Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Väldigt roligt att det var så många fina hingstar på hingstshowen! Gladde mig särskilt åt Minotauros härligt att se honom flyga lätt och smidigt over hindren,Verdis fina rörlighet i dressyren samt B. Notre Petit som verkar vara en mycket trevlig hingst som klarar det mesta!
Hoppas vi får se så många varje år!

Lånar knapp

Håller med er andra att hingstvisningen var helgens höjdpunkt. Minotauros, B. Notre Petit (som både hoppades och kördes) och Verdi var bäst, men i söndagens paus hoppade Magic Dancer mycket trevligt han med. Jarno blev jag lite besviken på, tyvärr. Vacker, mycket vacker, men det lilla extra fanns inte. Mycket tråkigt att han inte hoppades, han har om jag inte missminner mig rätt höga poäng i hoppning från holland....

I övrigt tycker jag att hingstarna många gånger reds i för hög form och var dåligt förberedda, framförallt i löshoppningen. Några missade tyvärr på grund av det. Några hingstar hade också orutinerade visare och hade stora problem att visa trav. Synd!

Bocaccio Arden:love: underbart vacker. Rörde sig så lätt, mjukt och elastiskt. Var mycket osäker och försiktig i hoppningen men kanske kommer det från att han inte velat hoppa sedan kraschen på förra årets bruksprov.

Sen måste jag bara säga att det var en urtråkig publik. Under hingstvisningen på lördagkväll försökte speakern gång på gång få igång publiken men det resulterade bara i några få korta, tunna applåder där inte ens hela publiken deltog. Skittrist:mad: När nu hingstägarna har släpat dit sina hingstar så kan man som stoägare visa sin uppsskattning tycker jag, eftersom det är mycket smidigare som stoägare att titta på många hingstar samtidigt än att åka runt och titta på en och en.

Någon som såg MONTY och RUBINS PRIDE MAGIC? Åsikter om dessa två?

Monty var en söt ponny med mycket fina gångarter. Han var väldigt valpig och tyvärr i dåligt hull.

Rubins Pride Magic var den av treåringarna med bäst typ. Långa ben och en snyggt ansatt hals. Han var för dagen överbyggd.

Monty fick kritik för sin balans. Välbalanserade gångarter är väl en av der viktigaste ingredienserna i både hoppning och dressyr.

Monty fick av exteriördomarna 999 på sina gångarter och det nämndes inte någongång där att de var obalanserade vad jag kan minnas. Vid ridprovet kommenterades att det var en ponny med ovanligt goda gångarter. I löshoppningen nämndes i och för sig att han var lite obalanserad och jag tror han hade korsgalopp genom svängen ibland. Inte ovanligt för en häst som inte är så stark ännu. Å andra sidan så hoppade han. Minns jag inte fel så vägrade samtliga Bo-Gi's deltagande avkommor minst en gång, och sist jag tittade på hoppning så var det viktigare att komma över hindret än att man hade korsgalopp i svängen:devil:

En allmän fråga bara.. Ridponnyerna kan alltså bli godkända utan att uppnå 40 poäng extreriört ( enligt den vanliga bedömningsskalan utan galopp) är inte det lite konstigt om det nu ska vara sån hög klass på ridponnyerna?
Welsharna har ju fått en del kritik för att dom kan lösa licens utan att vara premierade, men när vi visar dom för att komma in i vår Kvalitetsbok så måste dom få 40 poäng för att komma in.

Som jag har fattat det så är det likadant på halvblodssidan som med ridponnyerna och jag undrar bara varför man tillåter en sämre exteriör på en avelshingst än på ett diplomsto..?

Jag har bara ett nickname, jag vågar stå för mina åsikter.
Att Karins hingstar är fina är det ju inget snack om.
Det är hennes sätt att skriva ner alla andra o höja sina till skyarna som stör.(o avslöjar att hon ligger bakom nicken)
Lite ödmjukhet o insikt vore ju bra att ha också.
Ingen hingst är perfekt, thats it...inte ens hennes egna.

En allmän fråga bara.. Ridponnyerna kan alltså bli godkända utan att uppnå 40 poäng extreriört ( enligt den vanliga bedömningsskalan utan galopp) är inte det lite konstigt om det nu ska vara sån hög klass på ridponnyerna?
Welsharna har ju fått en del kritik för att dom kan lösa licens utan att vara premierade, men när vi visar dom för att komma in i vår Kvalitetsbok så måste dom få 40 poäng för att komma in.

Som jag har fattat det så är det likadant på halvblodssidan som med ridponnyerna och jag undrar bara varför man tillåter en sämre exteriör på en avelshingst än på ett diplomsto..?

Ridponny hade förut att dom skulle ha 40 p för att nå rasvisa krav.

Nu är det en ponny att rida på och av den anledningen vill man att även galoppen skall ingå i exteriörbedömningen och har i stället satt 47 p för att nå rasvisa krav. + godkända bruksprov för att få ett G som treåring.

(Vid kvalitets/treårstest är det 47 poäng som räknas som diplom/utmärkelsenivå och så även vid ASRP´s hingstpremieringar.)

........................................................................................

Eftersom du frågar, så frågar jag dig något jag undrar över varför det gäller lägre poäng för welsh P/B än för de renrasiga att införas i kvalitetsbok ???

Har det något att göra med att P/B är så nystartat ???

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om det här hör hit men apropå ägare o Rp hingstar:
Hörde i helgen :crazy: att en isabellfärgad hingst har bläs när han hoppar över hinder på bilder i ägarens pr-broschyr men inte när han rids på marken? Kan nån förklara hur det hänger ihop eller är det bara nåt för insiders????

Ridponny hade förut att dom skulle ha 40 p för att nå rasvisa krav.

Nu är det en ponny att rida på och av den anledningen vill man att även galoppen skall ingå i exteriörbedömningen och har i stället satt 47 p för att nå rasvisa krav. + godkända bruksprov för att få ett G som treåring.

(Vid kvalitets/treårstest är det 47 poäng som räknas som diplom/utmärkelsenivå och så även vid ASRP´s hingstpremieringar.)

........................................................................................

Eftersom du frågar, så frågar jag dig något jag undrar över varför det gäller lägre poäng för welsh P/B än för de renrasiga att införas i kvalitetsbok ???

Har det något att göra med att P/B är så nystartat ???

peråke

Jo det är klart att galoppen är viktig för en ponny som ska ha bra ridbarhet, men den ska ju vara korrekt och snygg också för att bli mer attraktiv och hållbar.

Angående Welsh P/B så visste jag inte att det var så, det verkar konstigt.. får jag kolla upp!

Jo ridponny tänker nog som du, hitintills har ingen hingst godkännts som haft låga poäng på de tre första bedömningspunkterna.
I ASVH så har man i reglementet att summan av Typ/HHB/ext. skall bli minst bli 23.*

ASRP har ingen sådan här minimigräns och ingen annan ponnyras heller (vad jag vet), så i praktiken skulle säven en welsh kunna införas i kvalitetsbok med "olämplig" rad--men hitintills har det inte ställt till problem alla exteriört godkända RP hingstar har nått den nivån.

samma var det i år..fem hingstar ext. godkända.

Maybug T 878899=49

Rubin's Pride Ma-Gic 988977=48

Tyke Mörbult 887888=47

Pondus 888878-47

B. Arden 888989-50

peråke

Tyvärr Matti fick Monty kritik för obalans i både hoppningen och på sina gångarter. (har videofilm) I hoppningen är dålig balans med korsgalopp som resultat därav en sämre egenskap än att stanna då hopphästen måste vara rädd om sig ( inte riva) och väljer kanske hellre stanna för att den är klok just då. Ska bli roligt följa Monty i framtiden då hans stora gångarter utan balans kommer vålla problem när han kommer upp i klasserna där det krävs samling.Eftersom han har Master i stammen med typiska Mastergångarter med frambenslyft och utan hasarbete vet man att Master var mycket svår att rida då han inte var lätt att samla (svårt med sina bakben)Trycket ska komma i bakbenen och ha lätt sätta under sig . Frambenen är ganska ointressanta då de ofta kommer när ponnyn/hästen blir stark.Monty fick 6 på huvud, hals och bål och är en typisk valack och absolut ingen hingst men förhoppningsvis i framtiden en fin liten tävlingsponny som tyvärr i mitt tycke är ganska ful titta på.
Vad det gäller Bo-Gi fick de flesta av hans avkommor särskilda lovord för sina välbalanserade gångarter men en särdeles välbalanserad galopp och galoppen är den viktigaste gångarten i både hoppning och dressyr. Samma positiva kritik för sin balans fick båda Bo-gis avkommor som vann rikskvalitetsbedömningen 2006.Vinnare både hopp-ponny och gångartsponny var efter Bogi.
Jag som skrivit ovanstående heter Lena Pålsson-Stihl,f.d. hoppryttare halvblod o hopptränare och ägare till nyinköpt avkomma efter Bogi som vunnit 3 årstestet i hoppning och är en fantastisk hopp talang och är dessutom snygg titta på.

Monty fick av exteriördomarna 999 på sina gångarter och det nämndes inte någongång där att de var obalanserade vad jag kan minnas. Vid ridprovet kommenterades att det var en ponny med ovanligt goda gångarter. I löshoppningen nämndes i och för sig att han var lite obalanserad och jag tror han hade korsgalopp genom svängen ibland. Inte ovanligt för en häst som inte är så stark ännu. Å andra sidan så hoppade han. Minns jag inte fel så vägrade samtliga Bo-Gi's deltagande avkommor minst en gång, och sist jag tittade på hoppning så var det viktigare att komma över hindret än att man hade korsgalopp i svängen:devil:

Vet inte om det här hör hit men apropå ägare o Rp hingstar:
Hörde i helgen :crazy: att en isabellfärgad hingst har bläs när han hoppar över hinder på bilder i ägarens pr-broschyr men inte när han rids på marken? Kan nån förklara hur det hänger ihop eller är det bara nåt för insiders????

Ja jag kan förklara hur det hänger ihop.

Brochyren är gjord via internet, en typ av broschyr som man gör själv ungefär som en hemsida och därefter skickar iväg och tillbaka får man det antal tryckta brochyrer man beställt.

Det här är ett sätt att skaffa sig billiga brochyrer som är tryckta på papper av mindre god kvalite men som ändå ser relativt sett bra ut.

Den ena bilden på "isabellen" den på marken är ett digitalt kort som då satts in direkt digitalt i brochyrmallen.

Den andra bilden på Isabellhingsten där han hoppar är kopierat ifrån ett annat tryck och inscannat via scanner till en digital bild som därefter satts in i brochyr mallen.

Detta är då sedan tryckt i en fysisk brochyr och då billighetstryck på papper av mindre god kvalite.

Så förklaringen är helt enkelt att det är en brochyr med dålig bild kvalite.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ja om någon önskar se bilden i orginal, alltså den som via kopiering blivit digital bild och på vägen fått med sig "lite färglöst blandat med skuggor" och som tydligen tolkats som en bläs.

Så går det bra att skicka ett PM till mig så skickar jag samma bild fast utan "lite färglöst blandat med skuggor".

peråke

sådant händer ju himla lätt i dagens läge med alla :devil: datorer!
och vem bryr sig hur det är med den ena eller andra kusen, bläshit, bläsdit och dålig layout hit eller lite för lite färg i skrivaren dit.
:rofl: :rofl: :rofl:

Ja om någon önskar se bilden i orginal, alltså den som via kopiering blivit digital bild och på vägen fått med sig "lite färglöst blandat med skuggor" och som tydligen tolkats som en bläs.

Så går det bra att skicka ett PM till mig så skickar jag samma bild fast utan "lite färglöst blandat med skuggor".

peråke

"KL"
Jag skulle vilja ge en ELOGE till alla 11 hingstägarna som har sparat sina hingstar och gör sig sedan besväret att visa upp dom på premiering medan vi andra sitter på läktaren och kritiserar. Om inte dessa entusiastiska avelsmänniskor hade funnits så kommer vi aldrig att få några påläggskalvar i avelsboxarna efter alla fantastiska RP-hingstar.

Håller inte med dig. Själv dressyr ryttare i grunden (hbl) men min häst ville hoppa, så när han såldes gick han svår hoppning.
Lite hann fastna på vägen.
Att unga hästar vägrar är inget konstigt, osäker kan alla hästar vara i unga år.
MEN om en häst kan hoppa i korsgalopp tyder snarare på god balans o en hoppsäkerhet.
Var på hbl bruksprov för några veckor sedan o o en av hingstarna hamnade ofta i korsgalopp o bytte själv hit o dit, men de var en av de mest uppskattade hingstarna...bla just för att han var lika säker i korsgalopp som i rätt galopp. Han behövdes inte läggas rätt för att klara att hoppa.

En häst vägrar inte för att den är rädd om sig, feg kanske(eller inte kan taxera rätt o hamnar fel) men det är inte samma sak.
MEN dessa unga hästar har rätt att vägra o gå i korsgalopp, det är ändå "bebisar" vi pratar om.

Dessutom om du inte är Karin har hon definitivt hjärntvättat dig att prata som hon...alltså skriva ner alla andra o prata Bo-gi till skyarna. Det betyder inte att din häst inte är fin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka