Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 898
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Är i samma situation som du och håller med dig fullständigt!! Det känns inte roligt längre att fundera på hingstar när man får höra allt skitsnack. Det är ju så man skäms när folk frågar vilka raser man avlar.

Hej!
Jag tycker inte att problemet är så stort så att jag skäms över att föda upp ridponny.
Tvärtom.
Det är en fantastisk ras med i stort samma avelsmål som halvbloden men som skall komma barn/ungdomar till nytta. Ponnyer som skall skola morgondagens Baryard, Gretzer o Brink.
Att det snackas skit det förekommer, visst, men jag kan ju välja vad jag vill lyssna på och vad jag inte vill lyssna på. Vem jag umgås med och vem jag avstår att umågs med.
Tyvärr finns det alltid rötägg inom varje ras halvblod eller ridponny spelar inte någon roll.
Det som spelar roll är ju snarare hur vi väljer att agera, fortsätta sprida skit omkring oss eller låta bli. Det går ju att välja.
Jag har gjort mitt val, jag föder upp halvblod och ridponny och är stolt över det. Jag hoppas att alla trevliga människor fortsätter med sin avel.
Med vänliga hälsningar och lycka till med aveln allesammans, speciellt alla ni hederliga, flitiga och genuint intresserade!
Maria Winberg ;)

#222 Håller helt med dig! Skämmas får man dock nästan göra när man läser, hör och ser hur folk beter sig mot varandra. Jag är helt övertygad om att det inte spelar någon roll vad för intresse man har. Hundar, golf, frimärken eller ponnyer - lika hos alla. Folk är nog i grunden avundsjuka och kan inte hitta på något annat sätt än att snacka sk*t för att dämpa det. Var istället tacksamma för de personer som har möjlighet att se till att hingstar (och för den delen även fina ston och valacker) importeras och ställs till förfogande för sport och avel - oavsett ras! Det är trots allt (tack och lov!) fritt för stoägare att använda sig av vilken hingst de så önskar, förhoppningsvis utan att känna att de blir påhoppade från vänner, bekanta, hingsthållare m.fl.

Bra sagt Maria! Klart att man kan välja vilka man ska lyssna på och inte. Jag tänker göra detsamma. Men det är helt självklart för mig att välja hingstar som är tempramentstestade, än en som inte är det. Hur vet jag att hingstar som klarar bruksprovet här i Sverige är bra i "huvudet"? Hur vet jag som stoägare att hingsten inte väver, är krubbitare eller står på bakbenen när den ska ledas till hagen? Det är ju trots allt barn som ska rida våra ridponnyer.

Självklart är det bra att betäcka med en hingst som gjort temperament test, men för att den har 9 på det testet kan jag lova dig att den kan stå på bakbenen på väg till hagen eller någon annan gång!
Jag kan också försäkra dig att även hingstar som inte gjort 30-50 dagars test kan vara alldeles ypperliga i sitt temperament.
Det jag skulle föreslå är att besök de olika stuteri som har ridponnyhingstar. Se hur de hanterar sina hingstar om barn kan vara bland dem och hur de beter sig bland andra hästar.
Men det viktigaste är ju inte hur vida de stegrar sig påväg till hagen eller inte det viktigaste är hur de är att hantera och hur deras avkommor är att hanteras.
Det är ju inte hingsten som barnet ska hantera utan avkomman!
När en hingst är temperament testad är ju inte det detsamma som att lobotomera hingsten.
Att vara krubbitare är kassationsorsak i Sverige så det får man ju hoppas att inga hingstar av våra svenska ridponnyhingstar är.

Vi har öppet hus för besökare här väldigt ofta där man kan besöka våra hingstar i boxen klappa och se hur dom är, det är väldigt populärt bland besökare.

Det bästa sättet är att besöka hingstarna i sin hemmiljö, åk till många olika och jämnför, lyssna inte på skvaller eller förtal.

Lycka till inför er avelssässong 2007 både sto och hingstägare!

Hur vet jag att hingstar som klarar bruksprovet här i Sverige är bra i "huvudet"? Hur vet jag som stoägare att hingsten inte väver, är krubbitare eller står på bakbenen när den ska ledas till hagen?

Under bruksprovet är stallarna öppna för besökare, så det är bara att traska omkring, hälsa på hingstarna och se deras beteende i stallet. Nemas problemas. :smirk: Dessutom kan man ju göra som Rodde föreslår, har man kvar ett fåtal hingstar att välja mellan är det en utmärkt idé att åka och hälsa på hingsten i hemmiljön. Dessutom kan man då träffa hingstägaren, vilkens bemötande ibland är viktigare än själva hingsten... :angel:

Jag har verkligen ingående studerat (läst mig till) alla ridponnyhingstarnas stammar, avkommor och egna meriter innan jag bestämde mig för vilken "linje" jag skulle följa. Tycker det är alldeles för mycket allsköns blandning i många av hingstarna, och avkommorna ska man ju inte tala om. Några hingstar har russ, haflinger m.m. i bakre led! Förstår ej detta. Betäcker man med en sån hingst vet man ej vad som tittar ut! Eller hingstar med halvblod i sig-hur vet man att de håller ponnymått? Har själv ett halvblod efter Master som har fantastisk gång. Men barnhästar-nja....
Har läst inlägg angående Anna Svanlunds ridning. Hon är ett riktigt proffs så hon vet nog vad hon gör!!!!!

Håller med dig!
Tyvärr får vissa hingstar stå back pga av att man inte gillar deras ägare. Trist.
Själv har jag nog bestämt mig i år vilka 2 det lutar åt.
Fast den ene är under försäljning o blir ev inte kvar i landet så då får vi se vad det blir istället för honom.

Hur kan man välja hingst efter hingstägaren???????? Vill man inte få en så bra avkomma som möjligt?????? Då ligger ridponnyaveln risigt till!!!!!!

Hur kan man välja hingst efter hingstägaren???????? Vill man inte få en så bra avkomma som möjligt?????? Då ligger ridponnyaveln risigt till!!!!!!

Skall man ha stoet hos hingstägaren under minst 3 veckor krävs det att man litar på hingstägaren. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av hingsthållare som inte tagit väl hand om stona och efter detta väljer jag faktiskt hingsthållare före hingst. Det vill säga, har jag flera olika hingstar kvar att välja mellan faller genast de med "fel" hingsthållare bort.

Tråkigt att du råkat ut för det. Men om man använder sig av hingst på semin behöver man ju ej ha sitt sto just hos hingsthållaren.

Tråkigt att du råkat ut för det. Men om man använder sig av hingst på semin behöver man ju ej ha sitt sto just hos hingsthållaren.

I och för sig. Men alla bra hingstar står ju inte på semin, dessutom är semin alldeles för dyrt och för dåliga dräktighetsresultat enligt mig. Jag skulle självklart inte välja bort en hingst enbart för att han stod på semin. Däremot gäller det ju att hingstägaren även då är vettig, så man får en bra dialog och sperman i tid. :angel:

Jo det där med storleken på avkomman och vad föräldradjuren bär för mankhöjder, är en bessynerlig och oförutsägbar historia.

Avlar man ridponnyer är det lika bra att redan från början ställa in sig på att en del blir för "små" en del för "stora" --de flesta alldeles lagom.

En erfarenhet jag kommit fram till när jag samtalat i lite olika sammanhang om det här med val av raser/mankhöjder är att de som har minst erfarenhet vet oftast "bäst" och de som har mest erfarenhet "vet minst".

Titt som tätt kommer upp detta med stallovanor och hingstar, tydligen så "krubbiter" någon hingst och det tisslas och tasslas.

Just nu vet jag att det förekommer forskning kring stallovanor och man börjar bli mer medveten om vad som orsakar krubbitning och andra stallovanor , vad jag förstått så handlar det om "magstörningar" och liknade miljöbetingade orsaker.

Är det upptaget i kassaktionslistan, nej det är ingen kassaktionsorsak utan har en hingst denna stallovana så skall den rapporteras och är märkt med en 1:a.

kass för avel = kasserad för all avel, enligt gällande djurskyddsregler

kass = medför kassation, som ett rasvist krav, såvida inte annat anges i rasvisa bestämmelser

1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster, rapporteras

2 = saknar veterinärmedicinsk betydelse

rapp = skall meddelas i kritiken och antecknas på avelsvärderingsbeviset.

Så olagligt är det inte att ha hingst i avel med stallovana och troligtvis inte en ärftlig defekt så är hingsten bra så ser ivarjefall jag ingen orsak att inte använda en sådan hingst om den passar mitt sto.

När det gäller kassaktionslista för hästar i avel, så är den inte särskilt påkostad utan det behövs mängder med forskning för att få fram en defektlista som verkligen hjälper oss uppfödare vad vi skall undvika att avla på.
Defektlistan på andra djurraser som kor/grisar/ höns osv som är att betrakta som matproducenter och har stor ekonomisk betydelse har betydligt längre och bättre belagda kassaktionslistor.

peråke

Jag har verkligen ingående studerat (läst mig till) alla ridponnyhingstarnas stammar, avkommor och egna meriter innan jag bestämde mig för vilken "linje" jag skulle följa. Tycker det är alldeles för mycket allsköns blandning i många av hingstarna, och avkommorna ska man ju inte tala om. Några hingstar har russ, haflinger m.m. i bakre led! Förstår ej detta. Betäcker man med en sån hingst vet man ej vad som tittar ut! Eller hingstar med halvblod i sig-hur vet man att de håller ponnymått? Har själv ett halvblod efter Master som har fantastisk gång. Men barnhästar-nja....
Har läst inlägg angående Anna Svanlunds ridning. Hon är ett riktigt proffs så hon vet nog vad hon gör!!!!!
Hmmmmm tycker jag känner igen liknande tongångar från tidigare inlägg......
Ang A.S's ridning, om det är din åsikt att när ryttaren sitter extremt tillbakalutad och skänklarna i flanken på ponnyn och det är korrekt och proffsig ridning så är det illa ställt med dressyrens framtid i sverige. Jag har då aldrig sett nån av storfräsarna, typ Ulla H, Louise N, Jan B sitta i sådan sits. :banana: :banana: :banana:

Men hur är det egentligen med att många ponnyhingstar har allt från russ, haflinger m.m. i sina led? Jag tycker alla ponnyhingstarna är jättefina, men hur blir avkommorna till sådana "blandhingstar"? Här finns ju hingstar i Sverige (otroligt nog) som är godkända i t.ex. Holland och Tyskland med fantastiska stammar. Varför ej använda sig av dom och bygga en grund på?
Ställer mig frågande till att man kan ta sitt lilla russ och betäcka med ridponny, och avkomman blir då registrerad svensk ridponny (rätta mig om jag har fel!!!)? Är det en avel man vill ha? Självklart ska man få betäcka sitt russ med en ridponny om man vill! Men bli reggad som nåt annat kanske, nu är jag kanske ute på hal is?

Ang A.S's ridning, om det är din åsikt att när ryttaren sitter extremt tillbakalutad och skänklarna i flanken på ponnyn och det är korrekt och proffsig ridning så är det illa ställt med dressyrens framtid i sverige.
För det första har jag aldrig skickat ett enda inlägg på webben i hela mitt liv, så det där kan du lägga av med!
För det andra så har A.S. visat fram ett antal hingstar och kom 7:a respektive 6:a i UNGHÄST-VM. Så det står nog bra till med den svenska dressyren. Tänker härmed ej diskutera A.S`ridning nåt mer.

Jo du är väl ute och "halkar" lite.

Det här med ridponny är ju inte någon rasavel som bevarar en ras utan en typavel med en sportponny som avelsmål.

Att man utgår ifrån diverse olika ston och konsekvent betäcker med hingstar som är utvalda/stambokförda* för ridponnyavel och utifrån moderns härstamning införas i stambokens olika avdelningar är "ridponnyavel."
*Ridponnyhingsten ser ut enligt ridponnys rasstandard, har utpräglade sportegenskaper och bedömts ha möjlighet att lämna avkommor som för ridponnyaveln framåt. (oberoende av ras/raslös)

Att ridponnyavel bedrivs på det här sättet går att se i alla ridponnystamböcker och på hingstarnas härstamning, inte enbart Svenskfödda hingstar har okända/diverse olika raser osv i sin härstamning det har även importhingstarna.

Sättet att avla brukar benämnas som ÖPPEN stambok, dvs att oavsett vilket sto du betäcker så hamnar avkomman i någon del av stamboken och kan sedan för varje generation vandra uppåt för att som slutmål hamna i avd I i grundstamboken.

Motsvarigheten är STÄNGD stambok, som har som huvudskaliga uppgift att se till att rasen hålls sluten från främmande blod.
I en stängd stambok kan du ALDRIG avla dig in.

peråke

Ang A.S's ridning, om det är din åsikt att när ryttaren sitter extremt tillbakalutad och skänklarna i flanken på ponnyn och det är korrekt och proffsig ridning så är det illa ställt med dressyrens framtid i sverige.
För det första har jag aldrig skickat ett enda inlägg på webben i hela mitt liv, så det där kan du lägga av med!
För det andra så har A.S. visat fram ett antal hingstar och kom 7:a respektive 6:a i UNGHÄST-VM. Så det står nog bra till med den svenska dressyren. Tänker härmed ej diskutera A.S`ridning nåt mer.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 822
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 269
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈