Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Håller med dig. Om hälften av dem som visar sin hingst visste vilken skit det skrivs om dem här på buke så skulle det nog låta bli.
Starkt att visa dem!!!

Är Benjamin såld? det visste inte jag. lyckans dig om du har fått honom eller finns det flera Bogi som hoppar?

Tyvärr Matti fick Monty kritik för obalans i både hoppningen och på sina gångarter. (har videofilm) I hoppningen är dålig balans med korsgalopp som resultat därav en sämre egenskap än att stanna då hopphästen måste vara rädd om sig ( inte riva) och väljer kanske hellre stanna för att den är klok just då. Ska bli roligt följa Monty i framtiden då hans stora gångarter utan balans kommer vålla problem när han kommer upp i klasserna där det krävs samling.Eftersom han har Master i stammen med typiska Mastergångarter med frambenslyft och utan hasarbete vet man att Master var mycket svår att rida då han inte var lätt att samla (svårt med sina bakben)Trycket ska komma i bakbenen och ha lätt sätta under sig . Frambenen är ganska ointressanta då de ofta kommer när ponnyn/hästen blir stark.Monty fick 6 på huvud, hals och bål och är en typisk valack och absolut ingen hingst men förhoppningsvis i framtiden en fin liten tävlingsponny som tyvärr i mitt tycke är ganska ful titta på.
Vad det gäller Bo-Gi fick de flesta av hans avkommor särskilda lovord för sina välbalanserade gångarter men en särdeles välbalanserad galopp och galoppen är den viktigaste gångarten i både hoppning och dressyr. Samma positiva kritik för sin balans fick båda Bo-gis avkommor som vann rikskvalitetsbedömningen 2006.Vinnare både hopp-ponny och gångartsponny var efter Bogi.
Jag som skrivit ovanstående heter Lena Pålsson-Stihl,f.d. hoppryttare halvblod o hopptränare och ägare till nyinköpt avkomma efter Bogi som vunnit 3 årstestet i hoppning och är en fantastisk hopp talang och är dessutom snygg titta på.

Jodå det finns fler efter BoGi som hoppar.
Huruvida det är hingstens förtjänst eller inte är väl alltid svårt att säga, avel handlar ju om kombination hingst/sto och avkomman en lycklig blandning av gener.

Vid avkommebedömning tidigt i hingstens liv är det ju endast hur avkomman ser ut och rör sig som man kan säga säkert.

När avkommorna blir ungponnyer börjar man nu även se hur de går att rida in och utföra lättare arbete.

Först när avkommorna är åtta tio år går det ju att säga huruvida avkommorna klara att tävlas i högre klasser.

Vi har ju väldigt få avkommor efter ridponnyhingstar i Sverige som hunnit bli åtta-tio år, så ännu vet vi inte vilken /vilka hingstar som kommer att lämna det vi önskar.

Power Boy skall vi ha i minnet hade mycket få ston de första åren och de stora årskullarna kom först i början av 2000 talet.

När det gäller föl ungponny såg vi i somras att i princip ALLA ridponnyhingstar som varit i avel lämnade klass 1 och GULDFÖL.
Vid alla ponnyutställningar regionala/nationella fölchampionat visades massvis med fina föl och vid fölriks där då denna nya ponnyras tävlar mot alla andra ponnyraser var det TVÅ ridponnyer kvar i ringen när slutronden gick med bara tre kvar i ringen.
Nu blev det till sist ett RUSSFÖL som vann, men det står inte på länge till förrens ett ridponnyföl klara av att vinna.
Utvecklingen har varit enorm, hade man sagt detta i SPAF för tio år sedan hade dom skrattat ihjäl sig.

När det gäller ungponnyer (3-6)så har vi här egentligen bara BoGi, Vermont, Lotus, P.B, Minotaurus, Gerswin som lämnat många avkommor.
Vid ungponnytävlingar har dessa även dom egentligen inte så många till antalet visat MYCET god konkurrenskraft gentemot de andra ponnyraserna.

Alla dom här hingstarna är kapabla att lämna fina söner med avelsvärde, i år slumpade det sig att tre av dom hade avkommor med. Alla tre fina unga söner som givetvis ser olika ut men som med stort allvar har börjat sin konkurrering om stona och rätten att föröka sig inom stamboken.
Nästa år kommer nya kandidater och nästa nya osv.

När det gäller steg tre--avkommor i högre sport, det vi strävar efter så VET VI INTE vilken av de här hingstarna som lyckas förvärva akommor som utmärker sig på den nivån.Vi vet att några av ASRP hingstarna har gjort det med ANNAT stomateriel i andra länder.
Men nu är vi i Sverige och hingstarnas gener skall komparera med VÅRA stons gener och det är en helt annan ekvation.

Så Vermont--BoGi diskussioner är ointressanta, det viktiga är att vi uppfödarte jobbar på. Vi betäcker förstås våra ston med de hingstar som passar just VÅRAT sto bäst och sedan måste vi slita på med mata, mocka, utbilda, hitta ponnyryttare osv.

Vad vi kan känna trygghet med i dag, är att vi ivarjefall nu mot slutet av 2000 talet HAR HINGSTAR AV HÖG KVALITE.
--om vi sedan lyckas få fram avkommor efter dem i toppsport beror väldigt mycket på oss själva.
Kvaliten på vårat eget sto.
Uppfödningens kvalite
Utbildningens kvalite
och inte minst ponnyryttarens kvalite

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Till Per-Åke apropå hingstbilder
Jag känner många hingstägare men inte någon som skulle råka presentera fel bild på sin hingst - och absolut inte TVÅ GÅNGER:devil: . Var det trassel med internet även då den vackre hingsten Myrtens xx blev Fabian xx:devil:

Så du menar att en sent utvecklad, ganska tunn, gångartsmässigt mycket talangfull med mycket luft i rörelserna, och glöm nu inte att det bara är en 3-åring, som inte alltid orkar balansera upp sig ännu, det är ingenting att ha för den kommer aldrig att bli bra? Den ska inte få en chans att växa färdigt, muskla upp sig och bli stark?

Jag håller helt med att i dagsläget var det inte en avelshingst men jag ser synnerligen inte en obalans i gångarterna som skälet till det! Däremot tycker jag att han var för smal och tät fram, 6an på benen var tyvärr berättigad i dagsläget. Men jag har faktiskt aldrig tidigare varit med om att nämnden har sagt att man mycket mycket gärna vill se en hingst igen som man har satt så låga poäng på på de tre första punkterna exteriörmässigt. Uppenbarligen hoppas i alla fall de på att det kan finnas en utvecklingspotential i honom... Jag tror det kommer bli en supertävlingsponny, sen får vi se om han kan växa i sig lite bättre och kanske kanske få en chans som hingst eller om det blir som valack.

Jag tycker att det är lite skrämmande med människor som är tvärsäkra i sina åsikter och bara ser en väg som den enda rätta och att denna inte har några fel och de som inte förstår det är antingen avundsjuka eller helt enkelt för dumma för att förstå. Och detta gäller oavsett om det gäller ponnyavel, religion eller annat. Jag tror på mångfald och att det finns många rätta vägar att gå. Givetvis måste man tro att den vägen man har valt själv är en bra väg, annars skulle man ju inte ha valt den! Men det betyder inte att alla andra vägar har massor med hålor och gupp och trasig asfalt....

Jag var imponerad efter helgen av hur många bra hingstar det finns inom ASRP i dagsläget, det har fullständigt exploderat på senare år. Och ja, jag tycker faktiskt att både Bo-Gi och Jarno är bra hingstar för att klargöra det (givetvis med både för och nackdelar), men de är definitivt inte ensamma om att vara det!

Monty fick av exteriördomarna 999 på sina gångarter och det nämndes inte någongång där att de var obalanserade vad jag kan minnas. Vid ridprovet kommenterades att det var en ponny med ovanligt goda gångarter. I löshoppningen nämndes i och för sig att han var lite obalanserad och jag tror han hade korsgalopp genom svängen ibland. Inte ovanligt för en häst som inte är så stark ännu. Å andra sidan så hoppade han. Minns jag inte fel så vägrade samtliga Bo-Gi's deltagande avkommor minst en gång, och sist jag tittade på hoppning så var det viktigare att komma över hindret än att man hade korsgalopp i svängen:devil:

Håller med!

Till Per-Åke apropå hingstbilder
Jag känner många hingstägare men inte någon som skulle råka presentera fel bild på sin hingst - och absolut inte TVÅ GÅNGER:devil: . Var det trassel med internet även då den vackre hingsten Myrtens xx blev Fabian xx:devil:

Nu har jag varit hövlig och besvarat varför "isabellhingsten" har ett vitt parti på kortet i en PR brochyr.

Därtill har jag erbjudit dig "orginal kortet".

Det skulle bli ett alldeles för långdraget om jag gick in på vad som ligger bakom inlägg av den här typen.

peråke

Nu har jag varit hövlig och besvarat varför "isabellhingsten" har ett vitt parti på kortet i en PR brochyr.

Därtill har jag erbjudit dig "orginal kortet".

Det skulle bli ett alldeles för långdraget om jag gick in på vad som ligger bakom inlägg av den här typen.

peråke

snälla peråke kan inte du PMa kortet till mig då så får jag ser det. är det du som äger isabellhingsten? trodde det var en annan.
:confused: :confused: :confused:

Hej,,nej det är ett tryckt kort och scanning blir som jag redan skrivit inte OK då bilden i trycket inte är så bra.
Nej det är inte jag som äger hingsten, men jag har samma tryck som hingstägaren

Men om du PM ar mig din adress så kommer trycket på posten.
peråke

Nu finns video ute på näter från DSP´s hingstpremiering.

På videon syns tre ponnyer, B. Notre Petit, M Dancer och bästa teåring som är e. Champion de luxe.

på med hörlurarna..peråke
http://stream.wiegaarden.dk/?x=108285_dsp&search=

Jag såg att det verkar nästan vara total dominans av tyskstammade hingstar som godkändes i Danmark, är dessa hingstar av *rent* tyska blodslinjer eller finns det NWR i dom?
Avlar danskar och tyskar på en typ och holländarna på en annan typ?
Det har ju i vissa inlägg tidigare hävdats att NWR hingstar som ej godkänts i Holland säljs till Tyskland och där godkänds, dvs hävdas det av vissa att indirekt så har väl tyskarna lägre krav...eller?
Tacksam för klargörande. :banana: :banana: :banana:

Många frågor och jag skall försöka svara vad jag vet.
Börjar med:
Det har ju i vissa inlägg tidigare hävdats att NWR hingstar som ej godkänts i Holland säljs till Tyskland och där godkänds, dvs hävdas det av vissa att indirekt så har väl tyskarna lägre krav...eller?

Vad jag sett och så smånigom börjat få kläm på är att det är egentligen olika typ av avel och system...men samma blodslinjer används.

Holland och NWR är en rasavel inom welsh, en större variannt av en sec B welsh--större blir den för att man har större andel fullblod i den en i en renrasig welsh. En welsh sec B är ju ursprungligt framavlad/förädlad welsh sec A och då NWR (sek K) en förädlad sec B.

Welshavel är då rasavel och Typ och rörelsemönster skall vara karakteristiska enligt rasstandard och vid hingstpremieringar väljs därför vid hand ut ett ca 2-3 % av årgångens födda hingstar som är MEST lika rasstandarden vad det gäller typ och rörelsemönster.
När man så valt ut hingstar och eftersom det är en welshridponny underkastas de utvalda ponnyerna ett brukstest och brukstestet genomförs och kasserande är endast temperament, visar hingsten dåliga egenskaper poängmässigt under sju--får han direkt avbryta provet och åka hem.

I början av avelsföreningens historia var det blandade resultat, alltifrån sexmässig till niomässig nivå på bruksproven.
Men generationsavel och urval på Typ och gångarter har med tiden gett jämna hingstar och de senaste åren brukar bruksprovresultaten hålla en hög jmn nivå åtta-niomässiga.

Det här betyder i praktiken att första urvalet går på utseende och en helt igenom komplett hingst kan väljas bort för att tex huvudet inte är "rastypiskt".

Så det finns varje årgång fina hingstar av hög kvalite som kanske falerar på något "smått" i utseendet och sådana hingstar åker till Tyskland.

I Tyskland väljs betydligt större del av årgångarna ut, ca 10-15 % och urvalet är inte fullt så kinkigt vad det gäller "rastyp" utan här finns lite marginaler. För den delen så är det viktigt även med typen i Tyskland men inte överordnat.

Det blir många utvalda treårshingstar, de får nu börja sin hingstbana på ungponnytävlingar och konkurrera--vid 4,5 års ålder går de bruksprov och mindre än hälften av korade treåringar behålls så länge som hingstar.
Bruksprovet samma som i Holland, inte kasserande utan resultatet noteras och blir förhoppningsvis en merit..
Tyska ridponnyhingstar konkurerar egentligen i sporten om stona, de framgångsrikaste hingstarna på ungponnytävlingar får de flesta stona, och sedan tittar man på avkommorna och vill förstås att även de skall vara framgångsrika på ungponnytävlingar/sporten.

Snabba generationsskiftningar och hård utslagning, många ungingstar--få kvar i avel som medelålders--endast Elithingstar kvar som gamla.

Därför går det att generalisera.

Det är en MERIT att vara en godkänd treårig NWR hingst. Få utvalda och väl testade.

Det är ingen direkt merit att vara en treårig godkänd Tysk ridponnyhingst. Det är bara en bred infart i ett mycket hårt avelssystem.

peråke

Per-Åke,
Du brukar väl inte väja för långdragna inlägg??? Jag är fortfarande inte ett dugg klokare på vad som händer när en del hingstägare ska presentera sina hingstar med bilder..:confused:

En skillnad som då blir följden av de här två olika systemen är att.

I Holland NWR med ca 300/400 ston kommer ca två nya redan brukstestade treåringar ut på marknaden varje år--stoägarna är heta på primörerna och dom brukar ta en stor andel av stona.

Treårshingstar är lika dyra att betäcka med som äldre "säkra" hingstar. Treårshingstarna går också på semin.

Avelsföreningen kräver därtill minst tre årgångar föl till föreningen, därefter får hingsten säljas till annan avelsförening.
Säljs hingsten utanför landet innan den levererat tre årgångar är det HÖGA böter till avelsföreningen.
Hingstar avkommebedöms på sina tre första årgångar.

Hingstarnas betäckningssiffror redovisas och varje år redovisas statistik på avkommorna.--antal visade--kvalitetsklass-stambokförda döttrar/söner osv.
Är avkommorna vad avelsföreningen vill ha så slutgodkänns hingsten efter tre år i avel.

I en motsvarande stor Tysk avelsförening kommer ca 15-20 stycken ut på marknaden, dom får nu börja kämpa bäst de vill och stambokförs först efter godkännt bruklsprov.
Tre årshingstars avkommor kan endast registreras med gröna papper när fadern har avlagt ett bruksprov och stambokförts.
Det här betyder att Tyska hingstar inte får många ston innan de avlagt bruksprov, endast de som riktigt vet och tror att hingsten kommer att genomföra bruksprov. Unga icke stambokförda hingstar är billiga och stoägarna väntar tills de visat sportprestation och verkar på naturlig betäckning.

Inga betäckningssiffror är officiella, statistik på antal stambokförda döttrar/söner samt egna prestationer i sporten/avkommors prestation i sporten är officiella.

peråke

Jag såg att det verkar nästan vara total dominans av tyskstammade hingstar som godkändes i Danmark, är dessa hingstar av *rent* tyska blodslinjer eller finns det NWR i dom?

Nej det är lite av varje, rena holländska, rena Tyska och blandningar.

Ett par exempel.
1:an treåringar.
SPH 164 CHARMING-BOY SE.M.
F. FS CHAMPION DE LUXE DE343430672598 DEU Reitpo.
M. DE BORA GOLDEN DEMPSY DE434346079600 DEU Reitpo.
MF. FS DON'T WORRY DE343439189895 DEU Rheinl.
Ejer: Fam. Sørensen Stutt. Stald Nørlund, Skanderborg
Opdrætter: Wolfgang Seggebruch, Tyskland

Fadern Champion De Luxe som är en av Tysklands mest använda hingstar, han har hunnit lämna fyra årgångar och denna är i årgång två. Champion de luxe har nu segerhingstar över hela europa.

Champion de Luxe har en Holländsk NWR ponny som far Cocky Dundee som är e. fullblodet Cocky Dundas XX.

Morfar Dont Worry, en Tysk hingst och nu utnämnd som den förvärvningssäkraste ridponnyhingst genom tiderna. DW f.f.f.f.f.f är Catherston Red Gold NWR hingst importerad från England. (BRP)
------------------------------------------------------------------
2:an
SPH 165 RØGILD´S ARAGORN

F. ZENDRO SPH 132
M. WENGELO'S VEA BSDH 160
MF. JULIO MARINER XX H90269 C NLD
Ejer: Stutteri Røgild v/ Per Nielsen, Kjellerup
Opdrætter: Samme

Zendro är en Holländsk NWR hingst, som importerades som ung till Danmark och blev som treåring Dansk segerhingst, detta är en avkomma i hans första årgång.
modern ett importerat NWR sto.
----------------------------------------------------------------
3:an
SPH 166 DON'T FORGET ME
F. FS DON'T WORRY DE343439189895 DEU Rheinl.
M. PYTERICK DE302023174492 DEU Reitpo.
MF. ORCHARD LIMB-LOPPER H14197 NLD Sec.F
Ejer: Fam. Sørensen Stutt. Stald Nørlund, Skanderborg
Opdrætter: Sabine Goldberg, Tyskland

Fader är då som tidigare -tysk , modern Tysk och morfar Orchard L L är NWR hingst e. Cocky Dundas XX NWR.

I länder som Tyskland och Holland är hingstar som är premiehingstar, bruksprovsettor osv betraktade som heliga djur, och det byts blod mellan topphingstarna.

peråke

Per-Åke,
Du brukar väl inte väja för långdragna inlägg??? Jag är fortfarande inte ett dugg klokare på vad som händer när en del hingstägare ska presentera sina hingstar med bilder..:confused:

Nej då, inte gör jag det.

Om vi i Sverige skall klara att ha en hög nivå på våran ridponnyavel -så krävs KUNNIGA---stoägare.

Vi översköljs av information/reklam på olika sätt, dels via hingstägarnas egen marknadsföring--vad som skrivs i press (ridsport/hästmagazinet osv)--läktar och buke snack och inte minst genom avelsvärderingsresultat både här i Sverige och för en del importhingstar avelsvärderingar i "andra" avelsföreningar.

Som stoägare blir det därför mycket viktigt att själv kunna värdera och tolka informationen. Måhända hjälper mina inlägg stoägare något i denna informationsdjungel.

För mig blir sådant här som en dålig PR brochyr spridd i femtom ex på en hingstpremiering där hingsten och hingstägaren varit närvarande, tillgängliga för alla och envar att ifrågasätta och ställa frågor direkt till källan om det skulle vara så att det ser "mystiskt" ut--endast en "fjäder som blir till en höna".

peråke

knapplån

TÄNK var trevligt det hade varit om jag hade sluppit rensa i varenda tråd om ridponnyer som finns här! :devil:
Var vänliga och håll er till ämnet och LÅT BLI att svartmåla och snacka skit om varandra!!!

knapplån

TÄNK var trevligt det hade varit om jag hade sluppit rensa i varenda tråd om ridponnyer som finns här! :devil:
Var vänliga och håll er till ämnet och LÅT BLI att svartmåla och snacka skit om varandra!!!

:cry: :cry: :cry:
sorry, det är mig du syftar på! snöade in på höns, tyckte det mera var ett skämt men jag hade fel! Tack för att du raderade bort mitt hönsiga inlägg!
svartmålning var det däremot inte...
:cry: :cry:
Petra

Jamen, var tog mitt inlägg vägen då? Jag blev tydligen inblandad i nåt jag inte riktigt begriper mej på..? Undrade bara om man måste vara KUNNIG stoägare för att få rätt info om hingstarna?

Jamen, var tog mitt inlägg vägen då? Jag blev tydligen inblandad i nåt jag inte riktigt begriper mej på..? Undrade bara om man måste vara KUNNIG stoägare för att få rätt info om hingstarna?

;) det ser ut så! ;)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka