rottweiler

nightcrawler

Trådstartare
Finns det rottweiler med lång päls? Har aldrig sett eller hört talas om det och det står inget om det i rasstandarden. Anledningen till att jag undrar är att en person där jag bor lade ut en bild på sin hund som hon hävdar är renrasig rottis och den är långhårig. Jag tycker det ser ut som en blandras och är helt hundra på att det är så. Alternativt då att hunden kanske har nån sjukdom eller nått som gett lång päls.

Googla. ;) De flesta raser verkar ha en långhårsgen/mutation.

... någon annan kan säkert ge mer precis information, men det verkar förekomma långhårsvarianter både här och där. Rottisar inkluderat.

Ja det finns långhåriga rottweilers. Jag har träffat en ute på lydnadstävlingar runt om i Skaraborg. Det står tydligt i rasstandarden att vågig päls och långhår är diskvalificerande fel vilket indikerar att det föds x antal hundar varje år med sådant hårlag.

Ok. Såg inget om det i rasstandarden. Det nämndes inte ens. Men då vet jag att det finns. Alltid lär man sig nått nytt

Saxat från rottweilerklubben:
Pälsstruktur: Rasen skall ha sk. dubbelpäls d.v.s den skall bestå av täckhår och underull. Täckhåret skall vara medellångt, grovt, tätt och stramt åtliggande. Underullen skall inte framträda genom täckhåren. På bakbenen skall pälsen vara något längre. Diskvalificerande fel: Utpräglat långhår och vågig päls.

Har har träffat en två gånger då den deltagit i brukstävlingar så renrasig är den. Ser typ ut som en gigantisk cavalier eller liknande.

Min hund har två kullsyskon som är utpräglat långhåriga.
De är renrasiga och reggade i skk.

Så ja, det händer att det slår igenom ibland. Finns några långhår i sverige och mig veterligt så har man inte hittat någon gemensam nämnare till var det kan komma ifrån.

Har har träffat en två gånger då den deltagit i brukstävlingar så renrasig är den. Ser typ ut som en gigantisk cavalier eller liknande.

Precis så skulle jag beskriva den. Var helt tvärsäker på att den inte kunde vara renrasig när den såg ut så.

När jag ändå är inne på det här spåret. Hur ser det ut med dom släthåriga jyckarna. Finns det sånt här bland dom åxå? Alltså att det dyker upp lite längre päls ibland.

Ser typ ut som en gigantisk cavalier eller liknande.

Blev tvungen att googla... Fattar att det är diskvalificerande, men kan ändå inte låta bli att tycka det var rätt gulligt! :p

a42a20aac9d2074bff13329d670dadc5.jpg

long-hair-rottweiler-21589920.jpg

Var nuvarande hane har nog en lätt släng av genen. Han är väldigt vågig i pälsen uppe på ryggen. Bakbensbehåringen ser också nästan ut som bilden ovan.

Precis så skulle jag beskriva den. Var helt tvärsäker på att den inte kunde vara renrasig när den såg ut så.

När jag ändå är inne på det här spåret. Hur ser det ut med dom släthåriga jyckarna. Finns det sånt här bland dom åxå? Alltså att det dyker upp lite längre päls ibland.

Min ras (kelpie) finns som långhår också (ej godkänt) och på schäfer är det ju väldigt vanligt. Men du tänkte kanske på raser utan underull?

Precis, raser utan underull

I denna länk finns bilder på felfärgarde och felpälsade hundar. Den sista bilden föreställer en långhårig dobermann med MYCKET päls som vajar i vinden.

http://www.cypriotiskherdehund.se/2011/09

Wienmaraner (stavning?) finns ju också som godkänt långhår, så alla raser kan säkert bli långhåriga. Min egen ras, schnauzern, den blir lite vad man gör den till.. Otrimmad - absolut en lurvig hund, men trimmad - fin och slät. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 418
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 565
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar