Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väldigt tråkigt och skrämmande om du tror att den metoden som hon visade upp är det enda, och dessutom ett bra sätt, att lösa en laddad situation på! Hennes hästar är inte annorlunda än andra elithästar!! Skulle det här vara det enda sättet att lösa situationen på, på ett bra sätt, så skulle hela fälttävlanseliten sitta och rolla för fulla muggar på framridningen. Det här som visas upp är enbart ett dåligt exempel på hur man brottar ner hästen istället för att ta tillvara på energin och ladda upp den till ngt positivt.
I bland måste man vara övertydlig när en häst eller lika gärna en människa är disträ och okoncentrerad.
Bättre med en kick av sporren än att sitta och peta hela tiden tycker jag.
Vill man ha en kvick häst måste man vara kvick själv också.
Har jag påstått att det bara har med huvudet att göra?
Tja vi ser ju olika saker har det ju konstaterats
Men om det var ngt som hästen hade så var det väl tillräckligt med energi framåt eller??? Förstår inte riktigt hur det här hänger ihop?
Det är ett system , en ridteknik du kan inte definiera ett system utifrån vad du tycker eftersom du inte förstår det.
Hoppryttare och FT-ryttare har utnyttjat varianter av rollkur så länge jag kan minnas.
och en av värdens bästa ryttare så att hon har faktist sin rätt att med hennes ridskicklighet *sätta* hästen i varje steg................
Framåt ja, men den energin ska samlas också.
Men om den ska samlas oxå tycker du att det är rätt mot hästen att *fängsla* den emellan hand o skänkel?
Framåt ja, men den energin ska samlas också.
Det är skillnad på att ta tillbaka en olydig häst, sätta den på rumpan, och sedan åter rida ändamålsenligt igen. Det visades inte här... Här visades en konflikt som löstes med att hålla emot och bestraffa hästen fram till lydnad. Tvinga den till att underlägsenhet.
Jag tycker att hon löste det bra.
Bara för att hästen är laddad ska den inte få flippa ur och börja uppföra sig illa, då är det bättre att visa den konsekvenser.
När hästen "landat" och är varmare i kläderna så rollas den inte mer.
Eftersom hästarna på denna nivå oftast är såpass laddade för att orka vara alerta och uppmärksamma hela programmet igenom, så blir metoderna annorlunda jämfört med vanliga hästars.
Ridning handlar ju om att kunna dirigera energier. Förutsätt att hästen är överladdad och allmänt glad i hatten, är man på den nivån som AvG är borde det väl inte vara så himla svårt att tala om för hästen att "kul att du är glad och har massa energi, kan vi lägga den på nåt gemensamt och konstruktivt istället för att busa?" och inte "lyd nu omedelbart bums, annars ". Självklart är det svårare att rida på den nivån med de hästarna än att rida "vanliga svenssonhästar". Men å andra sidan ligger just hon ju i topp på världsrankinglistan i dressyr. Med andra ord borde hon vara tillräckligt bra för att kunna Rida (rida på riktigt då och inte rolla) sina svåra hästar. Kan man ju tycka. Eller nåt
Det är möjligt att jag missförstod dig men jag trodde att du tyckte hon hade rätt att sätta hästen i varje steg och att du tyckte att det var det som hon gjorde? Eller missförstod jag?
men hon är i världklass....det kommer vi ej ifrån!!