Sv: Rp- bruksprov 2007!
Vissa av dom äldre godkända hingstarna kanske inte är ridbara eftersom dom aldrig tävlas eller visas ridna över huvud taget......
Jag har alltid tyckt det är konstigt att hingstar en gång blir godkända och sen aldrig behöver visa någon som helst prestation för att få verka i aveln./Madde
Jag vet överhuvudtaget ingen ponnyavelsförening i Europa som "sorterar" bort slutgodkända hingstar.
I ASRP skall slutgodkända hingstar avkommebedömas när minst 15 avkommor startat någon brukshistoria, bruksprov/treårastest/kvalite/championat/sport--eller om de inte har 15 avkommor som statat efter åtta avelsår.
Avkommebedömningen kan resultera i olikia avkommebokstaver ifrån C till Elit.
Även om hingsten får ett C, B som betyder antingen under lämplig nivå eller OK, men inte mer så får dom lösa betäckningslic och fortsätta i avel.
Inom ASVH så har dom inte samma policy utan där "tar dom ut" medelålders/äldre hingstar som inte för aveln framåt.
Det här med rena "avelshingstar", hingstar som bara går i avel och inte är spotrtponnyer blir nog så småningom historia, ridponnyavel är prestationsavel och hög konkurrans mellan hingstarna och detta sätter förstås "sprätt" på unghingstarna och kanske ett MÅSTE att de tidigt matchas i bruksprov/sporten för att bli populära.
Hela tiden känns det som Tyskarna visar vägen, på åttio/nittiotalet så var deras populäraste och mest betäckande hingstar ofta rena avelshingstar (typ Valentino, Oakly Bubbling Bobbety--Power Boy*) som inte deltog i sporten, men tio år senare så har det totalt ändrats och stoägarna vill se att hingstarna kan konkurera i bruksprov/sporten.
* Bägge två har tävlats efter de lämnade Tyskland, OBB i Holland som "gammal" och P.B i Sverige
Vad som riktigt satt fart är bruksproven, ungponnytävlingarna och Bundeschampionat, unga hingstar med bra bruksprov och som har framgångar nationellt på Bundes får många ston..
För oss gäller det att vara mycket uppmärksamma på vilka unga hingstar som verkar visa tydliga sport och kvalitetsegenskaper, för är dom tillräckligt bra--överlägsna--så kommer dom inte vara kvar i avel, utan blir sportponnyer eller köps upp av någon annan avelsförening utom räckhåll för stoägarna.
Är vi för "trögtänkta" så lär vi MISSA de bästa.
I ASRP har rätt vi rätt igenom hög kvalite på hingstarna och inte minst de unga.
Just nu så fick jag ett "kryptiskt" mail som jag har svårt att riktigt få rätsida på.
Hingstprem i Danmark i helgen som var
11 visade 5-åringar
1a Notre P
2a Magic Dancer
3a Notre Bac
peråke