Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

fio skrev:
Hopphästarna rids på det viset men arbetas inte på samma vis
Men vad är då skillnaden om det nu är djurplågeri/etiskt oriktigt att rida dem på det viset... att man gör annat också??

Håller med dig, har säkert med avundsjuka att göra.. Kan inte tänka mig något annat.

I allmänhet tycker jag man kan få en HEL del "intressanta" kommentarer om hur hästen går avläst ur EN enda bild. Lite komiskt att människor kan ha så bestämda vetskaper då en bild tas på en tiondels sekund (om ens det), och inte direkt kan säga särskilt mycket om hur hästen har gått eller jobbat under ett hela ridpasset! ;)

PathOfClovers skrev:
Det finns nog olika varianter på det skulle jag tro. Är dressyrryttare själv så jag vill inte klanka ner på dressyren som sådan, absolut inte. Det finns rötägg i alla ridsportens grenar.

Jag är dressyrryttare och jag vill tyvärr se på dressyren som sådan. Men den har en framtid också och det är ju den man vill påverka?

Inte vet jag om det är nyttigare att gå med hög nacke eller stopp ut hela svanhalsen.

malinsky skrev:
Men vad är då skillnaden om det nu är djurplågeri/etiskt oriktigt att rida dem på det viset... att man gör annat också??

Skillnaden blir att slitaget minskar oerhört på hopphästarna

alltså jag förstår inte att ryttare överhuvudtaget funderar över att använda sig av den här vidriga metoden! det är ju inte logiskt nån stans! inget vänta ut hästen eller rida schyst. nej hästen pressar vi ner med nosen in i bringan så kan den gå fint på dressyr tävlingen. alltså hästen kan inte ens se var den går när den är så inkrullad. dessutom om hästen inte har ryggen med sig kan det gå riktigt illa. alla har så jäkla brottom till allt! använder till och med misshandel och tortyr, ja jag kallar faktiskt rollkur för misshandel och tortyr!, för att få sina medaljer så snabbt som möjligt! det tycker jag är riktigt VIDRIGT!

Håller fullständigt med...hellre en häst som bär sig någerlunda bra ngt bakom lod än en som är framför lod, sänkt rygg osv...unghästen rids ju mkt i låg och rund form för att just komma upp med ryggen och ibland hamnar de bakom lod...det är inte djurmisshandel vi pratar om...förrutom när det blir i den grad som Anky rider i...men har aldrig sett "vanliga" dressyr ryttare rida så?!

Fel. Alla unghästar ska inte ridas långa och låga. Det är en vanlig missuppfattning. De ska i första hand bjuda framåt och hellre gå något framför lod och ta stöd på bettet. Det är betydligt bättre än en häst som tappar stödet och går bakom.

Man kanske inte har hittat några fysiska skador som rollkur ger ännu. Men hur är det med hästens psyke? Undra hur hästen upplever att bli riden i rollkur? Tycker ni att hästarna ser harmoniska och avslappnade ut och att det ser ut som om de trivs med sitt arbete?

det värsta är ju att det verkar fritt fram för tolkning.....

jag vet att jag är tjatig men - i det tyska losgelassenheits- begreppet
ingår att munnen skall vara stängd mulen slät och hästen skall se nöjd ut.
På en häst som är nöjd, är hela ansiktet slätt.

Jag tror att om man bara har hästar runt sig som pekar konsigt med öronen - skrynklar ihop musklerna runt ögonen, och mular som ser ut som russin - då känner man inte till nåt annat - och tror att hästen är lika nöjd som en själv...

Vad hästen känner kan man bråttas om länge.

Däremot så tror jag att de är på gång att mäta stressnivåer i blodet

(ps man har hittat fysiska skador - men att koppla dem till rollkür är inte helt lätt)

Håller med:bow:
Vill hästen gå med nosen lite bakom tills den orkar mer så låt den göra det då, så länge den bär upp sig bra i kroppen.

hellre det är inte djurmisshandel vi pratar om...förrutom när det blir i den grad som Anky rider i...men har aldrig sett "vanliga" dressyr ryttare rida så?!

Så du menar att Anky misshandlar sina djur?
Och att Anky inte är en vanlig dressyrryttare utan en djurmisshandlare som vinner MKT? Och plågar sina hästar?

Anky vet vad hon håller på med och jag tvekar på att hennes hästar mår dåligt och att hon misshandlar dem. Jag håller med om att rollkür inte är för alla! VERKLIGEN INTE!
Men de få som kan hantera det misshandlar INTE sina hästar!!!

Jag tycker inte att de ser harmoniska och avslappnade ut och jag tror definitivt att hästens psyke tar skada av rollküren. Oavsett om man skulle komma fram till att rollkür är det absolut bästa sättet att träna sin häst på, så skulle jag aldrig syssla med det ändå. Jag har inte sett annat än mycket stressade hästar när det handlar om rollkür. :(

Fel. Alla unghästar ska inte ridas långa och låga. Det är en vanlig missuppfattning. De ska i första hand bjuda framåt och hellre gå något framför lod och ta stöd på bettet. Det är betydligt bättre än en häst som tappar stödet och går bakom.

Olika begrepp betyder säkert annurlunda beroende på vem man pratar med:
Jag anser då att unghästar ska ridas i en längre, lägre form (framåt-nedåt), görs det korrekt kommer den inte bakom lod.
Har hästen kommit bakom lod rids den låg och djup, inte lång. Så anser jag inte att någon häst ska gå, visst kan det hända att hästen kommer lite bakom lod ibland men det är aldrig något positivt.

:bow: :bow: :bow:
Anky vet vad hon håller på med och jag tvekar på att hennes hästar mår dåligt och att hon misshandlar dem. Jag håller med om att rollkür inte är för alla! VERKLIGEN INTE!

Håller precis med dig, om nu Rollkur skulle vara så skadligt varför var då Bonfire så arbetsvillig och fick sådana framgångar tillsammans med Anky. Hur kommer det sig att Anky och Salinero är så bra tillsammans om det vore så att hon red sina hästar på ett skadligt sätt?

Jag har kollar på "Anky, her winning formula" många gånger och skulle rekomendera många av er som klagar på hur hon rider att också kolla på den så att ni får bättre inblick i hennes ridning innan alla sprydiga kommentarer ploppar ut :p

Jag vill egentligen inte skvallra, men gör det ändå :crazy: , det finns t.ex. en häst i Sverige som tidigare varit hos AVG, den är käkskadad... Vissa hästar klarar av hennes träningsmetoder fysiskt och psykiskt, andra inte. Då kan man ju verkligen börja ifrågasätta det tycker jag. Hörsägen: hästar står inspända dygnet runt, även i boxen.

Detta är som sagt inget jag vet är SANNINGAR, kan vara elaka rykten. Men hästen är de facto skadad efter att ha varit i träning hos henne, man undrar ju lite bara hur en sådan skada uppkommer...

Jag har också kollat på dvd'n, och jag blev bestört....

Orkar inte skriva mer - då blir det bara bråk, menar bara att man ser olika saker

Det går så mkt rykten om alla ställen och deras fel o brister dom har...
Dom ska man inte lyssna på innna man sett det med egna ögon tycker inte jag!
Sen är det klart det inte finns hästar som klarar av den metoden så är det ju med allt!

Fast om dom nu har köpt en häst från Anky, varför köper man en häst som är käkskadad???? :confused:

Hästar som står inspända dygnet runt har jag varit med om på en nationell tävling i hästhagen. Det var en dansk ponny som stod inspänd! !!! Så sjuukt! Och Elakt! Men jag kan inte säga något om Anky gör så för jag har inte sett det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden