Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Jag är inte alls lika säker som dig på att det inte är skadligt.

Handlar det här bara om principen för dig? Att ingen ska tala om för dig hur du ska göra?

Handlar inte om princip!
Läser du ordentligt,så skriver jag även att jag inte går in i någon annans hem och domderar!
Det handlar om respekt,skulle aldrig aldrig aldrig gå in i någons hem om domdera om rökning städning mm,hur andra bor lever och har, det är inte min ensak,det är deras hem!
Och vill ha det likadnat mot mig,man går inte in i någons hem och bestämmer/domderar!
Sällan jag röker(är ingen storrökare) om någon ickerökare kommer hem till mig,men vill jag göra det med huvudet instoppat i fläkten eller ut genom köksfönstret,då gör jag det!

Och det gäller även för rökare som kommer hem till mig,ska man röka,då är det långt in under fläkten/ute/genom köksfönstret!
Sitter inte vid bordet och röker!

Handlar inte om princip!
Läser du ordentligt,så skriver jag även att jag inte går in i någon annans hem och domderar!
Det handlar om respekt,skulle aldrig aldrig aldrig gå in i någons hem om domdera om rökning städning mm,hur andra bor lever och har, det är inte min ensak,det är deras hem!
Och vill ha det likadnat mot mig,man går inte in i någons hem och bestämmer/domderar!
Sällan jag röker(är ingen storrökare) om någon ickerökare kommer hem till mig,men vill jag göra det med huvudet instoppat i fläkten eller ut genom köksfönstret,då gör jag det!

Och det gäller även för rökare som kommer hem till mig,ska man röka,då är det långt in under fläkten/ute/genom köksfönstret!
Sitter inte vid bordet och röker!

Men vem har pratat om att domdera?

Ja,men det skrev även jag,att jag kan hålla mig från ciggen,eller annars stoppa huvudet långt in i fläkten,bara för att jag är rökare så betyder det inte att jag drar ett bloss och sen blåser det rakt på någon som inte röker!

Jag som rökare har även väldigt svårt att sitta på ett utefik eller liknande och röka,för jag vet att det kan blåsa till min bordsgranne,och denne kanske inte är rökare!
Så antingen röker jag när jag går därifrån,eller så ser jag till att blåsa röken under bordet,och det ser nog ganska komiskt ut!

Jag skrev domdera,för att jag använt det uttrycket i mina tidigare inlägg!

Jag skrev domdera,för att jag använt det uttrycket i mina tidigare inlägg!

Ja, jag förstår det. Men handlar det om att styra och ställa i någons hem? Det är din tolkning av situationen. Man behöver inte "domdera" då man ber sin vän låta bli att röka medans man är där med sin bebis.

Jag skulle öht. inte ta med mig mitt kommande barn till någon som röker inomhus. Även om personen inte röker just under besöket så sitter ju gifterna i väggar, möbler, mattor, kläder etc.

Dessutom blir jag själv sjuk av miljön och då känns det inte helt rätt att utsätta barnet för det.

Av genuin nyfikenhet -ÄR det så? Att det kan vara skadligt att vistas i en rejält inrökt miljö? VET man detta?

Av genuin nyfikenhet -ÄR det så? Att det kan vara skadligt att vistas i en rejält inrökt miljö? VET man detta?

Min åsikt är att eftersom det är gifter vi talar om, och jag tror att dessa gifter sätter sig i väggar, gardiner mm och inte minst rökarens kläder, hud och hår, så är inte en inrökt miljö ofarlig för någon. Allra minst ett litet barn.

En barnläkare håller med mig :)
http://www.uppsalabarnlakare.se/5c08a38d-3aa3-4d67-bbe8-f5aafd1dffdf-29.html

Man vet att det inte bara är den direkta röken som är skadlig för små barn, ja. Gifterna sätter sig i bla. kläder och därför är det inte "säkert" att som småbarnsförälder gå ut och röka och sedan gå in och gosa med sin bebis. Bebisen får i sig gifterna via kläderna. Inte samma mängder som via rök givetvis men det sätter sig i kläder och sätter sig det i kläder sätter det sig definitivt i andra textilier inomhus, antagligen även i tapeter.

Jag får astma av att vistas hemma hos de som röker inomhus trots att de låter bli att röka när jag är där så uppenbarligen är miljön tillräckligt giftig för mig och är den det utsätter jag inte mitt framtida barn för det heller.

,den lila stunden jag är där och hälsar på,det är inte skadligt!

Det kan väl inte du veta.
Och eftersom att rök är något giftigt så är det dåligt att utsätta någon för det.

Du försvara något giftigt.
Det är så märkligt.

Det kan väl inte du veta.
Och eftersom att rök är något giftigt så är det dåligt att utsätta någon för det.

Du försvara något giftigt.
Det är så märkligt.

Det är stor skillnad på att dagligen utsätta sitt barn för ciggarettrök och att besöka någon ibland som röker i sitt hem! Under förutsättning att människan inte blåser röken direkt på barnet!
Jag skulle kunna ta med mina barn hem till någon som röker,men inte dagligen!

Jag försvarar inte rökningen,för det var inte det frågan handlade om,eller..
Utan att komma hem till någon som röker,och be den att inte röka..

Bara för att jag är rökare,så betyder det inte att jag stått och blåst rök över mina barn eller andras barn så dom ser ut som böcklingar..
Stog oftast på balkongen/altanen,men mellan varven under fläkten!
Jag har nog skött det ganska bra och avhållit dom från röken,då jag har 3 vuxna barn utan astma och liknande,och ingen av dom röker!

Ja,men det skrev även jag,att jag kan hålla mig från ciggen,eller annars stoppa huvudet långt in i fläkten,bara för att jag är rökare så betyder det inte att jag drar ett bloss och sen blåser det rakt på någon som inte röker!

Jag menade inte att du personligen skulle röka någon i ansiktet, jag menade bara att det finns fler sätt att tackla problemet. JAG hade inte domderat, men så att säga artigt protesterat (och då erbjudit ett alternativ). Jag tycker också att det är ohyfsat att komma in i någons hem och börja KRÄVA att den personen skall röka någon annanstans. Då flyttar jag på mig, helt enkelt. Och då borde ingen av oss ta illa upp.

Man vet att det inte bara är den direkta röken som är skadlig för små barn, ja. Gifterna sätter sig i bla. kläder och därför är det inte "säkert" att som småbarnsförälder gå ut och röka och sedan gå in och gosa med sin bebis. Bebisen får i sig gifterna via kläderna. Inte samma mängder som via rök givetvis men det sätter sig i kläder och sätter sig det i kläder sätter det sig definitivt i andra textilier inomhus, antagligen även i tapeter.

Jag får astma av att vistas hemma hos de som röker inomhus trots att de låter bli att röka när jag är där så uppenbarligen är miljön tillräckligt giftig för mig och är den det utsätter jag inte mitt framtida barn för det heller.

Tack för ditt och Allimac76's svar.
Intressant, jag har ärligt talat aldrig tänkt på att det sätter sig gifter i omgivningen, bara tänkt på att lukt sätter sig.
Men undrar hur farligt det är, om ett barn endast vistas i ett rejält inrökt hus ett par helger om året...

Hur tänker du då?
Att det är okej därför att......vaddå?

Vill du inte bli en frisk och långlivad mamma till ditt barn?

vet inte alls hur jag tänkte.... jag antar jag inte tänkte alls ;)
Jag har inte så många minnen från den tiden vart ju förlossningsdepressiv och då är man tyvärr inte så brydd om sitt eget liv...

Har hållt upp två ggr 6 månader efter det också... men just efter 6 mån börjar jag om, tristess gissar jag på. Svikande vilja. Peppar mig själv för att sluta för gott nästa gång.

Tack för ditt och Allimac76's svar.
Intressant, jag har ärligt talat aldrig tänkt på att det sätter sig gifter i omgivningen, bara tänkt på att lukt sätter sig.
Men undrar hur farligt det är, om ett barn endast vistas i ett rejält inrökt hus ett par helger om året...

Jag vet inte. Tänker heller inte prova.

Jag vet inte. Tänker heller inte prova.

Anledningen att jag undrade var för att om jag och sambon skulle få barn längre fram i livet, skulle barnet isf aldrig få hälsa på farmor och farfar om vi skulle undvika inrökta miljöer, å de har svårt för att resa iväg själva... Har aldrig tänkt på att det inte skulle räcka med att de lät bli att röka inne under våra besök. hm.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar