Sv: Rollkür hysteri!
Jag skrev att dommare inte kan se om hästen arbetar korretk över ryggen...
Då ställde du en motfråga...
Jag tog då reda på om vi har samma kriterier för hur hästen arbetar över ryggen och detta har absolut med rollkur att göra, så jag tycker absolut att det passar här. För en del av rllkuren är ju det brutala i vad som händer med halsdelen, en anna är ju vad som händer med ryggverksamheten. Allt hänger ju ihop.....
En naturligt avspänd häst har tre grundrörelser i ryggen. Du kan läsa om det bla. i det nr av Ridsport där de talar med Chris Johnston - ryggexpert på strhlm
*Hela bålen rullar mer eller mindre som en tunna omväxlande åt hö. vä.- Detta kallas av vet. Axial rotation.
*Den vickar på rumpan i sidled
*Den swingar...=oscillation.
Målet med hästens grundutbidlning är att hästens skall återfås att röra sig naturligt - trots att det sitter en ryttare på hästen.
En av kriterierna för att hästen är "losgelassen" (vilket är ngt annat än lösgjord) är att denna axilala rotation åter kommit igång.
Även i lätta klasser skall länden se ut att rulla från sida till sida.
På en häst som arbetar fel - som "gått av" i SL leden - är det bara bäckenet som rullar. Och hur ofta ser man inte det det...
Svenska rytttre lyckas sällan rida hästen så att den får tillbaka sin axiala rotation - de har alldeles för stora brister i sin sits.
Det var mycket intressant att se Balkenhol sitta upp på Svenska hästar och totalt förändra deras rörelsemönster i ryggen.
Jag har sett Hilberath göra samma sak på flyinge.
Och många (men inte jag) har sett Hela K (?) få igen denna rörelse på den beryktade DD på bruskprovet.
Många har också påpekat att Grundsmörjs nuvarande häst inte har denna rörelse och därmed arbetar fel
Särskilt i skritten syns avsaknaden i form av pass..........
Utan denna naturliga rörelse så komemr hästen aldrig in med bäckenet under sig och kan aldrig ta ngn vikt bakåt.
Att få igång denna rörelse är ngt som har med korrekt grundridning under hästens första levnadsår att göra. Både Balkenhol och Klimke fokuserar på det.......
Men trots att detta är grundkursen så lyckas vi inte med det i Sverige - och det var väl det han sa.... Herr Balkenhol.....
och det ar väl inte roligt att höra den här gången heller. Han var ju här på 80 talet och sa samma sak.....
( angående meningsbygnad så är det svårt att få den konkreta andemeningen när det blir så många subjekt och predikat att hålla reda på.
Jag är själv ingen Svenska expert, vad jag menade är att det är svårt att hänfga med i så långa meningar.
Själv skriver jag ju maskin som en kratta. Det försvårar ju också läsförståelsen....)