Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Nej NUUU är det natten. :idea:

Nääää men NUUUUU :D

Tycker det är jättebra att PM klagar på allas sitsar ,han är ju legitim att göra det för han är ju en staaaaar :angel: Då kanske det kan tas itu med problemet att sitsarna överlag är dålig och att det är ett stort problem vilket en del inte riktigt kan inse.

Och för att inte jantelags kavalleriet skall komma så självklart har jag själv en helt urkass sits som knappt når upp till en 4 på dressyrskalan :smirk:

Tycker själv att hästen hamnar bakom lod om man rider den i en lägre form. Dock går oftast hästen antingen lång och låg, eller framför lod när jag rider. Måste få hjälp av tränare för att komma upp i en hög form, tror jag.
Tycker också att det är en hysteri. Och man borde ta reda på hur det påverkar innan man blir hysterisk och börjar gnälla på det. Jag kan ju inte säga så mycket då jag inte är insatt. Och det är förns då man verkligen kan säga något om det, tycker jag. När man är insatt och kunnig alltså..

Det året Amiral och Peter red som förryttare i kuren i Globen (minns inte vilket år det var så ) Var min vännina hästskötare åt Ginger Oldfors, hon berättade att väldigt många hästar stod inspända i boxarna innan start , hon som egentligen är hopphästskötare frågade dom andra om det var vanligt förekommande, vilket hon fick till svar att det var.

Blev så beklämd när jag läste detta och samtidigt nyfiken så jag ringde en gammal elev som jobbat som hsk och varit på hundratals tävlingsplatser upp till WC-final och OS och frågade.

Först: Med inspänd menas 2 inspänningstyglar fästa i träns eller kapson till gjord eller sadel, på ett sätt som förhindrar hästen att sträcka ut halsen till fullo.
De gånger hon sett detta kunde räknas på ena handen.

Det som däremot var vanligt är en tygel, grimskaft, rem som fäst i nosgrimman och sadeln för att förhindra att hästen skulle kunna böja ner huvudet för att äta eller trampa på en tygel.

Men enligt henne var förklaringen till detta oftast att hsk och ryttaren var i osynk. Orutin helt enkelt. Eller inom hoppning att ryttaren startar flera hästar och hsk hade ont om tid. Eller som säkerhetsåtgärd om man var tvungen att lämna hästen om så bara för att springa och fråga ryttaren ngt.

Så mkt kan bero på hur inspänd tolkas;)

Nääää men NUUUUU :D

Tycker det är jättebra att PM klagar på allas sitsar ,han är ju legitim att göra det för han är ju en staaaaar :angel: Då kanske det kan tas itu med problemet att sitsarna överlag är dålig och att det är ett stort problem vilket en del inte riktigt kan inse.

Och för att inte jantelags kavalleriet skall komma så självklart har jag själv en helt urkass sits som knappt når upp till en 4 på dressyrskalan :smirk:

Men du får ju 7: o 8: på slutorna så det vägs väl upp? :D

Flash från jantelagskavalleriet

Men frånsett det, ang Ankys sits då? Om vi lämnar PM utanför, som enbart nämndes pga att han var DÄR.

En parentes:
Det jag har sett av PM var att han skjöt fram skänklarna.

Men apropå att sitta lätt eller stå upp,så stod han lite när han ökade max på wertino.
Vet ej omdet berodde på att han inte ville störa eller om det var obekvämt.

han bara startade hästen- ingen drivning på hela diagonalen/ långsidan

NU är det dagen!

Ja men vi får väl se om det kommer ett kavalleri då....:angel:

A' sits får väldigt mycket beröm och hon ser ju ut att sitta still och prydligt.

Utifrån systemet - att inverkan med sitsen - är det däremot långt.
Jag har sett en viss dvd och blev då faktiskt väldigt fundersam över att inte en enda hörnpassering gjordes korrekt dvs. böja in framdel - böja bakdel - räta ut framdel - räta ut bakdel.

Nu var det ett tag sedan, så jag minns inte exakt var och när men man kan ju se i övergångar om ryttarens händer börjar flaxa i takt med rumpan i traven.
Det är ju vanligt bland hoppsryttare i allmänhet - de kan vara både mjuka och följsamma när de står upp , men att balansera från rumpan i trav - och släppa igenom hästen i höften - det är liksom inte deras grej. Det är en viss skillnad i teknik att hitta balansen från rumpan - eller att hitta den i stigbyglarna

För kavalleriets:angel: information kan jag då påpeka att i min värld är det inte så att man kan en sak - eller inte - utan detta med att släppa igenom hästes rörelser är ngt man stävar efter hela tiden och lyckas med ibland. Det är liksom inte en av och på knapp.

Däremot så om man skall lyckas så måste man lägga fokus vid att lära in tekniken.

I den tyska och den klassiska ridtekniken ingår en del grejjer där följsamheten i höften är grunden. Bla annat att ryttaren tänker framåt med handen.
give - säger Balkenhol
stäng inte framåt - säger Zettl
Istället för känslan av vikt i handen - skall det kännas som om tyglarna är två pinnar som man trycker framåt - särskilt i förhållningar.

Förutsättningen för att komma dit - släppa igenom hästens rörelser i höften - hitta swinget - sitta rakt ovanpå hästen tyngdpunkt med både bäcken och bröstkorg.

Det går inte att vara lätt fram om - bröstkorgen är bakom bäckenet-
axeln bakom höften. Detta beror på tyngdlagen - se tidigare inlägg.

Det är väldigt stor skillnad i teknik.
I den klassiska läran lutar man sig aldrig bakåt och använder sig själv som en hävstång - man använder buktrycket istället.
Se på Isabell Werth på VM senast hon lutar inte ens bakåt i den ökade traven

Skillanden i teknik är jättestor

( ps. kavalleriet är inga personer - utan en företeelse)

Senast ändrad:

Lite konstigt då att HH ryttare red med ett sånt hårt stötande säte.

måste försöka hitta en film med B. har för mig att han satt ganska stelt /militäriskt- men jag har ju kort minne:angel:

Något som jag reagerat på när jag sett Bal..... rida är att han gärna guppar med huvudet.

Tyder på felaktig sits enligt många kriterier.

Angående AvG sits så kan jag hålla med om att skänkeln åker långt fram i bland och överlivet kan hamna lite väl långt bak, men överlag har hon en mjuk följsam sits som främjar hästens arbete och gångarter.

Hon är bevisligen den som har den mest ändamålsenliga sitsen för närvarande.

Och med det menar du?

Jag läste ditt inlägg innan du raderade det.

Den har jag sett!
den har inte strypt gålust iallafall.
Ville se B. på film.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte handlar om en av eller på - knapp. Därför är det ingen mening med att ställa två ryttare mot varande.

Det som diskuteras här är inte två ryttare, utan olika ridteknik.

Ja, den krullas ihop, precis som de andra på framridningen.

Anser inte det vara skadligt när det utföres av ett proffs.
Det finns en mening med utövandet och inga skadliga biverkningar finns dokumenterade av kuren.

Endast positiva effekter, när den utförs av skickliga ryttare.

Tror givetvis inte att det är nyttigt att rida hästen så för långa stunder, men som uppvärmning och lite stretching verkar det vara ypperligt.

Dessutom förstår jag inte denna smutskastning av AvG, när alla andra använder sig av liknande metoder också.

På nästan alla bilder man kollar på så går hästarna bakom lod, inte mkt men ändå. Hur hästen ser ut exteriör har en stor stor betydelse och hur mkt hästen orkar. Och jag tycker också att hellre hästen går i lite mer ihopkrullar form än att den är lång som .. jag vet inte vad :crazy:

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte handlar om en av eller på - knapp. Därför är det ingen mening med att ställa två ryttare mot varande.

Det som diskuteras här är inte två ryttare, utan olika ridteknik.

Men då för att jämföra dessa ridtekniker vore det intressant att se B. in action.

Den hade jag inte sett innan...

När man själv inte sitter på hästen och inte vet ngt om situationen så är det svårt att avgöra om hästen protesterar pga formen/träningsmetoderna eller om den för dagen är hyperladdad och en tickande bomb (men jag vet ju var min misstanke hamnar).

Men oavsett vad det berodde på så var det oerhört tragiskt att se en så erfaren ryttare lösa situationen så illa!! Det fanns ingenting i den hanteringen som avslöjar ngn erfarenhet eller skicklighet.
I mina ögon skötte hon situationen bedrövligt!

Ja, den krullas ihop, precis som de andra på framridningen.

Anser inte det vara skadligt när det utföres av ett proffs.
Det finns en mening med utövandet och inga skadliga biverkningar finns dokumenterade av kuren.

Endast positiva effekter, när den utförs av skickliga ryttare.

Tror givetvis inte att det är nyttigt att rida hästen så för långa stunder, men som uppvärmning och lite stretching verkar det vara ypperligt.

Dessutom förstår jag inte denna smutskastning av AvG, när alla andra använder sig av liknande metoder också.

Menar du på fullaste allvar att du tyckte den sekvensen visade på en vettig uppvärmning och stretching??

Jag har sett hela filmen / filmerna i oredigerat skick, och det som är hemskt och anledningen till att jag länkade är att det som sägs på clinics och det som syns på framridningar
- är helt olika saker (filmerna är tagna på en framridning - jag tror att det är ett mästerskap i Holland)

(Nu är ju detta en rollkurtråd *puh* )

Det som är så skrämmande är ju att det är detta som ÄR TEKNIKEN.
det är ingen engånsgföreteelse - utan det är detta som ÄR systemet.

Det är detta som alla bråkar om.

Detta pågick i tre timmar på VM i USA, Tränaren kallade amerikanerna "prudish" som blev upprörda.
Men numera övervakas framridningarna

Vi ser alla olika saker i en sån här film. Jag tycker att dessa filmer talar för sig själva.

Andra ser ingenting konstigt.

Vi upplever världen olika :crazy:

Senast ändrad:

Hennes hästar är inga vanliga Svenssonhästar, som inte har något go i sig, utan de är laddade och explosiva och som det verkar på denna filmsnutt så var det en extra laddad häst som reds.

Vi vet ingenting om hur hästen var i sitt humör för dagen.

Men det jag såg var att den verkade lugna ner sig vartefter tiden gick och vi vet ju allihop att den sedan inte går i denna form.

Använder mig inte själv utav denna ganska extrema form av rollande utan nyttjar en svagare variant.

Mina hästar är inte heller på AvG hästars nivå, därmed rids de inte likadant heller.

Jag har sett mkt bedrövligt rollande (av andra än Anky) förut men detta var faktiskt den första bedrövliga som jag sett med henne (men jag antar att det finns mga fler att se)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar