Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

För oss gäller det att vara mycket uppmärksamma på vilka unga hingstar som verkar visa tydliga sport och kvalitetsegenskaper, för är dom tillräckligt bra--överlägsna--så kommer dom inte vara kvar i avel, utan blir sportponnyer eller köps upp av någon annan avelsförening utom räckhåll för stoägarna.

Är vi för "trögtänkta" så lär vi MISSA de bästa.

I ASRP har rätt vi rätt igenom hög kvalite på hingstarna och inte minst de unga.
Just nu så fick jag ett "kryptiskt" mail som jag har svårt att riktigt få rätsida på.

Hingstprem i Danmark i helgen som var

11 visade 5-åringar

1a Notre P
2a Magic Dancer
3a Notre Bac

peråke

Nu ligger resultatet ute från DSP.

Många nygodkända hingstar...

http://www.sportspony.dk/

Vinnarhingst treåringar e. FS Champion de Luxe ue. FS Dont Worry.

Vinnarhingst fyraåringar e. Veenstars Pomise ue Leundsvelds Elegant.
(Veenstras Promise är e. Veronas BoGi)

Vinnarhingst femåringar och äldre. Bodenthals Notre Petit.

peråke

Så var vi där igen! Tycker Per-Åke skiljer mycket väl på sina olika roller och hoppas vi får mer information från det hållet! Personligen uppskattar jag det kunnande som Per-åke innehar, samt viljan att dela med sig. Kan inte vara något med räven och de sura rönnbären från P-M:s sida, för att uttrycka det lite försiktigt?

Jätteroligt att de svensk hingstarna var så pass framgångsrika, samt även hingstar med "svensk" anknyting!

/annmik

Jo det känns förhoppningsfullt inför framtiden. Trots att ASRP är så ung avelsförening ändå har hög nivå int. sett på sin "hingstpark".

Skall bli mycket spännande med ASRP´s hingstpremiering och se om någon/några individer når upp till kraven.

Hingstpremieringsnämnden har sett många goda hingstar de senaste åren och har dem kvar på "näthinnan".

Någon form av massgodkännande med ala Danska hingstpremieringen kan det nog inte handla om utan vi får glädja oss åt att kanske någon når den här kvalitetsnivån som krävs.

Fast man vet ju inte i förväg, det är ju ingen kvot som skall uppfyllas utan antalet godkända är helt beroende på kvaliten på dom som visas.

peråke

Snälla du, det spelar ingen roll hur långa utredningar du presenterar, men faktum är att du är genom att vara styrelseledamot i SH en officiell person och som sådan har du visst inflytande. Övriga ledamöter i SH är kloka nog och väljer att ej delta på detta forum, så varför ska du det? /Madde
Vad vet du om det?
Själv vet jag inte de riktiga namnen bakom alla nickname.

Godkända blev Pondus och Bocaccio Arden.
Kul! grattis!

Var nere i lördags o tittade på 3-åringarna, det var ingen som jag tyckte var sådär wow.. Det var en som hade väldigt bra skritt och trav men som sagt ingen som jag fastnade för.

Knapplån

Sambon vill umgås eftersom jag har ägnat stora delar av helgen åt hästar så jag får egentligen inte sitta framför datorn nu....

Men i alla fall (med reservation för felhörningar)
Bocaccio Arden RP 149
ext 888989050 p, 8788 gång, 889 testrytt gång, 7566 uppsutten hoppning ,150cm hög

Pondus
888878=47, 8788, 778, 7887, 138 cm

Dessa alltså godkända. Ingen treårshingst men det var flera som de ville se igen. Där var ett par stycken som klarade exteriören men föll på hoppningen.

Roligast på helgen? Hingstvisningen! Sverige börjar få en imponerande samling ridponnyhingstar.

Nu ska vi se, här kommer lite mer resultat:

Bodethal's Dancer Hit 887778=45, 77 hoppning
Electron 987767=44, 55 hoppning (var väldigt spänd, rör sig nog bättre än poängraden säger egentligen)
Masterpiece 877788=45, tror ej de sa hoppoängen? De ville gärna se honom igen, lite valpig i dagsläget.
Maybug T 878899=49, hopp 86 Välkommen åter hälsade nämnden
Miljard 876678=42, tror ej de sa hoppoäng på honom heller?
Monty 766999=46, hopp 67. I utvecklingsfas, vill hemskt gärna se igen, god utvecklingspotential.
Rubin's Pride Ma-Gic 988977=48, hopp 77 vill se igen
Tyke Mörbult 887888=47 hopp 75 vill se igen

Samtliga ovan godkända ridprov.

Benjamin 987777=45, gång 7777, tr gång 677, tr hopp 8667

Med som sagt reservation för felhörningar. Och nollan i inlägget ovan i Bocaccio Ardens rad ska ju förstås vara ett =-tecken.

Ingen treårshingst men det var flera som de ville se igen. Där var ett par stycken som klarade exteriören men föll på hoppningen.

Åh vad kul med Arden och Pondus! :banana: :banana: :banana:

Då var det alltså ingen större förlust att jag missade årets evenemang, eftersom jag redan sett de nygodkända under förra året. :angel:

Det blir spännande att se hur många av treåringarna som visas nästa år, ser redan fram emot det! :)

Var det någon som såg hingstshowen? Favorit? Min var Jarno.
Det blev alldeles tyst när Jarno kom in. Folk höll på tappa andan. Vilken hingst! Helt outstanding. Enorm ryttare och en ponny av EM klass.

Var på ASRPs hingstshow. Håller med dig. Vilken topphingst Jarno är. Det var ju rena utklassningen. Han verkar ha fantastiskt lätt för sig. Hörde av Anna Svanberg, ryttaren, Jarno bara varit hos henne kort tid. Hans naturliga balans och hans hasarbete är sådant man drömmer om, sa hon. Balans och hasarbete fick även V. Bo-Gis avkommor beröm för på hingstpremieringen medan Vermonts avkommor fick kritik för sin lite sämre balans. Jarno och V. Bo-Gi är väl stallkamrater och ägs båda av Karin Levin. Hon måste ha en fantastisk känsla för vad som är en riktigt bra ridponny. Hon är ju uppfödare till internationella hopphästar (halvblod) så hon vet väl hur det ska vara.

Var det någon som såg hingstshowen? Favorit? Min var Jarno.
Det blev alldeles tyst när Jarno kom in. Folk höll på tappa andan. Vilken hingst! Helt outstanding. Enorm ryttare och en ponny av EM klass.

Åh vad kul med Arden och Pondus! :banana: :banana: :banana:

Vem är nu Pondus mormors mor? Alltså mamman till Famina? Behöver uppgiften till min släktforskningsbas. Tack på förhand! :bow:

Ni som var på hingstshowen, vad tyckte ni om Minotaurus? Det är den enda av hingstarna jag inte sett. *mycket nyfiken*

Ni som var på hingstshowen, vad tyckte ni om Minotaurus? Det är den enda av hingstarna jag inte sett. *mycket nyfiken*

Själv hade jag inte sett Minotaurus live på drygt 10 år. Jag såg faktiskt när han gjorde bruksprov en gång i tiden som ung valp, kan ha varit 94 tror jag, tiden går. Nu är det ju en lite äldre gentleman. Minotaurus gjorde ingen besviken på hingstvisningen. Han lekte över hindren. Jag har roat mig att bläddra lite fram och tillbaka bland tagna bilder från helgen och kan inte säga annat än att hopptekniken ser utomordentlig ut, nästan varje språng ser perfekt ut. Om någon hingst var outstanding så var det Minotaurus bland de som hoppades, men så har han ju ålder, rutin och meriter att falla tillbaka på.

Ang Jarno som vissa har skrivit om så tappade inte jag luften när han kom in. Visst han är en riktig eyecatcher, en sagoponny med sin underbara färg och vackra huvud och en härlig utstrålning. Och Anna Svanberg matchade honom jättefint, det är alltid trevligt att få se så bra ridning. Den sitsen hade man ju kunnat mörda för...

Gångartsmässigt var jag dock mer imponerad av Verdi som har mer luft i sina rörelser. Är överlag väldigt imponerad av Vermonts avkommor så här långt, de är RÖRLIGA. Men många verkar vara sent utvecklade. De 3-åringar som visades under helgen var valpiga båda två men jag tror det är en utvecklingsfas, de kommer att bli riktigt bra när de har växt i sig lite mer och kan balansera upp sig.

Och här kommer en bild på Minotaurus, hoppas jag. Håller på att lära mig det här med digitala bilder....

8183097.jpg

äsch lyckas bara lägga in som länk men det går ju det också...

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka