Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Precis som jag skrev förut så går det inte med säkerhet som betraktare att sia om varför hästsen är så "laddad" och beteer sig som den gör. Och det spelar ingen roll heller varför. Det som är så tragiskt att se är hur hon "löser" (läs icke-löser) situationen!!! Hon kan vara glad att den trots allt var så "snäll" så att den inte skickade av henne (vilket hon riktigt bad om med den konfliktslösningstekniken)

Om man tittar å din avatar så är den hästen också på god väg mot att rollas.

Vad som är rollkur och inte är en definitionsfråga, tycker jag.

Visst kan jag hålla med om att AvG kanske tar i lite väl i bland men jag anser mig inte vara den som kan dömma henne, eftersom jag inte har en aning om hur hennes hästar med all sin energi och uppmärksamhet är att värma eller rida.

Nja här var det inspänt med inspänningstyglar på varsin sida gjorden, så stod dom någon timme innan start , dom flesta hopp och ft ryttarna binder helt sonika upp sina hästar i grimma och grimskaft i boxen för att dom inte skall rulla sig eller trampa på något när dom blir ensamma , så gör jag oxå och förmodligen gör väl dressyrarna så oxå när dom har det syftet antar jag.

Jag kan ju inte säga att det händer på varje tävling men det hände på den tävlingen iallafall av någon anledning.

Det finns massor
genomgående i tekniken är att böja igenom med - innerhanden rakt upp, och det är inte som Kyraeleverna som får höjja inerhanden för att bättre hitta sin utsida - utan för att komma åt hästen maximalt i rollen och i en så tvär sluta att hästen hoppar jämfota bak. Det syns ju också på länken.

Hästen är ju i ett skruvstäd - den blir ju helt kraftlös.

Det är ren och skär underkastelse - så långt ifrån konsten du kan komma

Sedan så tittar jag på mina Zettl band - där han säger du får aldrig stänga dörren framåt.....

Senast ändrad:

Precis som jag skrev förut så går det inte med säkerhet som betraktare att sia om varför hästsen är så "laddad" och beteer sig som den gör. Och det spelar ingen roll heller varför. Det som är så tragiskt att se är hur hon "löser" (läs icke-löser) situationen!!! Hon kan vara glad att den trots allt var så "snäll" så att den inte skickade av henne (vilket hon riktigt bad om med den konfliktslösningstekniken)

Jag tycker att hon löste det bra.

Bara för att hästen är laddad ska den inte få flippa ur och börja uppföra sig illa, då är det bättre att visa den konsekvenser.

När hästen "landat" och är varmare i kläderna så rollas den inte mer.

Eftersom hästarna på denna nivå oftast är såpass laddade för att orka vara alerta och uppmärksamma hela programmet igenom, så blir metoderna annorlunda jämfört med vanliga hästars.

Om man tittar å din avatar så är den hästen också på god väg mot att rollas.

Vad som är rollkur och inte är en definitionsfråga, tycker jag.

Visst kan jag hålla med om att AvG kanske tar i lite väl i bland men jag anser mig inte vara den som kan dömma henne, eftersom jag inte har en aning om hur hennes hästar med all sin energi och uppmärksamhet är att värma eller rida.

Nej Saigons avatar visar verkligen inte en häst som är på väg att rollas :eek:

Jag tycker INTE det är en definitionsfråga vad rollkur är och inte är men när folk börjar sätta olika begrepp på hur det ser ut blir det farligt tycker jag.

Läs igen vad jag skriver.... Det är inte rollandet i sig utan hur hästen reagerar, uppför sig, och hur hon väljer att "lösa" situationen som är så tragisk! Konflikt, konflikt, konflikt.... Pressa, pressa, pressa.....

Ett sådant beteende/lösande bör inte en person med hennes erfarenhet och yrkesskicklighet behöva ta till.

Lite konstigt då att HH ryttare red med ett sånt hårt stötande säte.

måste försöka hitta en film med B. har för mig att han satt ganska stelt /militäriskt- men jag har ju kort minne:angel:

Han + Johnny H och en drös andra i samma janger har stora problem med ryggen av kanske förklarliga anledningar så jag kan hålla med om att det ser stelt ut.

Nej Saigons avatar visar verkligen inte en häst som är på väg att rollas :eek:

Jag tycker INTE det är en definitionsfråga vad rollkur är och inte är men när folk börjar sätta olika begrepp på hur det ser ut blir det farligt tycker jag.

Det tycker jag att det ser ut som.

Det är väl klart att det är en definitionsfråga, annars skulle hästar bara gå i två olika positioner med huvudet och de kan ju gå i många fler än så.

Det är ju grundregeln i ett gott ledarskap att aldrig gå in i kamp.

har itne hört någon stor mästare säga annat än att hästars protester nästan alltid beror på att vi skrämmer den och de inte förstår

Men man har uppenbarligen olika syn.

Jämför också det eviga tjatandet om att inte dra i inenrtygeln - och här är innertygeln medvetet det största redskapet

Det är så långt ifrån man kan komma.

Angående din avatar som är på tapeten - så blir jag glad av att den är RAK och sitter ihop :D

Läs igen vad jag skriver.... Det är inte rollandet i sig utan hur hästen reagerar, uppför sig, och hur hon väljer att "lösa" situationen som är så tragisk! Konflikt, konflikt, konflikt.... Pressa, pressa, pressa.....

Ett sådant beteende/lösande bör inte en person med hennes erfarenhet och yrkesskicklighet behöva ta till.

I bland måste man vara övertydlig när en häst eller lika gärna en människa är disträ och okoncentrerad.

Bättre med en kick av sporren än att sitta och peta hela tiden tycker jag.

Vill man ha en kvick häst måste man vara kvick själv också.

Det innebär inte kamp att göra någon uppmärksam.

Ja, den krullas ihop, precis som de andra på framridningen.

Anser inte det vara skadligt när det utföres av ett proffs.
Det finns en mening med utövandet och inga skadliga biverkningar finns dokumenterade av kuren.

Endast positiva effekter, när den utförs av skickliga ryttare.

Tror givetvis inte att det är nyttigt att rida hästen så för långa stunder, men som uppvärmning och lite stretching verkar det vara ypperligt.

Dessutom förstår jag inte denna smutskastning av AvG, när alla andra använder sig av liknande metoder också.

Jag har sett hela den filmen , jag tycker det är mkt värre med dom andra som försöker rida likadant , Anky har iallafall ett utarbetat system med det här rollandet medans dom andra på framridningen bara ser ut som om dom rider så på måfå.

Jag försvarar inte metoden,jag gillar den inte ens men jag vet inte så mkt om den egentligen. Det hade varit intressant att prova dock under Sjefs ledning, bara för att se vad det är som är det fantastiska.

Jag tror faktiskt inte att det är bristen på uppmärksamhet hos hästen som är det stora problemet här.

Det är ju grundregeln i ett gott ledarskap att aldrig gå in i kamp.

har itne hört någon stor mästare säga annat än att hästars protester nästan alltid beror på att vi skrämmer den och de inte förstår

Men man har uppenbarligen olika syn.

Jämför också det eviga tjatandet om att inte dra i inenrtygeln - och här är innertygeln medvetet det största redskapet

Det är så långt ifrån man kan komma.

Angående din avatar som är på tapeten - så blir jag glad av att den är RAK och sitter ihop :D

Ursäkta mig, men den är inte rak.

Det är en fin bild, men hästen har inte riktigt styrkan än att gå i en så tvär diagonalsluta som på bilden eftersom den lägger huvudet på sned.

Så den är alltså inte rak, men är på god väg.

Det tycker jag att det ser ut som.

Det är väl klart att det är en definitionsfråga, annars skulle hästar bara gå i två olika positioner med huvudet och de kan ju gå i många fler än så.

Nej det är ingen definitionsfråga för rollkur är ett system som Sjef har utarbetat så det är inget för dig eller mig att sitta och definiera om. Det har inte bara med huvudets position att göra.

Jag tycker att hon löste det bra.

Bara för att hästen är laddad ska den inte få flippa ur och börja uppföra sig illa, då är det bättre att visa den konsekvenser.

När hästen "landat" och är varmare i kläderna så rollas den inte mer.

Eftersom hästarna på denna nivå oftast är såpass laddade för att orka vara alerta och uppmärksamma hela programmet igenom, så blir metoderna annorlunda jämfört med vanliga hästars.

Det är väldigt tråkigt och skrämmande om du tror att den metoden som hon visade upp är det enda, och dessutom ett bra sätt, att lösa en laddad situation på! Hennes hästar är inte annorlunda än andra elithästar!! Skulle det här vara det enda sättet att lösa situationen på, på ett bra sätt, så skulle hela fälttävlanseliten sitta och rolla för fulla muggar på framridningen. Det här som visas upp är enbart ett dåligt exempel på hur man brottar ner hästen istället för att ta tillvara på energin och ladda upp den till ngt positivt.

Nej det är ingen definitionsfråga för rollkur är ett system som Sjef har utarbetat så det är inget för dig eller mig att sitta och definiera om. Det har inte bara med huvudets position att göra.

Har jag påstått att det bara har med huvudet att göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar