Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Fast det känns ju idiotiskt att ta den risken. Ok att utsätta sig själv och sin egen kropp för det man känner men att tvinga i sin unge 100 cancerframkllande ämnen nikotin och skit är ju inte riktigt schyst. Jag förstår absolut att det är dösvårt att lägga av då jag själv har problem med det men jag tycker i alla fall att man måste försöka. De flästa klarar i alla fall att dra ner betydligt.

Sen om du och dina vänner har friska barn så är det ju jätte bra och tur för er, men det finns ju många barn som faktist både dött i plöttsligspädbarns död och har en massa alergier.

Min sambos mamma rökte under sina graviditerer, även under hela deras uppväxt. 2 av hennes barn har fått diagnosen ADHD, den 3 har det garanterat också men har inte fått sin diagnos

Skulle aldrig röka ett enda bloss under graviditet. Inte ens om jag planerade att bli gravid. Det är oförlåtligt!
En cig innehåller tillräckligt mycket gift för att vara skadligt. Så det hjälper inte att dra ner på ciggen.
Röker man under graviditet ska man ha dåligt samvete. Det förtjänar man.

Som vanligt så håller jag med dig

Min mamma har 5 barn. 3 av barnen har astma och olika allergier.
Hon rökte under den första graviditeten och det röktes inomhus jämt hemma under resten av graviditeterna.
Hennes äldsta hade dessutom en sjukdom som heter epidermal dysplasi, vilket nog var en stor bidragande orsak till att han tog livet av sig.

Rökte ni under eran graviditet?
Minskade ni eller slutade ni helt när ni upptäckte att du var gravid?

Jag har inte rökt med någon av mina. Jag slutade en bra bit innan jag blev gravid med första började dock röka innan jag blev gravid igen. Dumt att utsätta min son för passiv rökning. Jag hade en massa försiktighetsåtgärder men ändå. Idag skulle jag aldrig börja röka igen då jag inte vill utsätta mina barn för det. De är mycket viktigare än en stinkande cigg. '

Jag tycker det var väldigt oansvarigt av mig att börja röka igen efter min första. Slutade dock två månader efter jag börjat igen då jag blev gravid igen. Så fort jag plussade så slängdes ciggen.

Jag skulle aldrig röka när jag är gravid. Tycker det ser rent sagt ut förjävligt. Kan man inte sluta ens när man är gravid tycker jag nog att man inte är redo att få barn. Det finns så mycket risker när man är gravid och röker. Jag vill inte riskera mitt barn bara för en cigg.

Kan man inte sluta ens när man är gravid tycker jag nog att man inte är redo att få barn. Det finns så mycket risker när man är gravid och röker. Jag vill inte riskera mitt barn bara för en cigg.

Håller helt med!!
Forskning visar klart och tydligt att det är skadligt att röka under graviditet. Är man beredd att chansa är man inte beredd att skaffa barn!

Hrrmmm...Min son vägde över 4 kg...

Min sambo vägde över 5 kg och hans mamma rökte..

Även fastän jag rökte så är Loke tack och lov frisk.

Min bästa kompis rökte, hennes son är frisk.

Min "svärmor" rökte under alla 4 gångerna, hennes barn är friska.

Men jag röker inte nu iallafall och det är jag stolt över. Och knappt ngt under graviditeten.

Det jag inte kan förstår är hur man kan röka inomhus. Kolla bara på Unga Mödrar, de flesta är som skorstenar inomhus med nyfödda bebisar.

Jag är inte stolt över att jag rökte lite grann när jag väntade Loke, men gjort är gjort. Skulle dock aldrig kunna tänka mig att göra om det igen.

Jag slutade för min sons skull. Jag ville inte att han skulle ha en rökande morsa, jag vill inte vara som min egna.

Senast ändrad:

Jo, man stinker ju! Det luktar fanskap om en själv.

Det är så frestande när folket erbjuder en cigg eller lillen.

Men jag antar att man får ha stor självdisciplin.

allt i föräldrarollen hänger på om man kan sluta röka eller inte?

Inte direkt på rökningen men på viljan att anpassa sig till barnet för barnets bästa.
Om man inte ens kan offra sig på att sluta röka så är det ju ganska så låg nivå på den viljan.

Du vet ju inte hur myckat smartare dina barn hade varit om du låtit bli att röka eller om de får problem i framtiden utav det.

Det här:
http://www.tobaksfakta.org/default.aspx?id=4068
är en otäck läsning för rökande mammor.

jag fimpade sista ciggen innan jag tog testet :)

Jag började om att röka någon vecka efter jag slutat amma (men jag röker aldrig på lillan, går ifrån, röker ALDRIG innomhus)

Min mamma rökte med mig och min bror... vi har båda ADHD, koncentrationsstörningar och är nikotinister.

Jodå det är ju klart att riskerna är större, men man kan inte säga att man kommer att ha e tt friskt, långt liv bara för att man inte röker för det vet man aldrig.

Jag hade iofs slutat med "vardagsrökning" redan flera år innan jag blev gravid, men feströkte ganska friskt, och min man rökte. När jag plussade så slutade jag direkt med festciggen, och min man slutade röka hemma, för att senare gå över till feströkning och till sist sluta helt innan dottern föddes. Har MÅNGA gånger känt mig sugen på en gigg, men avstår. Inte BARA för barnens skull, jag mår ju så mkt bättre också, men hade jag inte haft barnen hade jag nog haft svårare att stå emot (särskilt nu på sommaren...) Graviditet/amning och rökning går för mig ihop lika illa som graviditet/amning och alkoholkonsumtion...

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
771
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar