Fasen vad bra att du är ärlig mot dig själv och skriver ner vad du faktiskt (troligtvis) kommer orka med!Okej så jag har suttit och skrivit lite och jag tänker nu vara helt ärlig så att jag hittar en ras som verkligen passar. Jag lider av depressioner till och från, mer ofta än inte. Jag vill vara en sån där jätte aktiv bruks människa men jag får acceptera att det inte kommer att hända, iallafall inte inom de närmsta åren. Here we go.... Jag vill köra drag då jag tycker att det är fruktansvärt kul, jag skulle säga att jag kommer att ta mig ut och göra det kanske 1 gång i veckan, sen om det blir fler gånger så är ju det ett stort plus. Jag vill gå valp och lydnadskurs då jag inte har någon aning om hur man egentligen tränar lydnad men tycker att det verkar kul. Så innan jag har lärt mig det grundläggande iallafall så blir det mest vardagslydnad. Sen så blir det leta upp mat och godis kanske 2 gånger i veckan. Långpromenader och att springa lös å leka blir det varje dag. Av någon anledning så tar det emot så sjukt mycket att erkänna för mig själv att jag inte ska ha en brukshund men mitt mående tillåter inte det just nu.
Sen att jobba med hundar är ju något som jag har drömt om sedan jag var liten men hur kommer jag dit? Vilken utbildning om inte hundpsykolog? Eller är det inte ens värt det att försöka? Hunddagis kanske....
Eftersom du inte provat så många olika grenar skulle jag om jag va du se till att få testa på innan beslut om ras fattas.
Jag är lite som du och tänker att jag ska göra massor av olika saker men sen har jag en tendens att snöa in totalt på en max två grejer och har haft ren tur att mina hundar älskat samma som jag (lydnad/drag).
Eftersom du vill testa olika grenar men samtidigt verkar va deprimerad tycker jag att du inte ska kolla på bruksraserna (som du själv skriver) utan börja med nått mer light och sen köpa fler hundar om du känner att det finns tid och energi till fler om ett par år.
Nu stämmer de inte in på önskad storlek men jag tänkte direkt på dansk-svensk gårdshund. Kanske går helt bort pga storleken men en vettig DSG hänger med på att testa det mesta för att sen värma ditt knä i soffan under deppigare perioder
ang att jobba med hund förstår jag det är en dröm och sånna ska man ibland följa, ibland kan det va bättre att hitta ett jobb där du kan jobba sånna tider (OB) att du inte behöver jobba så många dagar och därmed kunna ägna mycket fritid åt ditt intresse.
Om du tex jobbar några nätter/kvällar i veckan (brukar va enklare att få hundvakt då) kan du engagera dig i närmaste brukshundsklubb och va instruktör där eller liknande.