Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Susan skrev:
Egentligen gäller det ju alla hästar, men en del av dem är bättre på att lära oss det....:angel:

Man får vara glad att man haft en sådan läromästare :)

Jo, det är sant.
Owe "går" ju att rida jättfint med bara hand och skänkel.
Böjer på nacken jättefint! :devil:

Du ska få en bild via PM på hur det ser ut då! :idea:
Jag är för fegis för att visa upp det hemska här..

"That's the greatest dressage rider in the world" säger den som filmar (eller någon annan). Undrar om han säger det med beundran eller ironi :smirk:

Jag tror det är ironi. Han sålde nämligen filmen till Saddletude sen, förmodligen för något slags schock-värde, så jag tror inte det är uppriktigt menat.

Jag sitter här hemma och tittar på en film från en uppvärmning i Nijmegen 2004 med Anky som rider Krack C. Saddletudefilme är bara 2 minuter så man kan ju hävda att det bara pågår i 2 minuter sen rider hon "fint" igen. men på min film ser man något annat. 30 minuter extrem rollkur, och häftiga böjar till vänster och höger. Som om det inte räckte, så gör hon bryska halter för bara tygelhjälper och kickar på en gång på framåt igen, som en bestraffning för att hästen stannade. Sen hur hästen skall kunna urskilja när tygelhjälperna bara betyder fortsätt framåt men så krullad som möjligt, och när de betyder sakta av är obegripligt för mig.

I både trav (vilket är mer en ökad passage på framdelen) och galopp (mellangalopp) så sticker hon hästen för att få en reaktion. Den reaktion hon får är att bakbenen rycks upp (inte fram som man kunde önska) och hela gången blir orytmisk och spänd. Det är ganska avsmaksgivande att se oavsett vad man gillar hals-hållningen, detta ryckande och knyckande med takt och hjälper.

sen rider hon även Ictenos i c:a 30 minuter på samma sätt. Denna häst blir på ett ställe helt hysterisk och hoppar jämfota i gunghästgalopp längs hela långsidan.

Jag skall höra med upphovsrättsinnehavaren om det är något jag kan dela med mig av, till dem som vill. Sen får vi se om jag har tekniken, också.

Tessan

:crazy: Det är otroligt vad vissa hästar får stå ut med för människans skull..

Och den filmen skulle jag gärna slänga ett getöga på om det skulle gå.

Ja det vore ju verkligen bra om de som gillar henne så mycket får se hur det ser ut i verkligheten

En del gillar ju hennes sits för att hon sitter så still - Hon sitter ju för still - hon blockerar ju all ryggverksamhet:eek: - det är ju därför rumpan guppar.:idea: :idea: :idea:

Det är så tragiskt när människor är så avstängda att de inte ser på hästen att den lider.

och heller inte kan tänka själva.:devil:
Så om ngng säger att det är bra - så är det jättebra:angel:

I den här filmen sitter hon alldeles bakåtlutad, det ser jättemärkligt ut.

Jag har aldrig funderat på att hon sitter för still. Däremot reagerade jag första gången jag såg henne rida lätt, helt i otakt.

Tessan

Hon sitter still i den meningen att hon inte har någon rörlighet i sin egen ryggad - hon släpper inte igeom hästens röreser

Det kallas "the waterskier scenario" - och får hsätarna att bli jättespända.
Fötterna i stigbyglarna tar spjärn - luta sig bakåt och hålla i sig i tygeln...

Hon är inte durchlassig - hon swingar inte med ryggen.
Hästen är inte durchlassig - hästen swingar inte med ryggen
dressyr nej - vattenskidor.... Utan skidor och vatten

Senast ändrad:

Jag tänker/känner alltid "Aj, hon har ont i ryggen" när jag ser henne rida. Det måste vara samma sak du menar.

Alltså, hur hon sitter bakåtlutad i denna film är bara jättekonstigt. Det är inte som många sitter och håller i sig i tyglarna, utan hon häver med ryggen, för att få mer effekt:eek: Ibland är hon bakåtlutad och armbågen är ändå någonstans ovanför korset, eftersom hon dessutom halar och drar.

Och hästen rör sig mycket lite med ryggen. Det som blir efter ett tag är att hästen blir väldigt lätt och studsig i bakdelen, medans framdelen knappt har något svävmoment alls. Gången blir helt trasig!

Tessan

Ja hon häver - det är våld.

kan inte AnnA_ komma och räkna på hur många kilo det blir i hästens mun.
(fast då kan väl ingen sova mera)

Det måste ju ha något med avståndet från stignygeln upp till armhålan, släng dig i väggen med den dm som är i bettet. Nu talar vi ju om METER

och så mycket som hon lutar sig bakåt, snacka om vridmoment

AnnA_ Hoo HO

Susan skrev:
Ja hon häver - det är våld.

kan inte AnnA_ komma och räkna på hur många kilo det blir i hästens mun.

Det måste ju ha något med avståndet från stignygeln upp till armhålan, släng dig i väggen med den dm som är i bettet. Nu talar vi ju om METER

och så mycket som hon lutar sig bakåt, snacka om vridmoment

AnnA_ Hoo HO
Hej hej :)

Jag hängde inte riktigt med på vad du vill att jag ska räkna på... Jag vet inte hur stark Anky är... :smirk:

Men jag vill INTE byta plats med den stackars hästen :crazy:

Sv: Rollkur hysteri!

Anky kan lägga hästen i vilken form hon vill. Det bevisar hon när hon tävlar. .hästarna skulle aldrig vara så eftergivna om hon bara var stark vilket hon inte är. Utan en mycket skicklig ryttare

Jag tänker om vi bara tar hennes vikt skattat till 50 kg, och ett skattat av stånd mellan stigbygel till armhåla på 1. 40

Sedan lägegr vi stångens längd för enkelhets skulel 1 dm, och ett skattat vridmoment i grader enligt bilden.

Jätteskickligt :D

*Ärligt talat tror jag många tror att hästar förlorar sin känsel så frot det sitter en sk. toppryttare på*

Hallonsoda skrev:
Ser du inte den som är i tråden? Uch jag mår illa av den, orkade inte se hela ens.

Nä, det funkar inte när jag försökte titta. :(
Ska prova igen.. kanske går att spara ned den.

Susan skrev:

OT:
Jag drömde faktiskt helmysko inatt! :eek:

Först drömde jag att Owe var en hund och du stängde in honom i er TV (fråga mig inte hur..) tillsammans med Fonzie (stav?) och sa "det är bäst såhär!". :p

Och sedan att jag hade för högt ljud på när jag såg på film så din sambo hotade med att elda upp TV:n om jag inte var tyst. :eek: :eek:

Ta det inte personligt, jag drömmer alltid helmysko. :p
:rofl:

*KL*

Nu kunde jag se filmen..
Hästen skriker verkligen på alla tänkbara sätt att det inte känns bra. :cry:
Förskräckligt.

Varför ser inte folk detta? Vad ser de?
Jag blir inte klok på det, antingen är de hjärndöda och saknar all empati med djuren eller så kör de raka spåret på strutsmentalitet. :( :( Anky ser inte ut som en harmonisk ryttare, hon ser ut som en yxmördare. Skulle man se utrycket i hennes ögon skulle nog det bekräfta detta.. Hästen är inte avslappnad och arbetsvillig, den försöker komma undan all skit hon häver över den. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH. Jag blir så arg.

Egentligen så gör det mig mer förtvivlad att folk inte SER vad som händer än att Anky gör det. Varför ska det behöva vara såhär..? :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar