Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 899
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Nej då, inte gör jag det.

Om vi i Sverige skall klara att ha en hög nivå på våran ridponnyavel -så krävs KUNNIGA---stoägare.

Vi översköljs av information/reklam på olika sätt, dels via hingstägarnas egen marknadsföring--vad som skrivs i press (ridsport/hästmagazinet/avelsföreningars tidningar osv)--läktar och buke snack och inte minst genom avelsvärderingsresultat både här i Sverige och för en del importhingstar avelsvärderingar i "andra" avelsföreningar.

Som stoägare blir det därför mycket viktigt att själv kunna värdera och tolka informationen. Måhända hjälper mina inlägg stoägare något i denna informationsdjungel.

peråke

Någon skrev här tidigare om att hingstannonser är tämligen ärliga, hingsten TRYCKER på det han är bra på och UNDANHÅLLER det han är mindre bra på, ja det går också att se som information.

Men så klarar vi bara att läsa om hingstar som är Svensk födda och avelsvärderade här--det är ju självklart för oss vad hingsten går för vi känner till såväl hans härstamning som vad han gjort/är bra på/mindre bra på.
Marknadsförs en Svensk hingst som gått bruksprov här som BRUKSPROVSVINNARE, ja då vet vi direkt i huvudet i vilken konkurrens.

Däremot importhingstarna vet vi lite om och lite av innebörden i vad som skrivs.

Den korta avelsvärdering som importhingstar genomför i Sveriga säger enbart om hingsten håller "mellan tummen och pekfingret" nivå eller inte.
Det har godkännts många importhingstar, det har krävts:
veterinärt godkänd
exteriör som ivarjefall närmar sig 40 p nivån
Bruksmeriter som i hoppning eller Dressyr nåt minst 7,7.
Det har INTE krävts tävlingsmeriter som för en Sportponny.(inget krav för svenskfödda heller)
Det har inte krävts bra avkommemeriter för äldre hingstar.(inget krav för Svensfödda heller)

Hingstar som legat LÅNGT uinder denna nivå har inte godkännts.

Vi vet inte vad olika hingstlinjer/mödernelinjer är kända för att ha för positiva och negativa sidor ???

Vi kan inte värdera olika former av meriter--vad ett bruksprov innebär i förening A,B,C, D osv.--vad är ett GODKÄNNT bruksprov ???

I princip alla hingstar marknadsförs som bruksprovsvinnare, i vilken konkurrens och i vilken typ av bruksprov och var de bruksprovsvinnare i något enskilt moment eller var det på medelresultatet ???

Vi kan inte värdera olika former av tävlingsmeriter, vunnit cup xxx, deltagit i landslag xxx osv.

Vad var det för cup, klubbmästerskaps nivå--regional, riks, vilket lands landslag (hur bra är det landet i grenen, bara den som själv har varit på ett EM känner till kvalitetsskillnaden mellan de olika ländernas landslag) osv.

Vi får ofta refererat till "fantastiska härstamningar" och nära släktskap med kända avelshingstar/sportponnyer, och tappar helt orienteringen och glömmer lätt att ALLA IMPORTHINGSTAR har fantastiska härstamningar och ALLA ÄR SLÄKT med kända avelshingstar/sportponnyer--det är ju så inom en stambok att endast bra hingstar verkar, därmed blir inte ALLA AVKOMMOR BRA.

Ja det är en djungel och enbart vi själva kan lära oss vad olika typer av "information" betyder.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Riktigt så stod det inte, det man är bra på framhålls och det man är mindre bra på framhåller man inte iallafall tonas det ned.
Om man skulle tro Per Åke så ljuger alla hingstägare och den information som finns på hemsidorna är inte att tro på??

Det har en mycket stor betydelse ur vilken sto familj en hingst kommer och vad den linjen har givit, även en hingst som inte själv har presterat så mycket kan alltid luta sig tillbaka på en stark stofamilj. Detta gäller inte enbart RP utan i alla raser, men i ponny är man kanske inte lika insatt alla gånger som äldre duktiga halvblodsuppfödare.
På ridponny verkar det att är ponnyn snygg och kan hoppa då är det fritt fram.
Nej kolla upp stofamiljen och vad stoet, mormor och mormorsmor har gjort.
Sedan kolla upp ditt egna sto för det blir ju nästa generations stofamilj!
Att tillhöra en framgångsrik familj är ett stort + i hästfamiljen och en merit för vilken hingst som helst.

Om man skulle tro Per Åke så ljuger alla hingstägare och den information som finns på hemsidorna är inte att tro på??
.

Nej om man skall lyssna på Peråke så skall man vara medveten om att annonser, hemsidor och tidningsartiklar är skrivna för att få hingstar att framstå så bra som bara är möjligt och inte INFORMATION.

Information, kunskap får man söka på annat håll.

peråke

Hejsan!
Jag undrar om någon har något att säga om hingsten Miljard som visades på årets bruksprov. Skulle vara kul att höra hur det gick för honom eftersom jag åkt till ridlägret där han står ett flertal gånger och träffat honom sedan han var föl :)

Hej aidie...

Miljard nådde inte riktigt ända fram.....

Vid en hingstpremiering måste en hingst nå exteriörbedömning av minst 47 p av totalt sextio.

Det är liksom steg ett,,därtill kommer godkända bruksprov.

Så när hingstar visas och dom inte når exteriöra poäng så rekomenderas dom inte att komma tillbaka och försöka igen.

Miljard blev INTE godkänd och inte rekomenderad att komma tillbaka och försöka igen.

Miljard blev bedömd med.

Mått 147-18

Ext. 876678-42 p
8=typ , hur han ser ut som ridponny
7= Huvud/Hals/Bål
6= ben
6= skritt
7= trav
8= galopp

Lösh. 6/5-5,7 (ej godkännt)

Ridprov. godkänt
-----------------------------------------------------------------

peråke

.

Så när hingstar visas och dom inte når exteriöra poäng så rekomenderas dom inte att komma tillbaka och försöka igen.

Fast en del av de som rekommenderades tillbaka nästa år av nämnden hade inte 47 exteriörpoäng... Nämnden hoppas väl att de ska utvecklas åt rätt håll...

Ja egentligen kan ju ALLA komma tillbaka men i slutändan så kommer det att krävas minst 47 poäng exteriört + godkända bruksprov för att hamna i ASRP´s stambok.
(finns lite undantag för prestationshingstar).

Ett billigt och kanske bra sätt är de ridponnyer som valt att få en exteriörbedömning som welsh P/B vid welsh hingstpremiering.

Som hingstägare är det viktigt att veta om hingsten ivarjefall är i närheten att nå exteriörkraven för att våga sig på att utbilda hingsten så att den på våren som fyraåring skall vara utbildad för att klara att testas som RIDPONNYHINGST i såväl, hoppning som dressyr.

Spännande slall det bli att se även det resultatet.

I Svensk ridponnyavel har vi stort inflytande i aveln av Holländska welsh ridponnyer.
De hingstar som också nådde längst på ASRP´s hingstpremiering var efter Holländska hingstar, Power Boy och BoGi. Två stambokförda och tre, treåringar med godkänd exteriör.

Vid welsh hingstvisning är de anmälda ridponnyerna avkommor efter P.B, BoGi och BoGi´s halvbror Gerswin.

Hollands största hästtidning har i dagarna publicerat kandidater till "årets ponny" --den som får flest röster av läsarna vinner.

"De stichting Pony Promotie en De Paardenkrant organiseren een nationale Pony van het Jaar verkiezing. Kantje's Ronaldo is een van de vier genomineerden. De andere pony's zijn: dressuurpony Power and Paint, springpony Nadir Westland en de Shetlander Promotie van de Kastanjehof"

Kandidater att rösta på är:

Tyska ridponnyhingsten Power and Paint e. Power Boy och ue Dancer (modern, Golden Dream helsyskon med Golden Dancer).

NF hingsten Kantjes Ronaldo.

Ridponnyn (NRPS) Nadir Wesland som är en Arabridponny med NF blod e. NRPS hingsten Nucari som själv tävlats i de högsta klasserna i såväl hoppning som dressyr och också förvärt många sportponnyer och har avelsvärdeklass 1 (den högsta).

Shetlandshingsten Promotie van de Kastenjenhof.

Jag har skickat in min röst och röstat på Power and Paint...

peråke

Senast ändrad av en moderator:

För de som varit ute och sett int. ponnysport under de senaste tio åren så har man också sett den Tyska ridponnyhingsten Dressman.

En lite söt hingst som tävlats int under åren av tre olika ryttare. Dressman har hela tiden varit avelshingst och han har tjugo godkända söner.

I Sverige har vi ingen hingst i hans hingstlinje. I Danmark såg jag att en av hans fyra helbröder Dressman II visades som hingst och godkändes nu i år.

Dressman har en Bönnigerhingst som far och han heter Domingo och Domingo är då helbror till Derbino och dom bägge har också samma mor som Dancer...(Valerina)

Hittade en snygg bildsvit på cermonin som avhölls till Dressmans ära när han nu pensionerats från sporten.

http://www.eurodressage.com/news/dressage/germany/2007/dressman.html

peråke

I Sverige har vi ingen hingst i hans hingstlinje. I Danmark såg jag att en av hans fyra helbröder Dressman II visades som hingst och godkändes nu i år.

Däremot har vi ju hans blod i Sverige, genom Bodethal's Notre Petit RP 148 som har honom som farmors far! :D

Jo en spännande liten hingst och han har ju en fädernelinje med snabba generationsväxlingar...i sverige har han ett par ettåriga söner och tiden går ju snabbt så snart mycket snart kommer kanske söner efter honom att visas,,

Det är ju det här som är det roligaste i avel att se vad unga hingstar lämnar, de hingstar som vi vet förvärver sig säkert bekräftar ju bara sig själva när ytterligare en ung bra avkomma vias. (inte så himla spännande)

I Sverige har vi flera unga hingstar i avel och det är bara att väääänta, på resultat.

peråke

Förstår du inte är imponerad av honom som börjar på J....... då du är ägare till P.... och äger och rider honom. Kanske avundsjuk? Var också på ASRPs hingstvisning och galoppen på (s.k. välridna P ) stackars P var inte mycket hurra för.(korsgalopp hela tiden ?? ) I och för sig kanske det var ryttarfel eller hade han inte en bra dag ?

Nej den hingsten börjar på P...., jag säger inte att vi ska följa Holland men jag har erfarenhet från Holland och då kan jag dela med mig av det. Jag har själv ett sto i år betäckt med LV Elegant och ska betäcka ett annat sto i år som är e. PB med en gammal goding. Dessvärre betäcker jag med hingstar från Holland men jag skulle kunna tänka mig betäcka med han på P också. Men jag tillhör den skaran som inte är så väldigt imponerad av han som börjar på J....

Det spelar väl ingen roll om vi är i Sverige vi måste väl avla internationellt, vi kan väl inte avla för oss själva. Jag hyllar också alla som sparar sina hingstar och visar dem som 3 åringar men därför måste man vara kritisk och se att alla kan inte vara avelshingstar en del av dem blir bra sportponnyer!

Förstår du inte är imponerad av honom som börjar på J....... då du är ägare till P.... och äger och rider honom. Kanske avundsjuk? Var också på ASRPs hingstvisning och galoppen på (s.k. välridna P ) stackars P var inte mycket hurra för.(korsgalopp hela tiden ?? ) I och för sig kanske det var ryttarfel eller hade han inte en bra dag ?
Nä, nu får du ge dig, sluuuuuuuta nu.
Vi vill ha en lugn och saklig tråd, inga privata krig, tack!
:devil: :devil: :devil:

Ursäkta med kan du kliva upp ur sandlådan...
Personligen sitter jag på buke för att "umgås", lära mig saker o diskutera. Inte för att kasta skit på varandra.
Måste denna rp tråd också försvinna pga av dig?
Ta dina ponnyhingstar o var nöjd med dem o låt andra ha sina favoriter.
Trist att du sabbar så för dig själv...

:confused: :crazy: Tyvärr är jag inte ägare till P... hade önskat det! Men om du tar och glädjer dig över dina fina hingstar och låter andra ha egna åsikter om hingstar. Alla kan ju inte älska alla eller hur?
Jag håller med Kicket att det är löjligt med allt gräl om olika hingstar, man väljer hingst efter sitt sto!

Du är ju helt otrolig!! Har du inget annat för dig än att hacka på folk här inne??:cool:

Faminas mamma hette Ekholmens Fabiola f1966 e Kålltorps Primus-Coed Coch Barown hennes avkommor jag kommer ihåg var Ekholmens Fenix f 1970 e Prokaznik ox (kan vara felstavat) tävlade dressyr med många plac liten stor häst, Filippa e Wärnanäs Florett mor till SM vinnaren i fälttävlan Epsilon e. Näsbyholms Erker, Focus -75 e W Florett många pla hopp, Fabina -76 e Rachi ox Sm vinnare Fälttävlan, Farin -77 e Landru xx liten stor häst, Famina -78 e Landru xx, sedan fanns det en Colon-81 e Count Christo ox som jag inte har koll på om Fabiola var mamma eller mormor åt,
Har lite gammla bilder på Fabiola som jag kan lägga ut

Faminas mamma hette Ekholmens Fabiola f1966 e Kålltorps Primus-Coed Coch Barown hennes avkommor jag kommer ihåg var Ekholmens Fenix f 1970 e Prokaznik ox (kan vara felstavat) tävlade dressyr med många plac liten stor häst, Filippa e Wärnanäs Florett mor till SM vinnaren i fälttävlan Epsilon e. Näsbyholms Erker, Focus -75 e W Florett många pla hopp, Fabina -76 e Rachi ox Sm vinnare Fälttävlan, Farin -77 e Landru xx liten stor häst, Famina -78 e Landru xx, sedan fanns det en Colon-81 e Count Christo ox som jag inte har koll på om Fabiola var mamma eller mormor åt,
Har lite gammla bilder på Fabiola som jag kan lägga ut

Pondus mormors mor

Tack så jättemycket för svaret! Tråkigt att han inte nådde ända fram, men det är ju samtidigt viktigt att det bara blir de absolut bästa som blir godkända.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 271
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka