Rosa/blått - varför?

Sv: Rosa/blått - varför?

Åh vad synd att dom inte hade någon klänning i killens storlek :(

Om jag i framtiden får en son hade jag känt mig så himla stolt om vi kommit till ett kalas och han hade en klänning på sig!

Skulle min son vilja ha klänning på sig så får han självfallet det. Däremot går jag inte och köper klänningar åt honom om han inte ber om det. I såfall skulle han få en! Däremot skulle jag kunna köpa en klänning/tunika i stället för en tröja till en dotter. Jag menade bara som ett exempel på att jag tycker det är OK att ha både könsneutrala och lite mer killiga" eller "tjejiga" kläder. Jag vet inte om det är att "pracka på en onyanserad syn på saken". Tycker du att det är fel att vuxna män och kvinnor klär sig lite olika oxå (även om jag själv mest har jeans o tröja...)?

Nu låter väl detta inlägg superkönsindelande, och det är ganska skrattrerande eftersom våran unge är i princip så unisexklädd man bara kan bli - men visst, han hade skjorta på nyårsafton (o hade han önskat klänning hade vi väl fått lösa det - det finns grannflickor att låna av om inte annat).

Jo såklart, och det hänger ju ihop också. Alltså att man som vuxen strävar efter jämställdhet, då för man förhoppningsvis per automatik över det till sina barn.

Det jag tänkte på var mest att man ser/hör rätt mycket diskussioner om detta med färger kläder och leksaksval, kopplat till att jämställdheten ska börja med barnen. Jag fattar inte riktigt varför man ser/hör så få diskussioner om hur föräldrar ska leva jämställt, för att börja med sig själva. Jag tror inte en sekund på att det beror på att alla/många föräldrar är så himla jämställda redan att dessa diskussioner inte behövs.

Barn gör ju snarare som man gör än som man säger.

Fast det dar med leksaker till sma barn - jag ser visserligen till att mina barn far en bred front men framforallt koper jag leksaker som jag tycker verkar kul. Och eftersom jag tycker det ar helfestligt att bygga med Lego och leka med Briotag och bilar sa blir det mycket sant.

Jag gör likadant, men jag tycker illa om bilar (eller jag älskar att köra bil, och jag tycker verkligen om dem i person så att säga, snygga och trevliga, men jag gillar inte leksaksbilens estetik).

Kanske får lov att köpa en igelkott med hjul så han har ngt att rulla med. Tycker inte om bilmattor och garage och avskyr bilmönster. Så hittils har vi ingenting i den vägen, varken böcker med bilar eller ngt annat. Men jag antar att han kommer att vilja ha en vacker dag (jag ville ju ha enstaka när jag var liten). Och han kommer väl (ryys) att få en massa urfula gigantiska grävskopor och annat av släkt. Men som sagt, jag ska verkligen försöka låta bli att lägga mig i hans leksaksval när det gäller undvikanden :o

Skulle inte lägga mig i en tös som ville ha Bratz dockor så jag tänker försöka låta bli att lägga mig i om pojken vill ha frontlastare (ugh).

Senast ändrad:

Sonen fick en bok av ett par vänner, boken behandlar enbart olika motordrivna fordon. :eek::crazy: Det enda positiva med boken är att det är söta bilder, som en häst på lastbilsflaket där lastbilen körs av en hund :D, och en stor gorilla på en motorcykel. Till min stora fasa har detta varit sonens favoritbok under hösten trots mina kanske inte alltför diskreta försök att byta bok motorboken mot djurböcker. :angel:

Av farmor, som skrivit genusuppsatser, fick sonen en polisbil i julklapp som han gärna radar upp vid de andra leksaksbilarna han själv rotat fram från faderns barndom... Lyckligtvis är han ofta ute och galopperar med Schleich-hästen som även den var en julklapp. Eftersom han bara är 19 månader än antar jag att hästen duger ett tag till men jag gissar att det snart bara är bilar som gäller, trots stor variation på leksaker.

Det är ju så skönt att veta hur man ska behandla barnet. Ska man gulla med, eller puscha framåt? Bilar eller klänningar.

Lurigt det där.

Men vi är alla olika.

Har en dotter (5,5 år) som nyligen var Darth Vader på ett princesskalas, och en son som i samma ålder var Lucia på dagis.
Sonen (nu 8) gillar rött o grönt, men tycker kläder är ganska oviktigt, bara de är sköna o gärna lite sportiga. Dottern klär sig lika gärna i rosa från topp till tå, som i brorsans urväxta. Det är ju liksom bara en färg.
Har alltid haft lite skräck för att få en "princessa" som vägrar att sätta på sig annat än rosa, fluff o klänning.

Jag har också försökt ha blandade leksaker till min 3-åring, men när han själv började välja (förra sommaren ungefär) så blev det bara maskiner. Han ÄLSKAR maskiner. Typ lastbilar, traktorer, lastbilar med släp med helikopter på, grävmaskiner, flygplan, brandbilar.

Och hästar och andra djur, men mest handlar det om att han ska mata dem med "horsie eggs" (ensilagebalar) med traktorn...

Jag är gravid och vi får ofta frågan om "vad vi vill ha" eller "vilken sort vi tror att det är". Vi brukar säga att vi vill ha en bäbis och att det vore en riktig besvikelse om det blev en valp eller en trehjuling. En homo sapiens kan också fungera som svar. Problemet är att folk ofta blir irriterade...

Det jag tänkte på var mest att man ser/hör rätt mycket diskussioner om detta med färger kläder och leksaksval, kopplat till att jämställdheten ska börja med barnen. Jag fattar inte riktigt varför man ser/hör så få diskussioner om hur föräldrar ska leva jämställt, för att börja med sig själva. Jag tror inte en sekund på att det beror på att alla/många föräldrar är så himla jämställda redan att dessa diskussioner inte behövs.

Barn gör ju snarare som man gör än som man säger.

Det här är tveklöst det bästa inlägget jag läst i en sådan här vad ska barnen ha för färg-tråd, de dyker ju upp lite då och då på olika sidor av forumet.

Ibland kan man tro när man läser trådar att alla tjejer i rosa blir förtryckta o alla i blått blir starka, och vice versa med killarna. Hade ju varit himla smidigt om det var så enkelt att allt satt i klädernas färg..

Ibland kan man tro när man läser trådar att alla tjejer i rosa blir förtryckta o alla i blått blir starka, och vice versa med killarna. Hade ju varit himla smidigt om det var så enkelt att allt satt i klädernas färg..

Nä, riktigt så enkelt att allt sitter i klädernas färg är det inte, men en hel del sitter faktiskt i kläderna. Barn blir ofta bemötta utifrån hur de ser ut, dvs hur de är klädda. Typiska flick-kläder har ljusa färger, och ofta något gulligt mönster eller kanske en spets. Typiska killkläder däremot är ofta lite mörkare, med något tufft motiv, det är kläder som inbjuder till lek. Flickor blir dessutom ofta bekräftade för vad de är, medan pojkar blir bekräftade för vad de gör. Flickor i söta klänningar blir med andra ord bekräftade för att de är fina, vilket i sin tur leder till att flickor, och senare kvinnor, tror att de måste vara fina för att få bekräftelse.

Jag tycker att alla barn ska få bära alla färger, och jag tycker att alla barn ska kläs för lek. Men jag tycker också att alla barn ska få känna sig fina ibland, och då tycker jag det kan vara upp till barnet vad som är extra fint.

Men det sitter ju en hel del i kläderna, det går ju inte att komma ifrån.

Att man är jämnställd i hemmet är en sak, men när barnet kommer ut i förskolelivet/skollivet så blir dom bemötta i rätt stor utsträckning beroende på vad dom har på sig.

Det är ju så skönt att veta hur man ska behandla barnet. Ska man gulla med, eller puscha framåt? Bilar eller klänningar.

Lurigt det där.

Men vi är alla olika.

Både gulla med och pusha såklart :), o det gäller alla ungar oavsett kön!

Men det sitter ju en hel del i kläderna, det går ju inte att komma ifrån.

Att man är jämnställd i hemmet är en sak, men när barnet kommer ut i förskolelivet/skollivet så blir dom bemötta i rätt stor utsträckning beroende på vad dom har på sig.

Jag förstår inte hur ni klarar av att vara vänliga mot människor som försöker trycka på er gammalt sketet synsätt.
Jag hade blivit riktigt uppretad.

Det är nog tur att det inte blir några barn för min del.
Jag hade sett det utpräglade könsrollstönteriet som direkt oacceptabelt och hade troligen skrämt skiten ur både pedagoger och andra föräldrar genom att agera med konstant sylvässad tunga.

Jag har klarat mina öron rätt bra eftersom dottern inte är så gammal än, men jag har vänninor som berättat hur föräldrar och förskollärare fortfarande är så inrutade.

Det lever kvar så ingrott och läskigt. Jag kikade på Familjen Annorlunda under en kort stund och han uppmärksamma att pappan i den ena familjen var tämligen upprörd över att yngste sonen också fått nagellack exemeplvis. Mamman och yngre dottern skulle "göra sig fina" inför en fotbollsmatch och givetvis vill lillpojken också "vara fin"..

Det här är tveklöst det bästa inlägget jag läst i en sådan här vad ska barnen ha för färg-tråd, de dyker ju upp lite då och då på olika sidor av forumet.

Fast jag tror att du missförstod mig.

Det jag reagerar på i sådana här trådar är att det är mycket prat om hur barnen ska bli jämställda. Utan särskilt mycket självkritik, vad jag kan se. Tvärtom verkar det i ganska hög grad vara samma föräldrar som är noga med sådant som barnens leksaksval och färgerna på deras kläder, och som själva lever ojämställt i familjer där far ror och mor är rar. Och som inte ser kopplingen, utan helt skjuter in sin jämställdhetssträvan på barnen, utan att arbeta med sig själva. Dessutom på väldigt små barn, mera sällan ser man diskussioner om hur barn mellan tio och sjutton år ska fostras kring de här frågorna.

Jag tycker att frågan om barnklädernas färg och mönster är betydelsefull, men jag tror inte att särskilt många av de föräldrar som talar sig varma för könsneutrala kläder själva klär sig könsneutralt, eller i "fel" köns kläder.

Tex när någon liten pojke vill ha klänning, men kanske inte riktigt vågar för folk kan kommentera det och det vet den lille pojken. Varför ser vi aldrig inlägg som handlar om att någon pappa stöttat pojken genom att också själv bära klänning?

Jo då det har jag läst om här på Buke. En pappa som tröttnade efter att en annan pappa kommenterat att hans son ( förskola ) bar klänning under någon avslutning, så han kom lite då och då iförd just klänning :)

Jag och min sambo försöker eftersträva jämställdhet här hemma för det är så vi vill leva och det är så vi vill uppfostra vårat barn. Jag klär mig rätt könsneutralt och använder sambons jeans ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 460
Senast: Zaria
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka