Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Väldigt många använder uttrycket "bensprattel", och jag tycker mig ha förstått att man då också ogillar mycket av det som idag bedöms högt i tävlingsdressyren, exempelvis hästar som Totilas, och föredrar äldre tiders hästar och ridning. Däremot är det väldigt sällan någon förklarar vad man egentligen menar med bensprattel, och då blir åtminstone jag nyfiken på vad det egentligen betyder, och vad det är för fel på modern tävlingsdressyr från den synvinkeln.
Så här ser jag det: När det pratas om bensprattel så menar nog de flesta att det idag blivit allt vanligare att hästar travar på ungefär som vanligt bak och har väldigt flashiga frambensrörelser. Då blir det ingen riktig ökning. (men det kan se vackert ut) Om en häst ökar bakifrån, vinklar och trycker ifrån bra och samtidigt har en fin gest framtill så pratar man inte om bensprattel.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Kl
Gillar långsamheten som jag tolkar som bärighet i Weltalls ökning. Minns att jag sett honom öka ännu bättre i någon TV-sändning.

Respekterar Klimke, han var sin tids gigant, men gillar inte hans upptagning alls. Hästen blir platt och jag saknar samling och rytm. Det var någon i årets Wc final som gjorde fantastiska upptagningar från ökad trav, minns inte vem just nu.

Minns någon stort svart sto med vippande öron, namnet på R tror jag? Reds av en amerikan för 5-8 år sedan typ. Den hade härligt schvungfull ökning. Lite lång häst dock och den såg lite bakom sig ut pga det.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag tkr också att Weltall ser bärig ut?

Menar du Wahajama (eller liknande)?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Nej, inte Wahajama. Den reds väl av MR´s mamma? Det här var en häst som vi såg max två säsonger. Hette Kanske Rolls Royce eller något liknande och reds av en Amerikansk äldre karl, tror hans kür var till Madonnamusik. Inte Günther Seidel, en annan snubbe. Väldigt sur att jag inte minns....

Hittade det! Rocher riden av George Williams!
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

watch


Inte lika pampigt som jag minns. Ökning ca 3.18, men man bara måste älska de där öronen!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Så här ser jag det: När det pratas om bensprattel så menar nog de flesta att det idag blivit allt vanligare att hästar travar på ungefär som vanligt bak och har väldigt flashiga frambensrörelser. Då blir det ingen riktig ökning. (men det kan se vackert ut) Om en häst ökar bakifrån, vinklar och trycker ifrån bra och samtidigt har en fin gest framtill så pratar man inte om bensprattel.

Ungefär så ja..





Bensprattel

10_wcf_gal_totilas_1922.jpg


briiiiiar_104781494.jpg


Icke bensprattel Klimke, symmetriskt och snyggt :love:

ahlerich-500.jpg


Det är klart det är helt olika hästar men jag kan inte se något vackert eller snyggt eller bra i de 2 övre ökningarna men alla har ju olika vad dom tycker är bra.. jag tycker det är bedrövligt helt enkelt.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

watch


Inte lika pampigt som jag minns. Ökning ca 3.18, men man bara måste älska de där öronen!

Vet inte om det var denna du menade? (Din länk fungerade inte tyvärr)

http://www.youtube.com/watch?v=rXtkNLdP4vw&feature=related

Jag tycker denna häst är urläcker:love:, och den ökade traven mkt bättre än Totilas för att inte tala om Briar. Den har ett tydligt svävmoment tex.

Hittade tyvärr ingen i bättre teknisk kvalitet just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Kan väl lägga till att just den ökningen vid ca 3:18 nånstans är lite väl mycket framben och då riskerar helheten att bli en aning lidande men överlag en helt annan kvalitet och sväv och hänger ihop, då är det vackert tycker jag. Jämför med Totilas eller Briar.....Titta på den vid ca 1:14 bara!
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Så här ser jag det: När det pratas om bensprattel så menar nog de flesta att det idag blivit allt vanligare att hästar travar på ungefär som vanligt bak och har väldigt flashiga frambensrörelser. Då blir det ingen riktig ökning. (men det kan se vackert ut) Om en häst ökar bakifrån, vinklar och trycker ifrån bra och samtidigt har en fin gest framtill så pratar man inte om bensprattel.

Ja så menar jag, det blir show med frambenen bara som bländar en del men helheten har tappats.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Trist med länken...får fixa det.

Det är inte samma häst. Du visar Wahajama. Jag menar Rocher med George Williams.

Men Wahajama gör fina ökningar fast upptagningarna kunde ha mer takt och schvung, tycker jag.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

kl

Ang bensprattel eller inte så har jag lärt mig att skenbenen fram och bak ska vara parallella. Dvs bak ska vinklas och rätas ut lika mycket som fram.

Kan inte nån länka till den skumma traven som diskuterades lite i första inläggen?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Gillar verkligen Utophias ökningar och Carl Hesters sätt att rid hästen! En av får hästar som verkligen läänger sig, och även tillåts länga ramen igenom ökningen. Det blir väldigt harmoniskt på så sätt. Tänk om den bara kunde piaffa med samma kvalitet.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Han ser ju nätt ut stillastående på bild. Frågan är, jag hittade honom inte på youtube, rör han sig nätt? Den är ju inte direkt Salinero eller Briartung.

Dessutom är hingsten från 80-tal du visar 172 hög, det kan inte varit helt standard då.

Men jämför de båda youtubefilmerna tidigare på två andra hästar (minns inte namn rakt av), den ena nätt och elegant med fina steg, den andra stor och klunsig och gungar fram.

Sedan kanske de var lite långa i ryggen och stora på 80-talet men jag gillade deras steg och typen av dressyr. Det påverkar nog så att de ser nätta ut. På tidigare 1900-tal har jag för mig de hade verkligt ädla hästar. Men jag hittade inga bilder rakt av och hade inte tid att leta.

När jag var liten och såg dressyrtävlingar så höll jag andan i ökningarna och hjärtat dunkade i passagen. Nu tänker jag bara ilg, stegen är så uttrycksfulla att det inte är ngt jag vet inte vad, kvar och traven är aldrig vanlig trav, det är som om de larvar runt i ngt slags passage hela tiden. Har slutat se dressyr helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

De är faktiskt alla rätt fina när de bara står still, till och med Salinero. När de är inne på dressyrbanan har de gigantiska magar, det är som om de tryckte ned dem :o
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Exakt, den nedre bilden är så vacker. Ren i linjerna på något sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp