Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Det är väldigt tråkigt och skrämmande om du tror att den metoden som hon visade upp är det enda, och dessutom ett bra sätt, att lösa en laddad situation på! Hennes hästar är inte annorlunda än andra elithästar!! Skulle det här vara det enda sättet att lösa situationen på, på ett bra sätt, så skulle hela fälttävlanseliten sitta och rolla för fulla muggar på framridningen. Det här som visas upp är enbart ett dåligt exempel på hur man brottar ner hästen istället för att ta tillvara på energin och ladda upp den till ngt positivt.

Hoppryttare och FT-ryttare har utnyttjat varianter av rollkur så länge jag kan minnas.

I bland måste man vara övertydlig när en häst eller lika gärna en människa är disträ och okoncentrerad.

Bättre med en kick av sporren än att sitta och peta hela tiden tycker jag.

Vill man ha en kvick häst måste man vara kvick själv också.

Men om det var ngt som hästen hade så var det väl tillräckligt med energi framåt eller??? Förstår inte riktigt hur det här hänger ihop?

Men om det var ngt som hästen hade så var det väl tillräckligt med energi framåt eller??? Förstår inte riktigt hur det här hänger ihop?

Framåt ja, men den energin ska samlas också.

och en av värdens bästa ryttare så att hon har faktist sin rätt att med hennes ridskicklighet *sätta* hästen i varje steg................

Det är skillnad på att ta tillbaka en olydig häst, sätta den på rumpan, och sedan åter rida ändamålsenligt igen. Det visades inte här... Här visades en konflikt som löstes med att hålla emot och bestraffa hästen fram till lydnad. Tvinga den till att underlägsenhet.

KL*
Avslutar min visit för denna gången.
Intressant att höra era teorier och uppfattningar.

Framåt ja, men den energin ska samlas också.

Och det är här som det blir svårt att diskutera vettigt...

Det jag helst av allt skulle vilja göra är ju att visa dig på ett gott exempel på hur situationen skulle kunna lösas. Och visa på hur energi ska samlas och ge en korrekt och ändamålsenlig form. Men det har jag inget som jag kan trolla fram så här i ett vips. Tyvärr!

Det är skillnad på att ta tillbaka en olydig häst, sätta den på rumpan, och sedan åter rida ändamålsenligt igen. Det visades inte här... Här visades en konflikt som löstes med att hålla emot och bestraffa hästen fram till lydnad. Tvinga den till att underlägsenhet.

Men jag har inte sagt att denna typ av ridning skall vara föredömligt.....det vore faktist intressant att se henne efter denna framridning på banan efterår och tror faktist att formen var dramatiskt annurlunda.....annars hade hon jö aldrig kommit så långt som hon har gjort.....

Jag tycker att hon löste det bra.

Bara för att hästen är laddad ska den inte få flippa ur och börja uppföra sig illa, då är det bättre att visa den konsekvenser.

När hästen "landat" och är varmare i kläderna så rollas den inte mer.

Eftersom hästarna på denna nivå oftast är såpass laddade för att orka vara alerta och uppmärksamma hela programmet igenom, så blir metoderna annorlunda jämfört med vanliga hästars.

Ridning handlar ju om att kunna dirigera energier. Förutsätt att hästen är överladdad och allmänt glad i hatten, är man på den nivån som AvG är borde det väl inte vara så himla svårt att tala om för hästen att "kul att du är glad och har massa energi, kan vi lägga den på nåt gemensamt och konstruktivt istället för att busa?" och inte "lyd nu omedelbart bums, annars :devil::devil: ". Självklart är det svårare att rida på den nivån med de hästarna än att rida "vanliga svenssonhästar". Men å andra sidan ligger just hon ju i topp på världsrankinglistan i dressyr. Med andra ord borde hon vara tillräckligt bra för att kunna Rida (rida på riktigt då och inte rolla) sina svåra hästar. Kan man ju tycka. Eller nåt:o

Det är möjligt att jag missförstod dig men jag trodde att du tyckte hon hade rätt att sätta hästen i varje steg och att du tyckte att det var det som hon gjorde? Eller missförstod jag?

Ridning handlar ju om att kunna dirigera energier. Förutsätt att hästen är överladdad och allmänt glad i hatten, är man på den nivån som AvG är borde det väl inte vara så himla svårt att tala om för hästen att "kul att du är glad och har massa energi, kan vi lägga den på nåt gemensamt och konstruktivt istället för att busa?" och inte "lyd nu omedelbart bums, annars :devil::devil: ". Självklart är det svårare att rida på den nivån med de hästarna än att rida "vanliga svenssonhästar". Men å andra sidan ligger just hon ju i topp på världsrankinglistan i dressyr. Med andra ord borde hon vara tillräckligt bra för att kunna Rida (rida på riktigt då och inte rolla) sina svåra hästar. Kan man ju tycka. Eller nåt:o

Men jag tror att ni missförstår denna *överladdning....

Som jag ser videon så trycker A själv till så hästen direkt rids in i en hand utan eftergift eftersom hon vill *sätta* hästen på baken.....

Vanligtvis kan man göra detta men genom en eftergift kunna med sätet få hästen att vara kvar i samlingen..........som nog för mig handlar om en bättre ridning....men hon är i världklass....det kommer vi ej ifrån!!

Det är möjligt att jag missförstod dig men jag trodde att du tyckte hon hade rätt att sätta hästen i varje steg och att du tyckte att det var det som hon gjorde? Eller missförstod jag?

Jag försökte nyansera denna diskussion då hon faktist är en VÄRLDSRYTTARE och det blir lätt lite *läktarridning* och präktigt att sitta här och *döma ut*

Mkt möjligt, men som sagt, Förutsätt att det är som Holy Grail sa;) Jag mest kontrade Grails argument om att rollandet var nödvändigt för hästen var pigg.

men hon är i världklass....det kommer vi ej ifrån!!

Och det är det som orsakar det största problemet tror jag!! Det är lätt att bli förblindad utav hennes position!

det jag ser när jag ser videon är en konflikt som löses mkt dåligt. Och det verkar dessutom som att hon gör allt för att dölja konflikten så mkt som möjligt inför publiken. vilket i mina ögon visar på att det säkerligen inte var första gången som den här situationen uppståd. Men det är som sagt bara spekulationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII