Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Deltagande rp-hingstar finns nu på spaf-s hemsida.

Deltagande rp-hingstar finns nu på spaf-s hemsida.

Som alltid infinner sig då en massa frågor. ASRP har ju ingen deltagarförteckning och jag vet inte om jag orkar beställa en katalog från SPAF i år.

MASTERPIECE 43-04-1090
f Vermont RP 133
m Corolynn RC Vad är det här för sto? Finns inte i connemaraföreningens register... Stam någon?

MONTY 43-04-1046
f Vermont RP 133
m Simsalabim RP Är det här samma sto som är e. Carneval II RW 69 undan Sri Lanka xx? Vad har hon i sådana fall för RP-nummer?

Vad har Bodetahal's Dancer Hit, Masterpiece, Miljard, Monty och Tyke Mörbult för färg?

Kul att Pondus och Bocaccio Arden gör nya försök! Men oj vad många avkommor efter Bo-Gi. :eek:

Det är ju i princip tre årgångars Svensk avel vi ser resultatet av,,3-4 och femåringar.
Totalt ca 150 hingstföl som är 43 or och fötts 2004, 2003. 2002.

Femåringsårgången hitintills EN slutgodkänd (Pauli) och nu då B.Arden till bruksprov.
(resultat av ca 100 födda hingstföl, varav ca hälften är 43 or)

Fyraåringarna En kvar till bruksprov.

Treåringarna SJU anmälda...skall bli mycket spännande att se hur många som klarar sig igenom del ett.....

Jag vet att några ridponnyer är anmälda till welsh hingstutställning, där går det ju att visa hingst få den exteriörbedömd och egentligen inget mer. (vill ridponnyerna lösa hingstlic, i welsh så är det ju inte krav på att de visas).
Kanske ett bra sätt att få en billigare och lite "rådgivande" bedömning för att därefter om det går bra visa på RP bruksprov nästa år. Det är ju samma huvuddomare för RP och welsh P/B.

Det skall bli MYCKET spännande och se slutresultatet av att det finns TVÅ möjligheter att få en treårshingst bedömd...och om det leder till att i slutändan--blir fler slutgodkända ridponnyer till avel.

peråke.

Kul med bruksprovet så pass nära mig! Det trista är dock att det är så få visade. Jämför man Tyskland, Holland, Sverige så kommer ca 40% av holländarnas och tyskarnas hingstar för visning och i Sverige är det ca 9% av födda hingstar.
Hmmmm........ ????
Maria

Jo det är "trista" siffror,,något att jobba på så att fler kommer fram till bedömning.

För att sålla fram de mest lämpliga hingstarna för vidare avel så MÅSTE fler visas.

Däremot så måste det nödvändigtvis inte vara så MÅNGA slutgodkända , bäst för aveln är om det är årgångens bästa individer.

Kastreingsbidrag ???? något som förekommer i en Svensk ras.

Betyder i praktiken att visade hingstar som INTE godkänns--får en summa pengar som tack för visat intresse.

Om jag inte tar fel så handlar det om storleksordningen 5000 kronor.

5000 täcker anmälning, reskostnad och kanske logi..

tja mycket funderingar i dessa "tider".

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag i år fått förhinder :cry: och inte kommer att gå omkring med min "farliga" röda mapp (och bli tagen för att vara mätmannen ;) ), hoppas jag att ni andra kommer med bra rapporter på hur det gått. Helst varje dag, men jag vet ju inte hur datatillgången i Halmstad är. På Grevagården i fjol var den ju obefintlig...

Jag hoppas också att ni får det varmare än vad det var ifjol. :crazy: Så ses vi alla 2008 istället, för då tänker jag minsann inte låta något annat komma emellan! :bump:

Som alltid infinner sig då en massa frågor. ASRP har ju ingen deltagarförteckning och jag vet inte om jag orkar beställa en katalog från SPAF i år.

MASTERPIECE 43-04-1090
f Vermont RP 133
m Corolynn RC Vad är det här för sto? Finns inte i connemaraföreningens register... Stam någon?

MONTY 43-04-1046
f Vermont RP 133
m Simsalabim RP Är det här samma sto som är e. Carneval II RW 69 undan Sri Lanka xx? Vad har hon i sådana fall för RP-nummer?

Vad har Bodetahal's Dancer Hit, Masterpiece, Miljard, Monty och Tyke Mörbult för färg?

Kul att Pondus och Bocaccio Arden gör nya försök! Men oj vad många avkommor efter Bo-Gi. :eek:

Bodethals Dancer Hit är en mkt snygg isabell/palomino, jag såg honom och hans halvbror Notre Petite på riksutställningen 2006. Notre Petite gjorde en flott uppvisning, först kördes han för vagn och sen på med sadel och hoppade sen elegant över några hinder.
B Dancer Hit imponerade på mig, snygg , korrekt och elegant, jag hoppas verkligen han går igenom, för mig skulle han vara en klar favorit för något sto i sommar. Vad gäller dom andra anmälda hingstarna ska det bli spännande att se dels Power Boy avkommorna, dom jag sett tidigare har varit ganska ointressanta ( eller för att citera en bekant: lämpliga ridskoleponnies, inte för mkt gång och okomplicerade) och BoGi avkommorna, kommer dom att leva upp till all fantastisk reklam som gjorts för den hingsten, och framför allt, kommer nån hingst att visa sig vara den där hopphingsten som alla letar efter, eller är det bara vackert yttre och snygga gångarter som kommer att visas? Mkt spännande!:banana: :banana: :banana:

Den jag tycker har mest intressant hoppstam är Maybug u.e Aydin. Hans halvbror Mayhap hoppade kanon när han visades på bruksprovet.

Mayhap var det en skimmel? I sådana fall är nog det den enda hingst jag sett på bruksprov som etsat sig fast på näthinnan efter hoppningen.

eller är det bara vackert yttre och snygga gångarter som kommer att visas? Mkt spännande!:banana: :banana: :banana:
[/QUOTE]

Arts-Deilo (e Arts-Deilahro, Bundeschampionatsvinnare år 2000 och 2001 o bror till Stoet Dulcia, 4-faldig Bundeschampionatvinnare.) en sonson till Arts-Dancer Boy (som är pappa till Dancer Hit) blev som 5-åring 3a totalt i HOPPNING i finalen i Bundeschampionatet 2005.

Man kanske kan få lite av varje här?

Arts-Deilo (e Arts-Deilahro, Bundeschampionatsvinnare år 2000 och 2001 o bror till Stoet Dulcia, 4-faldig Bundeschampionatvinnare.) en sonson till Arts-Dancer Boy (som är pappa till Dancer Hit) blev som 5-åring 3a totalt i HOPPNING i finalen i Bundeschampionatet 2005.

Man kanske kan få lite av varje här?[/QUOTE]

Ingen vore mer glad än undertecknad om så vore!
Dancer Hit och Notre Petite är i mina ögon kompletta ridponnyhingstar med vackert yttre och även prestationslinjer, däremot är jag lite frågande om de andra hingstarna, visserligen har jag endast sett avkommor efter de andra fäderna på utställningar och nån Power Boy avkomma på tävling/träning och dom imponerade absolut inte på mig, men som alltid, smaken är som ........För vissa är dom kanske idealet.....:banana: :banana: :banana:

:bump: :bump: :bump: :banana: :banana: Är det någon som vet vilket tid ASRPs hingstshow är? Vilka hingstar ska deltaga? Konstigt ASRP inte skrivit det på sin hemsida ännu ? Hörde av Jarnos ägare Jarno skulle komma, riden av Anna Svanberg.Den ryttarinna som placerade sig i unghäst VM och vann på Globen. Kommer Bo-Gi eller han kanske är i Holland halva året i år också? Kommer Gerswin? Pauli? Elegant ? Nej han ( Elegant) skulle visst stå på Askö stuteri i Västerås? Någon som vet? Varför visar sig aldrig Minitauros, Micis Napolion, L.Komet ? Kommer kanske de för de står väl nära Halmstad?:confused: :confused:

Maybug är väl efter Bo-gi? Om han hoppar lika bra som sin pappa så. . . . .?
Såg Bogi på en "pay and jump." Oj vilken hoppförmåga! När han hoppade stannade alla människor upp. Hört han skulle komma och hoppa uppsuttet på ASRPs hingstshow? Någon som vet?

Den jag tycker har mest intressant hoppstam är Maybug u.e Aydin. Hans halvbror Mayhap hoppade kanon när han visades på bruksprovet.

Vad har Masterpiece, Miljard, Monty och Tyke Mörbult för färg?

Eftersom jag inte kunde hålla mig och beställde katalogen, så kan jag ju svara mig själv, om någon annan också är nyfiken. Färgerna är brun, fux, brun och mörkfux.

Min spontana reaktion (förutom att jag är avis på alla som skall på premieringen) är att vi är alldeles för konservativa när det gäller färger hos ridponnyerna Varför bara en massa bruna och fuxar. :( Ponnyer som brukar ha så oerhört många olika härliga färger, varför tar ridponnyerna efter halvbloden i det avseendet? :crazy:

Skulle gärna åka o titta.
Vet någon hur långt det är från tågstationen till bruksprovet?
Finns det hotell i närheten?
Vart kommer middagen vara?

Varför visar sig aldrig Minitauros, Micis Napolion, L.Komet ?

Minotaurus gör väl tillräckligt med reklam för sig genom tävlingar. Jag vet att Komet skulle ha kommit på förra årets hingstshow, men att en hopptävling kom emellan. Håller tummarna för att han kommer i år. Han är en av de hingstar jag tycker man borde använda oftare... :angel:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka