Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Vissa hästar går bakom tan att vara "ihopdragna"... jag kan för tillfället inte ha något stöd på tygel alls för då går han bakom, vilket han gör till och från även när han har noll kontakt med tygel.

Hallonsoda skrev:
Det är ju bara på buke.. Ute i världen säger ju ingen ingenting. Tror jag.

åå jo det pratas mkt om det, men då måste man ju faktiskt vara ute i världen för att höra om det.

Kissing Spine skrev:
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.

Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form! :)

:bow: :bow: :bow: :bow:

Kissing Spine skrev:
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.

Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form! :)

Fast det du beskriver är ju verkligen inte rollkur, rollkur är när hästen bokstavligen har mulen precis i halsslutet eller på något sätt dras ihop så mycket att den tappar balansen i fram. För att kompensera driver man rejält så att bakbenen måste "springa ikapp" för att kroppen ska kunna hållas i balans. Denna övning gör man för att oftast då man utsätter en häst för mkt obehag vill den göra det exakt motsatta. I ett sånt här fall besvärar hästen otroligt mycket, när den sedan släpps och rids som vanligt går den i regel i en perfekt form..Så visst, det funkar. Men hästen utstätts för tortyr både psykiskt och fysiskt och håller inte speciellt länge..så frågan är om det är värt det...:crazy: (jag svarar nej)

Fast Bonnfire reds väl a la hyperflex länge och han höll väl?

Huruvida det är djurplågeri kan man ju bara spekulera i.

Hur mkt djurplågeri är det att konstant rida sin häst med hängmatterygg, konstant på bogarna och hästarna får förslitningsskador pga detta och tillika en dåligt anpassad sadel, dålig hovvård osv.. Inget är väl bättre än det andra, men nog är det "rollkurhysteri" då det finns vissa som av okunskap (?) ropar att det är djurplågeri och rollkur bara hästen går bakom lod ngn millimeter. (har varit så tidigare i alla fall)

vad jag förstår har "hoppsidan" ridit sina hästar på detta viset under en längre period men då har det inte snackats så mycket om det.. undra i så fall varför...

Tycker dock att rollkur/hyperflex ser otroligt illa ut.

malinsky skrev:
vad jag förstår har "hoppsidan" ridit sina hästar på detta viset under en längre period men då har det inte snackats så mycket om det.. undra i så fall varför...

Hopphästarna rids på det viset men arbetas inte på samma vis,jag tycker iallafall inte deras ridning kan kallas för direkt arbete a´la dressyr. Dom sitter nästan aldrig ner utan rider alltid lätt,galoppar i fältsits dom rider typ 20-40 minuter och inte i timvis på samma sätt och sedan får dom hoppa och sträcka ut i en fri form som hopphästens arbete faktiskt mestadels består av.

Det går inte att jämföra de båda även om det ser lika illa ut.

Att rida rollkur innebär en betydligt kraftigare indragning av nosen än den formen de flesta hoppryttare rider i. Och visst, det kanske är inte för hästens bästa man rider med sänkt rygg etc...men varför göra jämförelser när bägge delarna gör att hästen far illa?Jag tror dock att häste nmår mycket sämre av rollkuren då huvudet sänks och nacken dras ihop så kraftig och därmed bildar en S-kurva av halskotorna , samtidigt som hästen i ren panik måste kämpa för att hålla sin balans. När huvudet dessutom är så kraftigt nerdraget har hästen ingen somhelst möjlighet att se vart den rids utan blicken riktas rakt nedåt och det mesta den ser är ridhusvägg och sand.
Detta bidrar till en totalt oavslappnad häst..och som jag skrev. Det gör gott resultat på banan, men är det värt det för hästens välmåendes skull? Och självklart finns det dom som håller, men till vilket pris? För det första är det långt ifrån nyttigt att rida på en stretchad muskel , och muskulaturen i ryggen och i hela bakkärran stretchas ju ngt enormt när huvudet dras ner på ett sånt kraftigt sätt. Rider man rollkur måste detta kombineras med massage och dylikt för att hästen inte ska fara alltför fysiskt illa. Kan vara en av anledningarna till att Nicoles häst höll? Jag har själv ridit rollkur eller blivit ombedd att göra det hos en tränare jag red hos förut. Jag gjorde det för att prova..Det hela började med att jag genom mkt kraftiga tygeltag fick dra ner hästens huvud neråt -inåt, detta reulterade i att min häst inte ville gå fram utan skrittade mycket långsamt..Piskan på och rask trav skulle det vara..Jag kunde hela tiden känna min häst panik , han hade ingen möjlighet att komma undan detta tygeltag och drivningarna..Jag tror det tog tio minuter innan jag slutade och kände att "nu får det fan vara nog".

fio skrev:
Hopphästarna rids på det viset men arbetas inte på samma vis,jag tycker iallafall inte deras ridning kan kallas för direkt arbete a´la dressyr. Dom sitter nästan aldrig ner utan rider alltid lätt,galoppar i fältsits dom rider typ 20-40 minuter och inte i timvis på samma sätt och sedan får dom hoppa och sträcka ut i en fri form som hopphästens arbete faktiskt mestadels består av.

Det går inte att jämföra de båda även om det ser lika illa ut.

Precis , och det är enorm skillnad på hoppformen och rollkuren.

Ja! De rids framstupa o indragna o ofta med riktigt skarpa bett.

Jag har inte sett en dr. ryttare som sätter G. i ett bett med stångverkan.
T o m guldvinnare på VM, världscup o olympiader har den på vid prisceremonin.

Senast ändrad:

axel skrev:
Man undrar ju vilka du tränar för:confused:

tränar? det har väl inte med saken att göra vem JAG tränar för , frågan var väl snarare om någon sett dressyrfolk rida med graman i stången vilket hela din referensskara brukar syssla med. Hur du lyckats undvika att se det är då för mig en gåta....

Ja, men i bridongen.
Om min tränare har G. på så är det med träns o fastsatt i sidorna vilket även många hoppryttare har.

Senast ändrad:

Angående att hålla....
Vad vet vi om olika hästars hälsa.
Ingenting, mer än om de lever eller inte

Till min förra tränare så klippte jag ihop lite världstjärnors större framtädanden i en serie.
det var ganska illustrativt kan man ju säga hur träning påverkar hästen till att bli bättre eller rent av sämre :o

En och annan är ju lite knackig nu

Kottas tyckte den såg ut att vara 80 år när den stapplade ur boxen....:angel:

Ingen nämnd ingen glömd :D

Jag är också medveten om att den hamnar i kandaret.
Jag vet också vilka som gör det :(

KL
Jaghar också sett hur det ser ut på framridningen i Holland.
Hur rolkkuren utövas.

Rid en jättetvär sluta i galopp - dra innerhanden rakt uppåt allt vad du orkar.

Gör det många gånger

Sen blir hästen snäll ....

(Nu skall här åkas båt)

Det finns nog olika varianter på det skulle jag tro. Är dressyrryttare själv så jag vill inte klanka ner på dressyren som sådan, absolut inte. Det finns rötägg i alla ridsportens grenar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon