Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

*KL
Är det ngn som vet hur en utmärkt ökad trav ser ut idag? Som får en 10.

Vi vet ju att Briar fick dåligt betyg för sina. Rätt bedömt!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Är det inte som förutt? Ett "vägvinnenda trav där den flyttenda benens högsta axis är i linja med den motsätt ben". Har för mig lyft höjden var vid kottbennen och i räk linja sett främ/bak ifrån.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

*KL
Är det ngn som vet hur en utmärkt ökad trav ser ut idag? Som får en 10.

Vi vet ju att Briar fick dåligt betyg för sina. Rätt bedömt!

Ingen aning faktiskt, jag är för dålig på att följa poängen online som man faktiskt kan göra idag. Då hade man ju vetat ;)

Kyra skrev lite såhär om ökad trav och samling


Bakbenen är som en klockpendel
En bra trav karaktäriseras av att bakbenen trampar in långt under kroppen, i framhovarnas spår eller ännu hellre framför dem. Bakbenen kan liknas vid en pendel på en gammaldags klocka. Pendlar bakbenen ut långt bakom hästens kropp kommer den att ha lätt för ökad trav, på engelska "extended trot".
- Jag brukar kalla det för "expensive trot", skojade Kyra till det, för det är den typen av trav som man får betala dyra pengar för.
Pendlar bakbenen in långt under hästen kommer den att ha lätt för att samla sig, vilket blir allt viktigare ju högre upp i klasserna man siktar. Om hästens bakben inte når in långt under kroppen får den en väldigt liten yta att hitta sin balans på. Det innebär i sin tur att den inte kan använda sig av att låsa bakknäna för att bära den extra belastningen i samlande rörelser, utan får gå helt på muskelstyrka.
- Då blir det tufft att klara till exempel piruetter och piaff, förklarade Kyra och fortsatte:
- Man hör ofta frasen "rid bakbenen mer in under dig", vilket faktiskt är helt omöjligt att åstadkomma!
Hästen kan inte trampa under sig mer än den naturligt är skapt att göra. Det enda man kan göra åt saken är att se till att hästen spänner och på så sätt kortar sina magmuskler. Då blir den automatiskt lite högre i manken och kommer lite längre in under sig.
- Därför är det viktigt att inte bara bländas av en fantastisk ökad trav när man letar häst, utan lägga mer fokus på hur mycket den kan trampa under sig
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Det ser väl fräckt ut men vackert näää inte i mina ögon.. idag är dressyr en tävling om vem som kan lyfta benen högst.. typ och ja jag är omodern men det står jag för :cool:

Här har du ännu en som är omodern.
Senast jag såg en GP-dressyr på TV så utbrast den sk experkommentatorn i lovord över någons ökade trav. "Titta på frambenen! Åh, vilka fantastiska framben! Det kommer att bli höga poäng för den ökade traven"
Att hästen sedan hade sina bakben i ett annat härad och inte hängde ihop missade h*n tydligen kapitalt. Men vifta högt med frambenen kunde den.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

*KL
Är det ngn som vet hur en utmärkt ökad trav ser ut idag? Som får en 10.

Vi vet ju att Briar fick dåligt betyg för sina. Rätt bedömt!

Vet vi? Briar fick väl allt som oftast bra betyg för sin ökade trav och dom flesta undrade var domarna tittade någonstans.. ja och dom tittade ju bara på frambensviftet och inget annat.

Så minns jag det iallafall. Men jag är ju gammal och omodern så jag kan ju minnas fel :angel:

eller inte..

Jan Brink och Briar OS-sjua

Brink och Briar kunde visa upp en riktigt fin kür i den avslutande dressyren. Bra rytm och form och en flott ökad trav hörde till kvalitéerna, liksom piaff, passage och övergångar. En större miss blev det efter galoppsaxen när Briar studsade rejält i förvänd galopp. Jan red samma program som i Aachen med några små modifieringar och belönades med 76,65%. Jan slutade därmed på 73,72 totalt och behöll sin sjunde plats sammanlagt.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag har för mig att han fick 6or o fick tona ner frambenen.

Just Briar är ju just en sdn häst som kyra inte gillar- travar mer bakom sig. Flera konkurrenter har ju uttalat sig att han presterat TROTS hästns nackdelar.

när de skriver "fina framben" så säger de ju just inte- fina bakben.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

*KL
Är det ngn som vet hur en utmärkt ökad trav ser ut idag? Som får en 10.

Vi vet ju att Briar fick dåligt betyg för sina. Rätt bedömt!


Jag vill minnas att Wahajama fick 10 på sina ökningar i trav. Välförtjänt, tycker i alla fall jag.
Men du kanske menar ännu senare i tiden? Jag undrar om inte Totilas faktiskt har fått 10 (jag rodnar av skam i så fall:o), hoppas jag minns fel.

Vad har Utopia fått?

När det gäller Briar så brukade väl han få 6? Fina framben som tyvärr inte alls möttes upp av några bakben av samma kaliber.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Här har du ännu en som är omodern.
Senast jag såg en GP-dressyr på TV så utbrast den sk experkommentatorn i lovord över någons ökade trav. "Titta på frambenen! Åh, vilka fantastiska framben! Det kommer att bli höga poäng för den ökade traven"
Att hästen sedan hade sina bakben i ett annat härad och inte hängde ihop missade h*n tydligen kapitalt. Men vifta högt med frambenen kunde den.

Jag reagerade också på detta, minns dock inte vilken häst det var. Jättefina framben förvisso, men långt ifrån tillräcklig aktion bakifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp