Rottweiler

I

Isis

Har träffat flera rottisar sen jag skaffade min dobbe och intrycket jag har fått utav dom är att det är otroligt lugna och stabila. Från min sida har de varit stora nallebjörnar hela bunten :love:
Min dobbe är väldigt hårdhänt när han träffar andra hundar pga dåliga erfarenheter tidigare i livet och de hundar som har haft störst tålamod med honom är just rottweilern.

Nån som känner håller med mig i detta? Eller nån som kanske tycker motsatsen? :p Rottweilern har verkligen stigit på min intresselista. :)

Rottisen ska vara tålig, stabil och sansad. De ska också vara tillgängliga, balanserade och ha gott om mod. Temperamentet ska vara vaket, men inte nervöst. Arbetet de utför ska ske noggrant och i bra tempo, men de ska inte blixtra förbi som en Bordercollie.

Observera dock att jag säger ska och inte är, för rottisen har på senare år tappat en hel del av de önskvärda egenskaperna. Alltför många hundar är fega krakar med kort stubin. De verkar också gå mot ytterligheter i temperamentet. Antingen är de för livliga eller så slöa att inte ens en bomb kan väcka dem. Föremålsintresset blir sämre och sämre och det är lika illa med arbetsviljan/den sociala kampen.

Det finns dock bra rottisar fortfarande, men de är alldeles för få. Man får leta, snoka och rota ett bra tag innan man hittar något trevligt. Får du dock tag i en bra rottis finns det ingen bättre hund.

Är det inte mycket beroende på ägaren också. Speciellt för dessa raser som är mycket vakt i?

Jag menar, är de lugna och stabila så är det nog pga att de är harmoniska pga bra ledarskap från ägaren. Det bör ligga en hel del jobb bakom.. :)

Visst är det så, men faktum är att de ska födas med en dispositon för att bli just stabila, tåliga och lagom tempererade. Om man sen misslyckas så kan man ju inte lasta hunden för det. Idag föds det dock en hel del som har nervösa tendenser och obalans från start. Man kan arbeta bort det, men anlagen finns ju fortfarande där.

Mmmm dom tendenserna går ju liksom inte att arbeta bort. Men en bra och stabil ledare kan nog "dölja" det rätt så bra genom sin dominans och trygghet och så. Men för den skull så kommer inte hunden så långt i arbetet, tror jag, så att det håller hela linan ut så att säga. Vi jobbar ju båda med ostabila hundar (antar att det är där det brister Evita också?? Eller?) Jisses vad man glider med en hund som är "normalt" funtad i huvudet. Jag visste inte att det var så lätt :crazy:

Träffade förresten en Kelpieägare som hade en hund som han gjort massor massor av brukstävlingar med och typ alltid Cert. Så visade han upp sin andra hund och berättade hur mycket han slitit med honom och att han lärt sig mer med den hunden än alla andra hundar tillsammans. Föraren var alltså MYCKET rutinerad som "vanlig" hundförare. Sen när jag kollade på hundens Mentaltest så förstod jag varför han fick slita så. Den var långt under 100 p.... Dock "nervösa tandenser" och inte "något nervös"

Ok, jag kan inte mycket om rottisen så det kan hända att jag tycker det verkar vara så "coola" för att jag jämför med min dobbe. Den enda gången har står still under en promenad är när han står på bakbenen och spanar. :D
Tack och lov vet jag att han är ett extremfall.

En slö hund vill jag absolut inte ha men just det här lugnet jag har mött hos många rottisar verkar väldigt lockande. Och den ska absolut ha ett föremåls intresse då min dobbe inte har det mer än för grisöron :crazy:

Har du nåt tips om uppfödare man kan vända sig till med bra rottisar?

Jag skulle hemskt gärna också vilja hitta kenlar med bra linjer, har du lust att PM:a ? :banana:
/Hawaii

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka