Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Vissa klarar inte det lika bra som andra. Men jag håller med faktiskt.
Det finns hjälpmedel från Apoteket, dem är visserligen inte mycke bättre än cigg, men dem hjälper till att kunna sluta.

Jo, det är faktiskt mycket bättre med grejorna från apoteket. Eftersom man då inte drar ned brandrök i lungorna.

jag har slutat en gång.Och då trappade jag ner och det fungerade jätte bra för mig.Så jag kör på den stilen.

KL och OT

Svärmor röker inomhus när vi är där, nästan alltid under fläkten men det känns fortfarande inte bra. Jag har kommenterat det, att jag inte vill att hon ska röka inomhus när vi är där, då vill vi inte komma alls. Sambon tycker att det inte gör så mycket, att hon måste få tid att vänja sig att röka ute. Men hur svårt nkan det vara? Varför kan hon bara inte röka ute, och varför kan inte sambon bara säga åt henne när hon tänder en cigg inne.

Det är alltid jag som blir surhaggan som ska gnälla om ciggen. Det är inte min mamma. Min mamma har börjat röka ute när vi är hemma hos dem.

Några förslag på vad man kan göra? Totalt bojkotta att åka dit?

Jag har ingen som helst släkt här uppe så det är de enda släktingar som Arvid har i sin närhet.

KL och OT

Svärmor röker inomhus när vi är där, nästan alltid under fläkten men det känns fortfarande inte bra. Jag har kommenterat det, att jag inte vill att hon ska röka inomhus när vi är där, då vill vi inte komma alls. Sambon tycker att det inte gör så mycket, att hon måste få tid att vänja sig att röka ute. Men hur svårt nkan det vara? Varför kan hon bara inte röka ute, och varför kan inte sambon bara säga åt henne när hon tänder en cigg inne.

Det är alltid jag som blir surhaggan som ska gnälla om ciggen. Det är inte min mamma. Min mamma har börjat röka ute när vi är hemma hos dem.

Några förslag på vad man kan göra? Totalt bojkotta att åka dit?

Jag har ingen som helst släkt här uppe så det är de enda släktingar som Arvid har i sin närhet.

Jag hade vägrat ta med mig barnet dit. Rök är en såpass allvarlig negativ påverkan på hälsan att det inte är försvarbart att utsätta barn för det.

jag har slutat en gång.Och då trappade jag ner och det fungerade jätte bra för mig.Så jag kör på den stilen.

Tydligen fungerade det inte så bra då du har börjat röka igen :D.

Det påminner mig om "Det är jättelätt att sluta röka. Jag har gjort det flera gånger".

:rofl:

Mvh

Tora

Helt ärligt förstår inte jag varför inte din sambo kan säga till sin mamma. Även om han själv tycker att det är överdrivet så kanske han kan vara lite bussig och lyssna på vad ngn annan tycker.

Tycker inte att ni ska sluta åka dit men tycker gott att din sambo kan säga till sin mamma. Om ni inte är där varje dag och hänger hela dagarna så kan det inte vara så svårt att gå ut och röka de ggr ni är där.

Tydligen fungerade det inte så bra då du har börjat röka igen :D.

Det påminner mig om "Det är jättelätt att sluta röka. Jag har gjort det flera gånger".

:rofl:

Mvh

Tora

Jag höll upp i ett år med rökningen,så det är inget jag slutar med hela tiden;)

Anledningen till att jag började röka igen var att jag inte kunde stå emot grupptrycket.Jag började att umgås med människar som rökte.Men nu är det bara jag som röker.

Säg att du tar inte Arvid dit förrän hon slutar upp med att röka inne. Du säger inte det för att verka elak, utan för att du är orolig.

Jag hade inte velat ha min son hemma hos sin farmor om dem hade rökt inne.

jo men jag höll upp ett år.
Sen efter att jag började igen så har jag inte haft någon motvation att sluta förens nu.
Eftersom jag inte vill röka när jag är gravid eller efter för den delen häller

vad jag har hört så skall man inte sluta tvärt när man blir gravid om man röker, då det kan orsaka missfall,pga "abstinensen".

Det beror helt på. Får man kraftig abstinens kan det vara bättre att trappa ner eftersom abstinensen som sådan är en stor fysisk påfresting MEN alla får inte farlig abstinens och för de kvinnorna och barnen är det självklart bäst att fimpa fortast möjligast.

Själv var jag en av de som aldrig drabbades av abstinens (slutade dock röka många år innan jag blev gravid).

Givetvis är det bästa att sluta röka innan man blir gravid dvs. man försöker sluta så fort man bestämt sig för att börja försöka bli gravid. Dels ökar man chanserna att lyckas bli gravid och sedan är det ju bra om fostret aldrig utsätts för tobak. Blir man oplanerat gravid är det dock inte mycket att göra åt, då kan man bara se framåt och försöka göra det så bra som möjligt för sig själv och barnet.

KL

Bara ett till "fall". Min svärmor rökte under graviditeten, min sambo har astma, pollen- och kattallergi samt eksem. Dock tror jag att det har MINST lika stor skada att man röker inne när barnen är små, vilket båda hans föräldrar gjorde. Båda deras barn blev också rökare i tonåren men sambon slutade efter 10 år. Kan tilläggas att han vägde mellan 2700-2800g (minns ej nu) när han kom ut och tiden var fullgången. Barnmorskan kommenterade moderkakan för hon såg direkt att mamman hade rökt, det var blåsor i den.

När jag blev gravid slutade jag röka, omedelbart, från 40 ciggaretter/dag till 0.

Jag anser att man inte har någon rätt att utsätta sitt barn för cigaretter när man är gravid eller ammar, att själva rökstoppet skulle kunna ge missfall tror jag inte en sekund på, det låter precis som alla andra dåliga ursäkter för att "få lov" att röka under graviditet och amning.

Jo, det är faktiskt mycket bättre med grejorna från apoteket. Eftersom man då inte drar ned brandrök i lungorna.

Brandrök??

Inte vet jag vad dina bekanta pysslar med men ingen jag känner tänder på en bräd/vedbit och inhalerar den röken i alla fall

Det är vad jag har hört från en bekant att bm sa till henne så hon rökte.
Jag kommer inte att röka den dagen då jag blir gravid eller ammar.

Brandrök??

Inte vet jag vad dina bekanta pysslar med men ingen jag känner tänder på en bräd/vedbit och inhalerar den röken i alla fall

Läs gärna om tobaksrök. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det samma typ av rök som brandrök. Dvs en ofullständig förbränning. Den är giftig på samma vis.

Jag förutsätter att ingen i denna tråd låter sitt barn grilla korv heller, ty grillröken är ju lika giftig som ciggarettröken.

Som sagt, så röker jag endast utomhus och inte i omedelbar närhet till barnen, så i mitt fall, så är röken från grillen/brasan då vådligare för mina barn, än att jag själv går avsides och tänder en cigg..

För att inte tala om den rök som tränger in i själva korven som ungarna äter i sig :eek:

Men då slutade du ju inte, utan du hade ett uppehåll på ett år.

Har du motivation, så är det bara till att sluta nu.

Jag räknar med det året som jag var rökfri som att jag hade slutat.

Jag håller på att sluta röka nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
771
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar