Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det blir ingen hävstångsverkan eller vridmoment på det sätt du menar. Om man lutar sig bakåt och "hänger" i tygeln så gör det visserligen att det blir betydligt större kraft i tygeln eftersom man förutom armstyrka lägger på en del av sin vikt. Men det blir ingen hävstångsverkan. För det krävs något gungbrädeliknande. Som stångbett - där vilar bettet på lanerna (gungbrädebocken) och så är det tygel och kindkedja som bänder från varsitt håll. Men för ryttaren i sadeln finns inget motsvarande.Susan skrev:Jag tänker om vi bara tar hennes vikt skattat till 50 kg, och ett skattat av stånd mellan stigbygel till armhåla på 1. 40
Sedan lägegr vi stångens längd för enkelhets skulel 1 dm, och ett skattat vridmoment i grader enligt bilden.
Testa att spara ner den på din egen dator (högerklicka på länken och välj "spara som..."). Om man har långsam uppkoppling är det inte alltid det funkar så bra att titta på stora filmer direkt från sidan de ligger på.Cut3Leo skrev:Jag kan inte se videon vad är det för fel??!
Ja, just detSusan skrev:Det måste altså snurras RUNT någonting....
Ett gott råd!!axel skrev:Anky kan lägga hästen i vilken form hon vill. Det bevisar hon när hon tävlar. .hästarna skulle aldrig vara så eftergivna om hon bara var stark vilket hon inte är. Utan en mycket skicklig ryttare
Han passar ju i skritten.. Bland annatlektra skrev:Bonfire hade hon ett tag innan hon började med träningsmetoderna på honom så han har inte fått köra hela rejset.
Salinero rör sig oftast prickfritt förutom på framridningen :smirk:
jag säger inte att hon är duktig på ridning men jag säger inte att hon ärr dålig heller.
Tycker du att hästen trivs i den formen?
Men herregud.. Människor KAN se misshandel även inom sin egen diciplinaxel skrev:Om vi ska debattera Rollkürens påverkan på hästens fysik så kan man ju göra en liknelse med hållbarheten på Islandshästen (ponnyn). Vad säger att den tål att bära så mycket vikt? Skulle den vara starkare än en annan grövre ponny? På Island rider stora karlar den.Javisst, men varför? Jo, det är den enda rasen de har...
Snart kanske stora ryttare rider Russ.