Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Jag vill egentligen inte skvallra, men gör det ändå :crazy: , det finns t.ex. en häst i Sverige som tidigare varit hos AVG, den är käkskadad... Vissa hästar klarar av hennes träningsmetoder fysiskt och psykiskt, andra inte. Då kan man ju verkligen börja ifrågasätta det tycker jag. Hörsägen: hästar står inspända dygnet runt, även i boxen.

Detta är som sagt inget jag vet är SANNINGAR, kan vara elaka rykten. Men hästen är de facto skadad efter att ha varit i träning hos henne, man undrar ju lite bara hur en sådan skada uppkommer...

Det finns många situationer som kan orsaka käkskador, har aldrig hört om ngn orsakad av ryttarens hand,
Sen kan jag med all min heder i behåll lova, att INGA hästar står inspända i boxarana.

Då är det ju bara bra. Som sagt rykten kan vara elaka, ibland är det ingen eld utan rök, men ibland helt ogrundade förstås, varför jag var väldigt osäker på om jag skulle föra vidare vad jag har hört. Gjorde nu det och får stå för att jag för vidare ogrundade rykten.

Får lite ont i magen.

Inspänd i boxen har jag sett för många år sen här i S.

en karl som inte kunde rida nht vidare blev arg på sin häst o skulle sättas på plats:mad:

Sen kan jag med all min heder i behåll lova, att INGA hästar står inspända i boxarana.

Det året Amiral och Peter red som förryttare i kuren i Globen (minns inte vilket år det var så ) Var min vännina hästskötare åt Ginger Oldfors, hon berättade att väldigt många hästar stod inspända i boxarna innan start , hon som egentligen är hopphästskötare frågade dom andra om det var vanligt förekommande, vilket hon fick till svar att det var.

HeJ!

Nu tycker väl jag att det är en viss skillnad mellan rollkuren och hästen något bakom lod..

Min egen tjej har ridits bakom lod av nödvändighet. Min tränare, som själv konstaterade att det inte är ett bra sätt på "vanliga" hästar, bad mej göra det, då min fröken kan gör varenda rörelse alldeles superbt, men hon kopplar ur ryggen om hon inte går något bakom, häst är en mästare på att smita undan jobb..

Jag skulle aldrig rollkura pålle och skulle inte rida bakom lod om det inte var för att pålle just den perioden behövde stärka sej genom att gå där, och dessutom gick som allra bäst just där.

Nu rider vi inte bakom lod längre och hon funkar super och har ryggen med sig..

/ Lavinia, anpassar sej efter individer, inte lodplan

KL

Eftersom denna gamla tråd dykt upp så...apropå Anky, som ju debatterats flitigt, men nu tar jag upp det enbart ang sitsen inte annat.

Igår sågs jag en clinic (hoppning) från Flyinge på webbtv med Henk N och Peter M. Min jäkla data buffrade hela tiden så det blev otroligt hackigt och man missade stora delar av vad som sades och gjordes. Så om nån annan såg bättre kan ni rätta om jag fattade fel.:o

Henk och även PM pratade bla mycket om sitsen (clinicen var inför tränare).
Bla tog H upp Ankys ridning och hennes inverkan med sitsen. Han beskrev bla det som Susan brukar skriva mycket om att släppa upp ryggen, inte trycka ner den med sin rumpa, och att Anky emellanåt nästan "står", så mycket gör hon det. Han pratade om magen (ryttarens:idea: ) och att "allt" sitter där i ridningen, uppehöll sig mycket vid det. Han sa också något om att hon genom sitt sätt att rida kan klara att placera hästens nos där hon vill ha den.

Avsikten var alltså att hoppryttarna skulle rida enligt samma princip för att tillåta hästarna att komma upp med ryggen. PM klagade också på de flestas sitsar (alla utom en, tror jag)

Kanske nån annan hörde mer av detta än jag? Kommentarer?

Jag har också sett att hon står.... Tom rider lätt i ribyxorna i travökningarna.

Men det är en helt annan teknik än den där susan brukar prata om för hon pratar om att swinga med ryggen = släppa igenom hästens rörelser i höftleded - vilket man inte kan göra när man står på det viset.

Det är väldigt olika teknik.

KL

Det är också väldans viktigt var lilla fossingen befinner sig när ryttaren står - under tyngdpunkten eller framför

Ingen männsika i världen kan stå med fötterna ett par dm framför sin tyngdpunkt utan att hålla i sig med händerna eller trilla omkull.

Det handlar om tyngdlagen och inte vare sig om när eller vem - utan bara ett faktum beroende på det som brukar kallas gravitation.

Detta är ingen släng utan ett förtydligande - så inga missförstånd uppstår

För att undvika missförstånd så sa ju inte jag att Anky rider som du skriver, utan att när H N beskrev det han menade så lät DET som du skriver :idea: . Med reservation för att jag inte hörde allt pga glappandet.

Sen tog han HAN Anky som exempel.

Jag har inte bilder i huvudet hur alla kändisar rider i detalj så jag letade videor på nätet men hittade inget bra exempel. För att kolla alltså.

Sen lägger jag inga synpunkter här på PM:s ridning tex, det vet jag att man inte ska, men han hade alltså också synpunkter på sitsarna hos i stort sett alla ryttarna.

Jag skrev det här mest som diskussionsämne, jag tycker inte jag kan bedöma hennes sits, men håller med om jag tycker mej ha sett att hon ser ut att stå, men hittade alltså inget exempel nu.

Vem skulle det vara släng mot förrresten:confused: :confused: Fattar inte det sista?

Ja det är rätt förekommande - mycket låter lika, men är det inte.
Det kan vara väldigt stor skillnad i bland.

Jag diskuterar inte enskilda ryttare, men diskuterar gärna olika tekninker att släppa upp ryggen. Om det verkligen görs IRL syns ju på bakbenen och om ryggen swingar.

Man kan ju "lätta ur" men då brukar ju överlivet vara något framåtlutat, eller hoppryttarens fältsist, eller så kan man ju pincha tex

Inga slängar - inga enskilda ryttare

Senast ändrad:

Inga slängar - inga enskilda ryttare

Nej precis, därför jag inte lägger synpunkter heller. I alla fall inte på svenska ryttare. Däremot tror jag inte A tar så illa upp av en diskussion på ett litet svenskt internetforum och nu gäller det ju sits, inte HF heller:idea:

Nu märks det att du inte varit här så länge :D

Det finns ett ämne som är mer infekterat än andra s.a.s :angel:
brukar refereras till som den onämnbara av nån anledning.

Värsta bråken :D

vaddå Grundsmörja och annat har vi väl inte haft ngra diskussioner om :D :angel:

mackan/veteran kärring vid detta laget :rofl: :)

inte ett ord om Klanky van Grundsmörjs.
(Tack Svea)

Har aldrig sagts - definitvt inte av mig.

:angel: hittade en ny funktion av en slump, om man pekar med musen på denna tråds kryss ( eftersom jag skrivit i den) :angel: står att läsa ; du har 63 inägg i denna tråd :o :eek:
nä inte jag inte :D

Nu är det natten....

Nu märks det att du inte varit här så länge :D

Det finns ett ämne som är mer infekterat än andra s.a.s :angel:
brukar refereras till som den onämnbara av nån anledning.

Värsta bråken :D

Ok, :o jag är väl lite naiv ibland. Men kan man inte diskutera
det "onämnbara" utan namn? Som O tex:rofl: Eller, kanske inte?

Senast ändrad av en moderator:

JAG - kan defiinitivt inte diskutera vare sig A eller O

då kommer kavalleriet

Nu skojjar jag lite bara, men nu ÄÄR det natten

Det året Amiral och Peter red som förryttare i kuren i Globen (minns inte vilket år det var så ) Var min vännina hästskötare åt Ginger Oldfors, hon berättade att väldigt många hästar stod inspända i boxarna innan start , hon som egentligen är hopphästskötare frågade dom andra om det var vanligt förekommande, vilket hon fick till svar att det var.

Nu gällde mitt svar AVG, vad som händer överallt vill jag inte lägga ett uns av min heder på.
Det blir lite knepigt med lösryckta citat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar