Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Samma gäller ju för Uthopia faktiskt, nada övertramp.. jämför det med Klimkes ökade trav. Vad kan det bero på? Hästtyp? För mkt bensprattel? Eller vad tror ni? Eller dags för en TR ändring så den passar den moderna dressyren?
Ni får du nog skaffa glasögon. En halvmeters övertramp!!!

den har även hänget som en ökad trav ska ha- skulle ha.

Klimkes ökning ser mer ut som mellantrav- längning. Hans piaff var betydligt sämre än tinnes o stilen... den ska vi inte prata om.:rofl:

Welltall var för långsam. toto brukade Gal rida även fortare för att bakbenen ska kunna ta för sig. annars kommer bara frambenen upp.

Heike Kemmer brukar öka bra.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Är det någon som har någon film på något AR-ekipage i sträckt passage?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Inget videoklipp tyvärr, hade varit kul att se! :)

De enda jag vet som är hyfsat på den nivån häromkring är nog inte intresserade av sträckt passage, men galoppökningar har jag sett. Finns väl något namn för den typen av galopp? Karriär? Ruscher framåt med hästen fortfarande "på rumpan" - typ.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Tja .. "the devil is in the details" brukar man ju säga ....

Om man detaljstuderar i slowmotion hur han sätter ner hovarna på filmen så är det i paritet med hur Klimkes häst sätter ner hovarna ... dvs räcker nästan ända fram men inget övertramp. Ändå anses Klimkes ökade trav på filmen som lades in vara ett riktigt bra exempel??? :confused:

Tittar man på aspekten "täcker mark" så roade jag mig med att rent amatörmässigt klocka Klimkes ökade trav och jämförde med när Gal slog världsrekordet och visst Toto är några tiondelar efter ... men att han "inte skulle komma någonvart" (som jag tror Fio skrev) är väl en kraftig överdrift :confused:.

Totola skrev ovan att
Är med på resonemanget att upptagningen skvallrar, lyckas den komma ihop sig så snabbt och kan göra det så balanserat känns det som ett tecken på att längningen var bra!
... och det får man väl säga att upptagningen på filmen jag lade in är både snabb och balanserad??

Vad var det mer som Fio kopierade in från TR ... "liksidig steglängd, där de
diagonala benparens skenor är parallella". "Liksidig steglängd" är väl uppfylld och "benparets skenor parallella" .. ja är det här det brister då iom att han slänger upp framskenan högre än bakskenan i den första fasen av steget???

Eller vad mer är det som är dåligt på den filmsnutten jag lade in? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Funderar också lite på vad som egentligen menas med det lite föraktfulla "bensprattel", är det när hästen lyfter frambenen högt, eller vad? Och varför är det negativt i sig om hästen lyfter benen högt - blir det en bättre ökad trav om hästen i övrigt rör sig likadant, men är mindre rörlig fram (t ex Klimkes häst, som ju inte alls har samma bogfrihet som t ex Totilas)?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Fast, vill bara reservera mig för att det jag menade med att längningen är bra om upptagningen är bra var lite väl förenklat, menar bara att det lätt skvallrar om hästen är framtung i övergångarna, har dom väldigt snabbt att vinkla under sig igen efter en längning så känns det som större sannolikhet att de var i en ok form även i längningen. Därmed inte sagt att påskjutet = längningen är topp för det.
Men jag tycker det är intressant diskussion, vad som är "mindre illa". Ska man vara superpetig är väl varken Klimkes eller många andra i tråden verkligen superökningar på petnivå, är ju då det spelar in vad man prioriterar. Det är intressant att höra hur ni resonerar! :)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Och till Mabuse:

Totilas har ju en ökad trav med allvarlig Briarvarning, tycker jag. I min värld och som jag tror avses i TR så ska hästen fortsätta hänga ihop även i ökad trav, steglängden och lyftet fram ska komma av aktiviteten bak. Det hänger inte ihop på Totilas, han lyfter högre än vad hans bakben ser ut att ge grund för, kort förklarat av vad jag menar. Och då Mabuse, tycker jag det är "bensprattel" spekakulärt för sakens skull, närmar sej "spansk skritt i trav" - typ. Hinner inte svara mer just nu!

Kommer inte heller ihåg just nu vem som lagt in vad så jag svarar bara ang Totilas och hur jag tolkar TR och ökad trav.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

"perfection can only be a mere goal" läste jag nånstans. Vi kommer nog aldrig att få se det perfekta, så det är intressant att diskutera vad som är "mindre illa" som du säger.

Om Totilas nu fått 90+ och är rekordhållare, så kanske man får anta att det är det närmaste perfekta just nu. Jag har sagt tidigare att det skulle vara häftigt med en animation på ett program med 100%. Undrar om alla skulle kunna bli överens?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

*kl*
http://www.youtube.com/watch?v=RfslpWeYkDg

Dessa två (Quaterman & Quaterback) tillsammans med Riccione och Londonderry tycker jag kan göra mycket trevliga ökningar. Hittar tyvärr bara spända uppvisningsfilmer på alla fyra just nu men det jag gillar är rörligheten och att hela hästen sitter ihop bra. Trycker på med välvinklade bakben och rör sig genom kroppen och därav kommer upp i fram. Är inte alls förtjust i enbart bensprattel om det inte kommer bakifrån utan ser då hellre en rörlig och balanserad ökning där hästen inte sprattlar mer än den klarar av.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Och till Mabuse:

Totilas har ju en ökad trav med allvarlig Briarvarning, tycker jag. I min värld och som jag tror avses i TR så ska hästen fortsätta hänga ihop även i ökad trav, steglängden och lyftet fram ska komma av aktiviteten bak. Det hänger inte ihop på Totilas, han lyfter högre än vad hans bakben ser ut att ge grund för, kort förklarat av vad jag menar. Och då Mabuse, tycker jag det är "bensprattel" spekakulärt för sakens skull, närmar sej "spansk skritt i trav" - typ. Hinner inte svara mer just nu!

Kommer inte heller ihåg just nu vem som lagt in vad så jag svarar bara ang Totilas och hur jag tolkar TR och ökad trav.
Titta på Gals andra tävlingar. där ökar han inte så, utan ökar tempot o får då inte samma fenomen.

Quaterback är ju mumma:love:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Och till Mabuse:

Totilas har ju en ökad trav med allvarlig Briarvarning, tycker jag. I min värld och som jag tror avses i TR så ska hästen fortsätta hänga ihop även i ökad trav, steglängden och lyftet fram ska komma av aktiviteten bak. Det hänger inte ihop på Totilas, han lyfter högre än vad hans bakben ser ut att ge grund för, kort förklarat av vad jag menar. Och då Mabuse, tycker jag det är "bensprattel" spekakulärt för sakens skull, närmar sej "spansk skritt i trav" - typ. Hinner inte svara mer just nu!

Kommer inte heller ihåg just nu vem som lagt in vad så jag svarar bara ang Totilas och hur jag tolkar TR och ökad trav.

Så ifall Totilas lyfte frambenen mindre, men i övrigt travade likadant, då skulle hans ökade trav vara bättre i dina ögon? "Bensprattel" = lyfta frambenen högre än bakbenen?

Kruxet är väl möjligen att då kan hästar med Totilas bogfrihet aldrig få till en bra ökad trav, han kan ju inte lyfta bakbenen lika högt som han får upp frambenen eftersom magen är i vägen för lika höga lyft bak, så att säga.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Så ifall Totilas lyfte frambenen mindre, men i övrigt travade likadant, då skulle hans ökade trav vara bättre i dina ögon? "Bensprattel" = lyfta frambenen högre än bakbenen?

Kruxet är väl möjligen att då kan hästar med Totilas bogfrihet aldrig få till en bra ökad trav, han kan ju inte lyfta bakbenen lika högt som han får upp frambenen eftersom magen är i vägen för lika höga lyft bak, så att säga.

Antingen läste du inte eller så förstod du inte svaret? Ska jag förklara igen? Men du får läsa om först och se vad det faktiskt står i det du svarar på. Du låter mest grälsjuk i din ton och det är jag inte intresserad av att gå in i.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Titta på Gals andra tävlingar. där ökar han inte så, utan ökar tempot o får då inte samma fenomen.

Quaterback är ju mumma:love:

Ja det var nån annan film på QB med en underbar ökning, där var det tryck! :love: Men hinner inte leta efter den.

Jodå Gal fick till en del bättre ökningar absolut, men det var inte några wow- ökningar utan oftast en besvikelse när resten ofta var så bra. Tycker jag alltså.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

En kanske dum fråga, men vad är sträckt passage?

Inom AR brukar man tala om sträckta rörelser, t ex sträckt levad som är levad där hästen sträcker sina bakben i stället för att böja igenom i lederna som i den vanliga levaden. Det är inget man jobbar med särskilt mycket inom AR, men begreppet finns i alla fall. Cadre Noir utför däremot en del av sina rörelser i den sträckta formen.

Sträckt passage skulle då i princip vara en passage där man släpper fram hästens skjutkraft utan att tappa passagens samling, takt och kadens. Som ökad trav, fast passage.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Antingen läste du inte eller så förstod du inte svaret? Ska jag förklara igen?

Ja, tack! Det var därför jag frågade.

Väldigt många använder uttrycket "bensprattel", och jag tycker mig ha förstått att man då också ogillar mycket av det som idag bedöms högt i tävlingsdressyren, exempelvis hästar som Totilas, och föredrar äldre tiders hästar och ridning. Däremot är det väldigt sällan någon förklarar vad man egentligen menar med bensprattel, och då blir åtminstone jag nyfiken på vad det egentligen betyder, och vad det är för fel på modern tävlingsdressyr från den synvinkeln.

För övrigt, för att vara en person som säger sig ogilla grälsjuk ton, så är du rätt bra på att åstadkomma en sådan själv. :D
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Så här skrev jag:
Och till Mabuse:

Totilas har ju en ökad trav med allvarlig Briarvarning, tycker jag. I min värld och som jag tror avses i TR så ska hästen fortsätta hänga ihop även i ökad trav, steglängden och lyftet fram ska komma av aktiviteten bak. Det hänger inte ihop på Totilas, han lyfter högre än vad hans bakben ser ut att ge grund för, kort förklarat av vad jag menar. Och då Mabuse, tycker jag det är "bensprattel" spekakulärt för sakens skull, närmar sej "spansk skritt i trav" - typ. Hinner inte svara mer just nu!

Hans bakbensaktivitet hänger inte ihop med frambenens lyft, han lyfter mer än bakbenen ser ut att ge kraft för, det blir inte en sammanhängande rörelse just i den ökande traven pga frambenslyften som är för stora (inte alltid, som axel skrev) Finns många andra värre exempel på den typen av sprattel som inte hänger ihop med kraften från bakbenen utan är mera spektakulärt frmabensviftande a la spansk skritt fast i trav (för att ni ännu bättre ska förstå;)).

Förstår du nu då? Det är inte frambensviftet i sej som är problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Om man vill att hästen ska GÅ med sina bakben eller för korta steg- släpper inte fram- blir ju följden att frambenen måste gå uppåt.
Jag har tittat på Gals andra filmer o dä är t o m taken ökad o givetvis farten. Den nye ryttaren rider överlag i en långsammare takt - rider takten för mkt vilket nog inte behövs på denne. Även i galoppen.

skulle toto ha en bättre ökad trav hade ju även helheten blivit högre bedömd.

Han får nog inte 10 p.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Bensprattel som jag använder uttrycket iallafall, är ett sätt att säga att man ser mycket benrörelser och sämre med grundkvalitéerna.
Har man helheten med också är det bara läckert med stora bengester.
Ta som exempel spansk skritt. Det blir ju mer av ett cirkustrick för de flesta än en dressyrrörelse, och där skulle man kunna snacka inlärt bensprattel.
Men så finns det ju dom som faktiskt använder det som dressyrrörelse och då först när hästen är tillräckligt stark och bogfri.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag kollade TR och även den här passusen finns med i definitionen på ökad trav:
Hästen skall förbli på tygeln men skall, utan att “luta sig” mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet skall framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav skall vara balanserad, rytmisk och fri från spänning.

Just det här är ju intressant när det gäller Totilas: "Genom god bogfrihet skall framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment". Kollar man på filmen med t.ex weltall så ser man att han sätter ner sina framben i linje med hela rörelsen så att säga (dit hoven är på väg). Totilas däremot borde ha satt ner sina framben mycket längre fram om man tittar på vart hoven "pekar" i sitt längsta moment. Den sätts ner bakom vart den pekar om man så säger.

Är det framförallt den här delen av TR-definitionen som han brister i??

Sen funderar jag på det du säger om "Det hänger inte ihop på Totilas, han lyfter högre än vad hans bakben ser ut att ge grund för". Om det inte är kraft i bakkärran som lyfter Totilas front ... vad är det då? Hur hänger det där ihop egentligen ??? *okunnig* Gäller det även i de samlande rörelserna (passage/piaff)?? Att han är för hög i fronten?? Eller är själva grejen att han har problem med att omvandla bärkraft till skjutkraft i just de momenten som skall ha mer påskjut?

Vad gäller Briarjämförelsen så tycker jag det är stor skillnad på hur Briar och T lyfter bakbenen i den ökade traven. Briar släpar ju nästan sina bakben i marken - T lyfter dem och vinklar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp