Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Shit, vad duktig du är på att sy! Skulle gärna klä mitt barn i dina alster!
Men vill du verkligen att ditt kommande barn ska bli bemött efter könet?
Le och skratta fungerar liksom inte i alla situation där man ser hur illa det blir av att vuxna gör skillnad på kön istället för att se barn, som just barn.
Jag vill inte att min dotter ska begränsas för att hon är tjej exempelvis.
Jag anser att det läggs för lite vikt vid vad som egentligen sägs. Mycket sägs nog av ren vana, men jag skulle önska att man tänkte efter lite för jag håller inte med om att det inte spelar någon roll om vad som sägs bara att man ger uppmärksamhet.
Jätteduktig på att sy, helt klart!
Men smaken är verkligen som baken
Gillar inte vissa kombinationer av färger, lite för mycket "70-tal" över det hela.
Jag tog ut mest föräldradagar. Tror ni att det har på något sätt påverkat barnens syn på jämställdhet?
Allt som kräver verktyg, och allt som har med fordon eller teknik av något slag att göra. Exempelvis skruva ihop möbler, fixa med dator, montera sladdar och koppla ihop dem (t ex till trådlöst nätverk, musikanläggning, lampmontering), hänga upp krokar, reparera (typ spackla igen hål, fixa list som halkat snett, osv), allt som har med bilen att göra, från tankning till städning till snöskottning av parkeringsplats. Det blir en del, särskilt om man flyttar.
Och man ringer inte rörmokaren, man fixar själv när det blir stopp, lagar och/eller byter delar.
Då ingår hela kitet, skaffa grejorna, veta hur man gör, ha verktygen, och göra.
Min erfarenhet av ensamstående mammor säger mig att de inte har de problemen, eller verktygen osv. För de skaffar inte grejorna som skapar problemen (dvs bil, dator, musiknläggning, TV, krokar osv) haha
Jag vet att det inte måste bli så att mamman har huvudansvaret bara för att hon är hemma mest. Därför vågar jag vara den som är hemma mest med tredje barnet också.
Jag tror inte att delad föräldraledighet automatiskt leder till att paret lever jämställt sen resten av livet, nej. Men chansen ökar snarare än minskar, skulle jag säga. Jag skulle dock gissa att inte ens de flesta av de paren lever särskilt jämställt för övrigt ändå.
Bland de par som inte delat på föräldraledigheten tror jag att jämställdhet mellan parterna är ännu mer ovanligt.
Jämställda relationer är rätt ovanliga överhuvudtaget, tycker jag att det verkar som.