Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr Matti fick Monty kritik för obalans i både hoppningen och på sina gångarter. (har videofilm) I hoppningen är dålig balans med korsgalopp som resultat därav en sämre egenskap än att stanna då hopphästen måste vara rädd om sig ( inte riva) och väljer kanske hellre stanna för att den är klok just då. Ska bli roligt följa Monty i framtiden då hans stora gångarter utan balans kommer vålla problem när han kommer upp i klasserna där det krävs samling.Eftersom han har Master i stammen med typiska Mastergångarter med frambenslyft och utan hasarbete vet man att Master var mycket svår att rida då han inte var lätt att samla (svårt med sina bakben)Trycket ska komma i bakbenen och ha lätt sätta under sig . Frambenen är ganska ointressanta då de ofta kommer när ponnyn/hästen blir stark.Monty fick 6 på huvud, hals och bål och är en typisk valack och absolut ingen hingst men förhoppningsvis i framtiden en fin liten tävlingsponny som tyvärr i mitt tycke är ganska ful titta på.
Vad det gäller Bo-Gi fick de flesta av hans avkommor särskilda lovord för sina välbalanserade gångarter men en särdeles välbalanserad galopp och galoppen är den viktigaste gångarten i både hoppning och dressyr. Samma positiva kritik för sin balans fick båda Bo-gis avkommor som vann rikskvalitetsbedömningen 2006.Vinnare både hopp-ponny och gångartsponny var efter Bogi.
Jag som skrivit ovanstående heter Lena Pålsson-Stihl,f.d. hoppryttare halvblod o hopptränare och ägare till nyinköpt avkomma efter Bogi som vunnit 3 årstestet i hoppning och är en fantastisk hopp talang och är dessutom snygg titta på.
Monty fick kritik för sin balans. Välbalanserade gångarter är väl en av der viktigaste ingredienserna i både hoppning och dressyr.
Monty fick av exteriördomarna 999 på sina gångarter och det nämndes inte någongång där att de var obalanserade vad jag kan minnas. Vid ridprovet kommenterades att det var en ponny med ovanligt goda gångarter. I löshoppningen nämndes i och för sig att han var lite obalanserad och jag tror han hade korsgalopp genom svängen ibland. Inte ovanligt för en häst som inte är så stark ännu. Å andra sidan så hoppade han. Minns jag inte fel så vägrade samtliga Bo-Gi's deltagande avkommor minst en gång, och sist jag tittade på hoppning så var det viktigare att komma över hindret än att man hade korsgalopp i svängen![]()
Till Per-Åke apropå hingstbilder
Jag känner många hingstägare men inte någon som skulle råka presentera fel bild på sin hingst - och absolut inte TVÅ GÅNGER. Var det trassel med internet även då den vackre hingsten Myrtens xx blev Fabian xx
![]()
Nu har jag varit hövlig och besvarat varför "isabellhingsten" har ett vitt parti på kortet i en PR brochyr.
Därtill har jag erbjudit dig "orginal kortet".
Det skulle bli ett alldeles för långdraget om jag gick in på vad som ligger bakom inlägg av den här typen.
peråke
Nu finns video ute på näter från DSP´s hingstpremiering.
På videon syns tre ponnyer, B. Notre Petit, M Dancer och bästa teåring som är e. Champion de luxe.
på med hörlurarna..peråke
http://stream.wiegaarden.dk/?x=108285_dsp&search=
Per-Åke,
Du brukar väl inte väja för långdragna inlägg??? Jag är fortfarande inte ett dugg klokare på vad som händer när en del hingstägare ska presentera sina hingstar med bilder..![]()
knapplån
TÄNK var trevligt det hade varit om jag hade sluppit rensa i varenda tråd om ridponnyer som finns här!
Var vänliga och håll er till ämnet och LÅT BLI att svartmåla och snacka skit om varandra!!!
Jamen, var tog mitt inlägg vägen då? Jag blev tydligen inblandad i nåt jag inte riktigt begriper mej på..? Undrade bara om man måste vara KUNNIG stoägare för att få rätt info om hingstarna?