Rosa/blått - varför?

McFlurry

Trådstartare
Varför delas små barn upp i två olika könsgrupper ens innan dom är födda?

"Vi fick rosa tröjor idag av en kompis, så vi får hoppas det blir en tjej så att vi kan använda de för de var jättefina :)"

Rosa passar väl utmärkt på en liten kille också?!

Konstigt att vårt samhälle ser ut som det gör när vi formar våra barn som vi gör. "Du får ha den blåa plastskeden för du är ju en tuff liten kille, och du får ha den rosa för du är en så söt liten prinsessa"

Vill vi ha en jämställd värld får vi väl börja med att göra jämställda barn, det borde ju vara så mycket lättare än att försöka ändra på ett gäng sura gubbar som vägrar släppa ifrån sig makten ... Eller?

Sv: Rosa/blått - varför?

Det är hur lustigt som helst. Svärmor har gått omkring och varit småchockad över att jag inte har ngt emot rosa på A. Iofs har vi hittat väldigt lite rosa utan rosetter o puffärmar (gillar inte) så han har inte haft så mycket. Han har däremot nästan mest rött. Han har mest rosa mössa bara egentligen. Och en lila som hans pappa köpt.

Nu nyligen skickade svärmor ett lätt generat mail med kort på min man på hans ettårsdag. Iförd jättesöt rosa tröja och byxor :rofl::bump: så nu kanske vi kan hoppas på att få lite rosa av henne :D Folk är nog lite mer konservativa nu än på 70-talet. (Dvs om man inte är ganska rik. Om man köper barnkläder hos de riktigt dyra klädmärkena för vuxna så finns rosa för pojkar. Inga problem där. Det är mer Lindex o H&M som är problemet. Vilket iofs är ett problem eftersom vi inte är rika... :cool:)

I övrigt är rosa en finfin färg, de borde göra fler leksakshelikoptrar och skumsvärd i den. Ljusblått däremot är inte direkt en av mina favoriter, gillar mer marint.

Jättebra att du reflekterar över det! Självklart behöver det inte vara rosa/flicka blå/pojke och det finns faktiskt en hel del klädmärken som har insett att folk vill ha barnkläder, inte pojk- eller flickkläder.

Jag minns en tråd för länge sen här där jag heligt bedyrade att jag aldrig skulle klä mina pojkar i rosa eller flickor i blått haha. Jag har ändrat mej nu, jag tycker det är jättekul att hitta kläder som är färgglada och fina utan att vara könstypiska!

Jo det gör den väl visst.

Så länge barn behandlas olika beroende på om dom har rosa eller blå tröja så sitter det väl i allra högsta grad i färger ( och kläder i allmänhet ).

Varför delas små barn upp i två olika könsgrupper ens innan dom är födda?

"Vi fick rosa tröjor idag av en kompis, så vi får hoppas det blir en tjej så att vi kan använda de för de var jättefina :)"

Rosa passar väl utmärkt på en liten kille också?!

Konstigt att vårt samhälle ser ut som det gör när vi formar våra barn som vi gör. "Du får ha den blåa plastskeden för du är ju en tuff liten kille, och du får ha den rosa för du är en så söt liten prinsessa"

Vill vi ha en jämställd värld får vi väl börja med att göra jämställda barn, det borde ju vara så mycket lättare än att försöka ändra på ett gäng sura gubbar som vägrar släppa ifrån sig makten ... Eller?

Äh dom sura gubbarna dör snart!! :D Haha skämt åsido.. Jag lägger mig aldrig i sånna här frågor för jag SPYR på skiten. Hoppas du får massa vettiga svar dock!

Jämställdheten sitter väl inte i färgen? Och vilka gubbar och vilken makt?

Nej jämställdheten sitter inte i färgerna (eller de gör tyvärr det i dagens Sverige men det BORDE inte göra det) men otroligt många föräldrar delar in flickor och pojkar i två olika grupper mycket med hjälp av färgen - det är de som är problemet. Alltså att man ens innan barnet är fött separerar könen.

Läste senast idag på en blogg som skrivs av en gravid kvinna att hon och hennes man köpt en vagn begagnat idag, insidan på liggdelen var i rosa tyg - så nu frågar hon sina bloggläsare om de tror att det går att sy fast ett annat tyg för "... blir det en pojk ska han slippa ligga i en rosa vagn."

Och ang gubbar och makt kan vi väl bara ta tex riksdagspartierna som ett snabbt exempel - åtta pariter varav en kvinlig partiledare och ett kvinnligt språkrör.

Om man sedan ser till Sveriges alla chefer är det fortfarande i stor utsträkning män. (Har dock läst att många kvinnliga chefer är eller har varit hästtjejer, så heja oss :banana:)

Du har rätt, det är jättetrist att det är så och enda sättet att ändra det är som du gör. Ifrågasätta, kräva alternativ och uppmuntra barnen att välja det som de själva vill - oavsett om det ses som "fel" eller "rätt" för deras kön.

Min ene lille kille älskar allt rosa och glittrigt. Han är snart fyra och barnen i hans ålder har börjat sortera leksaker, färger och lekar i killgrejer och tjejgrejer. Jag får en stor klump i magen vid tanken på att trycket utifrån snart kanske får honom att välja bort saker han gillar. Att han kanske inte längre kommer rusande med glittrande ögon och hojtar "Jag *älskar* rosa!" när han gjort något rosafluffigt dagispyssel. Andre lillkillen älskar bilar. Så han leker med bilar hela dagarna, har bilar på sina kläder och ingen ifrågasätter det överhuvudtaget. Orättvist....

Det ska bli intressant att se om samma sak hander for mina tjejer, de har precis fyllt tre och aven om de gillar att leka med dockor sa ar deras absoluta favoriter Fireman Sam och Toystory (Buzz & Woody). Ambers favoritfarg ar blatt och Chloes gult. Och de avgudar att leka med bilar och med tagbana och med sitt piratskepp. Men det kanske ar annorlunda dvs lattare for tjejer?
An sa lange har de ingen uppfattning om vad som anses vara tjejigt och killigt, men det kommer sakert snart. Som sagt, ska bli intressant att se hur det blir.

Kan tillägga att på min sons dagis så har faktiskt flertalet killar både rosa och lila mössor och vantar :)

Övriga kläder har jag inte så stor koll på, men i alla fall.

Och vi har BARA fått rosa kläder till våran flicka. Hon får inte ärva kusinens kläder för det är ju killkläder :crazy: Eller ja, hon fick några plagg som ansågs neutrala (beiga).

Och i vagnen har hon en ljusblå kudde (med Mumintroll på - jag älskar Mumin!), så om hon inte har sin knallrosa dress på sig då (present, men jag tycker den är snygg och praktisk) så frågar folk om det är en pojke. När jag vände på kudden så att istället den vita sidan var uppåt frågade de vad hon är för sort :grin:

Kommentarerna om hennes rum är många, har ljusgula väggar och gardiner som är rutiga i rött/blått/grönt med glada gula katter på, men det är inte ett riktigt "tjejrum" tydligen. Då ska det vara rosa och prinsessigt redan från födseln.

Ändå tror jag att folk har lättare att acceptera att en tjej kan ha "barnsliga" kläder och saker lättare än att de skulle acceptera att en kille skulle ha det, eller ännu värre "tjejiga" kläder och saker.

Att jag inte har "killiga" färger och saker till henne är framförallt för att jag tycker att hon passar bättre i grönt än blått och att det är roligare med katter än bilar på gardinerna.
Däremot ser jag det som självklart att hon ska få ärva pappas tågbana om hon vill det, och sen när hon själv kan säga till så kan hon naturligtvis få gardiner med bilar på - om hon vill. Vill hon ha rosa väggar och prinsessgardiner får jag väl svälja det också, men jag hoppas att hon åtminstone föredrar gardiner med hästar på då.

*lite ½ kl*

Bebisar oavsett kön ser ju lika ut, det är omöjligt att skilja små spädbarn åt och detta verkar vara kärnan. Människor man möter vill verkligen kunna identifiera sig med vad det är för kön på bebisen.

Jag vet inte hur många ggr jag fick höra:
- Men sådan söt liten pojk, till min dotter och det är inget jag över huvudtaget bryr mig om. Men personen som sa det verkar tycka att himlen rasade ner till helvettet när jag sa att han var en hon ( no big deal ).
Lika så tyckte folk man mötte att det var jobbigt att inte kunna se på barnet vilket kön hon var, -åh vilken söt söt söt öh ?
Varför då inte säga bebis?

Jag såg det som en bekräftelse på att jag lyckats med mitt "mission" när en farmor/mormor på dagis konstaterade att hon inte kunde avgöra om sonen var en flicka eller pojke efter en snabb blick på mitt barn. :D

Lycka var även den dagen då jag lämnade tillbaka ett par röd-vitrandiga byxor som var dagis egna reservbyxor varpå personalen förvånat sa "jaha, var det våra, jag tyckte det såg ut som Miltonkläder". :)

Sonen har nog mest grönt. Hade det funnits mer av den varan hade han haft lika mycket gult också. Marinblått och svart tycker jag är praktiskt på byxor, annars tycker jag det är himla tråkigt att pojkar ska ha mörka, murriga och dystra färger medan flickorna tilldelas de färgglada. Jag är inte speciellt förtjust i rosa, än mindre i puffärm och volang och hade inte varit om jag fått en flicka heller.

Mest stör jag mig dock på alla tuffa tryck det ska vara på pojkkläder jämfört med snuttigull på flickor. Min son vet inte vad Star Wars/Sindelmannen/monster är, då vill jag inte att han ska behöva gå runt med sådana tryck. Djur däremot tycker han om och tycker är roligt att prata om, men de finner man mest på rosa, glittriga tröjor med puffärm. :grin:

Ja, du får uppdatera om ett år! :) Det är en intressant fråga - å ena sidan skulle man ju tro att det är lättare för tjejer att bryta in på klassiska "killområden". Mycket mer status att vara pappas flicka än mammas pojke, ungefär. Å andra sidan hade sonens småbarnsavdelning en intressant undersökning under våren när de hade tema genus i sitt arbete. Vid alla lekområdena (utklädningslådan, leksaksköket, dockorna, Briobanan) satte de upp listor med barnens namn. Varje gång barnen var där och lekte satte de ett streck vid namnet för att se vilka som lekte var. När de sammanställde listorna efter några veckor visade det sig att småkillarna lekte med alla grejerna, medan flickorna mest var i köket och vid dockorna. Inte statistiskt säkerlagt såklart, men intressant att se. Och då tycker jag ändå att våra pedagoger är duktiga på att bjuda in alla barnen till lek med alla sakerna! Iallafall det jag sett där som förälder.

Jag tror att man bör börja med att själv leva så jämställt som möjligt. Jämställda barn kan bara åstadkommas av jämställda föräldrar, tror jag.

Jo såklart, och det hänger ju ihop också. Alltså att man som vuxen strävar efter jämställdhet, då för man förhoppningsvis per automatik över det till sina barn.

Kul att läsa att så många föräldrar här på buke inte har fallit i fällan. Också kul att vissa dagis jobbar med samma sak. Könen är ju väldigt uppdelade i skolvärlden vilket jag tycker är så himla tråkigt, att det är så ojämnställt där.

Barn i dagens Sverige blir ju mer eller mindre hjärntvättade, att tjejer SKA ha rosa som favoritfärg och killar SKA ha blå som favoritfärg. Och såklart massor av andra saker också där man separerar killar från tjejer.

Snabbsvar: Jag gillar färgglada barnkläder! Sonen har massor av gult, rött, knallblått mm.Dock inget rent rosa, men ett o annat plagg med rosa detaljer. Jag personligen är inte så förtjust i varken babyrosa eller babyblått. . Han har mest könsneutrala kläder, men även en del som är mer "grabbigt" (t ex skjortor). Om vi får en flicka någon gång kommer hon med all säkerhet att kläs likdant - nämligen mest könsneutralt men ett och annat mer tjejigt plagg, t ex klänning. Det kanske är politiskt inkorrekt, men jag tycker nog att det är lite fint och roligt att till exempel till fest få klä en liten kille i finbyxor och skjorta eller en liten tjej i klänning. Till vardags ska alla barn ha lekvänliga kläder i glada färdger, tycker jag.

Det kanske är politiskt inkorrekt, men jag tycker nog att det är lite fint och roligt att till exempel till fest få klä en liten kille i finbyxor och skjorta eller en liten tjej i klänning. Till vardags ska alla barn ha lekvänliga kläder i glada färdger, tycker jag.

En vän på facebook lade upp en status där hon skrev att sonen (ca 3 år tror jag) ville ha klänning på sig på en fest, jag antar att han ville det eftersom mamma tar på sig klänning när hon ska vara fin. :D Så bara för att man själv tycker det är kul att klä barnet fint i könsbestämda kläder så prackar vi ju på barnen vår egen onyanserade syn på saker och ting.

Hur som helst så fick denna pojke ingen klänning på sig på festen, de hade ingen i lämplig storlek. :(

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 460
Senast: Zaria
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka