Rp- bruksprov 2007!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 25 898
Sv: Rp- bruksprov 2007!

Jag tror inte vi behöver bekymra oss om marknadsföringen av hingstarna längre. Nu kommer förmodligen W/P och RSP hingstarna att vinna mark så länge dom står på naturligt och håller en lägre prisnivå än vad ASRP hingstarna gör. Det är ju samma blodslinjer i W/P hingstarna. Dessutom kommer det säkert att bli bättre spridning på hingststationerna. I mina ögon är det inte acceptabelt att det skall kosta 10.000 kr att tillverka ett ponnyföl som man sedan får runt 15.000 för vid avvänjning. Risken blir att svensk ridponnyavel blir en "rikemanssport" och därmed blir många duktiga ponnyuppfödare avskräckta.

Håller utvecklingen på så här i ridponnyvärlden kommer nog många att antingen gå över på renrasavel eller också skaffar man sig en egen W/Phingst. Ordspråket "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" kan komma att bli en sanning i ridponnyvärlden.

Personligen tycker jag bättre om upplägget på Brittisk ridponny där även godkänd renrashingst lämnar stamboksberättigad avkomma.

Kan inte annat än hålla med.
Fast jag tycker dte är jättebra att rp hingstarna finns på semin för det minskar risken för "granngårdsavel". För ska man åka land o rike runt för betäckning så blir det också dyrt o skaderisken ökar på stoet iom naturlig betäckning.
Har själv en hingst som betäcker naturligt, så inget ont om det.
Men när jag skaffade mig ett welsh sto för 2 år sedan för att börja med rp avel så hade jag noll aning om vilket inbördeskrig det pågick. Inte heller att det är klubben för inbördesbeundran som inte välkomnar nya.
MEN jag har också lärt mig att det är några få i ASRP som förstör för alla.

Min fölunge e Vita Novas Hanassie rp u welsh. Kan jag regga den både som W/P o Rp eller måste jag välja?

Kan inte annat än hålla med.
Fast jag tycker dte är jättebra att rp hingstarna finns på semin för det minskar risken för "granngårdsavel". För ska man åka land o rike runt för betäckning så blir det också dyrt o skaderisken ökar på stoet iom naturlig betäckning.
Har själv en hingst som betäcker naturligt, så inget ont om det.
Men när jag skaffade mig ett welsh sto för 2 år sedan för att börja med rp avel så hade jag noll aning om vilket inbördeskrig det pågick. Inte heller att det är klubben för inbördesbeundran som inte välkomnar nya.
MEN jag har också lärt mig att det är några få i ASRP som förstör för alla.

Min fölunge e Vita Novas Hanassie rp u welsh. Kan jag regga den både som W/P o Rp eller måste jag välja?

Jag tycker att det har gått troll i det här med att alla nygodkända rphingstar skall stå på semin. Eftersom seminkostnaderna är minst lika dyra som hingsten väljer jag hellre en äldre hingst med bevisat goda avkommor än ett nytt oskrivet kort till samma kostnad. Jag tror att många resonerar som jag och därmed går man miste om de rekommenderade snabba generationsväxlingarna.
Det kanske hade varit bättre för avelsutbudet om det hade varit lite granngårdsavel i stället för att 3 hingstar är far till 75% av alla födda föl.
Det är lite skrämmande när 5 av 11 visade hingstar har samma far. Vem skulle haft användning av dessa hingstar när de flesta avelsstona är mycket närbesläktade?

Som det var tidigare kunde du registrera din avkomma både som ridponny och W/P och har du sedan 12,5% arab kan du även regga som Pb Arab. Du kanske kan ta kontakt med SWC och fråga.

Ja jag kan bara instämma, om jag hade vetat vilken ormgrop och förtals elände man skulle hamna i när man köpte den första hingsten. då hade jag ju tänkt mer än en gång!
Vi har även welsh B hingst och jag har inte upplevt något liknande där.
Hanassies barn kan du välja att regga i asrp sen i WPB och i RSF då har du tillgång till allt som finns på marknaden i både tävlingar och utställningar.
Men du kan också välja en av de tre att regga i, att registrera i RSF kan vara kul då man har kommer att ha fölbesiktning av NWR föl(föl födda efter Nederland Welsh Ridingpony hingstar)om fölen är bra öppnar sig även den Europeiska marknaden!
Själv tycker jag inte det är dyrare med semin, om du ska betäcka naturligt måste du resa till hingsten och det kan ju vara 40 mil, då kan man ju lika gärna åka till hingsten som står på semin för då slipper du ju stationsavg.
Veterinär avg utgår jag från att man betalar även på naturlig betäckning, för man kollar väl sitt sto och ultraljudar henne både före och efter?

Ja jag kan bara instämma, om jag hade vetat vilken ormgrop och förtals elände man skulle hamna i när man köpte den första hingsten. då hade jag ju tänkt mer än en gång!
Vi har även welsh B hingst och jag har inte upplevt något liknande där.
Hanassies barn kan du välja att regga i asrp sen i WPB och i RSF då har du tillgång till allt som finns på marknaden i både tävlingar och utställningar.
Men du kan också välja en av de tre att regga i, att registrera i RSF kan vara kul då man har kommer att ha fölbesiktning av NWR föl(föl födda efter Nederland Welsh Ridingpony hingstar)om fölen är bra öppnar sig även den Europeiska marknaden!
Själv tycker jag inte det är dyrare med semin, om du ska betäcka naturligt måste du resa till hingsten och det kan ju vara 40 mil, då kan man ju lika gärna åka till hingsten som står på semin för då slipper du ju stationsavg.
Veterinär avg utgår jag från att man betalar även på naturlig betäckning, för man kollar väl sitt sto och ultraljudar henne både före och efter?
Jag såg att RSF ska ha utställning i Nybro i Augusti, kommer även ston som är registrerade i NPS appendix att få visas? Min gamla favorit är ett Appendixsto, och det skulle vara kul att få ett utlåtande om henne (mor till totalt 12 levande föl).:banana: :banana: :banana:

Nej jag har inte betalat någon veterinäravgift vid naturlig betäckning och stona har heller inte blivit ultraljudade före. Det är en av anledningarna till att det blir mycket billigare.

Man måste trycka på hingstarnas namn så kommer bilderna upp!

Jag kan inte heller se någon mer än Benjamin. När jag trycker på de andra hingstarna får jag bar upp - Not Found.. Är det bara jag som får upp det så? Nått med min dator i så fall kanske..

Jag kan inte heller se någon mer än Benjamin. När jag trycker på de andra hingstarna får jag bar upp - Not Found.. Är det bara jag som får upp det så? Nått med min dator i så fall kanske..

Det blir samma för mig.

Okej, då är det inte bara min dator som är problemet då :D .. Hoppas det kommer att funka sen, hade verkligen varit kul att se de andra hingstarna!

Ja det var så det blev för mig också. Men funkade det för Rodde?
Jag såg flera hingstar! Och en fråga till er som var och såg hingstarna live: är det en allmän ridstil numera såsom ryttaren på Jarno red(sitter så på flera bilder)? Extremt bakåtlutad och med skänklarna i flanken på den stackars ponnyn? Jämför med ryttaren på Pauli som sitter i lodrätt sits, och Notre Petits ryttare i lätt sits. Det har ju varit flera inlägg av *nån* här på Buke hur fantastisk Jarno är med sitt bakbensarbete, men på bilderna, nja.......varken sämre eller bättre än andra hingstar.
:banana: :banana: :banana:

Kan fortfarande inte se bilderna,vet någon vad det beror på?

Kan det inte bero på vilken webläsare man har? Jag har Internet Explorer 7,0 och kan utan problem se bilderna både hemma och på jobbet.

De olika sidornas namn är uppbyggda på samma sätt så om du kan se sidan på Benjamin som var länkad så ta bara och byt ut namnet Benjamin i adressen mot tex Maybug (på två ställen i slutet av adressen) så kommer du till sidan med bilder på den hingsten. Inga mellanslag förstås för hingstar med längre namn utan de skrivs ihop som tex här
http://www.johannalagnevall.com/fotoarkiv/halmstadrp07/magicdancerh/magicdancerh.html

Hoppas att det lyckas för er att se sidorna! Jag vet hur frustrerande det kan vara.

Ska testa att byta till Explorer..tycker annars att firefox funkar bättre för det mesta

Funkar utmärkt i explorer

Senast ändrad:

Är aldeles förstummad av allt snack kring uppfödare och hästar! Har precis köpt ett ridponnysto, och ångrar mig redan. Har bedrivit uppfödning av halvblod i liten skala, och aldrig hört nåt liknande. Var på hingstvisningen i Halmstad. Man kunde tro man hamnat på begravning! Har det alltid varit så här?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Karlfranz
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
3 269
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka