står ut med, men det är ju en jäkligt resilient typ så ofta står de nog helt hopplöst egentligen... 🤔

Nedre bilden är sticklingen, på köpet satte moderplantan flera nya små skott också (de ursprungliga större grenarna syns inte på bilderna).
Visa bifogad fil 103791
Vad har du för en sort? Den var fin, och jag har en ledig kruka som bara väntar på en ny växt :D
 
Vad har du för en sort? Den var fin, och jag har en ledig kruka som bara väntar på en ny växt :D

Den är köpt som 'Siam Aurora', men vad jag kan se är det väldigt svårt att skilja den från den som säljs som 'Crete', åtminstone om den sistnämnda fått bra ljus... 🤔
 
hoyan har bara ett fåtal små vita bladlöss kvar tror att den populationen kommer utrotas snart. Oleandern hade en grön jävel på sig nu så blir mer skölj, såpa och T-röd idag. Rumsgranen som jag först upptäckte invasionen på har inte en enda på sig. Antar att barr och bladlöss inte är en god kombination. Så tror de använde granen som en bro mellan bladväxterna 😡
 
Vilken fin! Jag har en också men den är inte sådär mycket varigerad men den är inte lika variegerad :love:
Jag är jätteglad över att jag ramlade över den här! Nu verkar den ha acklimatiserat sig hemma och bott in sig i omplanteringen för nu börjar det komma ganska många nya skott. 💚
Tycker variegeringen är något gul, vet inte om jag ska bli misstänksam eller inte.
 
Jag är jätteglad över att jag ramlade över den här! Nu verkar den ha acklimatiserat sig hemma och bott in sig i omplanteringen för nu börjar det komma ganska många nya skott. 💚
Tycker variegeringen är något gul, vet inte om jag ska bli misstänksam eller inte.
Gul variegering är väl ganska vanligt? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 053
Senast: Shenzi
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp