Rottweiler, utseende utställning?

Sv: Rottweiler, utseende utställning?

Hur länge dröjde det tills ni hittade eran rottis?:) Var ni "kräsna"?

Nu har jag ingen rottis, snarare rätt långt från det ;), men mitt tips är att vara väldigt kräsen.

Jag tycker att du ska bilda dig en egen uppfattning om hur en bra rottis ska se ut och vara. Även på raser utan extremexteriör så går det "mode" i hur en bra hund ska se ut inom rasen. Och moden kommer och går. Om jag var du så skulle fundera på frågor som följande: Av de typer som man kan se, vilken är min egen favorittyp? Vilka uppfödare har just denna typ? Därefter sorterar du dig vidare: Har de uppfödare som jag har gallrat ut hundar med god mentalitet? Är de funktionsdugliga? Är de friska? osv. Och om inte allt klaffar, vad kan jag göra avkall på?

Sedan kontaktar du själv dessa uppfödare och frågar hur deras valpplaner ser ut.

Många bra hundar annonseras nämligen aldrig ut. Valpen som jag fick hem i fredags och som är en riktig kanonhund (och ja, jag är mycket lycklig :love:) annonserades aldrig ut. Faktum är att uppfödarna till valpen har fött upp whippet (min ras) i 48 år och aldrig satt ut en annons. De använder inte ens rasklubbens valphänvisning.

Vad jag försöker säga är att du inte i första hand leta efter annonser. Leta efter din drömhund utifrån typ, mentalitet, funktion, hälsa, osv. och kontakta uppfödare som har hundar som så att säga utgör ditt rottisideal. Planerar de valpar så har du där den bästa möjligheten att hitta DIN valp.

Lycka till!

Sv: Rottweiler, utseende utställning?

Tack för alla era svar!:) Ni har kommit med mycket bra tips!

På fredag får vi nog vår prinsessa:love: Jag skulle sova på saken sa uppfödaren, men åh jag längtar och vill:D
Har fått en bra bild av uppfödaren, både rolig,snäll och kunnig. Lite stirrig kanske men det får gå;)

Jag längtar:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 699
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 960
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!