Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Bensprattel ... ett sätt att säga att man ser mycket benrörelser och sämre med grundkvalitéerna.
Har man helheten med också är det bara läckert med stora bengester.

I just det här fallet med Toto då - vad är det för grundkvaliteter som saknas och vad i helheten är det som inte är med? *intressant att lära*
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Briar är ju ett rätt bra typexempel på vad bensprattel är:p Framben som fjongar iväg, med bakben som knappt rör sig. Så illa är det väl inte med Totilas. Men inte har han enl vad TR beskriver en korrekt ökad trav, Lika lite som Parzival har en korrekt piaff, eller har munnen stängd osv. Alla hästar har ju brister, vare sig det är Totilas som jag anser är en av de absolut häftigaste hästar jag nånsin sett eller om det är en gammal ridskolehäst.

Jag tycker det är häftigt att se Totilas i en ökad trav, men det är för att det är show över det, inte för att jag tänker att oj vilken fin ökad trav han gör.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Mycket intressant att du tagit dig tid att mäta och analysera! Det är ju DETTA som behövs - rena fakta - inte tyckande och uttalanden som man hört sin tränare/idol/folkskollärare säga en gång i världen.

Just bensprattel är för mig en svårt term. Vad ÄR det? Vad kommer det sig av? Inte fanken ser jag något bensprattel på en enda hobbyhäst i mina omgivningar t ex? Nej, här släpas benen friskt istället. :D (inkl det ekipage i vilket jag ingår som ena parten förstås)

Det skulle innebära att hästen drar sina framben upp med muskler i frampartiet - om de luftiga frambenen inte kommer sig av att hästen lagt vikt bakåt och fått "lätta" bogar.

Sen är väl hästar olika byggda också? En del har ju "smala" revbenskorgar och andra har bredare (t ex spanska hästar) - hur påverkar det bogrörelserna?

Än en gång, tack för att du tagit dig tid att mäta och ge fakta. Inte bara "den är för långsam". Säger vem? Är det någon som sitter inne med facit här? :confused:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Tycker agony´s svar var jättebra, själv är jag absolut ingen expert på ökad trav (eller överhuvudtaget, men ännu mindre på ökad trav) utan försöker vara öppen för andra tankebanor om de verkar rimliga.
Fast nu var det ju "tyckande" och tyckande får man ju ha vare sig det är rätt eller inte! :rofl: Bra om man är medveten om att t ex "bensprattel" kan vara ett väldigt fördomsfullt uttryck beroende på hur man använder det.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Visst KL : En gång i tiden lärde jag mig att i ökad trav SKA skenbenen på det lyfta diagonala benparet vara parallella - i det mest sträckta läget! När det gäller "bensprattlet" så menar i alla fall jag att det uppstår när frambenen lyfts högre och skenbenen inte är parallella längre. Det ser ut som att bakbenen släpar något eftersom böjningen i knä och hasled inte är i fas. Det är vackert att se på men beror ju "enbart" på en överrörlighet fram.. Sedan kanske det är en omöjlighet att få en dylik häst att böja lederna bak i paritet med fram ??
Men jag skulle alltså hellre se att frambensrörelsen dämpades något - blev mera framåt än uppåt....
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Tycker agony´s svar var jättebra, själv är jag absolut ingen expert på ökad trav (eller överhuvudtaget, men ännu mindre på ökad trav) utan försöker vara öppen för andra tankebanor om de verkar rimliga.
Fast nu var det ju "tyckande" och tyckande får man ju ha vare sig det är rätt eller inte! :rofl: Bra om man är medveten om att t ex "bensprattel" kan vara ett väldigt fördomsfullt uttryck beroende på hur man använder det.

Jaha ok. Jag är ju en sån där hemsk vänsterhjärning som har svårt att tycka en massa saker om jag inte har fakta bakom det så jag vet att jag har något konkret att relatera till :D. (Vilket inte är helt utan problem emellanåt :crazy:)

Agonys svar är jättetrevligt :). Men jag ser bara att hon säger "Men inte har han enl vad TR beskriver en korrekt ökad trav" och jag är väl lite inne på att mer i detalj försöka förstå vad det är som gör att den inte är korrekt enligt TR och varför andra ökade traver, som kanske inte heller är korrekta enligt TR, anses vara bättre :).

Men iofs kanske det är utanför tråden eftersom du startade tråden för att få exempel på bra ökad trav. Isådanafall ber jag om ursäkt :o.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Tycker agony´s svar var jättebra, själv är jag absolut ingen expert på ökad trav (eller överhuvudtaget, men ännu mindre på ökad trav) utan försöker vara öppen för andra tankebanor om de verkar rimliga.
Fast nu var det ju "tyckande" och tyckande får man ju ha vare sig det är rätt eller inte! :rofl: Bra om man är medveten om att t ex "bensprattel" kan vara ett väldigt fördomsfullt uttryck beroende på hur man använder det.

Det finns ju överlag många laddade uttryck i hästvärlden. Gramanriden, hög avknäppt form, bensprattel, balanstrav osv. Det som i den enas ögon ser fint och flashigt ut, ser spänt och trist ut i andras.
För min egen del så saknar jag Kyra mfl ridning. Det var kanske inte på de smidigaste hästarna med de mest fantastiska gångarterna alla gånger. Men då, men jag kanske minns fel, så var det prestationen som fick poäng, inte namnet.:angel:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Visst KL : En gång i tiden lärde jag mig att i ökad trav SKA skenbenen på det lyfta diagonala benparet vara parallella - i det mest sträckta läget! När det gäller "bensprattlet" så menar i alla fall jag att det uppstår när frambenen lyfts högre och skenbenen inte är parallella längre. Det ser ut som att bakbenen släpar något eftersom böjningen i knä och hasled inte är i fas. Det är vackert att se på men beror ju "enbart" på en överrörlighet fram.. Sedan kanske det är en omöjlighet att få en dylik häst att böja lederna bak i paritet med fram ??
Men jag skulle alltså hellre se att frambensrörelsen dämpades något - blev mera framåt än uppåt....

Ja precis, det är så jag menar. Det är inte längre samma symmetri eftersom fram och bakben inte är helt i fas, det blir inte det sammanhängande "flytet" i rörelsen som jag tycker är skönheten i en bra ökad trav. Jag är inte så imponerad av det där sprättandet fram.

Puppan: detta var också ett svar vad bristen ligger i som du undrade. Sitta och analysera steg sådär orkar jag inte hålla på med, det är helheltsintrycket av sammanhållen rörelse och energi och jag tror det är vad TR försöker beskriva, man tappar en del av grundkvalitén i samlingen om hästen kastar upp frambenen för högt och faller isär i rörelsen.

Och nej jag tycker nog inte det gäller Totilas alltid och absolut inte alla rörelser utan det är när han sprätter iväg sina rörliga framben för mycket som det uppstår. Det är en superrörlig häst helt olik Briar men det var inte det jag jämförde utan att lyfta frambenen mer än som går ihop rörelsemässigt. En häst som sitter ihop hela tiden får ett flyt som är svårt att slå, hur mycket det än sprätter. Det gör Totilas i andra moment, men det brister ibland (inte alltför sällan) i den ökade traven, som sagt.
Tycker jag!
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Apropå ditt inlägg, som jag citerade. Även om det inte är så lätt, så lär väl inte det där vara ett av ekipagets mer lyckade ögonblick. Så det beror nog mindre på att piaff är så svårt, än på att det blev fel för både ryttare och häst just då, vanligen lyckades de väl rimligen bättre än sådär, båda två.

http://www.youtube.com/watch?v=8T3AcvnEuMw&feature=relmfu

Det kan man klart konstatera i denna video :D
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Mycket intressant att du tagit dig tid att mäta och analysera! Det är ju DETTA som behövs - rena fakta - inte tyckande och uttalanden som man hört sin tränare/idol/folkskollärare säga en gång i världen.

Just bensprattel är för mig en svårt term. Vad ÄR det? Vad kommer det sig av? Inte fanken ser jag något bensprattel på en enda hobbyhäst i mina omgivningar t ex? Nej, här släpas benen friskt istället. :D (inkl det ekipage i vilket jag ingår som ena parten förstås)

Det skulle innebära att hästen drar sina framben upp med muskler i frampartiet - om de luftiga frambenen inte kommer sig av att hästen lagt vikt bakåt och fått "lätta" bogar.

Sen är väl hästar olika byggda också? En del har ju "smala" revbenskorgar och andra har bredare (t ex spanska hästar) - hur påverkar det bogrörelserna?

Än en gång, tack för att du tagit dig tid att mäta och ge fakta. Inte bara "den är för långsam". Säger vem? Är det någon som sitter inne med facit här? :confused:
Det var jag som sa att den var för långsam samt ta för korta steg bak:angel:

I ökad trav ska den "komma upp från marken"= sväv o ta längre steg. det funkar inte om man som Brink har samma tempo
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Det var jag som sa att den var för långsam samt ta för korta steg bak:angel:

I ökad trav ska den "komma upp från marken"= sväv o ta längre steg. det funkar inte om man som Brink har samma tempo

Eller superlångsamma bakben som inte orkar få till svävet för att den lyfter för mycket på frambenen.
Sen kan man mäta så mycket man vill men det hänger inte ihop längre i alla fall och däri ligger bristen.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Hur menar du med inget övertramp på Uthopia?
Jag tycker att hästen sätter ned bakfoten flera dm längre fram än framfoten lämnade marken ifrån = övertramp, trampar förbi frambenen.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ok ... och det var precis det jag skrev/frågade om i det första inlägget som du kommenterade :). Men jag förstod nog inte att du svarade på det ...

("Liksidig steglängd" är väl uppfylld och "benparets skenor parallella" .. ja är det här det brister då iom att han slänger upp framskenan högre än bakskenan i den första fasen av steget???)
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ok ... och det var precis det jag skrev/frågade om i det första inlägget som du kommenterade :). Men jag förstod nog inte att du svarade på det ...

("Liksidig steglängd" är väl uppfylld och "benparets skenor parallella" .. ja är det här det brister då iom att han slänger upp framskenan högre än bakskenan i den första fasen av steget???)

Ja det var bla det jag svarade på, det är inte själva faktumet att framskenan är högre i sej (det kan ju låta småaktigt, beskrivet så...) utan vad det för med sej för rörelsen, därav tror jag TR:s beskrivning ser ut som den gör, för att hästen ska kunna fortsätta att sitta ihop rörelsemässigt så kan den inte kasta upp för högt fram, för att det inte kan motsvaras bak och det blir osymmetri och grundläggande krav i samlingen tappas. Så tänker jag i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Det finns ju överlag många laddade uttryck i hästvärlden. Gramanriden, hög avknäppt form, bensprattel, balanstrav osv. Det som i den enas ögon ser fint och flashigt ut, ser spänt och trist ut i andras.
För min egen del så saknar jag Kyra mfl ridning. Det var kanske inte på de smidigaste hästarna med de mest fantastiska gångarterna alla gånger. Men då, men jag kanske minns fel, så var det prestationen som fick poäng, inte namnet.:angel:

Jag saknar också det för att det känns lättare att veta vad som är viktigt ju mer det fokuseras på grunderna och ju högre vikt det läggs vid dom på högre nivå - det är ju där man vill leta efter inspiration. :) Annar grumlar mest sikten för oss dödliga med icke-gångartshästar.

Men nog finns det bra exemplar också, ingen är ju 100% perfekt och bristerna syns såklart mycket mer i den svårighetgraden! :P
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Det är så mkt som går emot sig själv i dag i dressyr. Jag läste en artikel i nån tidning där det skrevs om Isabell W, och den personen som beskrev henne, tror det var Peter, målade upp en bild som absolut inte stämmer överens med det man ser på tv när hon tävlar.
Och det är ju lite så överlag.
På sätt och vis, även om hon rider bort piaffen i alla hästarna, så kan jag tycka det är skönt att titta på Tinne ibland, det ser så himla trevligt ut att vara häst under henne.

Det vart ju lite OT:o
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

På sätt och vis, även om hon rider bort piaffen i alla hästarna, så kan jag tycka det är skönt att titta på Tinne ibland, det ser så himla trevligt ut att vara häst under henne.

Det vart ju lite OT:o

Äsch, OT eller ej så håller jag med! Verkar som om det inte finns mer att säga om traven ändå:D

Hon rider väldigt mjukt och trevligt.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Förstår du nu då? Det är inte frambensviftet i sej som är problemet.

Fast då blir ju problemet att en häst som är så rörlig fram som Totilas inte kan lyfta bakbenen lika högt, eftersom magen är i vägen där. Han har väl det rörelsemönstret, helt enkelt, ungefär som att Klimkes häst, som diskuterades tidigare, förmodligen inte hade fysiken till att lyfta mer fram, hur man än ridit honom.

Så om detta med lika höga lyft fram som bak är det absolut viktigaste, så antar jag en häst med Totilas frambenslyft per definition aldrig kan lyckas?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Lite OT, men jösses vad aveln har gått framåt! En häst med den gången skulle nog knappast gå OS idag, där har det verkligen hänt väldigt mycket avelsmässigt.

Uthopia har en riktigt bra ökad trav i mitt tycke, balanserat, genom hela kroppen, och med mycket uttryck.

Och jag tycker helt tvärtom, jag tycker han rör sig helt underbart, nätt o elegant, i form jämfört med de klumpeklossar som cirkusar fram idag. (kort sagt jag tycker ponnyryttarens klipp var snyggast :p)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Klumpeklossar? Ärligt, tycker du att dagens dressyrhästar är för grova? Aveln har ju snarare gått mot en mer långbent och ädel häst, jag vet inte riktigt om man kan säga att dagens hästar är grövre än de som syntes på dressyrbanorna för 30 år sen. Jag menar, titta på Donnerhall t ex, och jämför sedan med Bellagio, för att ta en nutida dressyrhingst ur högen.

images


images


Kan man verkligen säga att Bellagio är en klumpekloss jämfört med Donnerhall? Jag tycker tvärtom att det är väldigt tydligt om man jämför de två hästarna, att det tvärtom är så att dagens dressyrhästar är ädlare än gårdagens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp