Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Jag förutsätter att ingen i denna tråd låter sitt barn grilla korv heller, ty grillröken är ju lika giftig som ciggarettröken.

Som sagt, så röker jag endast utomhus och inte i omedelbar närhet till barnen, så i mitt fall, så är röken från grillen/brasan då vådligare för mina barn, än att jag själv går avsides och tänder en cigg..

För att inte tala om den rök som tränger in i själva korven som ungarna äter i sig :eek:

En pyreldning uppstår då lufttillförseln är strypt.
Här finns fakta om tobaksrök och ofullständig förbränning.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2105

Ja, nu är det ju runt 7 år sedan min yngsta föddes och med tre barn i åldrar 7-17 så har jag inga planer på att bli gravid igen, men kanske finns det andra som har "glädje" av dina länkar..

Ja, nu är det ju runt 7 år sedan min yngsta föddes och med tre barn i åldrar 7-17 så har jag inga planer på att bli gravid igen, men kanske finns det andra som har "glädje" av dina länkar..

Den om graviditet var inte speciellt till dig. Jag svarade på mitt eget inlägg där.
Den första angående Ofullständig förbränning var svar till dig. :)

Min första graviditet var det svårt att sluta röka på. Det var lätt att dra ner på ciggen men det tog till v 17 innan jag kunde sluta med den sista morgonciggen också.

Började sedan röka igen när jag ammat färdigt (11mån). Väldigt dumt men det var en svår tid med separation och missfall. Ingen ursäkt men en förklaring.

Med denna graviditeten var det väldigt lätt att sluta. Dagen efter jag plussade så la jag ciggen på hyllan. För gott hoppas jag denna gången!

Det var mycket enklare att sluta denna gången. Antagligen för att man VET att det är ett barn man har i sig. Var lite svårt att greppa första gången:D

Jag blrjade röka när jag var 14-15 och rökte tills jag plussade. Då var jag 21 år. höll uppehåll i 2 år. När jag börja jobba igen så börjad ejag röka igen.. SEn så rökte jag kanske jag i 1 ½ år. Sen så vankande jag upp en dag och kände nä fy f*n. Sen dess har jag inte rökt,. Och det är 2 år sen. Nu har jag svårt med rök lukt och öfrsöker undvika det så gott det bara går.'

Mvh

Jag rökte under alla mina 3 graviditeter,och jag har 3 kärnfriska barn,idag är dom 18 21 23 år!

Men jag har 3 rökfria barn!

KL och OT

Svärmor röker inomhus när vi är där, nästan alltid under fläkten men det känns fortfarande inte bra. Jag har kommenterat det, att jag inte vill att hon ska röka inomhus när vi är där, då vill vi inte komma alls. Sambon tycker att det inte gör så mycket, att hon måste få tid att vänja sig att röka ute. Men hur svårt nkan det vara? Varför kan hon bara inte röka ute, och varför kan inte sambon bara säga åt henne när hon tänder en cigg inne.

Det är alltid jag som blir surhaggan som ska gnälla om ciggen. Det är inte min mamma. Min mamma har börjat röka ute när vi är hemma hos dem.

Några förslag på vad man kan göra? Totalt bojkotta att åka dit?

Jag har ingen som helst släkt här uppe så det är de enda släktingar som Arvid har i sin närhet.

Om någon kom in i mitt hem och kommenderade var jag fick röka,så skulle jag bli förbannad!
Om jag åker till någon som röker inne,så tycker jag att den stunden och gången,det gör inget!
Men jag kan kräva rökfritt i mitt eget hem! För där bor jag och där bestämmer jag!
Men jag kan inte åka bort och bestämma över någon annans hem..

Håller med.

Rökning är förbjuden i närheten av vårat barn. Vi har till och med dragit det så långt att när någon har rökt så får dom inte hålla i Alice eller vara allt för nära på minst en halvtimme, då nikotinen är kvar i lungorna och andas ut...

Jag skulle aldrig utsätta mitt barn och hennes hälsa för detta...

//Bollen, helt klart motståndare till rökare....

Men det där blir ju nästan på gränsen till överdrivet..Ok om det är daglig kontakt,men sporadisk kontakt med någon som nyligen rökt,det dödar inte barnet!

Går du överhuvudtaget ut med barnet,med tanke på alla avgaser som finns i luften,och också är väldigt skadliga?

Har aldrig rökt, visst har jag testat ngn gång på fester men inte mer än det, jag skulle aldrig få få för mej att börja röka i vardagen.

Min mamma rökte innan hon fick mej & pappa har alltid rökt, men numera bara ngn cigg då & då, aldrig i närheten av barn.

Mina svärföräldrar röker de med men de får inte röka inne hos oss.Både jag & min sambo är starkt emot rökning, han mår riktigt illa av lukten & ingen av oss hade kunnat vara ihop med rökare heller.

Nu till ämnet, jag anser att rökning under graviditet är likadant som att slå sina barn, det bara verkar mindre dramatiskt.
Enligt mej är det en oförlåtlig handling som kan förkorta barnens liv, ge sjukdomar & besvär de inte bett om.
Om man som förälder röker även om man inte är gravid anser jag att man riskerar att beröva sitt barn en förälder.

Det är detta som är så farligt med rökning, folk blir så beroende att de sätter sitt beroende före sina barn.

Men det där blir ju nästan på gränsen till överdrivet..Ok om det är daglig kontakt,men sporadisk kontakt med någon som nyligen rökt,det dödar inte barnet!

Går du överhuvudtaget ut med barnet,med tanke på alla avgaser som finns i luften,och också är väldigt skadliga?

Avgaser och andra luftföroreningar är så klart också ett problem.
Men det gör inte problemet tobaksrök=giftigt mindre.

Det är så jag känenr också, det känns hemskt att säga åt henne vart hon får och inte får röka i sitt eget hus. Men samtidigt så vill jag inte vara där med Arvid om hon ska röka inomhus.

Och då blir det att de aldrig träffas öht

Om någon kom in i mitt hem och kommenderade var jag fick röka,så skulle jag bli förbannad!
Om jag åker till någon som röker inne,så tycker jag att den stunden och gången,det gör inget!
Men jag kan kräva rökfritt i mitt eget hem! För där bor jag och där bestämmer jag!

Men blir du verkligen förbannad om ngn ber dig snällt att kanske inte röka just när de är där en liten stund? Jag förstår dig om ngn beordrar dig att inte göra det men nog kan man väl vara snäll och inte röka inne just då personen är där på besök?

Helt ärligt så förstår jag inte vad det skulle vara för grej. Om ngn som är gäst hos mig skulle be mig om ngt speciellt just när dem var där så måste jag säga att jag skulle respektera det sålänge de höll sig inom rimliga gränser. De är ju bara för en liten stund.

Det är så jag känenr också, det känns hemskt att säga åt henne vart hon får och inte får röka i sitt eget hus. Men samtidigt så vill jag inte vara där med Arvid om hon ska röka inomhus.

Du måste väl inte "säga till" men man kan ju be snällt och fråga om det är möjligt att hon kanske inte röker inne just då ni är där.

Förstår inte allt detta krångel över en sån sak. Jag skäller inte på rökare och jag låter alla göra vad de själva vill. Jag gör säkert saker som andra inte tycker är sådär supertoppen men enkla saker så som att respektera att inte utsätta gäster för ngt de är känsliga för, de tycker jag är mer än konstigt om det skall vara så svårt den lilla stund de är där.

........

Då så blir det ju att man inte kommer i stället.
Jag kan t.ex. inte besöka någon som röker inne eller har ett inrökt hem.
Det går bara inte.
Jag skulle bli jättesjuk.

Och om jag berättar det så brukar de flesta låta bli att röka inne och försöka sanera sina hem om jag skall komma och hälsa på.
Min salig svärmor kunde jag till hennes sorg aldrig besöka, hennes hem var alldeles för farligt för mig.
Vi träffades därför bara en enda gång, och det var på sjukhuset på hennes dödsbädd.

Så kan det gå.

Men det är en väldig skillnad på det.
Jag som blir dödligt sjuk av passiv rökning klarar utan vidare av att vara ute bland bilar och bussar.
Det är ju en fråga om koncentrationen i luften.

Om jag blir allvarligt sjuk av det så är det ju bevisligen något som finns där och som är farligt.

..... men enkla saker så som att respektera att inte utsätta gäster för ngt de är känsliga för,....

Ändra till:

...... "men enkla saker så som att respektera att inte utsätta gäster för ngt som är faligt för alla" ......

Men du måste skämta!
För det första röker du ju själv så hurvida du skulle tycka att det var ok om du inte var rökare känns inte som ngt du kan säga. För det andra så är det ett helsike för oss som inte tål rök, och då ska du gå och bli förbannad. Skulle inte ngn kunna respektera att de inte kan röka när jag är med skulle jag bli förbannad, ska jag behöva gå med astma sprayen i högsta hugg bara för att jag är hemma hos ngn och där bestämmer dem?

Jag förstår dig. Andra säger inte till mig vad jag gör i mitt hem. Däremot så kan ju de som röker inomhus se sig om i h*lvetet om ett besök från min sida, men man kan ju träffas på andra ställen. ;)

Jag skulle öht. inte ta med mig mitt kommande barn till någon som röker inomhus. Även om personen inte röker just under besöket så sitter ju gifterna i väggar, möbler, mattor, kläder etc.

Dessutom blir jag själv sjuk av miljön och då känns det inte helt rätt att utsätta barnet för det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar