Romandour II

pastejja

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på Romandour IIs stam. Jag hade faktiskt missat att det finns 2 möjliga fädrar till honom. Hittade infon här http://www.delerstuteri.com/romadour.php
Det är ju lite spännande, även om det har hänt förr i världshistorien. Vad tror ni, och varför? Är det Romulus I eller Dulft III?
/U

Sv: Romandour II

I Tyska Zuchters Forum var det en stor artikel om tyska hingstar där man inte är säker på stammen. Det är bland andra Romadour II, Grannus (fader Graphit el Carolus?), Capitano och Silvester!

Har inte hunnit tolka mig igenom hela artikeln på tyska, men intressant är det.

Vad gäller Romadour är det väl tveksamt med Romulus I som far med tanke på färgen. Jag är dock dålig på färglära...

Intressant.. Det är ju ganska väl använda hingstar du nämner.

Jag ska erkänna att jag har dålig koll på färgerna i stammen, men Romulus I var väl mörkbrun, och det kan gömma det mesta utom skimmel. Vad var det för färg på stoet Gunda?
/U

Är det Silvester e Silbersee?
Har för mig att jag hört om det från annat håll.

Japp, Silvester efter Silbersee. Han blev brun trots att både föräldrarna var skimmlar. Visst finns är det väl 25% chans till brunt på det? Men tydligen så var inte Silbersee önskvärd i stammen så man ville få det till att han var efter den bruna Fasolt som stod i boxen bredvid på hingststationen. Det hade inneburit att han var linjeavlad på Farnese och det var tydligen som honom han stämplade sina avkommor. Tydligen kunde man inte testa detta? Silvester blev till skillnad från sin far önskvärd i holsteineraveln och finns idag bla som morfar till Catoki.

Helt fritt översatt av mig som pinsamt nog är rätt usel på tyska... ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 257
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 268
Senast: Madalitso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka