Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

vilken vikt räknas som misshandel? Jag har aldrig hört någon "islandshästmänniska" har klankat på sina "egna". På en del fattas bara rullskridskorna. Inte nå vidare estetiskt.

Hallonsoda skrev:
Ja yxmördare var rätt ord... Stackars hästar.. det är verkligen STRYPGREPP maximum

Då kontrar jag med i vilken form många Islänningar går i. Vi kan väl kalla den Antirollkürridning. Där är halsen om möjligt böjd uppåt. Jag vet att många duktiga rider sina i "rätt" form och en del har även Lusitanos som komplettering som också är heta eller mycket "vilja" . De rider dessa på helt annat sätt än de små.

Så du menar att en dumhet försvarar en annan? Eller vart vill du komma...?

Bara för att man i denna tråd är upprörd öven EN sak, så betyder ju inte det att man är oberörd inför all annan dumhet i världen...

axel skrev:
Menar du att Salinero inte rör sig super? .

ja det är nog ganska många som menar som själva rider Grand prix.

Svensk media rapporterar inte om den stora debatten i tyskland, inte på ett objektivt sätt.

detverkar inte som om du läser Ridsport heller där EL har gjort en kovändning efter denna tyska debatt.

Du har också missat en del här på buke:smirk:

VAD I SALINEROS RÖRELSEMÖNSTER ÄR SUPER?

Oavsett om man själv är världstränare. Grand prixryttare, eller läktarryttare så finns det vissa kriterier på korrekt samling, och korrekt ridning över huvudtaget som S inte lever upp till.

Just pga av felaktig grundutbildning.

Senast ändrad:

axel skrev:
Hållbarheten. Kurtan

Det där kan ju vi sitta här och diskutera, vi vet ju ingenting om vadsom händer i det stallet i form av försäljning av de hästar som inte passar in i metoden, veterinär assistans osv...

Den jag pratat med som hade insikt i hur dessa hästar ser ut när de staplar ur boxen knackiga som om de var 80 år skull ju inte mena att detta var en bra metod för hållbarhet.

Det du håller på med är cirkelbevis av din egen åsikt

Jag frågar också - har du inte ögon?
eller är det empatin som saknas?

Susan, har du tips på fler tyska debatt artiklar översatta till engelska/svenska, förrutom Dressage Perverse? Intresserad, ang Salinero osv......... tack!

Det finns en artikel som publicerats i hollänska "Bit" som är till viss de kritisk. Det är en intervju med tyske Horst Weiler. Jag skall se om jag kan hitta den översatta versionen.

Tessan

axel skrev:
Då kontrar jag med i vilken form många Islänningar går i. Vi kan väl kalla den Antirollkürridning. Där är halsen om möjligt böjd uppåt. Jag vet att många duktiga rider sina i "rätt" form och en del har även Lusitanos som komplettering som också är heta eller mycket "vilja" . De rider dessa på helt annat sätt än de små.
Men vi diskuterar ju rollkur här, inte islandshästridning.. Håll dig till ämnet.

Domarna må tycka vad de vill.

Om man tittar ärligt på Salineros gångarter ser man en häst med artificiellt höga knälyft, och som av nervositet sprattlar på som en tidsinställd bomb. Han har ländryggen sänkt i de mest samlade rörelserna, hans bog är dubbelt så utvecklad som mans bakdel, och dessutom var han fruktansvärt ojämn i takten (ena diagonalen drev framåt medans den andra bara gick uppåt) redan när de tog grand slam i OS i Aten.

Detta kallas på tyska för Imponiergehab, han är väldigt imponerande och flashig. Men inte så mycket är rätt. Med tanke på hur jag då har sett henne värma upp andra hästar är jag inte det minsta förvånad över just detta resultat...

Tessan

Noir3 skrev:
Det finns en artikel som publicerats i hollänska "Bit" som är till viss de kritisk. Det är en intervju med tyske Horst Weiler. Jag skall se om jag kan hitta den översatta versionen.

Tessan

tack!! hoppas du hittar den! :bow:

axel skrev:
Herregud...Jag skulle vilja se dig rida. Att kritisera de främsta i världen går ju bra . FRÅN ÅSKÅDARPLATS.

Ursäkta mig men :rofl: .
Detta är bara så typiskt buke.
If you aint a pro..

Hallonsoda skrev:
Hur fasen kan en sådan ryttare tituleras som bärt i världen?´

För att hon vinner?
:crazy:

Sedan kan man ju diskutera varför hon vinner..

Ang. liknelsen med isisarna..
Jag har lika svårt för alla grenar inom ridsporten när ryttarna visar upp dålig ridning.

Lord Owen skrev:
För att hon vinner?
:crazy:

Sedan kan man ju diskutera varför hon vinner..
Hehehe du drar meningne ur sitt sammanhang :p. Indirekt så är ju den där meningen en kritik av systemet.. Precis som du säger ;)

AnnA_ skrev:
Så du menar att en dumhet försvarar en annan? Eller vart vill du komma...?

Bara för att man i denna tråd är upprörd öven EN sak, så betyder ju inte det att man är oberörd inför all annan dumhet i världen...

:bow: :bow:
Tänkte precis skriva samma sak,
snacka om att försöka flytta fokus.

Hallonsoda skrev:
Hehehe du drar meningne ur sitt sammanhang :p. Indirekt så är ju den där meningen en kritik av systemet.. Precis som du säger ;)

:p
Jag kan prata länge om "systemet", både kring dagens sk dressyrtävlingar och kring alla andra grenar.
Men så tävlar jag heller inte, min lilla miniprotest. :angel:

OT: Jo jag vart lite pissed när jag hoppade en såndär "pay and ride" med stilbedömning. Det var 13 st med i klassen tror jag, jag kom 2:a efter en rejsande pelhamponny :mad:. Visst den hade väl mer kapacitet än King, men jag gjorde en betydligt mer stilfull insats. Så "bästhäst"-bedömningen finns ju överallt. Ryttaren var inte lysande på pelhamponynn alltså heller ;).

Det där känner jag igen, du får komma hit och titta på dressyr och hopptävlingarna (är praktiskt taget ingen skillnad.. :angel: ) på Åland med mig, så kan vi svära ikapp. :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar