Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Intressant!
Kul att tråden kom igång. Kanske kan det locka lite fler än"närmast sörjande" till bruksproven.
Jag åker gärna från uppsala.
Antingen bil eller flyg.

Coral Crown är fortfarande hingst, men kommer inte.
Det är synd för han låter väldigt intessant på pappret.

Fabian..??? är hingst och mår bra..., visst blir Fabian RP hingst någon gång,,frågan är bara när ??? Fabian är ju godkänd i Brittiska Ridponnyföreningen. Vill man använda en bra fullblodshingst kan man ju inte vänta tills ASRP får tummarna ur.

Bra sagt. Fabian är en jätte trevlig fullblodshingst! Se nu till att använd honom detta året för han ger så fina avkommer! ASRP fattar inte vad de går misste om. Förstår ägaren om att hon har valt att inte fortsatta att få in honom. Vad ska han egentligen behöva göra för att ASRP ska ta med honom?!:mad:

Coral Crown är fortfarande hingst, men kommer inte.
Det är synd för han låter väldigt intessant på pappret.

Fabian..??? är hingst och mår bra..., visst blir Fabian RP hingst någon gång,,frågan är bara när ??? Fabian är ju godkänd i Brittiska Ridponnyföreningen. Vill man använda en bra fullblodshingst kan man ju inte vänta tills ASRP får tummarna ur.

Bra sagt. Fabian är en super trevlig hingst! Se nu till att använda honom detta året för han ger så fina och trevliga avkommor. ASRP fattar tydligen inte vad de går misste om. Vad ska han egentligen göra för att få sin bokstav?! Vad menar peråke med: "är hingst och mår bra..." Detta är inget påhopp, undrar bara vad han menar med det...

Peråke menar att en hingst som Fabian inte självklart matas och vårdas av sin ägare i oändlighet.

När han togs av banan som mycket ung var det väl mer än nära att hans liv var slut, majoriteten av fullblod som inte kan startas längre "tas bort".

Fabian nådde inte rasvisa krav när han INDIVIDBEDÖMDES och därmed fick han avelsvärdeklass 0.

För honom och för alla de andra hingstarna som betäcker och har avelsvärdeklass 0, finns möjligheten att gå in på avkommebedömning.

För att kunna avkommebedömas krävs att femton avkommor är visade.

Fabian har inte femton visade avkommor ännu.

Men det rinner på och han har förutom de svenskfödda även Hollandsfödda som kommer att tillgodoräknas honom.

Så Fabians öde vilar på de som äger avkommor efter honom, vad som behövs är att fler förutom de som redan har meriter visas.

Det vore egentligen märkligare och skulle ställa till problem om undantag gjordes för honom och inte för de andra hingstarna i samma situation.

peråke

Peråke menar att en hingst som Fabian inte självklart matas och vårdas av sin ägare i oändlighet.

När han togs av banan som mycket ung var det väl mer än nära att hans liv var slut, majoriteten av fullblod som inte kan startas längre "tas bort".

Fabian nådde inte rasvisa krav när han INDIVIDBEDÖMDES och därmed fick han avelsvärdeklass 0.

För honom och för alla de andra hingstarna som betäcker och har avelsvärdeklass 0, finns möjligheten att gå in på avkommebedömning.

För att kunna avkommebedömas krävs att femton avkommor är visade.

Fabian har inte femton visade avkommor ännu.

Men det rinner på och han har förutom de svenskfödda även Hollandsfödda som kommer att tillgodoräknas honom.

Så Fabians öde vilar på de som äger avkommor efter honom, vad som behövs är att fler förutom de som redan har meriter visas.

Det vore egentligen märkligare och skulle ställa till problem om undantag gjordes för honom och inte för de andra hingstarna i samma situation.

peråke

Hoppas at du inte kände att jag hoppade på dej, vill bara förstå lite vad allt innebär och hur det går till. Är väldigt ny inom detta område. Tycker bara att han är en underbar fullblodshingst. Har varit och sätt han några gånger hos ägaren, hon visade några avkommor som hon har importerat från holland. De var helt underbart fina.
vadå " är en hingst som inte självklart matas och vårdas i oändlighet"

Det blir väl hingstshow på kvällen för redan godkända hingstar hoppas jag.

Vore kul om dom utsåg kvällens stjärna i dom olika åldersgrupperna som dom gör i Holland.
En tävling mellan dom olika redan godkända hingstarna i ridbarhet o dresssyr.

DEt vore ju jättekul att se.
Många hingstar faller man för på bild o sen känns det inte alls rätt när man ser dem.
Är det någon som vet hur programmet ser ut?

Hej! jag som bor i norrlandska ödemarken o sällan kan åka på såna här trevliga tillställningar har upptäckt att jag ev kommer vara på flyinge den helgen o det är ju lite;) närmare i allafall, är det nån som vet hur långt det är mellan Flyinge-Halmstad o hur reser man bäst dit eller är det nån om jag har tur som passerar den vägen?
mvh
prillan

Ingen som vet programmet?

Jag vet tyvärr inte, men ifjol såg programmet ut så här:

FREDAG - enbart fyraåringar och äldre hästar.
ID-kontroll/veterinärbesiktning (11:00-12:30).
Kontroll av rörelser på hårt underlag.
Rid- och gångartsprov (14:00-15:30).

LÖRDAG
ID-kontroll/veterinärbesiktning av treåringarna (08:00-08:40).
Kontroll av rörelser på hårt underlag av treåringarna.
Exteriörbedömning av alla hästar (09:15-14:30).
Ridprov för treåringarna (15:05-16:05).

Lördag kväll var det även hingstshow med godkända hingstar följt av en synnerligen trevlig middag. Vad jag förstått blir det åtminstone hingstshow i år också. Jag hoppas verkligen att så många hingstar som möjligt kommer!

SÖNDAG
Lösgalopp av fyra- och femåringarna (09:00-10:00).
Lösgalopp och löshoppning av treåringarna (10:30-11:30).
Hopprov för fyra- och femåringarna (12:30-14:30).

Tiderna är utifrån det preliminära programmet, och stämmer inte exakt, men man får en aning om hur upplägget var i alla fall.

Vet någon varför man inte samarbetar med NF och Connemara längre?

Programmet spikas säkert inte förrän man vet hur många hingstar som är anmälda...

Okej! Ja jag får se om jag dyker upp, kan hända, om jag har tid ;) Man har väl inte hunnit få sitt körkort än vid den tiden, men man vet aldrig :D

Någon som vet några hingstar som är anmälda.

Våran unghingst B Capriole komer förhoppningsvis med. Hans far Cippyn red crusader är inte med i listan för "godkända..." Men han har vunnit 3 års test-finalen och har 899 på gångarterna..

Men nu måste väl listan på hingstar vara klara. *otålig till tusen* Någon som vet något? Eller måste jag ringa arrangören som i fjol? :angel:

Enligt ridsport så är det 11 anmälda varav 8 är 3-åringar. Inga namn nämda, väntar med spänning

Hej alla som kan ridponny! Jag vill testa araben i ett bruksprov, är det möjligt att göra detta för Ridponny? Vilka "krav" finns det för att godkänna en hingst av annan ras för just RP-avel?

Kramis / Alex

I fjol det här datumet släppte SPAF de anmälda hästarna. I år har de inte ens uppdaterat kalendern med rätt år. :angel:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka