Rökning under graviditet

Sv: Rökning under graviditet

Jaha och?
Menar du att man därför kan strunta i alltihop och tuta på helt utan att akta sig för risker i livet?

Nej, men man kan ju läsa allt hemskt och skadligt i fråga om allt som man äter/stoppar i barnen, som finns i husen/luften etc. också..

Hur många gör det? Hur många dricker ett glas vin under graviditet/ammning etc. bara som ex.?

Jag dricker öht ingenting alls som har det minsta alkohol i sig, röker utomhus och har under graviditeterna rökt oerhört sparsamt och det har alla bm varit väl medvetna om.

Senast ändrad:

För mig är det obegripligt att man röker öht. Men nu var det inte det som frågan var. Jag tycker inte att det finns något som helst försvar till att röka när man är gravid. Ok att man själv röker eftersom man har ett fritt val men att utsätta barnet i magen för en dumhet man själv håller på med? Ursäkter som att det finns mkt som skadar barn är bara pinsamma, ja de finns mkt skadligt för barn så varför utsätta dem för en till??

De är ju ingen hemlighet för någon att rökning är skadligt så då undrar jag hur man kan försöka ursäkta att man utsätter sina barn för det.

vad jag har hört så skall man inte sluta tvärt när man blir gravid om man röker, då det kan orsaka missfall,pga "abstinensen".
Det var en bekant som sa det till mig.Och man skall absolut inte ta nikotinplåster eller liknande så det var farligare för barnet.

Jag skall verkligen försöka att sluta den dagen då jag plusar.Har redan börjat dra ner på ciggen.
Men det är svårt just nu att sluta helt.Men den dagen man plusar känner man nog annorlunda och kan sluta helt.
Jag håller tummarna för det:bow:

Min mamma har 5 barn. 3 av barnen har astma och olika allergier.
Hon rökte under den första graviditeten och det röktes inomhus jämt hemma under resten av graviditeterna.
Hennes äldsta hade dessutom en sjukdom som heter epidermal dysplasi, vilket nog var en stor bidragande orsak till att han tog livet av sig.

Det jag får upp när jag googlar är engelska hundsidor...:crazy:

jag förstår inte hur folk kan vara så knäppa att man röker när man är gravid eller i närheten av barn eller att man röker överhuvudtaget till vilken nytta lixom?
man kan likagärna sätta sig och suga direkt ur avgasröret med då i så fall.

Hur många dricker ett glas vin under graviditet/ammning etc. bara som ex.?
Blir din rökning mindre falig för dina barn om andra dricker vin?
Det är då en underlig logik.

och det har alla bm varit väl medvetna om.

Blir det mindre risker då?
Bara BarnMorskan vet om det så är det inte så farligt.

Men ditt eget ansvar då när det kommer till att minska risker runt just dig och dina barn?
Om andra dricker vin eller inte under graviditeten är ju ingen risk för dina barn.
Om du rökte under graviditeten så hade ju inte just du gjort allt för att minska riskerna för just dina barn.
Det kan du ju aldrig komma undan.

Min mamma rökte med mig och min bror... vi har båda ADHD, koncentrationsstörningar och är nikotinister.

Min man föddes också som rökare och har haft svårt att hålla sig från nikotin hela livet. Hans mamma rökte 20 cigaretter om dagen (plus alkohol) under hela graviditeten.

Blir din rökning mindre falig för dina barn om andra dricker vin?
Det är då en underlig logik.

Det är du som säger det ovan, inte jag..

Jag vet nämligen att jag är en bra förälder och har inget behov av att klanka ner på andra som gör saker och ting som inte jag uppfattar som ok och som jag vet genom att jag läst om det vara farligt/mindre bra :grin:

Skulle aldrig röka nu när jag är gravid. Tycker inte att det är ok, vilken ursäkt man än må ha.

Jag vet nämligen att jag är en bra förälder ....

Men om något av dina barn får leukemi p.g.a. din rökning så kan du ju inte längre hävda att du är en bra förälder.

En bra förälder minimerar ju alla risker som går att minimera när det gäller barnen.
Låta bli att röka och dricka alkohol är saker som man kan göra.
Liksom att spänna fast barnet i en bra och säker bilbarnstol vid bilfärder.

Men om något av dina barn får leukemi p.g.a. din rökning så kan du ju inte längre hävda att du är en bra förälder.

En bra förälder minimerar ju alla risker som går att minimera när det gäller barnen.
Låta bli att röka och dricka alkohol är saker som man kan göra.
Liksom att spänna fast barnet i en bra och säker bilbarnstol vid bilfärder.

Man är väll ändå en bra förälder fast man röker?
Det har inte med föräldrarskapet att göra?
Visst man utsätter sitt barn för risker genom att röka, men för det bilr man ingen dålig förälder.
Det finns dom som inte röker och behandlar sina barn som skit.

Min mor rökte med alla tre barn.Och ingen av oss är skadade av det.
Jag säger inte att det är ok att röka, men jag tycker inte att man blir en dålig förälder fast man gör det.

Jag skall sluta så fort jag plusar.Håller på redan nu och drar ner.Men för alla är det inte lätt att bara sluta sådär.
Det kan skada barnet mer att sluta tvärt än att trappa ner.
Det blir en stor omställning för kroppen att sluta röka vilket kan påverka barnet negativt.

Visst man utsätter sitt barn för risker genom att röka, men för det bilr man ingen dålig förälder.

Jo att utsätta sina barn för onödiga risker tycker i alla fall jag gör en till en dålig förälder.

Rökning är definitivt en väldigt onödig risk.
Det finns inget alls att vinna utav det.

Min far har ALLTID rökt inomhus och här sitter jag med en astma som utvecklades i tonåren och antagligen aldrig kommer försvinna.

Efter år av tillsägningar och diksussioner om respekt har han slutat röka inomhus, men det är lite för sent för det. Jag medicinerar för 500 spänn i månaden pga hans slapphet.

Så att föräldrar röker i närheten av sina barn kommer jag aldrig acceptera.

Varför inte bara sluta helt nu INNAN du plussar. Innan du plussar finns ju inga risker för missfall pga abstinens, eller hur det nu var.

Själv röker jag inte och har aldrig gjort, så jag har svårt att förstå det där. Jag skulle nog har svårt med egna skuldkänslor om jag rökte under en graviditet. Men det är så lätt för alla som inte röker att säga att det bara är att sluta och att man inte förstår de som röker.

//Julia

jag håller på att sluta röka.Men om jag inte hinner sluta helt innan jag plussar så slutar jag då.

Håller med.

Rökning är förbjuden i närheten av vårat barn. Vi har till och med dragit det så långt att när någon har rökt så får dom inte hålla i Alice eller vara allt för nära på minst en halvtimme, då nikotinen är kvar i lungorna och andas ut...

Jag skulle aldrig utsätta mitt barn och hennes hälsa för detta...

//Bollen, helt klart motståndare till rökare....

Men varför inte sluta pang bom? Alla mina vänner som försökt sluta genom att trappa ner har hållt på och trappa ner i åratal. De som slutat pang bom har lyckats.

//Julia

Vissa klarar inte det lika bra som andra. Men jag håller med faktiskt.
Det finns hjälpmedel från Apoteket, dem är visserligen inte mycke bättre än cigg, men dem hjälper till att kunna sluta.

jag förstår inte hur folk kan vara så knäppa att man röker när man är gravid eller i närheten av barn eller att man röker överhuvudtaget till vilken nytta lixom?
man kan likagärna sätta sig och suga direkt ur avgasröret med då i så fall.

Alternativt sätta sig i ett brinnande hus. Det är samma typ av rök. Ofullständig förbränning. Mycket giftig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
771
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar