Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 898
Intressant i Ridsport

Knapplån

Lägger in ett litet lästips till alla som följer tråden.

Ridsport som kom till prenumeranterna idag (nr 6) hade två intressanta artiklar ang ridponnyerna. Dels en avelskrönika om bruksprovets utformning bla med rubriken "Prövas unga ridponnyer för hårt?" dels en helsida ang bilden på Jarno (eller snarare Jarnos helbror Bodo som bilden visade sig föreställa) med rubriken "Jarno marknadsförs med bild på annan hingst".

Sv: Rp- bruksprov 2007!

Ja det var mycket intressant läsning, bägge artiklarna.
Gällandes de unga ponnyerna är det bara till att instämma. varför köra slut på dom i späd ålder? Det är en tråd för sig tycker jag.

Gällandes helsidan med fotografi-retuschering är det till att bli mörkrädd :crazy: . Kan man inte lita på någon information som sprids längre? Vi får sannerligen hoppas att detta var en engånsföreteelse och att man inte ska upptäcka sådana här "skandaler" något mer, det har inte i aveln att göra :cool: .
Alternativt att be hingstägarna i fortsättningen vara lite noggrannare med sina val av foto, så att dom är av vederbörlig kvalitet väl lämpad för ändamålet, dvs man ska se hela hästen på korten framöver utan en massa "skuggor" som stör...

Ja, hur var det nu med hönsen och fjädrarna. Undrar Saila som känt sej lite missförstådd härinne och förstått att bara kunniga stoägare göre sej besvär. Ska vi vara utbildade fototolkar alltså???:idea:

Jag är inte förvånad när det gäller hingstägare...de finns dem som fotograferar sina hbl med frambenen på en låda så de ska se ut att vara i uppförsbacke.
Men det som förvånar mig är att Peråke kan gå i god för någon när hon uppenbarligen hade fel.
Det slår så fel tillbaka på henne o vad vann hon på det att försvara Karin?
De kanske är goda vänner... eller nått men då är det ju bättre att hålla sig utanför diskussionen.

Oavsett vad som gjorts eller inte...Jarno förtjänar inte att få skit för det här.
Det är en ponny som säkert kan föra rp aveln framåt.

Ledsen om du känt ditt ovälkommen. Inte meningen tror jag.
Här finns allt från totalt okunniga till de som tror de vet bäst o de som faktiskt gör det.

Men jag måste fråga...tycker du det är en bagatell som förstorats när en hingstägare går ut med falska bilder eller missförstod jag dig?
Hoppas jag gjorde det för kan de förfalska bilder så kan de lika gärna lägga ut falska uppgifter om avkommor, meriter osv osv...

Nä, det var så att jag undrade om folk var nöjda med den info dom får om avelshingstarna (på en annan tråd). Och jag tycker INTE att det är en liten sak att man använder fel hästar på bild i reklam för sin hingst. I SYNNERHET INTE OM MAN GJORT DET EN GÅNG TIDIGARE MED EN ANNAN AV SINA HINGSTAR. En gång är kanske ingen gång, men vad ska man tro nu???

Det tycker jag är fruktansvärt om det skett förr.
Hoppas ASRP kollar upp det ordentligt.

Det tycker jag är fruktansvärt om det skett förr.
Hoppas ASRP kollar upp det ordentligt.
Jag vet inte om det är obetänksamhet eller ren okunskap av hingstägaren som gjort att hon använt den bilden, men bilden som publicerades i ridsport är samma bild som finns i *studcard* dvs reklambroschyr för hingsten Bodo som distribuerats till stoägare som är medlemmar i British Palomino Society där hingsten Bodo erbjuds till avel. Jag förstår inte riktigt anledningen varför man visar fel bild, om en helbror till Jarno hoppar så stort och bra borde det väl vara god reklam för Jarno tycker jag, istället för att mixa med sanningen. (obs, bara min personliga åsikt):banana: :banana: :banana:

Senast ändrad:

Jo poloplayer du har helt rätt, det här är den bild som publiceras int. i Holland och i övriga länder som hingsten erbjusds till avel.

Och förstås är det inte den Svenska hingstägaren som står bakom denna marknadsföring utan den sker från ett stort stuteri i Holland.

Den Svenska ägaren har bara kopierat den int. annonsen och fört in den i en reklambrochyr lite hastigt ihopkommen och beställd i 25 ex, varav 15 utdelades vid hingstpremieringen.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Är det verkligen Asrps sak att kolla upp vad hingstägarna har i sina broschyrer,jag kan inte se vad dom har med det att göra?
Därimot tycker jag det är pinsamt löjligt att använda sig av falska uppgifter och bilder, inte för att tala om att Per åke stack sin näsa i det också och försökte som hon visste vad det var som hänt.....
nej detta är något som den som använt bilden får stå för.
Glöm inte att Asrps styrelse består av vanliga förtroende valda personer som ska utveckla en förening, inte leka polis för det har dom ingen utbildning till.
Asrp ska bara syssla med det dom är valda till och inte "vidta" några åtgärder.... den som straffas är den som gjort fel och få stå med skammen själv, sanningen kommer nog fram till slut.
När det gäller om bruksproven är för hårda tycker jag inte det, 40p ska hingstar klara och alla borde göra bruksprov som 4 åring, varför ska en del få vänta 2 år innan dom gör testen? Det är stor skillnad på att göra testen som 4 åring eller 5 åring! Att med nöd o näppe klara provet som 4 åring när man klarade det som 3 åring är en större merit än att bli utslängd som 4 åring och med nöd o näppe klara det igen som 5 åring!
Alla borde göra det lika eller tas in på prestation, hur ska man kunna jämnföra de olika hingstarna när alla gör olika test i Sverige.
Man borde ta hjälp av "proffs" som kan skrädda sy rättvisa bruksprov som man kan jämnföra!
Sedan ska det framgå att gamla svenska hingstar ej gjort bruksprov utan ett enkelt löshoppningsprov. Som det är nu sitter hingsthållare och marknadsför gamla hingstar och skriver att dom har mycket bra bruksprov, fast dom inget gjort och inga igentliga avkommor kan presenteras, är inte det falsk marknadsföring lika illa som ett falskt fotografi?

Varför skulle hingstägaren använda ett sig av marknadsföring med hjälp av helbrodern Bodo eftersom Jarno uppenbarligen betraktas som en bättre hingst i Holland då Jarno vunnit både hingstpremieringen (50 deltagande ridponnyer) 30 dagars testet och det obligatoriska ridprovet som 4 åring. Han fick dessutom bl.a. 9 i hoppning på sitt 30 dagars test. Bodo däremot har kommit 2a respektive 3a på de obligatoriska hingstpremieringarna slagen av Boginov efter Bo-Gi.
Klart att det är ett misstag som det gjorts en jättehöna av. Tidningar tycker väl alltid det är kul skriva om personer som utmärker sig och är duktiga på att vinkla ämnen och forstora upp. Dåligt av ridsport!
Förresten såg Jarno på en hingstshow i helgen. Oj,oj! Man kan verkligen förstå han väcker uppmärksamhet och kan göra flera hingstägare i ASRP avundsjuka och göra allt för att hoppa på ägaren av Jarno
Undrar hur historian med Fabian har gått till? Verkar som det försigått oegentligheter från ASRPs avelsråd?

Är det verkligen Asrps sak att kolla upp vad hingstägarna har i sina broschyrer,jag kan inte se vad dom har med det att göra?
Därimot tycker jag det är pinsamt löjligt att använda sig av falska uppgifter och bilder, inte för att tala om att Per åke stack sin näsa i det också och försökte som hon visste vad det var som hänt.....
nej detta är något som den som använt bilden får stå för.
Glöm inte att Asrps styrelse består av vanliga förtroende valda personer som ska utveckla en förening, inte leka polis för det har dom ingen utbildning till.
Asrp ska bara syssla med det dom är valda till och inte "vidta" några åtgärder.... den som straffas är den som gjort fel och få stå med skammen själv, sanningen kommer nog fram till slut.
När det gäller om bruksproven är för hårda tycker jag inte det, 40p ska hingstar klara och alla borde göra bruksprov som 4 åring, varför ska en del få vänta 2 år innan dom gör testen? Det är stor skillnad på att göra testen som 4 åring eller 5 åring! Att med nöd o näppe klara provet som 4 åring när man klarade det som 3 åring är en större merit än att bli utslängd som 4 åring och med nöd o näppe klara det igen som 5 åring!
Alla borde göra det lika eller tas in på prestation, hur ska man kunna jämnföra de olika hingstarna när alla gör olika test i Sverige.
Man borde ta hjälp av "proffs" som kan skrädda sy rättvisa bruksprov som man kan jämnföra!
Sedan ska det framgå att gamla svenska hingstar ej gjort bruksprov utan ett enkelt löshoppningsprov. Som det är nu sitter hingsthållare och marknadsför gamla hingstar och skriver att dom har mycket bra bruksprov, fast dom inget gjort och inga igentliga avkommor kan presenteras, är inte det falsk marknadsföring lika illa som ett falskt fotografi?

Man skall inte underskatta stoägarna. Oavsett hur en hingst marknadsförs har jag som stoägare alltid en egen uppfattning om vilka hingstar jag tycker om. Det man kan bli trött på och som missgynnar vissa hingstar är när hingstarnas anhöriga smutskastar andras hingstar. Man behöver inte prata negativt om andras hingstar vare sig det gäller bruksprov, innehållande raser eller annat. Det gynnar absolut inte den egna hingsten.

En del av de gamla hingstarna har faktiskt tävlingsmeriter både Aydin och Likstahöjdens Komet har placeringar i hoppning. Det skall bli kul att se när dagens hingstar kommer ut på tävlingsbanan och kommer upp sig i klasserna med ponnyryttare på ryggen. Att hingstarna visas upp med överåriga beridare är ingen merit i mina ögon. De hingstar som är övervuxna får väl visa vad de går för bland alla andra stora hästar det smäller högre än ett mediokert bruksprov vare sig hästen var 4 eller 5 år när den gjorde det.

Vad det gäller avkommebedömning på de gamla hingstarna så får man ta hänsyn till att dessa hingstar under hela sin avelskarriär har betäckt ungefär samma antal ston som Veronas Bo-Gi gjorde under sin första sässong här. Med andra ord borde det komma samma antal championatsvinnare ur hans första årgång som det har gjort under ex. Jamessons hela avelskarriär. Man kan ju inte jämföra raktöver utan att ta hänsyn till antalet avkommor.

Senast ändrad av en moderator:

Men Karin, självklart gör väl aldrig du några fel o inte dina hingstar heller.(läs ironi):eek:

Jo poloplayer du har helt rätt, det här är den bild som publiceras int. i Holland och i övriga länder som hingsten erbjusds till avel.

Och förstås är det inte den Svenska hingstägaren som står bakom denna marknadsföring utan den sker från ett stort stuteri i Holland.

Den Svenska ägaren har bara kopierat den int. annonsen och fört in den i en reklambrochyr lite hastigt ihopkommen och beställd i 25 ex, varav 15 utdelades vid hingstpremieringen.

peråke
Kanske uttryckte jag mig oklart, men det är alltså hingsten BODO som är på bild i studcard som jag och andra medlemmar i British Palomino Society fått tillsänt av den holländska hingsthållaren.
Hingsten Jarno har absolut inget med den brochyren att göra, och varför du då försvarar Jarno's ägare som helt enkelt snott en bild där en hingst hoppar stort och bra, och retucherat den lite och använt den i sin egen marknadsföring av sin hingst verkar minst sagt underligt! Jag hoppas verkligen att ASRP tar upp denna fråga och på klart och tydligt sätt talar om att dylika händelser ej accepteras.:banana: :banana: :banana:

Så du anser att det är fritt fram för hingstägare att komma med vilka påståenden som helst i sina brochyrer? Just sånt beteende har ju skett i detta fall, men det kanske är helt ok i din värld? Dock inte i min värld.
:banana: :banana: :banana:

klart det inte är ok att använda fel foton, jag tycker det är otroligt, men fortfarande tycker jag inte att asrp som avelsförening ska agera polis, utan endast frisvära sig från detta.
Jag har som ni säkerligen vet arbetat i Holland och jag lovar att det stuteriet som har Bodo har inte manipulerat med bilden.
Jag tycker att det är lika vedervärdigt att det sitter hingsthållare som skriver att en gammal hingst haft ett bra bruksprov när han inte ens har gjort ett bruksprov!

Jag tycker också att det är lika hemskt att asrp inte kan svara på varför och vilka det var som nekade Fabianxx att få visas förra året.

Det har tagit ett år för hingstens ägare att få ett svar och det var inget korrekt svar.

Men nu alla som vill använda Fabian xx kan göra det för han har licens hos RSF likaså har jag hört ryktas om att det är flera nya hingstar på väg in i RSF och det är visst en del prestations hingstar.

Till Ponnymad kan jag säga att jag är inte avundssjuk på din Jarno, jag gillar helt enkelt inte Isabeller men som ponny är han nog fin men har tyvärr färgen emot sig i mina ögon.

Jag tror nog inte att alla tappar andan när dom ser honom utan det finns nog flera hingstar hos asrp och övriga föreningar som har hingstar som är lika bra.

Jag tror att flera struntar i att använda honom för det är sån propaganda runt honom som inte är posetivt för vare sig honom eller hans stallkamrat.

Kan man inte bara respektera att smaken är olika och olika hingstar är bra på olika sätt.

Jag har ett par favoriter men håller det för mig själv, men dom som följer min avel kan kanske räkna ut vilka det är.

Kanske uttryckte jag mig oklart, men det är alltså hingsten BODO som är på bild i studcard som jag och andra medlemmar i British Palomino Society fått tillsänt av den holländska hingsthållaren.
:banana: :banana: :banana:

Ja det måste du ha gjort för inom Palominoavel så är det väl Palominohingstar som verkar ???

verksamma på samma hingsstation i Holland.
Bodo 47% 1.46 st. vos (fux)
Jarno 47.4% 1.47 palomino

http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/hengstenlijst/sectieNwr.php
peråke

Ja det måste du ha gjort för inom Palominoavel så är det väl Palominohingstar som verkar ???

verksamma på samma hingsstation i Holland.
Bodo 47% 1.46 st. vos (fux)
Jarno 47.4% 1.47 palomino

http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/hengstenlijst/sectieNwr.php
peråke
I brochyren står han som *pale chestnut/flaxen mane and tail and likely to produce palominos*! Och för övrigt så verkar både bruna, fux, cremello osv i palominoaveln, min fuxfärgade arab är far till flera registrerade palominos! Däremot för att registrera en hingst som palomino måste han naturligtvis vara palominofärgad. Cremellohingsten Silver Moonlight och hans son Silver Comet (Cremello) var/är dom mest använda hingstarna i palominoavel i england.:banana: :banana: :banana:
ps. vad jag inte förstår är varför du tydligen med alla medel försöker mörka hingstägarens fuffel med bilden, och enl ridsport har du haft flera ej verifierade teorier.
Nog borde en så erfaren hingsthållere kunna skilja på rätt och fel bild?? Jag bävar för vilka andra fel en sån hingstägare kan göra sig skyldig till............ds.

Senast ändrad:

.
Jag har som ni säkerligen vet arbetat i Holland och jag lovar att det stuteriet som har Bodo har inte manipulerat med bilden.

Jag tycker också att det är lika hemskt att asrp inte kan svara på varför och vilka det var som nekade Fabianxx att få visas förra året.

Det har tagit ett år för hingstens ägare att få ett svar och det var inget korrekt svar.

.
Jag har aldrig påstått att BODO's ägare gjort något fel.
Vad gäller Fabian är det väl så att tiden sprungit förbi honom, numer finns det flera högädla ridponnyhingstar så rena fullblod/arab är inte längre nödvändiga i aveln. Vad jag vet så har han inte presterat något nämvärt på tävlingsbanan, ej heller på löpbanan, så varför han skulle vara så oerhört värdefull för svensk ponnyavel övergår min fattningsförmåga. Efter varje löpsäsong blir jag erbjuden små fullblodshingstar av diverse tränare, men avböjer vänligt och bestämt då jag insett att bara för en hingst är fullblod och liten är han inte nödvändigtvis är något tillskott i ridponnyavel.:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 269
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka