Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Susan skrev:
Jag tänker om vi bara tar hennes vikt skattat till 50 kg, och ett skattat av stånd mellan stigbygel till armhåla på 1. 40

Sedan lägegr vi stångens längd för enkelhets skulel 1 dm, och ett skattat vridmoment i grader enligt bilden.
Men det blir ingen hävstångsverkan eller vridmoment på det sätt du menar. Om man lutar sig bakåt och "hänger" i tygeln så gör det visserligen att det blir betydligt större kraft i tygeln eftersom man förutom armstyrka lägger på en del av sin vikt. Men det blir ingen hävstångsverkan. För det krävs något gungbrädeliknande. Som stångbett - där vilar bettet på lanerna (gungbrädebocken) och så är det tygel och kindkedja som bänder från varsitt håll. Men för ryttaren i sadeln finns inget motsvarande.

försök några gånger så funkar det nog, funkade för mig iaf

Cut3Leo skrev:
Jag kan inte se videon vad är det för fel??!:confused:
Testa att spara ner den på din egen dator (högerklicka på länken och välj "spara som..."). Om man har långsam uppkoppling är det inte alltid det funkar så bra att titta på stora filmer direkt från sidan de ligger på.

Kan ju inte jag hjälpa att jag bara har grundskolematte :angel:
Mina studier har inte krävt mer av just Matematik...

Det måste altså snurras RUNT någonting....
Jaja - har lärt mig någe nytt

Susan skrev:
Det måste altså snurras RUNT någonting....
Ja, just det :idea:

Tänk på gungbräda. Hur gör man om en lätt person vill gunga med en tung? Om den lätta sitter långt ut, och får en lång hävarm till sin lilla vikt, medan den tunga sitter nära bocken - då blir det jämvikt! Gungbrädebocken bär upp vikten av båda personerna.

Jämför stångbett: liten kraft i tygeln men lång "planka"=underskänkel. Kort överskänkel ger stor kraft i kindkedjan. Trycket på lanerna är summan av tygelkraft och kindkedjekraft.

Om man däremot inte har nån gungbrädebock, utan bara en planka... då kan man inte gunga ;)

Samma princip om man vill flytta en tung sten med hjälp av ett spett. Då lägger man in något under spettet, nära stenen, som fungerar som gungbrädebock. Då får man en lång hävarm att trycka på, och orkar då rubba den tunga stenen.

*dagens fysiklektion* :)

Sv: Rollkur hysteri!

axel skrev:
Anky kan lägga hästen i vilken form hon vill. Det bevisar hon när hon tävlar. .hästarna skulle aldrig vara så eftergivna om hon bara var stark vilket hon inte är. Utan en mycket skicklig ryttare
Ett gott råd!!
Läs hela tråden först å titta på alla bilder innan du bubblar för mycket i denna tråd:idea:
Tro mig, jag fick ändra uppfattning:angel: :angel: :angel:

Va...Ingen häst är bättre än sin ryttare. Jag har inte fått min häst att gå ett steg som han gjorde med Tinne..

Det framgår inte av ditt inlägg, vilket av mina yttranden som skapar din reaktion: Va

Hurudvida A's hästar går bra eller dåligt råder det delade meningar om.

Hästen kan inte röra sig bättre än vad ryttare tillåter - skulle jag vilja säga.

Bra sagt! :bow:

Fågan lyder ju också den om hur länge ex. ankys hästar kommer att hålla om dom inte säljs till en annan ryttare (som inte gör som hon)

Salinero har hon inte en enda plan på att sälja men alla andra är tillsalu för "rätt" pris. sa hon till en tysk tidning

Hur länge tävlade Bonfire? Ganska gammal var han dock. Menar du att Salinero inte rör sig super? Herregud...Jag skulle vilja se dig rida. Att kritisera de främsta i världen går ju bra . FRÅN ÅSKÅDARPLATS.

Senast ändrad:

Bonfire hade hon ett tag innan hon började med träningsmetoderna på honom så han har inte fått köra hela rejset.

Salinero rör sig oftast prickfritt förutom på framridningen :smirk:

jag säger inte att hon är duktig på ridning men jag säger inte att hon ärr dålig heller.
Tycker du att hästen trivs i den formen?

Men du har du sett filmen i den här tråden? Det är ju ren hästmisshandel, ser du inte det?! Verkligen inte :eek:? Har du sett bilderna på sustainable dressage?
Hur fasen kan en sådan ryttare tituleras som bärt i världen?´

lektra skrev:
Bonfire hade hon ett tag innan hon började med träningsmetoderna på honom så han har inte fått köra hela rejset.

Salinero rör sig oftast prickfritt förutom på framridningen :smirk:

jag säger inte att hon är duktig på ridning men jag säger inte att hon ärr dålig heller.
Tycker du att hästen trivs i den formen?
Han passar ju i skritten.. Bland annat

Om vi ska debattera Rollkürens påverkan på hästens fysik så kan man ju göra en liknelse med hållbarheten på Islandshästen (ponnyn). Vad säger att den tål att bära så mycket vikt? Skulle den vara starkare än en annan grövre ponny? På Island rider stora karlar den.Javisst, men varför? Jo, det är den enda rasen de har...
Snart kanske stora ryttare rider Russ.

Senast ändrad:

och vad menar du då? är rollkuren det enda träningssätt Holländarna klarar av, eller vad innebär liknelsen? Jag mår också illa när tunga obalanserade människor sätter sig på en isis. Lika som när någon rider rollkur.

axel skrev:
Om vi ska debattera Rollkürens påverkan på hästens fysik så kan man ju göra en liknelse med hållbarheten på Islandshästen (ponnyn). Vad säger att den tål att bära så mycket vikt? Skulle den vara starkare än en annan grövre ponny? På Island rider stora karlar den.Javisst, men varför? Jo, det är den enda rasen de har...
Snart kanske stora ryttare rider Russ.
Men herregud.. Människor KAN se misshandel även inom sin egen diciplin :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar