Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Klumpeklossar? Ärligt, tycker du att dagens dressyrhästar är för grova? Aveln har ju snarare gått mot en mer långbent och ädel häst, jag vet inte riktigt om man kan säga att dagens hästar är grövre än de som syntes på dressyrbanorna för 30 år sen. Jag menar, titta på Donnerhall t ex, och jämför sedan med Bellagio, för att ta en nutida dressyrhingst ur högen.

images


images


Kan man verkligen säga att Bellagio är en klumpekloss jämfört med Donnerhall? Jag tycker tvärtom att det är väldigt tydligt om man jämför de två hästarna, att det tvärtom är så att dagens dressyrhästar är ädlare än gårdagens.

Jag håller med din om att hästarna blivit lättare. Men kan tycka att det kan visas med bättre exempel än en nygodkänd unghingst och en GP-utbildad äldre hingst. (För jag antar att Donnerhall inte är 4-5 år på bilden):angel:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Det är ju tex Rubinrot ett bra exempel på.. han var ju hyfsat lätt som unghäst

Men ju längre det gick...

RubentrS291.jpg
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Men han såg väl aldrig ut som Bellagio, ens som unghäst? Huvudet har t ex alltid varit väldigt mycket grövre än Bellagios. Dessutom är han ju rätt tjock på bilden, det gör ju sitt till. Men direkt ädel har han aldrig varit, som yngre såg han ut såhär:
Horse_Rubinrot-_2.jpg


Visst får en hingst mer massa med tiden, men det är ju väldigt ovanligt att benen krymper och ryggen blir längre på en vuxen häst. Jag tvivlar starkt på att Bellagio nånsin kommer se ut som Donnerhall, oavsett ålder. Han har ju en helt annan typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Nej klart han aldrig kommer se ut som Bellagio, likaväl som Bellagio inte kommer se ut sådär om 10 år vilket var tanken tror jag med b-ridutbildnings inlägg. Dumt att jämföra så.
Sen ser ju inte alla dagens dressyrhingstar ut som Bellagio heller, liksom alla gårdagens dressyrhingstar inte ser ut som Donnerhall.

Rubinrot under Stefan, minns så fin han faktiskt var som unghäst.. sen grovnade han på betydligt som 7 åring, det var inte ens samma häst som kom ut på tävlingsbanan det året och det var inte fetma.

http://www.nogg.se/upload/94700/128792/Photo_94700_1083038.jpg
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Lustig färg, jag trodde unghästar i den färgen blev vita med åldern inte bruna. Nåja är usel på sådant.

När jag kikat lite på youtubeklipp på Donnerhall verkar han ju snarare vara själva anfadern till de benhmtydliga tunga hästarna idag än typisk för 80-talet :) tyvärr kunde jag inte hitta ngn dressyrtävling från 80 talet med honom efter en snabbtitt, bara bilder på honom med son osv.

Donnerhall (May 31, 1981-January 14, 2002) was a dressage stallion who was known not only for having a fantastic career as a sport horse, but also passing on his abilities to his offspring to become an incredibly influential sire.
wiki

71 godkända hingstsöner och 450 stomödrar eller ngt, jisses. fr youtube

Ahlerich kan man ju tyvärr inte jämföra med utseendemässigt eftersom han är valack.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Nej klart han aldrig kommer se ut som Bellagio, likaväl som Bellagio inte kommer se ut sådär om 10 år vilket var tanken tror jag med b-ridutbildnings inlägg. Dumt att jämföra så.
Sen ser ju inte alla dagens dressyrhingstar ut som Bellagio heller, liksom alla gårdagens dressyrhingstar inte ser ut som Donnerhall.

Givetvis inte, men poängen är ju att man knappast kan påstå att dagens dressyrhästar typmässigt är "klumpeklossar" jämfört med hur dressyrhästarna såg ut för 20-30 år sen. Aveln har ju gått mot lättare, ädlare, mer långbenta hästar, inte tvärtom.

När det gäller Rubinrot så är det förståss inte bara vikten, men man ser ju inte ädlare ut om man dessutom har några extrakilon. Det var ju precis det jag menade, det verkar dumt att slänga upp en bild på Rubinrot och säga att titta, så här såg han ut som vuxen, alltså kommer säkert Bellagio också att göra det sen även om han är ädel nu. Som sagt, visst kan hingstar grovna (där är dock Rubinrot ett extremt exempel), men det är väldigt ovanligt att benen börjar krympa på dem när de fyller sju. Det är inte alls bara ålder som gör att Bellagio har en annan typ än Donnerhall, aveln och därmed också dressyrhästarna har förändrats.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Ja, Donnerhall är en riktig matador i dressyraveln, som lämnat massor av dressyrhästar i flera led. Det var ju därför jag tog honom som exempel, både i egna prestationer och nedärvning så var han ju verkligen den yppersta eliten på sin tid. Och idag ser hästarna annorlunda ut. De sentida ättlingar till honom man avlar på idag är ädlare, mer högställda och mer långbenta än vad han var.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Skulle tippa att den är 4.
Rubinrot hade ju fantastiska bakben innan samlingen kom till.

Jag tänker såhär ang. "utvecklingen" av ökad trav.

Förr red man mer den samlade traven med kort trav o sen mer.. langade iväg i ökad. Jag tror att det är svårt när man nu rider med mer schwung i hästarna o dessutom ska bibehålla samlingen- att man då får mer bara framben.

En häst från förr var ju mer i icke uppförsbacke i ökningen. Man rider bakbenen mer idag... tror jag trala la.:angel:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Hm vet du vad, jag tror nästan precis tvärtom. Jag tror de hade med bakbenen mer förr :) Fast jag ser ju som sagt inte så mycket på dressyr, läser bara gamla mögliga farbröder från förr och deras åsikter :p.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Stämmer ju bra med att jag avskyr att titta på dressyr på äldre "utbildade" hästar. Det som går på TV är rent vedervärdigt i de flesta fall tycker jag och jag följer inte dressyren alls längre.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Mm jag blev riktigt förvånad över hur läcker han var innan jag insåg att han var 4 och antagligen skulle förvandlas till ngt helt annat om några år.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Så känner jag oxå så fort man ser fina unghästar. Jag gillar jättemycket att titta på unghästar och unghästridning. Men när de börjar bli typ 6-7 så är det inte alls intressant längre.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jo men var det SAMLAD ökad trav?

en gångartshäst kan ju uppvisa en traditionell ökad trav utan större utbildning- talang.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Skulle tippa att den är 4.
Rubinrot hade ju fantastiska bakben innan samlingen kom till.

Jag tänker såhär ang. "utvecklingen" av ökad trav.

Förr red man mer den samlade traven med kort trav o sen mer.. langade iväg i ökad. Jag tror att det är svårt när man nu rider med mer schwung i hästarna o dessutom ska bibehålla samlingen- att man då får mer bara framben.

En häst från förr var ju mer i icke uppförsbacke i ökningen. Man rider bakbenen mer idag... tror jag trala la.:angel:

Jag ser det såhär.. Förr med det hästmaterialet fanns det inte en chans att kunna utföra ett GP- program om du inte hade samling "på riktigt" idag har hästarna så mkt talang, mekanik och rörlighet så det går att göra allt utan att det egentligen är "på riktigt" det blir mer cirkus utav det hela.

Det ser väl fräckt ut men vackert näää inte i mina ögon.. idag är dressyr en tävling om vem som kan lyfta benen högst.. typ och ja jag är omodern men det står jag för :cool:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Exakt så ser jag det med. Så jag är väl också trist och förlegad då.
Men jag impas mer av någon på en kass häst som verkligen rider hästen bättre.
Givetvis är det imponerande med folk som klarar av att sitta på gångartsmaskinerna av idag.

Men jag saknar lite kunskap om att rida fram rörelser i hästarna idag. "Smörja upp dem" med ridningen.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Med tanke på att det var en fyraåring tycker väl jag, lite bakåtsträvande som jag är, att de verkade ha tagit i lite väl med ridandet. Det som var trevligast med filmen var ju egentligen att hästen faktiskt travade på riktigt innan ökningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag ser det såhär.. Förr med det hästmaterialet fanns det inte en chans att kunna utföra ett GP- program om du inte hade samling "på riktigt" idag har hästarna så mkt talang, mekanik och rörlighet så det går att göra allt utan att det egentligen är "på riktigt" det blir mer cirkus utav det hela.

Det ser väl fräckt ut men vackert näää inte i mina ögon.. idag är dressyr en tävling om vem som kan lyfta benen högst.. typ och ja jag är omodern men det står jag för :cool:

Isf är jag oxå omodern!

Anledningen till hur det ser ut är jag inte alls kunnig om men jag tycker det ser vedevärdigt ut. Inte hästvänligt liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp