Here we go.... Jag vill köra drag då jag tycker att det är fruktansvärt kul, jag skulle säga att jag kommer att ta mig ut och göra det kanske 1 gång i veckan, sen om det blir fler gånger så är ju det ett stort plus. Jag vill gå valp och lydnadskurs då jag inte har någon aning om hur man egentligen tränar lydnad men tycker att det verkar kul. Så innan jag har lärt mig det grundläggande iallafall så blir det mest vardagslydnad. Sen så blir det leta upp mat och godis kanske 2 gånger i veckan. Långpromenader och att springa lös å leka blir det varje dag. Av någon anledning så tar det emot så sjukt mycket att erkänna för mig själv att jag inte ska ha en brukshund men mitt mående tillåter inte det just nu.
Jag förstår, jag hade samma huvudbry när jag själv fick inse att min hälsa inte tillåter några raser som kräver regelbunden strukturerad träning. Jag har svajigt mående och får vara helt på det klara med att det i perioder lätt kan bli en hel vecka med bara kortare promenader och lite vardagslydnad. Jag upplever alltså att vi har lite liknande förutsättningar och krav, så jag vet inte, kanske lite av mina hundsökstankar kan hjälpa.
Jag vill ha en mellanstor till stor hund med lättskött päls, okomplicerad socialt, allround vad gäller aktiviteter, någorlunda lättlärd men kan också klara stillsamma perioder utan att riva huset. Och hög skalltröskel, för jag är väldigt ljudkänslig.
Jag är mest intresserad av rallylydnad och nosework, ev också agility, och kanske prova på lite andra sporter men är osäker på om de blir permanenta inslag i tillvaron. Så, typisk sällskapshund it is.
Det har sållats hårt, delvis med hjälp av Buke, och de raser som just nu hänger kvar på min kandidatlista är labrador (av show-/dual purpose-typ, absolut inte jaktmodellen), storpudel (då kortklippt) och whippet. Av de tre så har jag mest - hade en lite tråkig upplevelse med en uppfödare så jag är kluven hur jag ska fortsätta - lutat mot whippet på senare tid, eftersom jag tror att den på många sätt kan vara lättsammast i vardagen. Vinthundar är ofta nöjda bara de får springa och rasa av sig regelbundet, men whippet syns i många olika hundsporter så de går absolut att aktivera på andra sätt. Däremot så har de stark jaktinstinkt så man ska inte räkna med att de går att ha lösa hur som helst.
Kan du kompromissa med storlek, pälsmängd och (till skillnad från mig då) ljudnivå så finns det betydligt fler sällskapsraser att välja på. Australisk terrier och dansk-svensk gårdshund verkar båda vara trevliga typer om jag skulle välja något mindre. Jag tror som redan nämnts att det är bättre att köpa en hund som inte kräver så mycket och köra så gott det går med den för att se om man verkligen är sådär förtjust i att träna som man tror. Är man det och orkar hålla igång så kan ju nästa hund få bli något mer krävande.
Jag vet inte så mycket om drag, men är inte det något som kräver ganska mycket fysträning av hunden? Spontant tänker jag att om det är något du vill hålla på med så kanske du får strukturera den dagliga motionen mycket kring det, speciellt om det bara blir någon gång per vecka som hunden faktiskt får dra.