Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 898
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Tråkigt att du råkat ut för det. Men om man använder sig av hingst på semin behöver man ju ej ha sitt sto just hos hingsthållaren.
Håller med Habina. Vikten är ju att man kan diskutera med hingstägaren så man vet att semin kommer i tid osv.
Det finns mycket fina rp hingstar att välja bland o nog väljer jag hellre en hingst med trevlig hingstägare än en hingst med en hingstägare som idiotförklarade mig för mitt tidigare väl av Power Boy till mitt sto.
Jag var totalt inkompetent o skulle aldrig bli något inom rp aveln pga att jag valde en annan hingst än någon av hennes.
Hon svor på att jag aldrig skulle få använda mig av hennes hingstar pga att jag tog en annan hingst.
Sådana hingstägare är ett exempel på sådana hingstar jag aldrig skulle välja.

Om jag dessutom vill att avkomman ska bli något har jag ingen lust att det ska komma denna imbicilla människa tillgodo.

Hmmmmm tycker jag känner igen liknande tongångar från tidigare inlägg......Nähä..du också;)
Ang A.S's ridning, om det är din åsikt att när ryttaren sitter extremt tillbakalutad och skänklarna i flanken på ponnyn och det är korrekt och proffsig ridning så är det illa ställt med dressyrens framtid i sverige. Jag har då aldrig sett nån av storfräsarna, typ Ulla H, Louise N, Jan B sitta i sådan sits. :banana: :banana: :banana:
Nu har jag iofs sett AS rida vid andra tillfällen o inte är det där hennes vanliga stil.
AS har tagit T Perssons hbl långt(bla unghäst VM i dressyr) o dit kommer man inte utan någon bra ridning.

Trist att vissa inte förstår att vägen till samma mål kan se olika ut. Menar då valet av hingstar o vad som finns i deras stamtavla.

*knapplån*

Jag vill bara säga att jag inte kan förstå varför ridponny folket måste prata så mkt skit om varandra! Tycker det är väldigt tråkigt att läsa dessa trådarna - inte alls lika trevlig atmosfär som i de andra trådarna här på buke.

Vet inte om det faktiskt är hingstägaren som skriver så mkt inlägg (ni vet nog vem jag menar) om hur fantastika hennes hingstar är. Till och med hon måste ju inse att det faktiskt vållar mer negativt runt dem än positivt.. Jag har själv betäckt med en av hennes hingstar och ångrar inte mitt val! Tycker att hennes hingstar är väldigt fina! Men det betyder ju inte att det finns många andra ridponnyhingstar som oxå är fina! Allt beror ju på vad man har för sto - inte vem som är hingstägare eller vad det är för hingst..

Fram för en bättre atmosfär inom ridponnydiskutionerna :D ! Jag som är ren nybörjare på detta behöver verkligen lära mig mer och vill läsa alla trådar om det, men som sagt de urartar ganska ofta som det är nu..

Blir detta en skimmel(pappa skimmel).
HPIM1593.jpg

Mamma fux.

Bilden rätt dålig men jag håller på skimmel.

En högst ovetenskaplig förklaring som jag fått på gamla dar o som visat sig hålla i varje fall på mina ponnyer är:

fuxar föds som fuxar - men har ingen eyeliner, ser ut som grisar runt ögonen (skära)!!! Ganska fula faktiskt.

Skimlar föds med ursprungsfärgen, i mitt fall född som mörkfux med svart eyeliner, lite, lite ljusare runt ögonen o nosen. Mamman fux, ungen skimmel, pappa skimmel.

http://i63.photobucket.com/albums/h157/Marnna/DSC00042.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h157/Marnna/DSC00087.jpg

Mina bilder är inget vidare heller men en skimmel blev det.

Fuxungen fick så småningom mörkare eyeliner men aldrig svart som skimmeln har.

Hoppas allt blev rätt nu! Svar till Kicket ska det vara.

Om vi återgår till ursprungsfrågan lite, vad är er åsikt att ingen av de visade 3-års hingstarna gick igenom(samma sak har ju hänt flera år tidigare).Vad sänder det för signal till uppfödare? Är det ens lönt att spara hingstämnen? Det är ju betydligt lättare att kastrera unghingstarna tidigt och sälja som sportponnier, troligtvis till ett bättre pris. Dessa hingstar som visades i år, flera av dem hade ju tillräckligt med welshblod för att platsa som welsh partbred, kommer det att bli så att uppfödare väljer istället att visa fler som welsh partbred? Positivt-Negativt? Som jag har förstått det så har du samma möjligheter att visa en welsh partbred på SPAF utställningar och även deltaga i årgångschampionaten.:banana: :banana: :banana:

Håller med Habina. Vikten är ju att man kan diskutera med hingstägaren så man vet att semin kommer i tid osv.
Det finns mycket fina rp hingstar att välja bland o nog väljer jag hellre en hingst med trevlig hingstägare än en hingst med en hingstägare som idiotförklarade mig för mitt tidigare väl av Power Boy till mitt sto.
Jag var totalt inkompetent o skulle aldrig bli något inom rp aveln pga att jag valde en annan hingst än någon av hennes.
Hon svor på att jag aldrig skulle få använda mig av hennes hingstar pga att jag tog en annan hingst.
Sådana hingstägare är ett exempel på sådana hingstar jag aldrig skulle välja.

Om jag dessutom vill att avkomman ska bli något har jag ingen lust att det ska komma denna imbicilla människa tillgodo.

Ojdå, då är fler än jag som har blivit idiotförklarade på grund av mitt hingstval :idea:
Att jag sen hade mage att använda welshcob hingst på ett engelskt ridponnysto gjorde att jag i princip borde genomgå mindre (större?) sinnesundersökning. :banana: :banana: :banana:

Hej Jag tror helt enkelt att det är för hårda krav på 3 årshingstarna , det är ju samma problem på halvblodssidan.Nej jag tycker hästarna ska gå 3 årstesten m.m o sen bruksprov som 4 åring.

Självklart kommer det bli mkt WPB hingstar framöver, welshföreningen har ett enklare regelverk o lägre krav o dessutom tycker jag personligen att welshinslaget i både hingstar o ston är mkt viktig för att få fram bra sportponnyer passande för ungdomar så jag ser det inte som en nackdel..
mvh prillan

.

:mad: :mad: men alltså såna hingsthållare borde hamna på en "svart lista" eller nåt sånt, det är det värsta jag har hört.
mvh prillan

Nu har jag iofs sett AS rida vid andra tillfällen o inte är det där hennes vanliga stil.
AS har tagit T Perssons hbl långt(bla unghäst VM i dressyr) o dit kommer man inte utan någon bra ridning.

Trist att vissa inte förstår att vägen till samma mål kan se olika ut. Menar då valet av hingstar o vad som finns i deras stamtavla.
Jag har ju sett flera bilder av AS i ridsport ridande olika hästar och aldrig sett den stilen som visades på bilderna från premieringen. Det var därför jag blev fundersam över stilen hon hade på bilderna på isabellhingsten.
Kanske ett olycksfall i arbetet?:banana: :banana: :banana:

Svarar lite allmänt om AS ridstil under hingstvisningen. Jag satt på läktaren och tyckte att hon red mycket trevligt. Hingsten var (enligt mig som iofs inte är expert direkt...) stadig i formen och såg väl genomriden ut och arbetade bra. Ryttaren satt också mycket stilla i sadeln. De bakåtdragna underskänklarna på bilderna tror jag kan ha sin förklaring i att det inte alltid är så lätt att sitta perfekt som vuxen normallång på ponny. Sen ska man också ha i åtanke att en del bilder är tagna i ökningar och sidvärtsrörelser och då är det svårare att sitta perfekt. Mitt allmänna intryck av uppvisningen var betydligt bättre än bilderna säger.

Om vi återgår till ursprungsfrågan lite, vad är er åsikt att ingen av de visade 3-års hingstarna gick igenom(samma sak har ju hänt flera år tidigare).Vad sänder det för signal till uppfödare? Är det ens lönt att spara hingstämnen? Det är ju betydligt lättare att kastrera unghingstarna tidigt och sälja som sportponnier, troligtvis till ett bättre pris. Dessa hingstar som visades i år, flera av dem hade ju tillräckligt med welshblod för att platsa som welsh partbred, kommer det att bli så att uppfödare väljer istället att visa fler som welsh partbred? Positivt-Negativt? Som jag har förstått det så har du samma möjligheter att visa en welsh partbred på SPAF utställningar och även deltaga i årgångschampionaten.:banana: :banana: :banana:

Jag tycker också det verkar vara för svårt för 3-årshingstarna. Någon slags rådgivande bedömning/exteriörbedömning, ett "provår" och sedan bruksprov som 4-åringar kanske? Hur är gången i welsh partbred?

Då blir hon kanske fux trots allt för hon har röd eyeliner.
Syster(e Power Boy) som föddes förra året hade samma färg o hon är nu mörkfux med betydligt ljusare man.
Kul om denna blir fux, föredrar det framför skimmel.

Jag tycker det var en intressant avelskrönika i ämnet i senaste Ridsport. Något för ASRP att fundera över.
Är det någon här som vet hur dom funderar om det?Känner föreningen ett hot i att WPB tar över deras hingstar?

Tja jag ser det som en ytterst vänligt startup bidrag från ASRP att "skänka" bort en hel hingstpark.
Tittar man på vilka individer(härstamningar och då mödrarna) det handlar om så inte är det direkt något B-lag.

Detta är ju absoluta fördelen nu när vi har fri avel i Sverige, hingst/stoägare väljer förstås den avelsförening som dom finner mest smakligt.

peråke

lite hastigt skrivet och lite mellan "tummen och pekfingret"
namn. reg.nr född färg far mor morfar mormor
B Capriole
87-03-0208 2003 fux Cippyn Red Crusadier RWD 5 B Caressa RP 11195 Karlsfälts Caruso RWR 7 Capriella hbl.19538
Capriole vann treårstestet i gångarter 2006, han är då inte efter en RP hingst och är en sk korning och var anmäld till ASRP—sökte dispens men fick inte visas.

Coral Crown 87-03-0186 2003 sth.fx Verona´s Bo Gi RP134 Coral Springs RP 1072 Dito RW 75 Olala RP 1046
Coral Crown är på mödernet det mest välstammade hopphingst vi någonsin haft, modern vann rikskvaliten i hoppning som ung—tävlas nat i hoppning med goda utsikter för int sport. Mormor är ett litet halvblod ifrån Holland gått EM hoppning och var som bäst 6:a, Olala har förutom C.C fött tre halvblodsston samtliga i toppen på breadersfinal och den äldsta dottern tävlas nu int med placering.
Modern är ett huvudstambokfört RP sto.

EG Goodwin 87-04-0198 2004 brun Verona´s Gerswin RP 136 Dordonge SE 43-86-1117 Danny Black PRH Elit 421027382 DR Valerina St.Pr.Elite H 440008476 DR

Modern är visad i Sverige fått 42 poäng och väntar på stamboksnummer. DoDo är ett Bönnigerfött St.Pr St som är Elit premierad—fått tolv föl och har två godkända söner och tre ”typ” diplomston (St.Pr.St)- DoDo har åtta tävlande avkommor varav fyra på int nivå och fyra på nat..dom kommer troligtvis även dom upp int. DoDo i sin tur har en mor som heter Valerina, Valerina är Tysklands genom tiderna framgångsrikaste avelssto. Hon har fött åtta hingstar och de mest kända är Dancer,,som bildat Dancer hingstlinje—Derbino som då är i topp när det gäller prest ponnyer och han har också en egen hingstlinje—Domingo som har även han en egen hingstlinje med bla Dressman som vunnit EM giuld i dressyr och hans femton söner..Utan att överdriva så har nästan alla Tyska EM ponnyer i Dressyr (fälttävlan) Valerina i härstamningen, minst en gång. 2006 års EM guldmedaljör Dulcjha var linjeavlad på Valerina.

Hot Shot A 87-96-0210 1996 fux Hellekis Timjan RW 31 Alexia xx RP 1038 Montal xx Altamira xx
Hot Shot, hingst i repris uppfödd av Karin Levin och resultatet av hennes 2första” ridponnyhingstar welshhinhgsten Timjan (som hon lånade) och betäckte sitt fullblodsto Alexia som har som mor fullblodstoet Altamira som Flyinge hedrat med en grav på Flyinges kyrkogård. Hot Shot är visad som ridponnyhingst men klarade inte exteriörkraven—han har tävlats upp på SM bnivå i hoppning och även tävlat de högsta klasserna i dressyr.
Modern är ett huvudstambokfört ridponnysto (xx) och han är tillverkad på den tiden Timjan ansågs som ridponny.

Power of Independence 87-03-0202 2003 skm Power Boy RP 112 Tajpas Papiona RW 1084 Carneval II RW 69 Paloma RW 776
Vet jag inget om, modern ett stambokfört welshsto
.
SB Bo-Gi Breeze 87-05-0176 2005 fux Verona´s Bo Gi RP134 Windy Girl RP 1167 S Tammer Fors xx 807 Brezze RNF 1189
En tvååring, var fin som föl och blev bästa föl i Kalmar och var med på riksföl—…Modern i ASRP´s stambok och går med stormsteg mot Elit (ett av våra bästa svenskfödda RP ston)

Untouchable 87-04-0188 2004 br, stj Verona´s Gerswin RP 136 Urbina 0486145 Urbino 430 Glenmarkens Lady Cheri RW
Fin som föl,,vann i Bollerup tror jag (riks ??). Modern mycket känd tävlingsponny. .

Wasco MW 87-04-0196 2004 Waco RP 142 Mahrdorf Miranda RP 1178 Magister Melody
Ja Waco, godkänd som treåring men klarade inte bruksprov..och därefter kastrerad
Miranda tysk ridponny, Magister - Downland Mohawk. Mörkbrun, född i Tyskland 1989. 146 cm hög. Miranda är elitstatspremiesto i Tyskland men har även elit i Sverige! Hon är även mormor till Melody (ovan). Hon har fått 13 föl, 11 döttrar varav flertalet är statspremieston och endast två hingstar varav en godkänd för avel i tyskland. Miranda är ett harmoniskt sto som är lätt att hantera. Hos oss har Miranda fått fölen Medialuna 2002 e:Donauwind med 48p och fölchampion. Miraflores 2003 e: Gerswin med 41p (50p skala), fölchampion samt reserve seger föl vid RIKS. Wasco 2004 e: Waco med 49p reserve fölchampion. Miramar 2005 e: Feno-Me med 48p.

Power of Independence 87-03-0202 2003 skm Power Boy RP 112 Tajpas Papiona RW 1084 Carneval II RW 69 Paloma RW 776

Tajpas Papiona (kat C) har bla placeringar i FEI dressyr (deltagit i SM) och seger i lätt fälttävlan. Hennes helbror Tajpas Papilio (kat B)har bl a placeringar i FEI dressyr, msv fälttävlan mm.

Hlsn Helena

Jag tycker det var en intressant avelskrönika i ämnet i senaste Ridsport. Något för ASRP att fundera över.
Är det någon här som vet hur dom funderar om det?Känner föreningen ett hot i att WPB tar över deras hingstar?

Har också läst avelskrönikan och tycker WPD verkar ha ett bättre upplägg kring hingstpremiering och bruksprov. Har ASRP några tankar kring detta?
Jag har köpt ett ridponnysto där 50% är welsh. Då skulle man i praktiken kunna registrera henne och avkommorna i WPD också?

Jo du är väl ute och "halkar" lite.

Det här med ridponny är ju inte någon rasavel som bevarar en ras utan en typavel med en sportponny som avelsmål.

Att man utgår ifrån diverse olika ston och konsekvent betäcker med hingstar som är utvalda/stambokförda* för ridponnyavel och utifrån moderns härstamning införas i stambokens olika avdelningar är "ridponnyavel."
*Ridponnyhingsten ser ut enligt ridponnys rasstandard, har utpräglade sportegenskaper och bedömts ha möjlighet att lämna avkommor som för ridponnyaveln framåt. (oberoende av ras/raslös)

Att ridponnyavel bedrivs på det här sättet går att se i alla ridponnystamböcker och på hingstarnas härstamning, inte enbart Svenskfödda hingstar har okända/diverse olika raser osv i sin härstamning det har även importhingstarna.

Sättet att avla brukar benämnas som ÖPPEN stambok, dvs att oavsett vilket sto du betäcker så hamnar avkomman i någon del av stamboken och kan sedan för varje generation vandra uppåt för att som slutmål hamna i avd I i grundstamboken.

Motsvarigheten är STÄNGD stambok, som har som huvudskaliga uppgift att se till att rasen hålls sluten från främmande blod.
I en stängd stambok kan du ALDRIG avla dig in.

peråke

Så då kan man säga att ridponnyaveln i Sverge är ett enda experimenterande? De hingstar som klarar bruksprov och mått blir godkända oavsett härstamnig? Likadant med stona; de som klarar ponnymåttet blir ridponnyer?
Hur många avdelningar finns i grundstamboken? Vad behövs för att hamna i avd I?

Tja jag ser det som en ytterst vänligt startup bidrag från ASRP att "skänka" bort en hel hingstpark.
Tittar man på vilka individer(härstamningar och då mödrarna) det handlar om så inte är det direkt något B-lag.

Detta är ju absoluta fördelen nu när vi har fri avel i Sverige, hingst/stoägare väljer förstås den avelsförening som dom finner mest smakligt.

peråke

lite hastigt skrivet och lite mellan "tummen och pekfingret"
namn. reg.nr född färg far mor morfar mormor
B Capriole
87-03-0208 2003 fux Cippyn Red Crusadier RWD 5 B Caressa RP 11195 Karlsfälts Caruso RWR 7 Capriella hbl.19538
Capriole vann treårstestet i gångarter 2006, han är då inte efter en RP hingst och är en sk korning och var anmäld till ASRP—sökte dispens men fick inte visas.

Coral Crown 87-03-0186 2003 sth.fx Verona´s Bo Gi RP134 Coral Springs RP 1072 Dito RW 75 Olala RP 1046
Coral Crown är på mödernet det mest välstammade hopphingst vi någonsin haft, modern vann rikskvaliten i hoppning som ung—tävlas nat i hoppning med goda utsikter för int sport. Mormor är ett litet halvblod ifrån Holland gått EM hoppning och var som bäst 6:a, Olala har förutom C.C fött tre halvblodsston samtliga i toppen på breadersfinal och den äldsta dottern tävlas nu int med placering.
Modern är ett huvudstambokfört RP sto.

EG Goodwin 87-04-0198 2004 brun Verona´s Gerswin RP 136 Dordonge SE 43-86-1117 Danny Black PRH Elit 421027382 DR Valerina St.Pr.Elite H 440008476 DR

Modern är visad i Sverige fått 42 poäng och väntar på stamboksnummer. DoDo är ett Bönnigerfött St.Pr St som är Elit premierad—fått tolv föl och har två godkända söner och tre ”typ” diplomston (St.Pr.St)- DoDo har åtta tävlande avkommor varav fyra på int nivå och fyra på nat..dom kommer troligtvis även dom upp int. DoDo i sin tur har en mor som heter Valerina, Valerina är Tysklands genom tiderna framgångsrikaste avelssto. Hon har fött åtta hingstar och de mest kända är Dancer,,som bildat Dancer hingstlinje—Derbino som då är i topp när det gäller prest ponnyer och han har också en egen hingstlinje—Domingo som har även han en egen hingstlinje med bla Dressman som vunnit EM giuld i dressyr och hans femton söner..Utan att överdriva så har nästan alla Tyska EM ponnyer i Dressyr (fälttävlan) Valerina i härstamningen, minst en gång. 2006 års EM guldmedaljör Dulcjha var linjeavlad på Valerina.

Hot Shot A 87-96-0210 1996 fux Hellekis Timjan RW 31 Alexia xx RP 1038 Montal xx Altamira xx
Hot Shot, hingst i repris uppfödd av Karin Levin och resultatet av hennes 2första” ridponnyhingstar welshhinhgsten Timjan (som hon lånade) och betäckte sitt fullblodsto Alexia som har som mor fullblodstoet Altamira som Flyinge hedrat med en grav på Flyinges kyrkogård. Hot Shot är visad som ridponnyhingst men klarade inte exteriörkraven—han har tävlats upp på SM bnivå i hoppning och även tävlat de högsta klasserna i dressyr.
Modern är ett huvudstambokfört ridponnysto (xx) och han är tillverkad på den tiden Timjan ansågs som ridponny.

.
SB Bo-Gi Breeze 87-05-0176 2005 fux Verona´s Bo Gi RP134 Windy Girl RP 1167 S Tammer Fors xx 807 Brezze RNF 1189
En tvååring, var fin som föl och blev bästa föl i Kalmar och var med på riksföl—…Modern i ASRP´s stambok och går med stormsteg mot Elit (ett av våra bästa svenskfödda RP ston)

Untouchable 87-04-0188 2004 br, stj Verona´s Gerswin RP 136 Urbina 0486145 Urbino 430 Glenmarkens Lady Cheri RW
Fin som föl,,vann i Bollerup tror jag (riks ??). Modern mycket känd tävlingsponny. .

Wasco MW 87-04-0196 2004 Waco RP 142 Mahrdorf Miranda RP 1178 Magister Melody
Ja Waco, godkänd som treåring men klarade inte bruksprov..och därefter kastrerad
Miranda tysk ridponny, Magister - Downland Mohawk. Mörkbrun, född i Tyskland 1989. 146 cm hög. Miranda är elitstatspremiesto i Tyskland men har även elit i Sverige! Hon är även mormor till Melody (ovan). Hon har fått 13 föl, 11 döttrar varav flertalet är statspremieston och endast två hingstar varav en godkänd för avel i tyskland. Miranda är ett harmoniskt sto som är lätt att hantera. Hos oss har Miranda fått fölen Medialuna 2002 e:Donauwind med 48p och fölchampion. Miraflores 2003 e: Gerswin med 41p (50p skala), fölchampion samt reserve seger föl vid RIKS. Wasco 2004 e: Waco med 49p reserve fölchampion. Miramar 2005 e: Feno-Me med 48p.

Hur blev utfallet nu med facit i hand?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 822
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 269
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈