Sv: Rollkür hysteri!
NU är det dagen!
Ja men vi får väl se om det kommer ett kavalleri då....
A' sits får väldigt mycket beröm och hon ser ju ut att sitta still och prydligt.
Utifrån systemet - att inverkan med sitsen - är det däremot långt.
Jag har sett en viss dvd och blev då faktiskt väldigt fundersam över att inte en enda hörnpassering gjordes korrekt dvs. böja in framdel - böja bakdel - räta ut framdel - räta ut bakdel.
Nu var det ett tag sedan, så jag minns inte exakt var och när men man kan ju se i övergångar om ryttarens händer börjar flaxa i takt med rumpan i traven.
Det är ju vanligt bland hoppsryttare i allmänhet - de kan vara både mjuka och följsamma när de står upp , men att balansera från rumpan i trav - och släppa igenom hästen i höften - det är liksom inte deras grej. Det är en viss skillnad i teknik att hitta balansen från rumpan - eller att hitta den i stigbyglarna
För kavalleriets
information kan jag då påpeka att i min värld är det inte så att man kan en sak - eller inte - utan detta med att släppa igenom hästes rörelser är ngt man stävar efter hela tiden och lyckas med ibland. Det är liksom inte en av och på knapp.
Däremot så om man skall lyckas så måste man lägga fokus vid att lära in tekniken.
I den tyska och den klassiska ridtekniken ingår en del grejjer där följsamheten i höften är grunden. Bla annat att ryttaren tänker framåt med handen.
give - säger Balkenhol
stäng inte framåt - säger Zettl
Istället för känslan av vikt i handen - skall det kännas som om tyglarna är två pinnar som man trycker framåt - särskilt i förhållningar.
Förutsättningen för att komma dit - släppa igenom hästens rörelser i höften - hitta swinget - sitta rakt ovanpå hästen tyngdpunkt med både bäcken och bröstkorg.
Det går inte att vara lätt fram om - bröstkorgen är bakom bäckenet-
axeln bakom höften. Detta beror på tyngdlagen - se tidigare inlägg.
Det är väldigt stor skillnad i teknik.
I den klassiska läran lutar man sig aldrig bakåt och använder sig själv som en hävstång - man använder buktrycket istället.
Se på Isabell Werth på VM senast hon lutar inte ens bakåt i den ökade traven
Skillanden i teknik är jättestor
( ps. kavalleriet är inga personer - utan en företeelse)