Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Susan.... är vi inne på en off spin nu ang. form bedömning eller? du har inte svarat på mitt tidigare inlägg utan frågar om form?

ang hur jag tittar på hästens form så tittar jag på både över och underlinje, magaktiviteten och bakbensaktiviteten. osv. blev det för lång mening även denna gång? :smirk: Om jag inte minns fel finns det flertalet trådar om just hur man bedömer hästens form. skulle dock som sagt gärna vilja höra svar på mitt inlägg innan vi går vidare :)

Senast ändrad:

Hopp...

Jag tror att det är rätt omöjligt att gå vidare om du (ni båda egentligen) inte berättar hur du/ni ser på en häst om den har god ryggverksamhet (vad tittar du på och hur ser du det).. Annars kan ni ju aldrig veta om ni menar samma sak, ser samma sak osv. Det är ju en väldigt relevant men också individuell fråga. Det är rätt lätt att rapa upp teorin, men man ska kunna se det också och då krävs det egna ord. ;) Take a stand.

Jag tror att vi bägge förklarat det ganska ingående redan både i denna och flera andra trådar :smirk: Dessutom har jag svarat på Susannes frågor i det svar jag skulle vilja att hon addresserar tillbaka, men diskussionen resulterar bara i nya frågor istället för att återkoppla innan vi går vidare s.a.s.

som du säger är det lätt att rapa upp teorier, och jag tycker det är ganska mycket sånt, samt name dropping av diverse art i denna tråd vid detta laget.

Jag förstår egentligen inte hur vi ens kan diskutera Dressyr som sådan Susan när du rakt ut har sagt att du inte har koll hur bedömningarna fungerar inom grenen....? ser inte riktigt hur vi då kan ha en fruktsam debatt om den enbart är grundad på individuella antaganden. därmed har jag försökt förklara hur bedömningar fungerar enligt min erfarenhet och vad domarna tittar på, vilket skiljer sig betydligt från det du påstår att de tittar på (samtidigt som du säger att du inte kan hur de bedömer) ?

Senast ändrad:

Ja, JAG har ju inte koll på vad du och Sus diskuterat tidigare. Men jag skulle tycka att det var intressant om du skrev in vad du tittar på även här. :)

Den här tråden har gått en del från ämnet, men jag tycker nästan det blivit roligare så.

Ja vi har tyvärr helt cyklat iväg från tråden vid detta laget, stackars Kissing Spine förlåt!....:crazy:

Lord Owen: se Inlägg 304 och 315 tex.

Jag skrev att dommare inte kan se om hästen arbetar korretk över ryggen...
Då ställde du en motfråga...

Jag tog då reda på om vi har samma kriterier för hur hästen arbetar över ryggen och detta har absolut med rollkur att göra, så jag tycker absolut att det passar här. För en del av rllkuren är ju det brutala i vad som händer med halsdelen, en anna är ju vad som händer med ryggverksamheten. Allt hänger ju ihop.....:D

En naturligt avspänd häst har tre grundrörelser i ryggen. Du kan läsa om det bla. i det nr av Ridsport där de talar med Chris Johnston - ryggexpert på strhlm

*Hela bålen rullar mer eller mindre som en tunna omväxlande åt hö. vä.- Detta kallas av vet. Axial rotation.

*Den vickar på rumpan i sidled

*Den swingar...=oscillation.

Målet med hästens grundutbidlning är att hästens skall återfås att röra sig naturligt - trots att det sitter en ryttare på hästen.:idea:

En av kriterierna för att hästen är "losgelassen" (vilket är ngt annat än lösgjord) är att denna axilala rotation åter kommit igång.
Även i lätta klasser skall länden se ut att rulla från sida till sida.
På en häst som arbetar fel - som "gått av" i SL leden - är det bara bäckenet som rullar. Och hur ofta ser man inte det det...:cool:

Svenska rytttre lyckas sällan rida hästen så att den får tillbaka sin axiala rotation - de har alldeles för stora brister i sin sits. :eek:

Det var mycket intressant att se Balkenhol sitta upp på Svenska hästar och totalt förändra deras rörelsemönster i ryggen.
Jag har sett Hilberath göra samma sak på flyinge.
Och många (men inte jag) har sett Hela K (?) få igen denna rörelse på den beryktade DD på bruskprovet. :devil:

Många har också påpekat att Grundsmörjs nuvarande häst inte har denna rörelse och därmed arbetar fel :o

Särskilt i skritten syns avsaknaden i form av pass..........

Utan denna naturliga rörelse så komemr hästen aldrig in med bäckenet under sig och kan aldrig ta ngn vikt bakåt.

Att få igång denna rörelse är ngt som har med korrekt grundridning under hästens första levnadsår att göra. Både Balkenhol och Klimke fokuserar på det.......

Men trots att detta är grundkursen så lyckas vi inte med det i Sverige - och det var väl det han sa.... Herr Balkenhol.....
och det ar väl inte roligt att höra den här gången heller. Han var ju här på 80 talet och sa samma sak.....

( angående meningsbygnad så är det svårt att få den konkreta andemeningen när det blir så många subjekt och predikat att hålla reda på.
Jag är själv ingen Svenska expert, vad jag menade är att det är svårt att hänfga med i så långa meningar.
Själv skriver jag ju maskin som en kratta. Det försvårar ju också läsförståelsen....)

Ok då är jag med - det är lätt att misförstå skriven text, sorry....jodå, ang svenskan så har jag en tendens att bygga långa.... run-on sentence fick jag alltid kommentarerna kors och tvärs överallt i marginalerna när jag skrev uppsats i USA under min utbildning.....:)

Gillar för övrigt namnet Grundsmörjs - det är bra. Läst Sjefs intervju om hans och G.s tränings metoder, och den är slående att läsa, han presenterar den som om det är en sekt, de som tillhör deras "lära"....

Tycker dock om vi håller oss till vår debatt här att det ändå är ett långt steg till Rollkur från ej 100% ideal ryggverksamhet, men visst - i slutänden så följer vi ju väl iallafall tekniskt sett diskussionens ursprung...

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag är inte så insatt i vad ordet dubbelkomamndo betyder.

Om spöet kan jag säga att det beror ju på hur det används.

Om du rappar på din häst efter att den har vägrat då straffar du = avreagerar dig... Dumt.

Om du använder det som famåtdrivande så länge du inte är brutal så är det mer "Naturligt" underskänkeln är en inlärd hjälp (använder du knäets insida så kan du komma åt en reflex) medan spöet har hästen en intuitiv förståelse för.
Om en annan häst nyper den flyttar den på sig.
Att driva med sitsen ( jucka till :smirk: har mina unghästar förstått.

jag tycker att Jyras sparkstötting är bättre än den tränare du refererade till. Man ger en hjälp typ framåt, mera om den avklingar ger man en ny.

Att ge framåtdrivande hjälper med sitsen (genom att "jucka till" som du uttryckte det) tycker jag fungerar bra, så länge man inte gör det för tydligt för då riskerar man att hästen blir mer och mer okänslig för sitsen känns det som :p

Att använda framåtdrivande hjälper som en sparkstötting är bättre än att vara inkonsekvent men det blir "dubblekommando" på så vis att skänklarna också kommer betyda "håll farten" förutom "accellerera". Om man tittar på dressyrtävlingar är det förvånansvärt måna som använder sporrarna konstant till "håll farten" (vilket iofs är bättre än att använda skänklarna..) så när man inte använder sporrarna alls riskerar hästen att sakta ner..
Har ridit en häst som var extremt inlärd att sporrarna ska hålla tempot/aktiviteten så red man utan sporrar gick den som vilket ök till ridskoleponny som helst. Så fort man tog på sej sporrar och använda dom minsta lilla blev det den MSV-utbildade ponny som det egentligen var :p

För att förtydliga "dubbelkommando" så innebär det att man ger samma kommando/signal flera gånger. En gång ska räcka, annars är hunden olydig eller så har man lärt in kommandot för dåligt. Ger man samma kommando en gång till (t ex om man säger sitt till hunden och den sätter sej men sen reser sej och man ger kommandot igen) räknas det också som dubbelkommando.

Totola skrev:
Om man tittar på dressyrtävlingar är det förvånansvärt måna som använder sporrarna konstant till "håll farten" (vilket iofs är bättre än att använda skänklarna..) så när man inte använder sporrarna alls riskerar hästen att sakta ner..
Har ridit en häst som var extremt inlärd att sporrarna ska hålla tempot/aktiviteten så red man utan sporrar gick den som vilket ök till ridskoleponny som helst. Så fort man tog på sej sporrar och använda dom minsta lilla blev det den MSV-utbildade ponny som det egentligen var :p

För att förtydliga "dubbelkommando" så innebär det att man ger samma kommando/signal flera gånger. En gång ska räcka, annars är hunden olydig eller så har man lärt in kommandot för dåligt. Ger man samma kommando en gång till (t ex om man säger sitt till hunden och den sätter sej men sen reser sej och man ger kommandot igen) räknas det också som dubbelkommando.

Det håller jag helt med dig om. Är väl även utanför tävling ett av de vanligaste felen hästar rids in och tränas på - dvs att det är konstant tryck av skänkel/sporre, istället för en tydlig dutt/tilltryckning, sen ska hästen gå där tills nästa kommando kommer, eller med en liten upprepning nån stans här och där. Konstant tryck från skänkel/sporre är ju samma sak i princip som att handen aldrig ger eftergift - dvs hästen får ingen belöning = eftergift av skänkel/sporre, vilket är det man eftersträvar som effektivaste belönings och även inlärnings metod.

skulle aldrig vilja ha en häst som man måste sitta och nöta med skänkeln konstant för att få den framåt, har alltid varit mycket noga med att undvika sånt med mina hästar.... är ngt som ridlärare och tränare borde vara mycket mer noga med att framhålla när de tränar nya ryttare anser jag....

Vi är som vanligt eniga :smirk: fast vi använder orden olika.
Vi är också eniga med Kyra för det ärjust det hon menar :p med sparkstöttningen, du känner i kroppen om hästen sackar.

Fast jag har hittills inte haft problem med energin i min ridning. Mina hästar har haft egen grudnmotor och rörelseglädje.
Konsten har varit att rikta energin uppåt och det gör jag inte med skänkeln.

Skit händer :)

Det är svea på Barock som myntat : Klanky van Grundsmörjs :rofl: - Det är underbart :D

Susan skrev:
Jo. Christoph Hess också...
Just genom att Carde skapat detta Allege ideal, eftersom han tycker att den moderna formen är fel skulle det vara intressant att veta hur han dömde och såg på det hela.
Jag har en artikel som han har skrivit
Can Classical Dressage be competetiv.

Intressant

Hmm är Hess oxå med i Allege Ideal?? Hess har dömt mig ett par gånger på tävling faktiskt.

Jaså spännande , är du fälttävlansryttare?
Har du varit med på hans träning i Sverige?

Jag tror inte Hess är med, han är väl antagligen med i den tysla föreningen med det långa namnet.

Eftersom jag kört in en hel del hästar så håller jag med dig Susan men det är också en stor del i mitt sätt att rida in hästar.

Problemet här är att det inte alltid är så att tränare ser om hästen blir upprörd. Många som jag sett köra in hästar (som har hela lejonflocken med sig) hindrar hästen från att reagera om den hamnar i det läget att de missat upprördheten. Du skriver själv att man backar om man ser detta, så alltså har man redan sett det och sen hindrar man hästen och tar ner det till förra nivån.

Jag hindrar aldrig hästen att reagera. ALDRIG. För det är DET jag anser är inlärd hjälplöshet.

Vi kan dra allt till sin spets. Tex så har vi alla hästar i hage. Det betyder att om det händer något läskigt utanför hagen, tex skottande traktor, helikopter som landar, you name it, så har inte heller hästen då någonstans att fly och komma undan men den lugnar sig ändå då den ser att hur den än springer så kommer den inte undan och plötsligt så upptäcker den att den inte är död och det inte var så farligt, alltså kan den slappna av.

Det är min filosofi bakom att hästen får bita i utrustningen, skrapa på den, springa och ev. bocka om den vill när utrustningen är på för att försöka döda den eller fly och då den ser att utrustningen inte skadar den och den vet att den kommer att överleva så slappnar hästen av och stannar och berömmet kommer då omedelbart och förstärker och utrustningen åker av och hästen ser att tar den det lugnt och tänker så går det bra. Jag vill lära hästarna att tänka innan de reagerar för det blir så mycket säkrare då.

En mycket VIKTIG skillnad mellan råttarna med stötarna och hästarna jag tränar är att utrustningen den flyr, bockar för är aldrig SMÄRTSAM. Och då jag också jobbat med allting isärplockat och steg för steg (och då menar jag verkligen isärplockat och steg för steg, börjar med mig själv och en plastbit, till att nå vojlock och sadel långt senare) så är det inte heller smärtsamt för psyket. Möjligen obehagligt för psyket men då hästen är tränad från fölsben så är den redan tämjd så det handlar inte direkt om att ta bort frihet från en vild häst.

En första mycket viktig bit är att hästen ser mig som en trygg plats i livet. Då förstår de rätt snabbt att man inte vill dem illa. Den som inte tror på det kan få träffa min äldsta katt. Han är snart 10 år och har varit extremt otursförföljd i sitt liv och skadat sig ofta. Det har inneburit en hel del egenvård och han är otroligt lätt att hantera i de lägena, just för att han vet att matte och husse skulle aldrig skada honom - de gör det de gör för att hjälpa honom.

Tilläggas kan väl också att jag sadelvänjt många hästar och ingen av dem har bockat för sadeln... ;)

För mig handlar det också om att faktiskt ta fram reaktioner som rädsla och flykt i en kontrollerad miljö. För jag vill inte sitta på en häst som man smygit runt och aldrig har tränat i en situation där den är upprörd, för det innebär att den situationen kommer att komma någon gång och om jag då sitter på och inte har tränat in kommunikation under stress då sitter jag riktigt illa till...

NH är säkerhet för mig.

/Camilla

Jag gillar inte riktigt att du bryter ut min mening ur sammanhanget och besvarar bara den utan att han följt diskussionen innan. Märk också att jag satt riktig inom citationstecken i betydelsen att Susan hade dålig erfarenhet av NH-tränare som kräver kadaverdisciplin och förtrycker hästen psykiskt.

Jag ville visa på att "min" NH innebär inte att förtrycka hästen utan uppfostra den väl men också ta hänsyn till dess behov och inte kräva något där det blir omöjligt för hästen att följa det man begär pga fysiska hinder.

Alltså tittar jag på min häst om den har svårt att stå stilla på gången och avgör om den är kissnödig eller inte (och eftersom min alltid står stilla annars så är det inte så svårt att avgöra) och släpper därför in den för att plocka bort det fysiska hindret för att stå stilla.

Och jag har aldrig någonstans skrivit att det BARA är NH:are som gör så - och jag gillar verkligen inte din ton och att du tolkar mitt inlägg som du vill utan att fråga vad jag menar först! :(

Det jag beskrev var i min egen situation och hur jag tänker och den enda jämförelse jag gjorde var gentemot de dåliga exempel som Susan pratade om. Det hade du förstått om du följt diskussionen inte tagit något ur sammanhanget.

/Camilla

Jag tycker att det är tråkigt att du ställer metoder mot varandra, och generaliserar Nh som bra och "vanliga" som "elaka".
Ett marknadsförinsgknep som är vanligt....

Jag skiver det igen, det fiinns människor utan empati som inte kan läsa häst överallt.

Inom den vanliga Dressyren tar det sig i utryck "Carnk and Spank", och inom NH tar det sig ofta uttryck i fenomenet inlärd hjälplöshet.

Och en del av hästhanteringen handlar om det. Jag har aldrig sett en ryttare där hästen drar iväg när denne sitter på -som inte bromsar i munnen :smirk:
Och ja, hagen hindrar - ju mindre ju värre. Boxen hindrar , grimskaftet.

Och med grimskaftet kan man hindra mer eller mindre, även psykologiskt...
Antingen är det en säkerhet ifall hästen skulle få för sig att gå åt andra hållet, eller för fort, så tar det ju stopp.
Många NH are kommer aldrig till att de behöver ta stopp i grimskaftet efteresom hästen är så passiviserad att den inte tar egna initiativ alls.
Medan en del andra vanliga kanske har en ständig dragkamp, eller så är hästen ute och går med Matte :angel:

Det blir så tråkig diskussion det här när metoder ställs mot varandra.

Ävern om jag är Hovlslagare till exempel så är jag medveten om problemen inom den egna kåren och kan diskutera dem.

Som jag ser det handlar inte just denna spinoff om NH skall få finnas eller inte, utan om en del problem inom NH träningen som en del tränare har mer än andra.
Hur vi nu kom in på det. För min del kan vi ju släppa det.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt var jag har ställt metoder MOT varandra? Jag tycker att jag gjort precis tvärtom... Talat om att NH är en filosofi och att det är tänket som räknas, inte hur man gör? Jag håller bl.a. med dig om detta med att ta ett litet steg i taget och sakta vänja hästen...

Snarare så tycker jag att flera av er automatiskt kategoriserar NH:are som förtryckare med passiva och apatiska hästar och DET tycker jag är förj-la tråkigt...

/Camilla

Bänkade mig framför datorn efter en tids bortavaro för att läsa ikapp... Men inget hade hänt på denna tråden...:confused:
( bortsett att din avatar ser läbbig ut)

Om man vänder återgår till den ursprungliga frågan:

Kissing Spine skrev:
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.

Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form! :)

Om man inte enbart fokuserar på huvudställningen :) så kan man oftast se om ryttaren Rider hästen bakifrån eller rider hästen framifrån :angel: :angel: :angel:
Vilket syns "kontakten" på bärighetenen och bakbensaktiviteten.

Min tankegång är att arten människa har väl utvecklad finmotorik i händerna, - men mindre i bål, rumpa, och ben:o

Arten människa hamnar lätt i sk. handridning

Jag tycker att det är mer talande att se på _hela_ hästens form - än en exakt placering av hästens näsa i ett specifikt moment.
På hur hela hästen bär sig ser man ju hur den _vanligen rids och utbildas_ även om den just i ett visst moment har hamnat bakom lod.

Tyvärr är ju sk. handridning mer regel än undantag:cool:
snarare är det väl så att de flesta av oss hamnar där i olika stor utsträckning....:angel:

"The hand tries to make up - for what the pelvis cannot do...:angel:

och ju mindre bäckenet kan... - desto längre bak är bakkärran:devil:

och ju mera hand - desto kortare nacke.:angel:

och då blir formen rund - istället för - lång och låg - som egentligen inte är en längre "form" än den runda

- det enda som är längre är ...halsen:cool:

Vet du vad, det är ju väldigt bra för mig som ryttare att min häst inte är det minsta ridbar om man rider med handen (inte så länge man har bett iaf). :idea:

Egentligen gäller det ju alla hästar, men en del av dem är bättre på att lära oss det....:angel:

Man får vara glad att man haft en sådan läromästare :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand