Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Men är det verkligen så himmla skadligt att besöka någon som röker inomhus någon gång då och då?Då tror jag att det är farligare att gå utanför dörren i storstäder och andas in avgaser varje dag.

Min far har ALLTID rökt inomhus och här sitter jag med en astma som utvecklades i tonåren och antagligen aldrig kommer försvinna.

Efter år av tillsägningar och diksussioner om respekt har han slutat röka inomhus, men det är lite för sent för det. Jag medicinerar för 500 spänn i månaden pga hans slapphet.

Så att föräldrar röker i närheten av sina barn kommer jag aldrig acceptera.

min pappa rökte långt innan jag föddes men slutade långt innan ja föddes.
min mamma har aldrig rökt, jag har inga som helst problem är inte ens allergisk mot något.

min kompis som har inklusive henne själv 5 syskon.
hennes föräldrar har rökt hela tiden säkert inomhus med.
och mamman ser ut som ett russin och pappan med.
vet inte om mamma rökt under graviditerna men emellan iaf.
min kompis har astma och har problem att andas om hon anstränger sig och diverse andra alleriger.
hennes syster likaså och sen vet jag inte exakt men tror de andra syskonen har liknande problem.

så onödigt att ens röka alls tycker jag. och speciellt i närheten av barn och djur.

påtal om röka innomhus.
vi skulle hämta en katt en gång hos några som rökte inomhus vi höll på att dö av lukten från kattstackarn den satt ju i hur länge som helst övervägde nästan att inte köpa katten pga det.
och kan nästan tycka han låter lite konstigt när han andas, hoppas verkligen det inte är nåt.

sen min sambos mormor röker inomhus en gång skulle vi fira jul där jag höll på att svimma av lukten alltså jag kunde verkligen inte andas det va de värsta jag varit med om jag va tvugen att gå ut och åka hem tidigare.
hatar verkligen röklukt kan inte andas och varje andetag jag tar tänker jag på den giftiga röken jag få i mig....USCH.
kan inte låta bli att tycka så men jag hatar verkligen rökning och rök.

min sambos föräldrar har tack och lov aldrig rökt och inte jag och min sambo heller och börjar våra barn röka så kommer de inte in i huset kan ja säja.

Senast ändrad:

Vi bor på landet... så det är väl kossornas koldioxid vi får i oss... :rofl:

Mnja i vårat fall är det inte överdrivet utan något vi noga övervägt och diskuterat med vår BVC sköterska, iom att sambons halva släkt har astma och allergier. Detta är något vi absolut vill undvika och tänker göra allt som står i vår makt för att göra.
Klarar rökarna inte av denna "avgiftnings tid" så ar dom inget med vårat barn att göra.

Vi vill inte att vårat barn ska bli beroende av medicin ( för massor av pengar ) under hela sitt liv på grund av onödiga cigaretter.

//Bollen - stolt över sitt beslut och kan sova med gott samvete :angel:

Amen! Jag är precis likadan, trots att vi inte har allergier i släkten ... Jag tar INTE min dotter till en rökig miljö, punkt slut. Röker någon inne så kommer vi inte dit. Nu har jag inget sådant problem, tack och lov.
Och vissa resonemang får mig att häpna!

Farligare med avgaser? Ja, men även om, varför utsätta sig för det man inte måste utsätta sig för? Varför välja BÅDE pest och kolera? Oj, nu är vi i stan, det är ju så farligt att jag lika gärna kan röka på min bebis också. Eh?

'Jag rökte och mina barn är friska'... Ja, och bebisar dör i PSD oavsett mag eller ryggläge men det ena MINSKAR RISKEN. Statistiskt sett är det STÖRRE RISK att bebisen får allergier, dör i PSD och sådana saker om man röker. Man tar en risk på sitt barns bekostnad. Så ÄR det ju! Precis som om du lägger bebisen att sova på mage, du ökar risken men det betyder ju inte att det KOMMER hända.

Jag lägger mig inte i om andra röker eller inte under sina graviditeter och i närheten av sina små, men att det är dåligt för barnen (=ökar risken för negativa hälsoeffekter) GÅR INTE ATT FÖRNEKA. Sedan om man vill rättfärdiga det med att 'jaha men det finns de som slår sina barn, det är värre' kan man ju göra det om det får en att känna sig bättre.

Men är det verkligen så himmla skadligt att besöka någon som röker inomhus någon gång då och då?Då tror jag att det är farligare att gå utanför dörren i storstäder och andas in avgaser varje dag.

Det kanske det inte är, och det kanske inte är farligt att dricka lite alkohol under graviditeten, men varför chansa? Och när går man över gränsen och det BLIR en risk? Hos mig råder nolltolerans. Min bebis, mina regler.

Farligare med avgaser? Ja, men även om, varför utsätta sig för det man inte måste utsätta sig för? Varför välja BÅDE pest och kolera? Oj, nu är vi i stan, det är ju så farligt att jag lika gärna kan röka på min bebis också. Eh?

Ja, det blir lite ologiskt. :)
Håller med du.

Amen! Jag är precis likadan, trots att vi inte har allergier i släkten ... Jag tar INTE min dotter till en rökig miljö, punkt slut. Röker någon inne så kommer vi inte dit. Nu har jag inget sådant problem, tack och lov.
Och vissa resonemang får mig att häpna!

'Jag rökte och mina barn är friska'... Ja, och bebisar dör i PSD oavsett mag eller ryggläge men det ena MINSKAR RISKEN. Statistiskt sett är det STÖRRE RISK att bebisen får allergier, dör i PSD och sådana saker om man röker. Man tar en risk på sitt barns bekostnad. Så ÄR det ju! Precis som om du lägger bebisen att sova på mage, du ökar risken men det betyder ju inte att det KOMMER hända.

Jag lägger mig inte i om andra röker eller inte under sina graviditeter och i närheten av sina små, men att det är dåligt för barnen (=ökar risken för negativa hälsoeffekter) GÅR INTE ATT FÖRNEKA. Sedan om man vill rättfärdiga det med att 'jaha men det finns de som slår sina barn, det är värre' kan man ju göra det om det får en att känna sig bättre.

Kan bara säga:bow::bow:

Då tror jag att det är farligare att gå utanför dörren i storstäder och andas in avgaser varje dag.

I tobaksröken finns det en massa farliga ämnen som är förbjudna på annat vis.
Och avgaserna innehåller inte dessa.
Med de nya motorerna och en katalysator så är helt enkelt inte avgaserna lika farliga som tobaksrök.
Många bussar går dessutom på etanol eller gas och ger bara koldioxid och vatten som avgaser.

Jag har en värmepanna som går på Dieselolja, den sotar inte ens.
Förbränningen är så fullständig att det bara blir vattenånga kvar.

Jo men alla bilar är inte nya.
Jag skulle inte ha några problem att hällsa på någon som röker inomhus,men inte röker inne när vi är där.
Det finns folk som röker ute i busskurer mm ber du dom sluta röka för att du kommer med barnet?
Det finns så mycket som man skall skydda sin barn för.
Då borde du vara livrädd för att gå ut för du och din bebis kan bli påskörda, har du djur borde du göra av dig med dom oxå för barnet kan utveckla allergi tex.

Alla ser på allt olika och alla har olika åsikter om ALLT.

Det finns folk som röker ute i busskurer mm ber du dom sluta röka för att du kommer med barnet?
Då borde du vara livrädd för att gå ut för du och din bebis kan bli påskörda, har du djur borde du göra av dig med dom oxå för barnet kan utveckla allergi tex.

Jag skulle inte ställa mig i busskuren om någon rökte där. Otroligt korkat beteende, att förpesta luften för andra.

Djur är inte giftiga och orsakar inte cancer.

Ang djur finns det ju studier som visar att allergirisken kan minska om barnet "utsätts" för det i lagom dos då....

Jag tycker att det är en dålig jämförelse då djur inte är giftiga.

Jag förstår inte varför rökare måste försvara sina handlingar ( nu menar jag inte några personliga påhopp ) med påhopp på andra saker, t ex bilar och djur. Det blir så trist.

Väljer man att röka så fine gör det men man ska inte utsätta andra, speciellt inte barn för det. Så ang busskuren: Jag hoppas att rökaren självmant kliver ut därifrån för att inte röken ska komma på andra....

Jag skulle inte ha några problem att hällsa på någon som röker inomhus,men inte röker inne när vi är där.

Men handlade inte diskussionen om respektlösa bekanta/släktingar som röker inne när man är där med sin bebis och hälsar på? Som detta till trots inte kan dra sig från köket ut på balkongen för att tända sin cigg.

Är det farligt att vistas i en inrökt bostad, någon som vet? Finns det kvar gifter i luften fastän ingen röker just då? Det åker ju in i väggarna men frågan är hur mkt som finns kvar efteråt.

Men handlade inte diskussionen om respektlösa bekanta/släktingar som röker inne när man är där med sin bebis och hälsar på? Som detta till trots inte kan dra sig från köket ut på balkongen för att tända sin cigg.

Är det farligt att vistas i en inrökt bostad, någon som vet? Finns det kvar gifter i luften fastän ingen röker just då? Det åker ju in i väggarna men frågan är hur mkt som finns kvar efteråt.

Det måste väl också bero på hur mycket man röker och hur länge sedan, om man ska vara riktigt petig.
Men den stickande lukten är nog för att övertyga mig om det inte går att vara helt säker.

Så många gamla med dålig förbränning och utan katalysator finns det inte kvar.
Och det finns billiga katalysatorer att köpa och sätta även på den gamla bilen.
Min gamla Mercedes från 1986 har en katalysator från Biltema och det fungerar alldeles utmärkt.

Jag ber dem flytta på sig även utan något barn med, och det gör många andra också.
Man skall inte röka i busskurer.

.... har du djur borde du göra av dig med dom oxå för barnet kan utveckla allergi tex.
De är ute och inte inne i huset.
Men framför allt - djur är inte farliga för alla utan bara för allergiker.
Tobaksrök är farligt för alla - undantagslöst.
Det är nämligen både giftigt och cancerframkallande.

Tillåt mig citera mig själv från inlägget här ovan

Mitten skrev:

Och apropå
"Alla ser på allt olika och alla har olika åsikter om ALLT."

Att rökning är direkt skadligt för barnet både i och utanför magen är inte ett påhitt, eller påstår du att det inte är så? Det är inte tyckande utan rent medicinskt. Sedan kan man ju se det som att en mamma som röker kanske skulle må så psykiskt dåligt utan sin cigarett att hon skulle bli en USEL mamma om hon inte rökte och därför är det bättre för barnet att hon gör det ... eller vad man nu kan komma på för situationer, men att RÖKNINGEN är skadlig, det är det väl ingen som säger att den inte är? Varför blanda in bilar och husdjur och gud vet allt? Det gör inte rökningen mindre farlig.

Risker utsätter vi såklart våra barn för jämt, det går ju inte att komma undan.
Jag utsätter mitt barn för en viss risk när jag tar henne till stallet, men där kanske jag tycker att risken såpass liten för allt det goda jag tycker att hon får ut av det. Men jag påstår INTE att det är ofarligt att ha en bebis i stallet. (Lösspringande hästar, fästingar etc).

Lägger man ihop alla bäckar små kan det bli en stor jäkla å. ;) Bara för att det finns saker som är lika skadliga/skadligare innebär det inte att tex. en inrökt bostad blir mindre farlig. Vissa saker kan jag välja bort, andra inte. Just nu kan jag inte välja bort att bo där jag bor.

Utomhus kan jag välja vart jag ska ställa mig. Jag behöver inte ställa mig bredvid rökaren. F ö så har det diskuterats förr och all rökning i busskurer är förbjuden så man kan med gott samvete be rökare att gå och röka utanför busskuren om det skulle vara busväder.

har du djur borde du göra av dig med dom oxå för barnet kan utveckla allergi tex.

Nej, det har ju visat sig att barn som regelbundet utsätts för pälsdjur innan 2 års ålder löper mindre risk att utveckla allergi så det är snarare så att de som inte har pälsdjur när de får barn ska gå och skaffa sig ett. ;)

Jag svarar på min egen knapp!

Om jag hade barn med mig bort till någon,och den människan ställer sig och röker nne,så skulle jag inte domdera runt om att inte röka inne,den lila stunden jag är där och hälsar på,det är inte skadligt!
Jag kan ju ändå se till att det inte blåser direkt på barnet!
Jag skulle skämmas om jag åkte bort och bestämde om något i en annans människas hem!
Mitt val är att antingen åka dit en kort stund eller hålla mig hemma!

Jag är rökare,men för den skull sitter jag inte vid bordet och röker,oftast blir det vid fläkten eller ute,och får jag besök av barn,så antingen håller jag mig ifrån ciggen eller så stoppar jag huvudet under fläkten,skulle aldrig få för mig att blåsa direkt på barnet!
Men jag skulle inte vilja att någon kommenderade mig om min rökning i mitt hem..Lika lite som jag kommenderar om rökningen i någon annans hem!

Jag svarar på min egen knapp!

Om jag hade barn med mig bort till någon,och den människan ställer sig och röker nne,så skulle jag inte domdera runt om att inte röka inne,den lila stunden jag är där och hälsar på,det är inte skadligt!
Jag kan ju ändå se till att det inte blåser direkt på barnet!
Jag skulle skämmas om jag åkte bort och bestämde om något i en annans människas hem!
Mitt val är att antingen åka dit en kort stund eller hålla mig hemma!

Jag är rökare,men för den skull sitter jag inte vid bordet och röker,oftast blir det vid fläkten eller ute,och får jag besök av barn,så antingen håller jag mig ifrån ciggen eller så stoppar jag huvudet under fläkten,skulle aldrig få för mig att blåsa direkt på barnet!
Men jag skulle inte vilja att någon kommenderade mig om min rökning i mitt hem..Lika lite som jag kommenderar om rökningen i någon annans hem!

Jag är inte alls lika säker som dig på att det inte är skadligt.

Handlar det här bara om principen för dig? Att ingen ska tala om för dig hur du ska göra?

Om jag och min bebis vore i ditt hem och du skulle röka inne, så skulle jag nog helt enkelt säga att vi kanske kan sätta oss ute och prata? Jag vill helst inte utsätta min bebis för cigarettrök.
Jag domderar inte någon annans hem, men jag kan ta beslut om vad jag vill utsätta min bebis för. Och om du då absolut inte ville vara ute, så skulle jag nog tacka för mig och gå hem. Det tycker jag är respektfullt åt båda håll.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar